Jump to content

Allt innehåll

Showing all content posted in for the last 365 days.

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. LÅTNAMN: X ARTIST: Sonni Jonsson GENRE: Techno, eurodance? LÅTLÄNGD: 3:12 FORMAT: mp3 STORLEK: 4.4 STATUS: Skiss Har försökt att ta mig till av er kritik och lagt ner lite extra tid på denna låt=) All kritik är välkommen! 😄 Tack på förhand=) Brain.mp3
  3. Today
  4. Ja absolut! Den kommer koncentrera sig på att ta upp din vokal istället! Som sagt, enklare och billigare att få tag på så prova en sådan här först! Har svårt att tänka mig att du inte skulle gilla den
  5. Okej grym input! Just detta jag behövt fundera lite över. Jag tror UW mest gynnar mig i tracking syfte och jag är van vid att flytta runt fönster osv. Det kan vara så att en vanlig skärm (fast större) blir det som känns mest rimligt just nu. Men då ska jag ta en runde och se om jag kan köpa/låna hem ett par för att testa tillsammans med en UW
  6. Ett annat sätt är att bonca ut He lk å ljudfilen utan cymbalen på just det partiet till vill ha baklänges. Bonca sedan ut partiet en gång till med enbart cymbalen. Denna fil vänder du på. Slå ihop sedan dessa 2 filer till en fil. Kanske lite mer jobb, men bara en idé. Use it as you like^^
  7. Yesterday
  8. Kikade på en gear-demo med Ola Englund där han testade en Boss SY-1. Jag har googlat och härjat runt på nätet men får inget svar huruvida det finns en VST-plug som gör liknande saker digitalt. Nån som vet?
  9. En fin julklapp till dig själv eller någon annan. Yamaha Motif XF7, 76 tangenter. En fantastisk workstation i fantastiskt skick, som ny! Keyboarden har endast stått i min studio och MYCKET sparsamt använd. Klaviatur och reglage helt utan slitage. Säljes pga uppgradering av annan utrustning i studion. En rejäl flightcase ingår i köpet. Det finns hundratals videos på you tube om man vill kolla in XF7:s prestanda. Priset är inte hugget i sten, men skambud undanbedes.
  10. Rosa, eller skärt brus som det också kallas, är ett så kallat färgat brus med en jämn energifördelning i alla oktaver. Detta betyder att bruset är av fallande karaktär och minskar med tre decibel för varje oktav, till skillnad från exempelvis vitt brus som är konstant över alla hörbara frekvenser. Rosa brus används bland annat inom tinnitusterapi och påminner om ljudet från forsande vatten, något de flesta upplever som behagligt att lyssna på. Anledningen till detta är att vi människor inte hör frekvenser linjärt från 0-20000 Hz, utan logaritmiskt baserat på oktaver. Detta kan du an
  11. Kan tilläggas att denna demo gjordes i mobilen. Jag håller just nu på att återskapa den i FL och jag kommer lägga ner många timmar på att mixa den. Kommer posta den här på forumet med vocalsen när den är mestadels färdigmixad.
  12. Last week
  13. 41. Ge dina keyboard djup och rörlighet Ytterligare ett bra knep för att skapa rörlighet och djup är att sakta svepa ett keyboardljud i sidled med en ganska lång reverbsvans. Man ska nästan inte uppfatta skiftningarna utan de ska bara kännas. 42. Behövs alla dubbarna på kören? Körer är ett känsligt kapitel. Det blir allt vanligare att man lägger många stämmor med många dubbar på varje. Det kan ibland bli lite tjockt, så var noggrann och lyssna igenom om alla dubbar i varje stämma behövs. 43. Låt sången låna briljans av kören Ju fler röster desto fler måste man rulla av i botten
  14. Hej! Jag skapar elektronisk musik, och söker en sångare för musikaliska samarbeten. Att få bli en av de fasta medlemmarna i ett elektroniskt band kan erbjudas. Intresse för elektronisk musik ( exempelvis Kraftwerk, Human League, Depeche Mode, BWO ) och i alla fall viss erfarenhet av musikskapande är grundläggande. Du kan bo var som helst i landet. Läs gärna mina andra inlägg och svara med ett PM vid intresse så hörs vi.
  15. En uppdatering från grundaren December 2020: Idag 3 december har inläggen redigerats en aning med anledning av att fler fortfarande kan välkomnas till detta projekt. Det kan upprepas att personer från hela landet är välkomna att höra av sig.
  16. Köpte Jens Bogrens-impulser och Neuraldsp Plini på BF.
  17. 25. Identifiera övriga bärande ljud När du har fått styr på maskinrummet, som jag brukar kalla trummor och bas, så ska vi ge oss på det som är som kött på benen. I tips 4 och 5 så pratar jag om att det dels finns instrument som är bärande för låten och dels finns instrument eller ljud som framkallar ett leende på läpparna. Börja nu med det bärande och sätt dem i en bra balans mot trummor och bas. Kontrollera hur sången känns mot dem. Ta därefter de lyckliga instrumenten och strössla med dem för att skapa karaktär och atmosfär. Tänk på att det finns en risk att man placerar ”happy channels” a
  18. 29. Ge bredd och djup åt akustiska gitarrer Om du har ett dubbat par med akustiska gitarrer som till exempel spelar ringa-racka-i-refrängen-ackord, skicka då gitarrerna via en send till en buss där du har lagt ett kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger. (Bild 1). Bild 1: Kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger sida. I exemplet används Logics Stereodelay. Därefter lägger du på en chorusplugg som försiktigt färgar innan du skickar in det i ett reverb inställt på ett kort rum. (Bild 2). Bild
  19. 15. Jobba med parallellkomprimering Skapa fyra olika bussar med två olika kompressorer, en distorsionsplugg och gärna en enveloper-plugg, typ Transient Designer. Sätt den ena kompressorn så att den har en långsam attacktid, kort releasetid och en ratio på 4:0. (Bild 1). Bild 1. Kompressorett med långsam attacktid, kort releasetid, och en ratio på ca 4:0. I exemplet använder vi Waves C1 Compressor. Sätt den andra kompressorn tvärtom, men med ungefär samma ratio. (Bild 2). Bild 2. Kompressor två med en långsammare attacktid och en kortare releasetid, men med ungefär samma
  20. 35. Välj rätt kompression för elgitarrer För feta riff så rekommenderar jag att använda lång attack och kort releasetid på kompressorn, så du får ut mesta möjliga närhet och attack. På plockgitarrer, single-string-melodier tycker jag att du ska pröva att använda dig av kort attack och ganska kort release för att få ljudet att hoppa ut ur högtalaren. Se nedan exempel. För feta riff: använd lång attacktid och kort releasetid på kompressorn, så du får ut mesta möjliga närhet och attack. I exemplet används Logics Compressor. På plockgitarrer, single-string-melodier: använd kort
  21. Velvet ice, fälten https://soundcloud.app.goo.gl/iBDczwVMwUchq78E8
  22. Den var grym, ser fram emot fler grymma låtar 🙂 mvh fälten
  23. Svårt att få sången att höras?

    Tänk om du kunde få sången att låta riktigt bra…

    I Hans Nicklassons e-bok Sång Live – Bästa Liveljudet För Sången ger han dig sina bästa tips och råd om mikrofonval, mikrofonteknik, medhörning, samt avslöjar sina inställningar för bästa sångljud.

    En e-bok om: Inställningarna ♦ Equalisning ♦ Mikrofonerna ♦ Medhörningen ♦ Problemlösning

    Det här får du:

    • En e-bok i pdf-format
    • Den kan läsas på de flesta enheter (dator, mobil, läsplatta) i ett gratis pdf-program eller app
    • Antal sidor: 30
    • Författare: Hans Nicklasson

    Sång – live tar dig till ett bättre sångljud i 5 steg:

    1. Bra att veta om, och för, vokalisten
    2. Välj rätt mikrofon
    3. Så här ställer du in bästa sångljudet
    4. Vanliga problem med sångljudet och så löser du dem
    5. Checklista sångljud

    Hela innehållsförteckningen

    1. Bra att veta om, och för, vokalisten

    • Varför det är bra att veta frekvensomfång för sång
    • Frekvensomfång för olika stämmor
    • Rösten
    • Mikrofonteknik

    2. Att välja mikrofon

    • Handhållen, mygga eller headset
    • Trådlös eller sladd
    • Dynamisk eller kondensator

    3. Så här ställer du in bästa sångljudet

    • Skapa plats för sången
    • Optimera gainen
    • Rensa upp i basregistret
    • Ställ in equalizern
    • Komprimera sången
    • Reducera kraftiga s-ljud
    • Lägg på reverb
    • Justera predelayet
    • Prova även de här effektprocessorerna
    • Se till att sången hörs

    4. Vanliga problem och så löser du dem

    • Sången hörs inte
    • Det blir rundgång om du ökar volymen på sången
    • Vokalisten hör inte sig själv
    • Medmusikanterna hör inte sången
    • Sången distar
    • Glapp och sprak
    • Problem med trädlösa mikrofoner
    • Sången låter instängd

    5. Checklista sångljud

    Författare: Hans Nicklasson. Omslagsfoto: Peter Birgerstam.

    99.00 SEK inkl. moms
  24. Låter elbasen dåligt ut i PA:t?

    Tänk om du kunde få elbasen att låta riktigt bra…

    I Hans Nicklassons e-bok Elbas Live – Bästa Liveljudet För Elbasen ger han dig sina bästa tips och råd om placering, lineboxar, mikrofoner, samt avslöjar sina bästa inställningar för elbas.

    Inställningarna ♦ Mikrofonerna ♦ Lineboxarna ♦ Fakta ♦ Equalisning

    Boken har 16 kapitel

    • Fakta elbas
    • Mikrofoner och Lineboxar
    • Elbasens roll
    • Basisten
    • Kontroller på elbasen
    • Basförstärkarens placering
    • Justera basförstärkaren
    • PA:ts prestanda
    • Elbasen ut i PA:t
    • Lajna eller micka
    • Justera equalisern
    • Effekter
    • Panorering
    • Volym
    • Elbasen ut i PA:t
    • Några avslutande ord…

    Det här får du

    Det här är en e-bok i pdf-format. Den kan läsas på de flesta enheter (dator, mobil, läsplatta) i ett gratis pdf-program eller app. Du kan även skriva ut den, om du vill.

    Antal sidor: 34. Författare: Hans Nicklasson.

    Elbas Live – Bästa Liveljudet vänder sig till dig som…
    spelar elbas och vill att basen ska låta bättre i PA:t.
    mixar alla mindre och halvstora band därute och vill veta mer om hur du får bra ljud på elbasen.
    Du är på …

    Nybörjarnivå
    Hobbynivå
    Halvprofessionell nivå
    Utbildning.
    Du kan lite grann eller ganska mycket om mixerbord och ljudanläggningar men vill veta hur du kramar ut det bästa ur elbasen på scen och ut i PA:t.

    Ibland, eller ofta, har du problem med odistinkt och ”bumligt” ljud från elbasen.

    Om författaren till Elbas Live
    Författaren, Hans Nicklasson, har arbetat som Ljudtekniker och lärare i musikproduktion på gymnasiets estetprogram i mer än 20 år. Han har tidigare skrivit boken ”Jakten på det perfekta PA-ljudet – bibeln om liveljud” samt ”Bästa Liveljudet – Vad du kan förbättra och hur du gör det”. Han har även skrivit ett 30-tal artiklar om liveljud för tidningen ”Studio”.
    – Min mission är att sprida mina samlade kunskaper och erfarenheter till alla sorters ljudtekniker och musiker om hur man skapar bra PA-ljud. Jag vill att mina 20 år som ljudtekniker, lärare och skribent ska komma till nytta för alla som verkligen gillar ljudteknik, livemusik och bra ljud.

    – Tack för du tog dig tid! Har du läst så här långt tror jag absolut e-boken kan vara något för dig.

    Med vänliga hälsningar Hans Nicklasson

    99.00 SEK inkl. moms
  25. Melodier fastnar i minnet. Du kan säkert nynna en hel del låtar utan att du riktigt kommer ihåg texten? Melodin är en av de allra viktigaste komponenterna av din låt. Om du inte vill kompromissa med melodin, är det så klart bäst att börja med den. Då slipper du anpassa den till en text, tempot, rytmer, ackord och form med mera. Du ska prova dig fram och hitta ditt eget sätt att skriva melodier på. Om du inte är van låtskrivare kan du börja med att följa vårt förslag på workflow. Steg för steg De här momenten ingår: Utgångsläget Melodin & ackorden Kolla melodin &a
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.