Jump to content
Annons

Hej! :) Long, long time!


Valle

Recommended Posts

Tjena alla gamla och nya forumister, vänner och antagonister – ni vet alla vilka ni är!

Tänkte bara flika in lite såhär symboliskt och säga hej samt för dem som ger en elefants rumpa grovt summera min frånvaro.

Satan vad det har gått undan! Tio år sedan jag hoppade av forumtåget – efter tio års raljerande … OK, jag har givetvis gått in och ”lurkat” gamla trådar under åren. Ibland för att kolla upp saker, men för det mesta av nostalgiska skäl där jag bara suttit och betat av gamla ”fredagstrådar”. Vilket jävla liv vi (eller, ja, jag) har fört! Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar det lite.

Ärligt talat kommer jag inte ihåg exakt varför jag lämnade. Möjligen på grund av sinnesförvirring i kombination med försenad 40-årskris; jag inbillade mig att jag var slut som musiker och ville skriva romaner istället. Jag gjorde mig av med (nästan) all musikutrustning jag hade och renoverade om min hemstudio till ett identitetslöst IKEA-hemkontor.

Men två år senare hörde ett gammalt hårdrocksband av sig (Renegades – som jag spelade med på 80-talet) och började lobba för en återförening. Jag kände ingen lust alls och trodde att jag kanske kunde få dem att droppa övertalningen genom att kräva att vi i sådant fall skulle göra en big deal av det, som att spela in ett album. De andra i bandet svarade ögonblickligen ”absolut!”. Och där satt jag och tänkte ”Faaan!”.

Och så blev det. Vi påbörjade inspelningarna 2015 i min brors studio som vi (mellan min brors klienter) fick fri tillgång till, och släppte albumet året därpå. Och det var nog fan något av det roligaste jag har upplevt i en studio – särskilt då vi festade som idioter … Den återföreningen pågick sedan till 2017 då vi avslutade med ett fullsatt gig på Malmös Moriskan, som även det var en fantastisk upplevelse. Fast redan innan det giget hade jag hunnit vakna upp ur min förvirring och insåg att jag hade massor kvar att ge som musiker och låtskrivare. Så jag bestämde mig för att förverkliga en dröm  – till alla mina hårdrockspolares förtret: skriva, spela in och producera ett country-rock-album som soloartist.

Och sedan dess fram till idag har jag köpt på mig en handfull gitarrer och basar samt byggt mig en jävligt najs hemstudio (en riktig man-cave), släppt ännu ett album och två till är under produktion.

Någon roman blev det däremot inte (inte färdig sådan, i alla fall).

Typ, så.

Vill passa på att önska alla den bästa av jular.

Yours truly,
Valle

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Herrejävlar…😳

Gött att höra från dig, Valle (fastän det nästan känns overkligt).

God Jul på dig också din gamle forummarodör.

/CHAE

PS Jag hoppas verkligen att du aldrig gjorde dig av med DS-1:an😉

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, fyra veteraner …

@ CHAE
Lustigt att du nämner DS-1:an. Det var min favoritpedal under så många år. Den blev dock stulen – ironiskt nog i samband med ovan nämnd studioinspelning (annan lång och tråkig story). Köpte dock en Boss GT1, så nu har jag alla jävla pedaler jag behöver. Fast det är sällan jag använder den; endast live, vilket är nästintill aldrig 😁

@ Fidden
Epilog – ja, ellehur! Vi (bandet) blev ju värsta fiender, typ, efter första skivsläppet (2006), där boken slutade. Faktum var att vi hade gått skilda vägar precis innan release. Så det blev antiklimax när skivan släpptes. Ingen av oss brydde sig ett skit om den. Idag är vi dock bästa vänner igen, och tiden i studion (2015) visade att vi hade blivit ”vuxna”. (Vi träffades alla fyra så sent som i oktober på en härlig festkväll.)

@ Dark Of Light
Osäker på ditt nick där (men jag ser att du är ”gammal”). Känner inte igen det (har du bytt?). Men nja, tillbaka är jag nog inte. Har inte så mycket att bidra med längre. Kanske drar några rader i ”längsta” (eller vad den nu kallades), och sedan bangar jag igen ... 😉

@ Erik dP
Jo, sant. Fast det var trots allt bara två år som jag led av förvirringen. Jag har musicerat sedan jag var barn, så det var uppenbarligen att det är något jag ska syssla med och ha med mig till the end of time.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Valle:

Ah, fyra veteraner …

@ CHAE
Lustigt att du nämner DS-1:an. Det var min favoritpedal under så många år. Den blev dock stulen – ironiskt nog i samband med ovan nämnd studioinspelning (annan lång och tråkig story). Köpte dock en Boss GT1, så nu har jag alla jävla pedaler jag behöver. Fast det är sällan jag använder den; endast live, vilket är nästintill aldrig 😁

@ Fidden
Epilog – ja, ellehur! Vi (bandet) blev ju värsta fiender, typ, efter första skivsläppet (2006), där boken slutade. Faktum var att vi hade gått skilda vägar precis innan release. Så det blev antiklimax när skivan släpptes. Ingen av oss brydde sig ett skit om den. Idag är vi dock bästa vänner igen, och tiden i studion (2015) visade att vi hade blivit ”vuxna”. (Vi träffades alla fyra så sent som i oktober på en härlig festkväll.)

@ Dark Of Light
Osäker på ditt nick där (men jag ser att du är ”gammal”). Känner inte igen det (har du bytt?). Men nja, tillbaka är jag nog inte. Har inte så mycket att bidra med längre. Kanske drar några rader i ”längsta” (eller vad den nu kallades), och sedan bangar jag igen ... 😉

@ Erik dP
Jo, sant. Fast det var trots allt bara två år som jag led av förvirringen. Jag har musicerat sedan jag var barn, så det var uppenbarligen att det är något jag ska syssla med och ha med mig till the end of time.

Hm. Ja, jag är ju också en "återvändare" efter ett uppehåll då livet kom i vägen. Jag lurar runt mest i Längstah nuförtiden och är inte aktiv musikaliskt alls egentligen längre. Bangar ja... Jag bangar varje dag och är tillbaka minst lika ofta ändå 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa slejnard:

Hej Valle! Kul att se dig igen och hoppas du stannar ytterligare 10 år. Saknar fredagstrådarna så du får gärna starta nya! 😃 och välkommen , även in i längstah. 

Slejnard med T. Rex-rösten! Tjena! 😀

Fredagstrådarna, ja ... Om inget annat så skvallrade dessa om hur många av oss som hade ett begränsat liv utanför cyber på helgerna; vi spenderade gärna tid på att argumentera ihjäl varandra med inlägg 🙂 De som jag minns bäst, och som jag gillade speciellt, var de som tog upp ämnena dansband respektive forumets "nya" generation.

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Valle:

[…]
Fredagstrådarna, ja ... Om inget annat så skvallrade dessa om hur många av oss som hade ett begränsat liv utanför cyber på helgerna; vi spenderade gärna tid på att argumentera ihjäl varandra med inlägg 🙂 De som jag minns bäst, och som jag gillade speciellt, var de som tog upp ämnena dansband respektive forumets "nya" generation.

 

Fredagstrådarna var ju episka och alltid något att se fram emot🍿

nattvaktaren, Demonproducenten, Claes, KwS och några till var tämligen vokala i de där trådarna vill jag minnas.

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa CHAE:

Fredagstrådarna var ju episka och alltid något att se fram emot🍿

nattvaktaren, Demonproducenten, Claes, KwS och några till var tämligen vokala i de där trådarna vill jag minnas.

För att inte nämna några av mina ärke-"antagonister" Signia och JJ ... 🙂 Är de kvar?

Claes har jag fortfarande sporadisk kontakt med IRL. Han var oerhört generös med support när jag byggde min studio/man-cave vad gällde utrustning och akustikbehandling. Den killens kompetens är helt enastående.

Demonproducenten gillade jag väldigt mycket, tog alltid till mig av hans skills. Han var dessutom lika dryg som jag, om inte mer ... KwS var också snabb i kommentarerna. Nattvaktaren är väl forumets legendar, antar jag.

Ska se om jag hittar någon najs bild på min man-cave ...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Björn Olsberg:

Hej @Valle, episkt att läsa om dina eskapader sedan sist! Och välkommen tillbaka, kul att se dig här – och att du har hittat tillbaka till musiken 🙌

Tjena, Olsberg! Tack!

Jag hade på känn att min fåfänga förr eller senare skulle få mig att logga in och skriva något inlägg igen. Det var också trots allt här, på Studio.se, som jag lärde mig det mesta av vad jag än idag använder mig av i musikproduktion. Stället formligen kryllar av produktionsteknisk kompetens. Sedan får vi väl se hur aktiv jag blir ... (jag kommer dock sannolikt fortsätta att "lurka").

Också kul att se att du fortfarande håller ställningarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att se de att gamla "gubbsen" (göteborgsk slang) tillbaka på forumscenen igen. Har själv börjat titta in igen efter lite uppehåll för att kolla in läget. Har själv varit ute på ett antal gig med de gamla 70-talshjältarna i Motvind (Lära för livet, Som i en dimma m.fl. låtar), som gitarr-roddare, ljus- och ljudtekniker och att jobba med logistik m.m., och jag återkommer ofta till att referera till just studioforum för de som är intresserade av att lära sig, och som har varit en ständig källa till kunskap och visdom inom ljudteknik, tycker jag.

Redigerat av Peter Roos
tillägg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får inte heller glömma Analogfreak, det var heta diskussioner närhelst han var med i trådarna in the good ol´ days, och vi tävlade om att få mest inlägg per dag - även om inget vettigt blev sagt i respektive inlägg - men kul var det:-)

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Peter Roos:

Gött att se de att gamla "gubbsen" (göteborgsk slang) ...

Jag jobbar med göteborgare i vardagsjobbet (dispatcher på Jungheinrich), men från kontor i Malmö, så man lär sig nytt slang varje dag 😄

2 timmar sedan sa Peter Roos:

jag återkommer ofta till att referera till just studioforum för de som är intresserade av att lära sig, och som har varit en ständig källa till kunskap och visdom inom ljudteknik, tycker jag.

Precis så. Jag brukar också varmt rekommendera Studios olika tjänster och resurser.

Jag reggade mig här 2003(!) och trodde jag var hot shit som minsann skulle dela med sig av superkompetens. Men jag kom snabbt till insikt om att jag bara var en blek skugga i jämförelse med dem som redan hängde här och de som senare skulle ansluta. Jag nämnde några namnkunniga i ovan tidigare inlägg, men Claes tål att nämnas igen.

Det enda "branchnyttiga" jag själv tycker har bidragit med (här på forumet) är ett lååångt inlägg jag skrev som handlade om "Personal Management". Bisarrt i sammanhanget är att en advokat hörde av sig till mig något år senare (han hade alltså lyckats läsa inlägget på något sätt) och ville ha (käll)referenser till mitt innehåll, vilket han i sådant fall behövde i ett mål. Även Per Herry har hört av sig till mig personligen, men det var för att jag trashade STIM och deras uråldriga regler i en tråd 😄 

2 timmar sedan sa Peter Roos:

Vi får inte heller glömma Analogfreak, det var heta diskussioner närhelst han var med i trådarna in the good ol´ days, och vi tävlade om att få mest inlägg per dag - även om inget vettigt blev sagt i respektive inlägg - men kul var det:-)

Analogfreak var en märklig figur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad tusan, kan du logga in efter 10 år kan väl jag säga hej efter 7.

Kul att se flera som håller liv i forumet sedan man själv var här och härjade. Själv har jag inte så mycket spännande att rapportera. Arbete, forskning och familj med småbarn och ett alltigenom rasande tempo. Men en del musik blir det, det har jag lyckligtvis hållit liv i.

Min exil var för övrigt självvald - det var dags att sanera bland tillvarons tidstjuvar helt enkelt. Och jag var nog ganska trött på er. Men det är ju uppenbart att ni trots allt har en plats i mitt inre, eftersom att jag som av en telepatisk ingivelse kände att jag för första gången på åratal måste kolla vad som händer på studioforum - och då snubblade över denna tråd.

 

Ett julmirakel..?

 

 

 

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet fyllde nästan i dagarna 20 år, och det är svindlande att tänka att sajten fanns innan både Youtube, och Facebook. Heck, forum.studio.se är snudd på jämngammalt med Myspace.

En blast from the past.

Vågar vi tagga hit några fler old-timers för att säga hej? Alla har kanske inte aktuella mejladresser och några hänger ju fortfarande på forumet, men det vore kul att ta tillfället i akt. Så förlåt på förhand 🙂

@hackeman, @Neko, @Signert, @saverman, @Larsson, @surikatmamma, @trancer, @mietek, @therocker, @Mr Keys, @D200@Carl_B, @Wernborg, @Danabacken, @MusicGene, @karl, @chrisB (medlem nummer 4!), @Zakyath, @Overkill, @ONSatan, @cborg, @Soxic, @hammagrella, @Light Head, @hellfog, @osiris, @djonas, @Pesek, @Dingbats, @evilrocker, @crillemannen, @nattvaktaren, @trombonisten, @brojd, @Rabieshund, @Nexustwins, @oioioi, @Memphis, @wonderboy, @Zyan, @Hans, @Pazo, @spaceman, @Tilly, @Peter Roos, @DivineCo, @Umemagnus, @laxlaxlax

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Men oj, så många roliga minnen jag har härifrån. Om åtta dagar är det prick 20 år sedan jag gick med i forumet.

Under en tid var detta forum hela mitt liv (och familjen förstås). Forumet var mitt Facebook, Youtube och hela min virtuella bekantskapskrets. Vi hade IRL-träffar, Hacke och några till gjorde en StudioForumlåt (Studiojul) som vi alla skickade in filer till.

Jag loggade in på lunchen från jobbet, och loggade in igen när jag kom hem. Jag ville liksom inte missa ett inlägg.

Visst fanns det några elaka troll som förgiftade trådarna, men det uppvägdes av majoriteten som var vänskapliga, kreativa, hjälpsamma och genuint omtänksamma.

Jag vill minnas förresten att jag fotade en av våra ITL-träffar, vänta...

(börjar leta i gamla hårddiskar efter korten från första träffen, men hittar istället en film från andra IRL-träffen)

Okej, hittade alltså en femton år gammal film från vår andra träff som jag laddat upp på YT nu. Känner plötsligt att jag måste börja hänga mer på detta forum. Det känns som jag träffat ett gammalt ex som jag nästintill glömt bort, men när vi träffas inser jag att kärleken finns kvar.

Allt gott till er alla!

 

 

  • Gilla 5
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla gamla gubbar!
Long time no see!

Jag fick höra om den här tråden av en vän och tänkte att jag vill höra hur ni mår.

2013 fick jag diagnoserna ADHD och Asperger och har efter det haft LSS-insatser och fått lära mig hantera sociala relationer. Tidigare gick jag alltid in i diskussioner impulsivt utan att tänka efter om mina uttalanden kan uppfattas som nedsättande.

Så jag kan förstå att jag aldrig blir glömd i det här forumet.
 
I dag har jag lärt mig hantera saker på ett helt annat sätt och har inget behov av att kommentera allt även när jag ser felaktiga påståenden.

Det är väl cirka 13-14 år sen man härjade runt här.
Tänk vad tiden går!

God Jul och var rädda om er!

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-20 at 15:02 sa AnthonyS:

Ja vad tusan, kan du logga in efter 10 år kan väl jag säga hej efter 7.

AnthonyS, forumets retorikexpert och dialoganalytiker, om jag inte minns helt fel! Det var ett nöje ta del av när du fick för dig att rama in ens inlägg i stilfigurer som pathos, ethos och allt vad fan det nu heter ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-20 at 22:28 sa ®offe:

Under en tid var detta forum hela mitt liv (och familjen förstås). Forumet var mitt Facebook, Youtube och hela min virtuella bekantskapskrets.

Haha! 😄 Precis så ...

För att inte tala om "virtuella" band som exempelvis Hellvalla Burn som lyckades med konstycket att bli förevigade genom reportage i inte bara Studio (tidskriften), utan även Sweden Rock Magazine som skrev något i stil med att "det är bortom all logik att det här bandet inte lirar på riktigt ..." (r.i.p. Burnie).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack Olsberg för taggning! Long time no see... Kul att det skakade liv i några old timers. Det var häftigt när det begav sig. Möjligheterna då kändes oändliga i den påtagliga brytningstid som gällde för populärmusiken. Shine on!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...