Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/26/2020 in all areas

  1. 2 points
  2. 2 points
    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Jessica Jönsson om sitt arbete som monitortekniker, vikten av social kompetens och skillnaden mellan att mixa PA-ljud och monitorljud. Jessica Jönsson har arbetat som ljudtekniker sedan tidigt 2000-tal, bland annat som livetekniker på festivalen Sweden Rock och med tv-produktioner som Idol och Sommarkrysset. Jessica Jönsson rattar monitorljudet för Mando Diao 2015. (Foto: Chris Danneffel) Hur väcktes ditt intresse för liveljud? – När det var dags för mig att välja gymnasium så stod det mellan restaurang och en ny utbildning med inriktning på ljud och ljus. Det verkade perfekt för mig med ljud och ljus, då jag hade ett intresse för musik men kände att det var för osäkert att hoppas på en artistkarriär. Jag tänkte att jag istället kunde jobba bakom eller kring musiken. – Genom skolan fick jag all praktisk och teoretisk kunskap via praktikplatser. Jag började jobba med musiktävlingar och festivaler och insåg ganska snart att det som intresserade mig mest var att mixa monitor. De flesta ville mixa PA-ljud men inte jag, jag ville tydligen komplicera saker för mig. Vad skulle du säga är största skillnaden mellan att mixa PA och att mixa monitor? – Att “mixa monitor” innebär att man mixar all medhörning på scen, alltså se till att alla musiker hör sig själva och varandra. PA-teknikern gör en mix till publiken medan monitorteknikern kan få göra ganska många mixar beroende på hur många musiker som står på scen. – Som monitortekniker har man kanske inte lika fria kreativa “målardukar” att måla på då du hela tiden förhåller dig till artistens ramar. Men man har oftast ett grundförfarande som man utgår ifrån och slutresultatet brukar inte skilja sig drastiskt från person till person. Vilka egenskaper och kvalitéer är viktigast hos någon som jobbar med liveljud? – Det som jag älskar mest med mitt jobb är de sociala och psykologiska delarna. Det är nog därför jag på senare år börjat göra mycket TV-jobb som “B-ljud” eller “mickman” vilket innebär att man är den som mickar på och av gäster och programledare som pratar. Det är inte direkt tekniskt avancerat utan kräver mer lyhördhet, fingertoppskänsla och social kompetens. Man hanterar ofta väldigt nervösa personer och blir ganska närgången när man lirkar mickar, sladdar och beltpack under kläderna. Då är det viktigt att kunna göra det utan att personen ifråga ska känna sig obekväm. – Sen är det en otrolig fördel att ha koll på vad alla gör på sina respektive positioner. Det underlättar kommunikationen, arbetsflödet och förståelsen för varandra. SVT Sveriges 12:a 2020 Hur brukar en arbetsdag se ut för dig? – Projektet som jag jobbar med den här veckan är Sveriges 12:a, ett alternativt Eurovision som SVT sänder då Eurovision 2020 blev inställt på grund av corona. Vi har två programledare och två musikakter –The Mamas och Dotter. Jag mixar monitor och använder mig av mixerbordet Digico SD10. Alla medverkande använder in-ear monitorer. Då vi i dessa tider inte har någon publik i studion så använder vi inget P,A men för att alla som jobbar på golvet ska kunna höra vad som händer så ställer jag ut ett par högtalare i studion. – Vi repar all musik och allt prat för sig och börjar alltid med en linecheck för att se att vi har kopplat allt rätt. Det underlättar vid eventuell felsökning under soundcheck då tiden är knapp. Skulle något vara fel då så är det med största sannolikhet något som kopplats in efter att vi gjorde linecheck. – När musikerna anländer så bygger vi upp deras instrument som snabbt ska kunna rullas in och ut. Exempelvis trummor bygg på rullpodie. När musikerna har fått igång sina instrument kör vi ett soundcheck. Först soundcheck på trummorna och sedan arbetar vi oss genom alla instrument och sångmickar. Vi kollar att nivån in inte är för svag eller distar. Vi eq:ar och processar så som vi tycker passar, och mixar därefter ut varje kanal eller instrument till den person som vill höra i sin lyssning. Sedan kontrollerar vi att nivåerna låter bra i allas mixar och så fortsätter vi att finlira tills alla är nöjda. Då är det dags att repa ett par gånger med kameror så att alla vet var de ska stå och röra sig och vilka fotografer som ska ta vilken bild när. När varje enskild punkt är repeterad gör vi ett genomdrag och sedan är det dags för sändning. Hur har coronakrisen påverkat dig nu när det är mycket som ställs in? – Jag är enskild företagare och har inte kunnat nyttja något krispaket än. Jag hoppas att regeringen hittar en lösning där enskilda företagare kan få ekonomiskt bidrag för inkomstbortfall, alternativt en enklare variant av a-kassa där vi tillåts ha kvar kvar företag aktivt om det skulle komma uppdrag i sista sekund vilket ofta är fallet i vår bransch. – Nästa vecka ska jag göra slutaudition för Idol men efter det har jag inga fler bokningar för året då allt är inställt. Det känns tufft och det kommer att påverka vår bransch mer än jag nu vill och kan förstå. Samtidigt hoppas jag att andra alternativa projekt dyker upp längs vägen. Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  3. 2 points
    Den uppenbara skillnaden är valet av samples. Sök efter ljud som kommer så nära det du vill uppnå som möjligt.
  4. 2 points
    En G stämd gammal Levin från tippen och en flock goda bärs då kan det gå så här för en gammal Brusan låt. Man får träna lite bara
  5. 2 points
    Jag drar väl också upp en video. Folkmusik + spelmusik kan bli såhär:
  6. 2 points
    Jag och Greta framför min låt "Just a little". Inga backing tracks, loopar eller pålägg.
  7. 2 points
    Instämmer med ovan, mycket viktigt och läsvärt. 😽 /Jon
  8. 2 points
    En mycket viktig artikel. Det är lätt att volymen blir för hög med hörlurar, Speciellt i miljöer där starka ljud uppträder utan förvarning. Ett tips är att använda hörlurar med limiter. Själv använder jag numera en med 88 db gräns. (Beyerdynamic DT-250 - 88db) Tillverkas inte längre men går att hitta. Jag kan dock rekommendera Canford Audio UK som modifierar vanliga modelle .samt kan anpassa vilken lur som helst. Dyrare men en struntsumma om man skyddar son hörsel som ska vara hela livet. Alla andra prylar kan man byta ut min inte hörseln. Jag har inte kunnat finna fler som gör detta men det finns kanske.
  9. 2 points
    Remixa bandet AVEC - eller gör om deras låt som DU vill ha den - och du får chansen att vinna lite coola mickar. Sista inlämningsdag den 17 maj. https://www.lewitt-audio.com/mix
  10. 1 point
    Ska alltid kännas bekvämt och avslappnande att stå upp. "Tekniken" koner senare, eftersom sitta är i princip enklare. Bara att öva öva öva, precis som du för med för spelande. Stå upp mer än du sitter så blir det bra ska du se!🤟👍😎
  11. 1 point
    Gör det inte svårare än det är. Ha den lite högre så det passar ditt spelsätt. Det är viktigt att det känns bekvämt. Men jättebra att du övar på att spela stående.
  12. 1 point
    Hej allihopa. Har precis gjort en ny låt och skulle vilja få lite feedback. Det kan vara på till exempel mixningen, mastring eller melodier. Vad som helst är uppskattat! / Melker
  13. 1 point
    Välkommen till musikbranschen. Mitt råd är att släppa det. Om de inte har plagierat texten till 100% eller din text har uppenbart verkshöjd så kommer du aldrig vinna i rätten. Speciellt inte i svensk domstol. Det finns ju ett känt case när Beatles text från ”help” användes ordagrant i en reklamkampanj, och de förlorade i rätten för texten inte är originell nog. Det kommer bara kosta dig en jäkla massa tid, pengar & ångest. Dra lärdomen att branschen är full av rötägg och skriv en ny låt istället.
  14. 1 point
    Hej, Jag tycker låten är bra men det låter ju alldeles för bra! Jag saknar lite oomph, lite skit, lite tryck.. Jag tycker även att kick och snare ligger lite i vägen för rösten.. de krockar lite.. Bra jobbat annars!
  15. 1 point
    Hör lite Avicii samples i snutten samt att du har använt en nexus lead om jag inte hör helt fel, det låter iaf som ett klassiskt avicii preset i nexus2. Min magkänsla säger att du är inspirerad av hans musik? Så mitt bästa tips är precis det som joachime säger, försök att härma en låt som du gillar. Är det LEVELS du gillar, sök upp "tutorials" och "remakes" på Youtube och följ efter varje steg som personerna gör, så lär du dig sakta men säkert hur man bygger upp en låt. Om du använder FL Studio som DAW så kan jag rekommendera att kolla på "In the mix" på youtube, han har grymma tutorials på musikproduktion, för nybörjare och för mer erfarna. Jag började lära mig genom att göra remakes av andras låtar, främst Avicii eftersom det är min största inspiration. Faktum är att, även om jag har hållit på i snart 2 år nu så gör jag fortfarande remakes av andras låtar, senast förra söndagen gjorde jag en remake av en osläppt Avicii låt, jag laddade precis upp den på YT så jag kunde visa dig här på forumet(videon var för stor för att ladda upp direkt här på sidan så jag fick köra genom YT)
  16. 1 point
    Alltså 6-7 spår så ballar det ur det måste vara nåt annar fel för jag körde det där testet evans nånting som maxade allt på min gamla macmini från stenåldern och den fixade i alla fall 11 spår om jag minns rätt. Ett vanligt arr med typ 20 audiospår funkade också om jag minns rätt. Den har Logic 8 och rullar på leopard tror jag. Utöver den har jag ett gäng hackmacar med olika prestanda och dom fixar ett gäng spår. Men jag kör hellre riktigt ljud från mickar och riktiga förstärkare så datorn orkar med lite. Det är roligare också än att sitta med hörlurar framför en datorskärm och pilla. Kolla det är gjort med en hackmac med fyra skärmar och livestreamat till justin tv numera twitch när jag testade ett nytt program åt en programerare. Dvs ganska krävande med camtwist, fmle och musikprogrammet igång samtidigt och ändå funkade det. Det hade funkat lika bra med Logic för jag gjorde såna sändningar också.
  17. 1 point
    Här kan du se hur snabb olika processorer är. https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html Nyare dator oftast snabbare.
  18. 1 point
    Logic stöder flera kärnor och trådar (två per kärna)! Men man får tänka på att det gäller en kanalstrip per tråd, så om man jobbar med få spår med tunga pluggar/instrument så kan man ha mer nytta av bättre prestanda i GHz. Det finns sätt att komma runt problemet genom att lägga tunga pluggar på Aux-kanaler (så de får en egen processortråd), så i de flesta fall bör man i första hand välja flest antal kärnor.
  19. 1 point
    Mina kunskaper här är ganska rostiga, men programmen/apparna måste ju vara skriven för flera kärnor annars använder ju systemet bara en kärna per prog... Är Logic specifik skriven för att använda flera kärnor eller är det systemet som delar ut kärnor per aktiv prog ? Fråga till Logic kundservice ? Jag var en gång programmerare i Assembler (hexcode) för 8080 och 6510 (C64) och förstår att det har ju hänt lite i tekniken sen dess 😉
  20. 1 point
    Jag satt igår och spelade på förstärkaren och fick bra metal ljud när jag ställde in massa effekter.
  21. 1 point
    Riktigt jävla gött och SNYGGT gjort! Vill dricka sprit och röka cigg när man ser/hör 😉
  22. 1 point
    Ett tips gällande kick!!! Om du har 2 tracks med kick t.ex 1in och 1 out. Blanda dessa 2 i en buss. Dra ner reglarna på originaltracksen till --0dB. Eq/ kompressor på bussen så du får attack, lite kropp och Liiite luft. Denna kanal går till mastern. Ska ny buss från original spåret. Denna buss blir din sub-kick. Komprimera hårt halvsnabb attack, halv snabb release. Sätt hög-/,långpass filter på ungefär 40Hz på hög och 200 på låg. Slajda lite försiktigt så du hör lite djup botten med inte för mkt "hzzzz" eller kzhhh eller annat störande. Kan behöva pilla lite på kompressor isf. Lyssna tillsammans med det blandade tracket. Hjälpte mig en hel del.
  23. 1 point
    FREDAGSTIPSET: Måste du verkligen ha stenkoll på varje steg i inspelning- och mixprocessen för att i bästa fall skapa intressant, välljudande och medryckande musik? Jag hävdar bestämt motsatsen. Böckerna symboliserar kunskap och blomman något som växer, något vi alla eftersträvar. Eller? Du läser förmodligen den här artikeln i hopp om att lära dig något nytt. Men faktum är att det ofta är du själv som är din bästa lärare. Med detta menar jag inte att mentorer eller guider som denna är onödiga, tvärtom kan de lära oss väldigt mycket. Jag menar kort och gott att du inte ska vara rädd för att kasta dig ut på djupt vatten och misslyckas, om och om igen. Vissa personer påstår att du behöver en tydlig bild av vad som ska göras innan du påbörjar en inspelning eller mix och inget fel i detta. Men det kan många gånger vara rätt och inte minst lärorikt att famla i det okända en stund, bara för att se vad som händer. Mycket av vår musikhistoria är skapad på precis detta vis, genom nyfikenhet, improvisation och okunskap. Och just det sistnämnda är något vi ironiskt nog kan ta lärdom av. Okunskap i kombination med nyfikenhet föder nämligen experimentlust, precis som begränsningar gör – vare sig det handlar om kunskapsmässiga eller materiella hinder. Då var då och nu är nu Jag kan sakna tiden då allt med musikproduktion var nytt och spännande och jag inte riktigt hade koll på vad som var upp eller ner. Jag saknar tiden då jag lyckades överraska mig själv bara för att jag hade modet att gå min egen väg. Visserligen har jag utvecklats och mina mixar låter idag (i de flesta fall) objektivt bättre. Men min poäng är att dessa stunder av ovisshet och överraskningar i stort sett är som bortblåsta. I takt med min utveckling har också lättjan gjort sig smärtsamt påmind och jag kommer på mig själv att gång på gång fastna i gamla mönster och rutiner. Jag är helt enkelt inte lika nyfiken längre eftersom jag vet vad som funkar, precis som ett gammalt förhållande. På gott och ont, men kanske mest ont. Låt mig ta ett exempel: Du har i vanlig ordning spelat in sång med samma gamla favoritmikrofon och det är dags för mix. Rutinmässigt skär du botten vid 100 Hz, gröper ur lite lågt mellanregister runt 350 Hz, boostar vid 2000 Hz en aning och öppnar upp toppen över 10 kHz med ett hyllfilter. Resultatet blir (som väntat) helt ok, för att inte säga bra, du vet ju vad du håller med på, eller hur? Din erfarenhet säger att det trots allt blev bättre. Men lek för en stund med tanken att du inte har koll… Då kanske du faktiskt hade lyssnat en extra gång på sångspåret och funderat över vad som behövde göras. Kanske hade du inte gjort någonting, kanske hade du chansat eller slängt på en knasig effekt som inte ”borde” vara där och vips skapat något tack varje din nyfikenhet, kreativitet och initiala känsla. Vad hör du egentligen? Problemet med ”dåliga” eller amatörmässiga mixar ligger sällan i bristen på kunskap eller kreativitet, utan sitter ofta i lyssningen. Vad jag försöker säga är att många börjar i fel ände och införskaffar nya pluggar, läser om avancerade tekniker och så vidare, men glömmer bort det viktigaste, nämligen ärlig lyssning. Hur ska du kunna spela in och mixa och ta djärva och vågade beslut (eller vilka beslut som helst egentligen) om du inte kan lita på det du hör? Du kommer mycket längre med ett par bra studiomonitorer och ett akustikbehandlat rum än allt du kan läsa på internet eller köpa i form av mjukvara. Sen utesluter det ena naturligtvis inte det andra och erfarenhet är inte att underskatta. Hemligheten till min framgång... och här vill jag stanna upp och prata om just det, definitionen av framgång. Jag lever idag på att mixa, mastra samt att skriva om musik och även om det knappast gör mig till miljonär så kan jag åtminstone leva på min passion. Hemligheten till min karriär var inte nödvändigtvis att jag hade fallenhet för mitt yrke, utan att jag i ett ganska tidigt skede insåg vikten av bra lyssning och i förlängningen därför hade enklare att utvecklas. I kombination med detta fann jag även ett brinnande intresse för att lära mig, både av mig själv och av andra. Jag gjorde om och gjorde ”rätt” tusen och åter tusentals gånger. Så mitt tips till dig är att omfamna okunskapen och låt den leda dig in på otrampad mark, för där vad som helst kan hända. Och kanske överraskar du inte bara dig själv nästa gång du mixar, utan också andra. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
  24. 1 point
    Hej Hjälplös Herre och välkommen till Studio. Det var som sagt många frågor att svara på, vilket också är snudd på omöjligt, utan att skriva en smärre avhandling. Gällande soundet och det jag tror att du vill åt: För mig handlar det om en kombination av saker. Tror mycket av problematiken ligger i själva samplingen, som inte är så dynamisk och dessutom ganska statisk. Visserligen är detta en smaksak och det är sammanhanget som ska bestämma soundet, men detta var min direkta känsla. Med detta sagt finns det en del saker som kan göra soundet mer intressant och kanske rent av användbart. Kände för att dra trummorna åt ett mer old school håll. 1. Mindre stickig hihat - Soothe 2. Mer kropp. Eq 400 Hz, Fabfilter Pro Q 3. Mer rörelse, rum och energi. Parlellkompression, The Rocket 4. Mer punch. Plocka fram attacken, Transient monster 5. Aningen mer sub och topp. Eq 50 Hz och 15 kHz, The Hammer. 6. Mer skit under naglarna. Saturation, TWK Med ovanstående i pluggar låter nu samplingen så här. Skruva ner volymen en aning då min version är starkare. herre_jon_fix.mp3
  25. 1 point
    Ok, tack ska göra det
  26. 1 point
    Tack för bra ämne! Hållet med att en bra lyssning och "ärligt öra" är det bästa verktyget. Bra lyssning/avgörande hörsel kommer ju med rutin/åren! Det som blivit bäst med mitt inspelande och mixandet är hörseln. Det som fick mig att vakna upp var helt enkelt att lyssna och härma ett sound jag ville kopiera, vilket jag tror jag lyckades med.... bättre hörsel kom på köpet 😎🤟👍 Tack sååå mkt för dina inlägg och uppmuntrade vägledning 😎😎😎
  27. 1 point
    Steg ett är att testa alla idéer som dyker upp och inte vara rädd för att göra fel. Då kan det bli väldigt rätt! Tack för feedback. Mvh Jon
  28. 1 point
    Omfamna min okunskap ?! De kan jag bli bäst på ! Om jag bara visste hur ... Tack för en bra artikel.
  29. 1 point
    Norrköpingsbutiken heter numera Musikbörsen
  30. 1 point
    Ska väl gå lika bra med ditt ljudkort. Kör in ljudsignalen i den ingången du brukar ha till gitarr, fast switcha om till linje-signal först. En rca/tele-adapter behövs dessutom.
  31. 1 point
    Ok! Jag har inte testat den men har en polare som har en Slate som vi sagt att vi ska a/b not mina original. De tester jag hört så har Slate något billigt över sig i diskanten. Men det har i princip alla,även dyra kloner när man väl jämför med originalen. Om det är värt 10x pengarna!?? Njae. Men det är fortfarande Hörbart. Jag postar väl här om testet blir av!
  32. 1 point
    Testade denna. Bra plugg i mina hörlurar. Skaffa gratis innan 6 maj. https://www.ikmultimedia.com/news/?item_id=9439
  33. 1 point
    Ledsen att jag missat denna! Låter mycket kompetent. Gillar körsången. Intressant att du sjunger annorlunda på svenska. Det gör jag med. Får lite America-vibbar förresten: https://open.spotify.com/track/0AKA2EHdNdmcvWHqzg5Yq5?si=rdvNH65aSsugqKx7Mp19cA
  34. 1 point
    Så här blev den i sin helhet. Tack för bra tips Jon 😊
  35. 1 point
    Nej, inte själva spelaren. Den är standard i html och är en enkel men full fungerande spelare. Vi använder den redan för att lyssna på låtar i Mixakuten där du också kan se hur det fungerar.
  36. 1 point
    Bra med djupet i rummet! Jag hade trackat allt i kontroll rummet dock. Då ökar möjligheterna att kunna behandla rummet ordentligt. Då kan du även ha en soffa där bak. Jag har stora basfällor i mitt rum framtill, 2d diffusor i taket. Sen basfälla och Qrd fällor bakom mig. Blev kanon och kostade inte allt för mkt. Här har du lite bilder: https://drive.google.com/folderview?id=0B4oklX-3D6XZc2VfcFRzVXluN0k
  37. 1 point
    Kände att jag fick nöja mig till slut och laddade därför upp den till min Youtube kanal för att få nån form av stopp. Tack för all hjälp! Den är väldigt uppskattad. Här är slutresultatet för den som är intresserad (med en -1dB sänkning pga YouTube):
  38. 1 point
    Superbra Fredagstips (som vanligt)!
  39. 1 point
    Så här blev mitt, jag passade på att sjunga lite och lägga lite coola stråkar och bas.
  40. 1 point
  41. 1 point
    Gillar atmosfären och stilen, blir intressant att höra hur det låter med sången. Är det hona eller hane som sjunger? Är lite problematiskt för mig att ge feedback på själva mixen då jag inte känner mig riktigt självsäker där. Men tycker spontant att det låter aningen spretigt och otajt. Kanske ordnar sig med rätt mastering dock. Kicken låter konstig när den kommer in, låter för träaktig i mina öron (sitter dock på kassa tvhögtalare nu). När du öppnar upp huvudljudet vid 1 min så skulle det nog må bra av lite hårdare kompression. Bra låt och sköna ljud! Många sköna detaljer, hörs att du lagt ner dig.
  42. 1 point
    Intressant... behöver bara gräva upp lite beryllium till tveeterna i trädgården 😉 ...
  43. 1 point
    Största problemet för mig är att det inte följer några kända (för mig) skalor. Om du lyssnar på Avicii så höll han sig inom rätt snäva ramar tonalt sätt. För mig sticker det ut mest. Kan ju vara bra att sticka ut, men jag fattar inte harmonierna riktigt.
  44. 1 point
    Cool, men jag tycker inte sången/rappen sitter särskilt bra i mixen. Framför allt refrängen.. Känns som att leadrösten och resten av låten är två separata ting snarare än en enhet. Cool text, cool låt.. inget man hör varje dag på radion
  45. 1 point
  46. 1 point
    Jag har jobbat under The End Studios tak i snart tre år. Peter Dahlström byggde studion tillsammans med sin vän Ajax för lite mer än tjugo år sedan. I veckans video vill jag ta tillfället i akt och prata lite med Peter om hans historia. Hur han fick upp intresset för ljudteknik och hur resan gick från det till att bygga den här fantastiska studion. Det blev en ganska öppenhjärtig konversation om hur han började med att brygga kaffe i en skånsk studio till göra uppdrag för några av de största uppdragsgivarna i Sverige, samt upp och nedgångar på vägen. Peter Dahlström – the man behind The End Studio I’ve been working under the roof of The End Studion for about three years. Peter Dahlström built this studio together with his friend Ajax a little more than twenty years ago. In this weeks video I want to take the time and talk to Peter about his history. How he caught the interest for audio and how that brought him to build this amazing studio. This resulted in an open conversation about how went from making coffee at a local studio to getting work from some of the biggest clients in Sweden, including ups and down on the way. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från maj 2017 och framåt här Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  47. 1 point
  48. 1 point
    Jag gjorde en ny låt och lyckades få till en lyrikvideo. Handlar om vintern som varit och längtan till sommaren. Hoppas ni gillar den. Både du o Jag:
  49. 1 point
    I det här blogginlägget vill jag reda ut vad fasfel är för något och hur du kan undvika det i dina inspelningar. Ljud består ju av vågtoppar (högt tryck) och dalar (lågt tryck). Samma sak med spänning, toppar (hög spänning) o dalar (låg spänning). Tanken är att när en vågtopp i ljud närmar sig micken så skall det bli en vågtopp i spänning. Om du nu har två mickar bredvid varandra, säg för att göra en stereoinspelning, så kan den ena vara vänd helt och hållet, kanske är kabeln felvänd. När det blir vågdal i den ena blir det vågtopp i den andra. Våra öron kan lära sig att bli närmast allergiska mot såna här fel. Mixar du ihop dessa två till mono så blir ljudet "skumt". Ett annat tillfälle då man kan höra sånt här är om man vänt kabeln till ena bashögtalaren i ett stereopar. Vänd högtalarna mot varandra och lyssna så att ljudet inte släcks ut. Det enkla sättet att fixa sådana 180 graders fasfel är att vända den ena signalen. I sin artikel "Stereo Microphone Techniques" illustrerar mikrofontillverkaren Röde fasfel på ett bra sätt. Fasfel kan också bero på "dåliga" förstärkare och liknande. En dålig förstärkare kanske fördröjer vissa frekvenser mer än andra varvid signalen får ett fasfel. Fasfelet är då olika för olika frekvenser. Detta märks inte på rena sinustoner, men i stort sett ingen musik är rena sinustoner. I stort sett alla analoga EQ och tonkontroller skapar ett "fasfel", sen är det inte säkert att det låter illa för det. Ett varierade fasfel känner vi igen som en flanger-effekt för till exempel gitarr. Om nu mickarna är en bit bort från ljudkällan, säg några meter uppstår ett annat fenomen som inte är fasfel, men som kan spela roll. Våra öron hör "stereo" både genom skillnad i styrka och i skillnad i ankomsttid mellan ljuden. Om man fördröjer signalen till ena örat några millisekunder, så upplever hjärnan det som ett tips om var ljudet befinner sig fysiskt. När jag gör stereoinspelningar brukar jag försöka tänka på just sånt här. Jag har oftast ett stereopar och några närmickar. För att få stereobilden "stabil" så fördröjer jag vanligen närmickarna så de kommer lite senare än huvudmickarna. Då gäller det också att ta hänsyn till avståndet mellan mikarna, jag brukar räkna på att 1 meter motsvara 3 millisekunder. I program är det ofta ganska enkelt att förskjuta kanalerna några millisekunder i förhållande till varandra. Som alltid är öronen det enda verktyget som vi kan lita på. Teori hjälper till en viss del, men låter det dåligt så gör det. Det här blogginlägget är taget från följande diskussionsämne:
  50. 1 point
    Prövade Record 1.5 demon. Ganska häftig upplevelse måste jag säga. Alltså inte ljudets eller effekterna i sig utan mer hur man anpassar sitt arbetssätt efter det man har tillgängligt. När jag arbetar i Logic lägger jag ohälsosamt mycket tid på att titta på frekvensanalysator och lyssna på instrument i solo. Det gör jag allt mindre men jag faller ibland tillbaka i gamla synder. Visst är en grafisk eq med analysator ett grymt verktyg när man ska ta bort missljud eller liknande, speciellt om man inte har perfekt trimmade öron. Men ju mer man använder ögonen desto mindre arbetar öronen. Till slut sitter man där med en analysatorn på varje spår och tittar noga var varje spår har sina peakar och dalar eller vad man nu tittar efter. På något sätt känns inte det som att man gör något som handlar om musik. Mer vänster än höger hjärnhalva. Det är där som Record är så bra. För där har du din channelstrip som du rattar enbart med hjälp av öronen. Inga frekvensanalysatorer att falla tillbaka på. Och det visar sig att mixarna ofta blir bättre. En annan sak med Record är också att det tar längre tid att koppla in inserts. Inte för att det tar speciellt lång tid men det är ändå en procedur som innebär att ditt rack blir större och projektet lite klumpigare. Och i slutändan så försöker man hålla sig till channelstripen som finns i mixerdelen. I alla fall jag funger så. Medans i Logic där man slänger på plugg efter plugg ibland bara för att möjligheten finns. Så ett råd till alla er som sitter och arbetar med ögonen mer än öronen: - Skaffa en bra channel strip och sätt en på varje spår och börja mixa enbart med hjälp av den tillsammans med volymregeln och panoreringsratten. Då jobbar du åtminstonde med rätt hjärnhalva. Bara en sån sak. Ha de gött //Mattias
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.