Jump to content

JohnRick

Medlem
  • Content Count

    2,469
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

JohnRick last won the day on May 17 2017

JohnRick had the most liked content!

Community Reputation

162 Utmärkt

4 Followers

About JohnRick

  • Rank
    Veteran

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmoe

Recent Profile Visitors

24,017 profile views
  • MX3

  1. - Zoom R24 - Roland Studio Capture - Behringer X Air XR18 ( alternativt flådigare MIDAS MR 18) Zoomen är en porta som du också kan koppla till datorn. Har 8 in och är relativt lättbegriplig. Hade en tidigare men sålde den för några år sedan. Roland SC är faktiskt ett riktigt kompetent kort med 12 preamps och 4 line-in. Köpte ett 2015 och börjar använda det mer permanent nu till uppmickning av mitt lilla kit. Använder dock bara 9 in > REAPER > Monitor out + medhörning. Bra köp. I ditt fall hade jag definitivt tagit Behringer. Förr eller senare får du lära dig hur digitala mixers funkar. Hade jag köpt idag skulle jag troligtvis tagit MIDAS, men det är bara för att det står just MIDAS.
  2. Mastring är mycket mer än att bara "trycka upp volymen". Så det enkla svaret är ja, om du vill ha en kommersiellt gångbar dänga. Sedan kan ju mixen i sig vara bra ändå, sett till dynamik och frekvensdistribution så att den inte behöver någon nämnvärd mastring. Vad gäller sista steget i mastringskedjan (där du de facto trycker ihop dynamiken och limiterar) stämmer det att diverse online-tjänster kommer att nivåkompensera, så det finns ingen anledning att pressa nollan i alla lägen. Se även: https://www.loudnesspenalty.com/
  3. 16 GB är väl mer eller mindre standard, men RAM är ju ingen flaskhals på samma sätt som övriga komponenter är. Problem uppstår bara om du märker att användning av diverse VSTs och synthar upptar så pass mycket RAM att du de facto slår i taket. Om det finns tillräckligt med headroom kommer extra RAM sannolikt inte att göra någon skillnad.
  4. Beror på lite andra parametrar också tydligen. Mått och konfiguration bl.a. Ingen koll på Rogers, men nedanstående länkar kan ge en fingervisning: https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Roger+Powertone&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XRogers+Powertone.TRS0&_nkw=Rogers+Powertone&_sacat=0 https://reverb.com/item/2836384-rogers-powertone-fullerton-era-3-piece-vintage-drum-set-kit-in-black-cortex http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=117984
  5. För nog fan måste det finns något liknande i det här lilla landet om britterna har det? http://www.cymbalmagic.com/index.html
  6. Du menar detta?->http://www.clasohlson.com/se/Kemisk-metall-Plastic-Padding/31-9079 Det där förstör ljudet mer än det mesta har jag förstått, efter digra diskussioner på Drummerworlds forum. Tanken är att trycka dit det, värma, spela in det och värma igen i tron att det ska foga samman sprickan, men det blir bara sämre. Metallen måste väck, och helst vill jag svarva runt. Kan vara lättare sagt än gjort dock.
  7. Enligt titel. I vanlig ordning har man ju en uppsättning Zildjian A Custom liggandes. Två av de äldre exemplaren (15" Crash + 8" splash) har utvecklat en kantspricka på ett par millimeter. Löper rakt mot mitten. Den vanliga "borra-hål-för-att-förhindra-fortsatt-sprickbildning"-lösningen är jag inte så pigg på. Däremot hade jag gärna sett att någon kunde åta sig att svarva ner respektive ex en halv tum eller så. Någon som känner till dylika typer härnere som pysslar med sån't? Alternativt får man höra med IF Metall, Svarvmekano e.d.
  8. Hear, hear. Hur många ggr har man inte sett annonser om folk som köpt sig ett Roland TD-20 eller TD-30 men nu säljer det två månader senare för att de "tappat intresset". Som om jag skulle köpa mig en strandvilla men sedan "tappa intresset för att bo". OT: Ska TS ändå köpa begagnat i den prisklassen funkar ju DTXplorer. Dock enbart en (1) zon på hihaten vilket är en dealbreaker för många - inklusive mig själv. Hittar du ett DTXpress hade jag satsat på det i stället. Det kom strax efter, eller samtidigt som, DTXplorer. I övrigt bör du mest betänka typen av yta för fysisk återkoppling (mesh heads, TCS eller gummi). Det lär bli gummi för 3K. Känsligheten kommer härnäst. Jag gillar ju Yamaha's TCS alla dagar i veckan, men annars är nätskinn standard. Antal zoner på befintliga pads är också värt eftertanke. Dual/triple. Gäller framför allt ride och virvel. Hihaten är annars det som det mesta brukar stå och falla med. Även antalet ingångar är intressant om du vill lägga till pads i senare skede.
  9. Har ingen aning om vilka de använder – men de borde använda Diva och Spire. Funkar det för Armin van Buuren funkar det säkert för gemene man.
  10. Jag var under intryck att så redan gjordes? De som är låsta av mammon på ett eller annat sätt, Spotify inkluderat, lär väl alltid ha detta i åtanke. De som skapar för skapandets skull har förhoppningsvis annat som drivkraft. Omedvetna influenser är dock en annan sak och där smiter ingen undan tycks det. Folk skriver, och skriver om (rewrites), samma saker. Av någon anledning är t.ex. 99% av alla prylar man hör i 4/4. Om man skulle frångå denna uttjatade taktart hade väl samtliga lyssnare slagit bakut per omgående. Ett långsamt införlivande av 13/16 i västerländsk populärmusik välkomnas därför. Men jag tror inte Spotify, Tidal eller övriga tjänster går i bräschen där. I övrigt kan jag rekommendera Philip Balls bok som torde beröra ämnet mer ingående: https://www.amazon.co.uk/Music-Instinct-Works-Cant-Without/dp/0099535440
  11. Ja, det är detta som är Columbi ägg. Ungefär min setup när jag lirar in åt oss eller åt andra klienter f.ö. Med skillnaden att jag kör Yamaha DTX900 med lite fler pukor och cymbaler. Aldrig varit ett fan av mesh heads. Föredrar TCS. Men som sagt – blir intressant att se hur Toontracks implementerade "advanced e-drum features" ter sig i praktiken.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.