Jump to content

JohnRick

Medlem
  • Content Count

    2,474
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

JohnRick last won the day on May 17 2017

JohnRick had the most liked content!

Community Reputation

163 Utmärkt

1 Follower

About JohnRick

  • Rank
    Veteran

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmoe

Recent Profile Visitors

24,390 profile views
  • MX3

  1. Finns det någon anledning till att detta inte gjordes som blindtest? Dvs. välja att avslöja facit efter hela lyssningen. IK Multimedia har f.ö. också en bra 1176.
  2. Blev också glatt överraskad av BIAS Amp 2 (eller snarare vår shredder) efter att ha släppt material med Amplitube 4 de gångna åren. Till dess att vi provade Overlouds TH-U 3. Bäst hittills.
  3. Grovt räknat tänker jag (och har väl alltid gjort): – På kanalnivå: alltid kompression före EQ (bortsett från ett högpassfilter som alltid hamnar först). Om du EQ:ar före kompression motverkar kompressorn det du nyss har EQ:at. Se även Seniors inpass i SoS:https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-should-i-eq-first-or-compress-first –På mix-/masterbuss gärna tvärtom då det mesta redan "bör" vara klart. Då har jag alltid kompressor efter (eventuell) EQ. De minimala ändringar som EQ ska bidra med ska inte påverka kompressorn lika fatalt. Vad limiter anbelangar hamnar den alltid sis
  4. Om det är harmonier och inte regelrätta körer brukar jag ha dem på ungefär samma ställe som lead vox ligger (i.e. hyfsat centrerade, eller bara lite off). Av samma anledning som man knappast panorerar ut pianots diskant på ena kanten och basregistret på andra. Poängen är ju att de ska feta till lead vox. Verkar vara lite oklart kring detta i tråden? Backing vox är i allt väsentligt samma stämma som huvudmelodi. Harmonier är 3:an eller 5:an (oftast). I min terminologi tänker jag att "körer" är de som sjunger något helt annat som kontrast mot lead vox. Men när det gällde reverb är det enli
  5. - Zoom R24 - Roland Studio Capture - Behringer X Air XR18 ( alternativt flådigare MIDAS MR 18) Zoomen är en porta som du också kan koppla till datorn. Har 8 in och är relativt lättbegriplig. Hade en tidigare men sålde den för några år sedan. Roland SC är faktiskt ett riktigt kompetent kort med 12 preamps och 4 line-in. Köpte ett 2015 och börjar använda det mer permanent nu till uppmickning av mitt lilla kit. Använder dock bara 9 in > REAPER > Monitor out + medhörning. Bra köp. I ditt fall hade jag definitivt tagit Behringer. Förr eller senare får du lära d
  6. Mastring är mycket mer än att bara "trycka upp volymen". Så det enkla svaret är ja, om du vill ha en kommersiellt gångbar dänga. Sedan kan ju mixen i sig vara bra ändå, sett till dynamik och frekvensdistribution så att den inte behöver någon nämnvärd mastring. Vad gäller sista steget i mastringskedjan (där du de facto trycker ihop dynamiken och limiterar) stämmer det att diverse online-tjänster kommer att nivåkompensera, så det finns ingen anledning att pressa nollan i alla lägen. Se även: https://www.loudnesspenalty.com/
  7. 16 GB är väl mer eller mindre standard, men RAM är ju ingen flaskhals på samma sätt som övriga komponenter är. Problem uppstår bara om du märker att användning av diverse VSTs och synthar upptar så pass mycket RAM att du de facto slår i taket. Om det finns tillräckligt med headroom kommer extra RAM sannolikt inte att göra någon skillnad.
  8. Beror på lite andra parametrar också tydligen. Mått och konfiguration bl.a. Ingen koll på Rogers, men nedanstående länkar kan ge en fingervisning: https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Roger+Powertone&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XRogers+Powertone.TRS0&_nkw=Rogers+Powertone&_sacat=0 https://reverb.com/item/2836384-rogers-powertone-fullerton-era-3-piece-vintage-drum-set-kit-in-black-cortex http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=117984
  9. För nog fan måste det finns något liknande i det här lilla landet om britterna har det? http://www.cymbalmagic.com/index.html
  10. Du menar detta?->http://www.clasohlson.com/se/Kemisk-metall-Plastic-Padding/31-9079 Det där förstör ljudet mer än det mesta har jag förstått, efter digra diskussioner på Drummerworlds forum. Tanken är att trycka dit det, värma, spela in det och värma igen i tron att det ska foga samman sprickan, men det blir bara sämre. Metallen måste väck, och helst vill jag svarva runt. Kan vara lättare sagt än gjort dock.
×
×
  • Create New...