Jump to content

Guitar Nilsson

Medlem
  • Content Count

    13,350
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    71

Guitar Nilsson last won the day on December 21 2018

Guitar Nilsson had the most liked content!

Community Reputation

711 Utmärkt

About Guitar Nilsson

  • Rank
    Hårdvarulirare!
  • Birthday 11/08/1868

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Ljusne Hälsingland
  • Min utrustning
    Neumann TLM49 mick o en DynaMaxx kompressor är guld.
  • Intressen
    Att lata mig.

Personlig information

  • Hemsida
    http://www.guitar66.com
  • Yahoo
    Stavas det inte "Tjoho"?
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

41,461 profile views
  1. Att kalla Mixcuberna för lowfi låter helt fel. Jag har två passiva Mixcuber som andralyssning och tycker det är helt perfekt. Just när man växlar till mixcuberna låter det burkigt middigt, men att sätta nivåerna på tex virvel och leadsång helt perfekt är faktiskt lätt med Cuberna. Lyssnar jag enbart i mina JBL LSR8 eller vad dom nu heter, kan tex sången bli lite stark i andra lyssningar. Att ha två olika monitorsystem är skitbra, det har alla dyrstudios. En stor poäng med mixcuberna är att dom helt saknar delningsfilter, helt perfekta delningsfilter finns inte enligt vad jag läst, det blir alltid lite skumt i delningen. Dom gånger jag får till en riktigt bra mix har jag lyssnat noggrant i både JBL o Mixcuber samt lurar. Mina bästa mixlurar är HD600 och midområdet i dom låter väldigt lika som Mixcuberna. Som tredje variant av lyssning har jag en sub som jag kan slå av o på med en fotbrytare utan att lämna mixplatsen. Dom aktiva JBL monitorerna har jag kopplat in fullrange och vidare till subben som har ställbart delningsfilter ställt på 50 hz, det är där monitorerna börjar krokna ur neråt. Nåt som väl alla tycker är svårt att få till så är det elbasljud, och baskaggenljud, det kan låta fläskbra när man mixar, men lyssnar man i en liten stereo kanske elbasen inte finns med alls, eller tvärtom, i en stor fet stereo blir det så mycket lågbas att det bara skorrar. Så elbasen (hela mixen) lyssnar jag på både med JBL+Sub, enbart JBL, eller i enbart cuberna. Har jag gjort rätt hörs elbasen och kaggen lagom i alla tre lyssningarna. Och jag gör samma sak med den referenslåt jag använder. Riktigt bra countryinspelningar har helt perfekt basljud i alla tre lyssningarna. För att få med basen i de små middiga cuberna kan man få mixtra en del med eq, kanske hissa vid 600 hz. Har man bara en skitbra lyssning är det risk att elbasen låter bra lite hur man än eq-ar den. Att kunna växla mellan fullrange o cuber när man skruvar cymballjud är också perfekt. Utan cublyssning kanske cymbalerna försvinner helt i en liten stereo. Och vice versa, använder man enbart cuberna är det stor risk att man får alldeles för vasst cymballjud i en bättre stereo. Jag ser att Avantone kallar mixcuberna för fullrange? Det är dom inte alls, och har man bara råd med ett par monitorer ska man skaffa nåt annat. Jag driver mina med en Yamaha 2 ggr 80 watts stereoförstärkare. http://www.avantonepro.com/mixcubes-passive-creme.php
  2. Jag har en fotströmbrytare till min sub så jag kan knäppa av och på den utan att gå från mixplatsen. Monitorerna spelar fullrange ungefär ner till 50 hz, sen tar subben över nedanför där. Bäst verkar gå att mixa det mesta med subben avstängd. Subbens inbyggda filter som delar vidare till sateliterna är riktigt dåliga, de sabbar ljudet rejält om jag kopplar den vägen. Men subben har ju även en ställbar lowpass delning som jag ställer på 50 hz. Att kunna mixa fullrange utan subben är nog ofta bättre än at ha subben på och så att den delar till satelliterna, I alla fall när det inte är superproffs akustikbehandling. När jag fått hyfs på det mesta i mixen slår jag på subben o hör hur mycket bummel jag bör bort från elbas o kagge. O helhet... Bra då är också att man kan jämföra med typ köpecd med nåt proffsljud, och även lyssna hur proffsmixen låter både med och utan subb. Ofta får proffsen till ganska fint med bas utan sub. Jag har de här monitorerna https://www.djservice.se/artikel/jbl-lsr308?gclid=CjwKCAjw54fdBRBbEiwAW28S9kS2PJKsjH6xCOz9og7oLNv-at6KKNVTh7bJYJk0G_7HT4lQZ_kdqxoCSkYQAvD_BwE För superbra lyssning i midden har jag även de här. Mer exakt mid än de här, finns det? https://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm Har glömt vad den aktiva subben heter... Har även ett tredje högtalarpar ganska bra Dynavoice. Dom plus Avantonerna driver jag med en Yamaha steroförstärkare.
  3. Kan man med pinknoicemätning hitta spottar i ett akustiskt icke perfekt rum där det är varken noder eller antinoder? Vid baspålägg inspelat med mick får jag ibland tydlig förstärkning av vissa toner när jag spelar upp, fast ljudet är väldigt jämt från elbasen och högtalaren när jag spelar in. Kanske kan man hitta punkter där rummet/mickarna låter bättre och vissa andra där det blir rejält mkt sämre, ställen man helt enkelt bör undvika?
  4. Jag är gitarrist o basist men fuskar även med trummor i min lilla studio. Tycker det blir väldigt mycket enklare att följa en baskagge o virvel än ett klick som varje slag låter lika. Känns mer naturligt på nåt vis. Ibland kan jag spela in typ två minuter av nåt ganska enkelt grundkomp så stadigt jag kan. Sen letar jag ut tex bara fyra takter ur den inspelningen som är riktigt maskintajt. Tar de fyra takterna och loopar dom i kanske fyra minuter. Sen kan jag öva igen till det. Sitter jag o nöter så sitter tempot till slut i ryggraden. Det går att få det att svänga utan att öka takten. En tajt trummis jag känner sa att han i början övade massor till metronom, han hade en liten med högtalare på, inga lurar. När han kunde slå virvelslaget så exakt att han inte hörde klicket på några minuter var han nöjd. När jag gör mina enmansbandsinspelningar blir det roligare o bättre musik när jag uselfuskat med trummorna själv än om jag använt exakta trummaskinskomp. Kanske det är en fördel att inte vara för exakt? I mycken musik ska ju tempona gradvis men knappt märkbart öka låten igenom. Och kanske även sakta in lite när man tex går tillbaka till vers från refräng.
  5. Det kan kanske vara bättre att öva till en trummaskin än en metronoms klick? Med enkla kaggetramp o virvel.
  6. Det brukar väl inte hända så mycket efter halv volym på många stärkare? Så är min Hot Rods mastervolym, där händer det mesta redan upp till 3.
  7. Det är väl med lika med en sån här mick som med en elgitarr o hela kedjan med stärkare o pedaler, det tar ett tag innan man lär sig att ta ur det bästa ur den. SPL-kompressorn jag har tycker jag är helt underbar. Brukar köra kanalerna i serie när jag lägger på sång, kanal 1 som soft limiter och sen till kanal 2 där jag kör kompression, eller också bägge i softlimiterläget, det är det vanligaste. Den har även ett de-compressionsläge som jag använt med framgång på några av mina halvusla backtrax som jag gjort förr och mos-komprimerat sönder. Ser nu att SPL Dynamaxx även kan köras med både dekompression och soft limiter samtidigt, kolla sidan 16 i manualen: Diagram 4: DE-COMPRESSION plus SOFT LIMIT mode COMPRESS control is set to three values: 2, 4, and 7 GAINsetto 0dB https://spl.audio/wp-content/uploads/dynamaxx_9735_manual.pdf Undrar om sådan teknik används i moderna studios, antingen till sångpålägg eller master?
  8. TLM49 har samma kapsel som U 47 and M 49 påstår dom. Låter då väldigt bra tycker jag. https://en-de.neumann.com/tlm-49?utm_source=studio_se&utm_medium=banner&utm_campaign=emea&utm_content=mediumrectangle
  9. Så här låter min TLM 49 och Dynamaxxen. TLM49 har samma kapsel som U47 såg jag nyss i Neumannreklamen
  10. Kompression då och idag är nog ganska lika. Det svåra är att göra det lagom i alla situationer. Min SPL DynaMaxx kompressor, undrar om den är 50 år snart?
  11. Och hur komprimerade man på 50-talet då? Nån som kan beskriva det i ord? Bing Crosbys White Christmas har ett fett vänligt sound.
  12. Jag är så nöjd med min voc-kedja; TLM49 Audient Mico pre och SPL kompressorlimiter. Bättre än så så hör inte jag nån skillnad. Jag skickade nyss efter en Carl Martin Singel Plexitone distbox som får superrevjejs men blev besviken då den bara lät lika fast sämre än den Maxon 808X jag redan hade. Mkt sämre dynamik. Rattar jag ner gitarrvollen till hälften låter Plexin liladant ändå. Med Maxon ändras ljudet väldigt. Bästa overdriven helt klart. Skickade tillbaka Plexin samma dag. Köper nog en Electroharmonix wahwah i stället. ?
×
×
  • Create New...