Jump to content

tbruce

Medlem
  • Content Count

    3,686
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutralt

4 Followers

About tbruce

  • Rank
    skakad, inte störd
  • Birthday 04/30/1987

Profilinformation

  • Stad/plats
    Lite varstans
  1. http://www.youtube.com/watch?v=z014I7FvDCo Finns ju gott om fantastiska enackordslåtar. Den här klassikern t ex.
  2. I tabellen på förstasidan står det "Senaste händelse" men listan verkar visa när trådarna startades. Ser fint ut på det stora hela annars.
  3. Om vi bara hade det här programmet... http://www.youtube.com/watch?v=lGeAu2RQcmw
  4. Stockhausen i all ära, men det (lilla) jag har hört av honom bör kanske snarare klassas som ljudkonst än musik. Men han verkar ju iofs ha gjort massa olika saker...
  5. Lyssnar på datorhögtalare - här låter produktionen helt ok men lite obalanserad kanske. Håller med om att det saknas något hookigt, du har skapat ett komp som inte kompar något, typ. Det är inte säkert att det behövs några stora förändringar, men nånting som man kan komma ihåg, nåt som ger en anledning att lyssna på låten...
  6. Ja det är precis det jag är ute efter, inte att det ska låta bombastiskt eller som en orkester, utan att man jobbar med ett längre program bestående av olika satser, motiv och teman som utvecklas, ändras och kombineras på olika sätt. Gör man nåt sånt inom electronica får man naturligtvis använda sig av de beståndsdelar som den genren har - sound och rytmer mer än melodier. Inom mycket populärmusik finns det nästan en oskriven regel att varje låt på ett album ska presentera, avhandla och bli färdig med en eller flera musikaliska idéer som sedan inte återkommer igen. Men när t ex Manu Chao återanvänder samma loopar på massa olika låtar funkar det ändå superbra. Sen finns det naturligtvis genrer som bygger mycket på att man återvänder en grundstomme, typ blues och reggae...
  7. Symfonisk rock, är inte det mer rock med svulstiga arr och fanfar-liknande melodier? Jag tänker typ Bohemian Rhapsody, vilket ju är en ganska gräslig låt, men det är kanske inte alls symfonisk rock...
  8. Skulle det gå att använda sig av idéerna bakom en symfoni - olika delar och teman som återkommer och varieras på olika sätt - fast i en helt annan genre än orkestermusik? Jag har lyssnat mycket på Kraftwerks Tour de France-soundtrack på sistone och jag tycker de första låtarna där har lite av det i sig. Det finns ett väldigt enhetligt sound, återkommande element osv, men ändå variation. Öht känns det rätt självklart att göra nåt sånt med elektroniskt/klubbig musik. Jag menar när man dj:ar så sammanfogar man ju massa olika låtar till ett enda i princip oändligt långt stycke... kan inte kompositören/producenten göra så redan från början då? Sen känns det också lockande att jobba med idén först - typ "jag behöver ett tema som ger det och det intrycket, ett tema som ger det och det intrycket, osv..." och sedan jobba på att få allt att bli en fungerande, sammanhängande timmeslång helhet. Nån som har nåt bra exempel på artister som gjort nåt sånt? Kanske försökt själv? Tips på litteratur att läsa innan man ger sig på att skriva nåt sånt omfattande?
  9. Logic har ett speciellt läge (flex time) där man kan timestretcha hela eller delar av ett spår direkt i arrangeringsfönstret. Men det ska väl gå att jobba lite liknande med timestretch även i Cubase? Har för mej att det går att välja vad som ska hända när man "drar" i en region?
×
×
  • Create New...