Jump to content

crillemannen

Medlem
  • Content Count

    1,785
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

crillemannen last won the day on August 25

crillemannen had the most liked content!

Community Reputation

150 Utmärkt

About crillemannen

  • Rank
    Veteran
  • Birthday 03/17/1985

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Kinna

Personlig information

  • MSN
    crille_go@hotmail.com
  • Hemsida
    http://www.studiohaga.net
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

18,266 profile views
  1. Ett tips är att använda saturation t.ex Fabfilter Saturn. Digitala synthar mår bra av lite sådant och då brukar saker och ting sätta sig. Sen är det bäst att blanda ljud som låter lite olika så man inte har flera lager av samma typ av sound. Sen handlar det så mkt om tycke å smak så det är svårt att Generalisera
  2. Nu för tiden lyssnar jag inte i princip på referenser när jag mixar. Jag tycker det utvecklar sig lite som sitt eget musik skapande. I början lyssnar man väldigt ihärdigt och "härmar och lånar" av de man ser upp till för att tillslut skapa ett eget sound som är ett ihopkok av alla referenser man gillat under åren. När jag väl jämför idag är det mest hur bas och diskant ter sig. Så man inte är för off i de områdena, men det är ett mer analytiskt lyssnade än för soundet i sig. Vad jag referat till mycket förr är mixar av Andy Sneap och Colin Richardson. De har väl i princip fulländat metal-mixandet. En blandning av modernt men ändå en råhet. Troligtvis väldigt slick i de flestas öron haha! Chimaira
  3. Byggde ett mixrum för ca 3år sedan. Ser väl i princip likadant ut förutom att jag sålt och bytt ut lite HW
  4. Jag skulle absolut inte slösa pengar på ett X desk. Preamps, hur många behöver du? Jag hade valt att i alla fall ha kvar 2st highend preamps. Jag gillar mest köra HW som inserts. Summering är inte värt det. Kanske om du har något som verkligen färgar ljudet med trafos osv. Men i regel inte. Förutom på sång som jag ibland printar känner jag bara ett behov av att använda HW vid tracking. Du vet, commit to sound. Sen duger ITB gott å väl idag. Jag har gjort resan själv. Där jag hade 16ch HW plus med option att summera med min Crane Song spider. Visst det gick snabbare att få ihop mixarna men bestämde mig för att investera tid att "lära" mig mixa helt ITB och nu tycker jag mina mixar är bättre än någonsin
  5. Pcie kort, sen har du även 24 i/o via adat. Jag funderar på en mobil setup så har tänkt att sälja mitt. Har även en kush audio Gaintrain isåfall, för du behöver en extern monitor kontroller
  6. Försök hitta ett SSL alphalink begagnat. Det har 24 i/o via dsub.
  7. Håller med om? Det finns nog en rättslig gräns, dvs en absolut sanning. Det bästa är ju att upprätta kontrakt. När jag drev min studio såg jag givetvis inga problem med att ge banden råa filer efter de betalat. Jag har även sparat allt så det mesta går nog att gräva upp. Men jag ser ingen skyldighet att studio ägaren ska lagra några filer efter jobbet är betalt och levererat
  8. Ni äger troligtvis rättigheterna om ni som ovan säger betalt för inspelningen. Sen har ju knappast studio ägaren någon skyldighet att spara allt material. Så jag vet inte riktigt vart ni vill komma? Stems betyder för övrigt utbouncade spår med/oftast effekter på så som stereo spår av mixade trummor, sång osv. Men du kanske menade de råa multitracksen? Dvs separata spår av allt.
  9. Nej, min poäng var att man bör ha ett sound, ett mål från första början. Di signal, halvbra trummor blir ingen professionell skiva. Man kan ju safea med DI signal absolut, men man bör ju ha ett uttänkt sound från första början. Jobba från grunden och uppåt.
  10. Usch.. Classic, spela in DI och dåliga trummor själva och sen ska någon lösa problemet i slutändan.. Börja istället med att våga sätta sound på saker och ting, commit. Skapa en känsla och sträva efter att komma så nära den och det sound ni vill åt. Då kanske någon duktig mixare kan få det att låta ok. Jag har endast mottagit en bra inspelning som ett band gjort på egen hand. Resten har varit skit rent utsagt. Ta i alla fall hjälp av tänkt producent/mixare för guidning på vägen.
  11. Tror inte att det finns men som du säger borde det gå att programmera. Datorn analyserar diverse verk ur en tids epok och ger sen förslag på stämma. Vore coolt att välja typ senromantik eller säg Barrock och så får man förslag därefter. Annars får man ju gå den hårda vägen och lära sig. Det är både kul å frustrerande 🤣 Sibelius är väl bransch standard för not skrift, men det finns några olika alternativ Notion 6 om du kör presonus
  12. Tubetech cl1b Testade softubes plugin och kände direkt att det var exakt vad jag letat efter. Super transparent vare sig du kör 5db GR eller 20. Tänkte att det roligare att köpa en riktig haha, och Wips dök det upp en för ett bra pris.
  13. Ja en del vad jag har hört. Mats är annars kanon och kung på Neumann.
  14. Vad ska du reparera? Audio Mats i kinnahult är kung på Neumann. Bosse Hansén i Gbg
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.