Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/01/2020 in all areas

  1. 5 points
    FREDAGSTIPSET: Studio lanserar Mixakuten – Vi har alla varit där… Det låser sig rejält i mixning- eller mastringsprocessen, tiden är knapp och du vet varken ut eller in. Men lugn, inom kort kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback på din mix- eller mastring utan kostnad. Räkna med lansering om 1-2 veckor. En stressad musikproducent ritad av Johanna Kristiansson © http://johannakristiansson.com På Mixakuten kommer du som medlem på Studio kunna ladda upp din egenproducerade musik och få professionell feedback. Jag kommer personligen svara på frågor gällande inspelning, mixning och mastring, oavsett vilken nivå du befinner dig på eller var i skapandeprocessen du är. Det kan handla om allt från ljudet på en virveltrumma, till hur sången sitter i mixen, eller vilka frekvenser som behöver ses över i slutproduktionen. Processen är enkel: Du laddar upp en ljudfil tillsammans med en fråga via Studios nya funktion, som sedan besvaras med en utförlig förklaring. Du har sedan möjlighet att återkoppla och betygsätta processen. Varje medlem har tillgång till två valfria uppladdningar, helt gratis, därefter sköts eventuell vidare kontakt utanför Studios ramar. Det är viktigt att inse att Mixakuten inte är ett fullvärdigt alternativ till varje sig mixning eller mastring, utan enbart ska ses som en hjälpande hand och förhoppningsvis en knuff i rätt riktning. Centralt är också förståelsen för att musikproduktion är ett kreativt yrke och därmed saknar regler för vad som är rätt och fel. Se därför Mixakuten som ett alternativ, ett nytt perspektiv, snarare än en lösning. Mixning och mastring är i mångt och mycket subjektivt, en konstform som så många andra. Jag kommer därför aldrig kunna garantera att du blir 100% nöjd eller att jag kan lösa alla problem som dyker upp. Vad jag däremot lovar är att göra mitt yttersta. Förhoppning är att Mixakuten ska dra igång inom två veckor. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  2. 2 points
    Inte om du frågar didrik de geer
  3. 2 points
    hörrni, skulle vilja bju er på kaffe allihopen! Har snickrat absorbenter å basfällor här i tre dar, och damn va de funkade, å dom jobbiga tonerna är borta! Tusen tackar!! Å blir nyfiken, va gör ni för musik där ute i alla studios?
  4. 2 points
    Håller med. Om de i framtiden kommer uppdatera normaliseringen kommer de förmodligen göra det ännu svårare igen att upplevas starkare, därmed gör musik som låter så bra som möjligt endast! 🙂
  5. 2 points
    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet/kostnader.4.361dc8c15312eff6fd31b34.html
  6. 2 points
  7. 2 points
    FREDAGSTIPSET: För mig är mastring en ytterst delikat process som kräver största möjliga uppmärksamhet. Med anledning av detta föredrar jag i 9 fall av 10 att arbeta i ensamhet, frånsett sällskapet av en god kopp te eller möjligtvis en kanna kaffe. Idag tänkte jag steg för steg gå igenom hur det kan se ut när jag mastrar en låt från grunden. Av upphovsrättsmässiga skäl kan jag tyvärr inte dela med mig av hela låten utan enbart introt, då låten är tänkt att släppas senare i vår. Eftersom mastringen av naturliga skäl är starkare än originalet har jag lagt en limiter på mixen med samma inställningar som mastern. Båda versionerna, i sin fulla form, ligger på exakt samma LUFS enligt https://www.loudnesspenalty.com. Hur stark en låt upplevs beror på flera saker: vilka frekvenser som lyfts fram, kompression, arrangemang osv. Så bara för att en låt (eller två olika låtar för den delen) har samma LUFS, betyder inte detta att de upplevs lika starkt, vilket kan vara smått förvirrande. Innan vi sätter igång vill jag också understryka att detta inte är någon heltäckande guide i hur du mastrar från A till Ö, utan snarare en inblick i hur jag i detta specifika fall gick tillväga. Varje mix är unik och så även varje master. Pluggarna jag använder för tillfället (jag mastrar inte analogt, förutom i enstaka fall då jag kör mixen genom min omvandlare Burl B2 ADC) är dock i stort sett alltid de samma. Kriget mellan digitalt och analogt är enligt mig lika uttjatat och dött som volymkriget. Processen Efter att ha lyssnat på mixen och samtalat med artisten hade jag en ganska klar bild av vad som behövde göras. Målet var att ge låten mer tyngd, djup och tydlighet, men även mer separation och i förlängningen ett mer modernt sound, utan att för den sakens skull ändra för mycket på grundkaraktären. Mixen i sig var redan på god väg, men behövde lite hjälp på traven. Nedan kan du lyssna på före och efter master. I vanlig ordning rekommenderas hörlurar av god kvalité eller studiomonitorer. Jag vill framförallt att du lägger fokus på bottenpaketet, bredden, djupet och toppen samt hur mixen sitter ihop, vilket kan vara svårt att höra genom exempelvis datorhögtalare, eller telefon. Tänk på att sänka volymen och växla gärna snabbt mellan ljudklippen, för att enklare höra skillnaden. Steg 1 1. Rullbandsemulering. Tape Machine 24 från IK Multimedia med input ställd till +3 dB för pressa och runda av diskanttopparna en aning och samtidigt addera lite övertoner i form av subtil distortion. En väldigt liten ökning med HF EQ och LF EQ ger aningens mer botten och topp. Detta är en väldigt transparent rullbandare, men i sitt sammanhang en angenäm förbättring och ett steg närmare det sound jag tänker mig i slutändan. 2. Equalizer. Ökning med 3-4 dB från 80 Hz med ett vanligt hyllfilter, vilket bidrar till att hela bottenpaketet lyfts fram och verkligen börjar kännas. Visserligen medför detta också att området 100 Hz blir lite väl framträdande, speciellt i refrängerna, vilket jag senare fick råda bot på med en dynamisk eq. En försiktig minskning runt 300 Hz appliceras också för att lätta upp helheten något och komma bort från lite av grumligheten, ca -1.5 dB. 3. Gullfoss. Den magiska ljudförbättraren från Soundtheory försiktigt inställd för att tämja utstickande frekvenser över hela mixen, ca 30% vilket bättrar på klarheten. Inga andra inställningar. 4. Soothe 2. Inte helt olik Gullfoss, men som istället fokuserar på problematiska resonanser och dynamiskt plockar bort dessa. I detta fall väldigt försiktigt vid 3000 Hz med omnejd. Anledningen till att jag använder Gullfoss och Soothe 2 efter varandra i detta skede är för att minska risken för missljud och vassa frekvenser, när jag senare jobbar vidare med eq och kompressor. Jag plockar alltså bort onödig information, innan jag förstärker det jag faktiskt vill höra. Steg 2 1. Equalizer. Ett försiktigt lyft från ca 3 kHz med ett hyllfilter och en sparsmakad ökning vid 5 kHz för än mer tydlighet. Denna kombination öppnar upp hela mixen, som nu börjar titta fram bakom gardinen. 2. Dynamisk eq. Här använder jag inställningarna -3 dB vid 95 Hz för att tämja lågbasen en aning, som fått lite väl mycket energi efter att jag tidigare boostat subbasen. Vidare +1 dB vid 600, 2000 och 10000 Hz vars frekvenser känns aningen underrepresenterade. 600 Hz ger mixen lite mer kropp, 2000 Hz lyfter fram sången, syntharna och virveltrumman, medan 10000 Hz lyxar till det en aning. Tjusningen med att använda en dynamisk eq är att frekvenserna endast förstärks när det behövs och inte hela tiden. 3. Kompressor. Här lämnar jag allt under 150 Hz orört med hjälp av MagicDeathEye, då jag personligen föredrar en rörlig botten framför en komprimerad. Detta är naturligtvis en smaksak (som med allt annat här i livet) - för mig ger det mixen mer liv. Vidare använder jag mig av medium attack för att bevara lite av dynamiken, men samtidigt inte släppa igenom de absolut snabbaste topparna. Jag känner ett behov av att tämja virveln en del och komprimerar strax över 1 dB i låtens starkaste parti. Vidare ger kompressionen hela låten en mer sammansatt karaktär, samtidigt som det börjar röra sig på ett skönt sätt. 4. Stereobreddning. Här använder jag mig av ett av mina favorittrick för att bredda mixen mellan 400-4000 Hz, frekvensområdet som är framträdande i de flesta lyssningssystem. När stereobreddaren är aktiv känns hela mixen mer omslutande och tredimensionell utan att påverka bottenfrekvenserna, som annars lätt kan ställa till fasfel. Att fokus läggs på mellanregistret gör effekten mer uppenbar. Ozone 9 Imager är ett utmärkt val och inställningarna ser ni på bilden nedan. 5. Avrundning. Sist ut innan limitern är lite analogt mojo från Kush TWK i form av varm och skön saturation. Jag låter pluggen arbeta så att de starkaste topparna försiktigt rundas av. I förlängningen kan detta liknas vid en slags naturlig kompression, vilket i sin tur både ökar den upplevda ljudstyrkan och värmer upp ljudet. 6. Limiter. Fabfilter Pro-L 2 inställd med utvolymen på -1 dB för digitalt släpp och 16-bits dithering eftersom jag mastrar i 24-bitar, men exporter till 16-bitar i 44.1 kHz. Vidare använder jag mig av 32x oversampling vilket minimerar aliasing - det vill säga oönskad distortion och ljudförsämring. Huruvida aliasing är ett reellt problem råder det dock delade meningar om. Limitern plockar max 2-3 dB i låtens starkaste parti och är inställd för matcha Spotifys volymstandard, vilket du bland annat kan läsa mer om i Hur volymstark ska din mix vara 2020? Summan av kardemumman Som du kanske märker består (just denna) mastring av ganska många steg, där varje enskild del egentligen göra hyfsat lite. Jag gillar att jobba på detta vis - att istället för att exempelvis låta en eq göra allt, så har flera stycken olika uppgifter. Är det kanske rent av så att många bäckar små gör en... välljudande master? Det låter jag vara osagt. Den uppmärksamme noterar eventuellt avsaknaden av ett högpassfilter, vilket är helt i sin ordning då detta helt enkelt inte krävdes. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  8. 1 point
    Har hittat en hel del gratis eller billiga plugins senaste tiden. Här kommer två till: Phoenixverb stereo för 100 kr https://www.pluginboutique.com/products/5225?fbclid=IwAR1HGK7XaPf21wSwSrwGIMC_j3MbadVlIFmVuyKpYIaPReMN9_r4M0ag5HE Ett riktigt bra reverb som vanligtvis går på runt en tusenlapp. Hornet EQ gratis fram till tredje april https://www.hornetplugins.com/hornet-sw34eq-mk2-free/ Klon av nåt sorts konsol eq, med väldigt bra saturation.
  9. 1 point
  10. 1 point
    FREDAGSTIPSET: I tider som dessa är det viktigt att påminna sig om att mindre många gånger kan vara mer. Och ibland behöver vi faktiskt ta ett steg tillbaka för att få nya (eller gamla) perspektiv, så även när det kommer till mixning av musik. Vad soptunnorna ska symbolisera låter jag vara osagt. Men en sak står i alla fall klar, vi slänger på tok för många godbitar i onödan. Jag brukar påpeka vikten av att använda referenslåtar, vilket du bland annat kan läsa om i Spellistan jag ständigt återkommer till för referenslyssning och Användning av referenslåtar inför mixning. Likväl brukar jag fråga de artister jag jobbar med om de har någon slaskmix/demo som jag kan utgå från som referens när jag mixar. Detta för att få ett hum om i vilken riktning de vill dra sin musik. Men hur går du egentligen tillväga om du mixar dig själv, eller om musikerna du jobbar med inte har någon referensmix? Går det att vara sin egen referens? Jo då, det finns det en enkel lösning på problemet, som dessutom är ruskigt effektivt. Detta tips utfår från att du sätter tänderna i en helt ny mix, från grunden. Slaskmixen Börja med att ställa volym och panorering, inget annat. Lägg max 15-20 min på detta, beroende på projektets storlek. Jobba snabbt och mixa med hjärta snarare än hjärna. Fokusera på vad som känns rätt i stunden och lita på din magkänsla. Exportera och spara slaskmixen, vilken vi snart ska återkomma till. Ta en paus på 5-10 minuter. Breda filter Nästa steg är equalizern. Här föreslår jag att du använder breda filter och försiktiga hög- och lågpassfilter. Jobba med stora penseldrag, snarare än kirurgiska ingrepp, och fokusera på helheten istället för detaljerna. Syftet är att hitta en frekvensmässig balans mellan de olika kanalerna, utan att förändra grundljudet allt för mycket. Det ska låta naturligt i brist på bättre uttryck. Det kanske handlar om att du sänker 2-3 dB vid 400 Hz på gitarrerna för att lämna plats till sången, eller att basen får en liten knuff runt 80 Hz, medan baskaggen får backa vid samma frekvens. Lyssna och justera i kontexten och försök att undvika soloknappen *. Denna metod förutsätter att du spelat in så som du vill att det ska låta, vilket för övrigt alltid är att rekommendera. * Soloknappen är utmärkt när du behöver detaljlyssna eller leta problematiska frekvenser, vilket inte är nödvändigt i detta skede. Bilden visar ett low-cut vid 80 Hz med 6 dB slope, -3 dB vid 400 Hz samt en liten ökning vid 10 kHz. Observera de breda justeringarna, likt böljande kullar. Kompression på rätt sätt Precis som med equalizern är det nästan alltid bättre att komprimera i sammanhanget. Det är nämligen lätt hänt att du komprimerar för lite, eller för mycket, om du sololyssnar eftersom kompressionen då av naturliga skäl hörs tydligare. Kompression upplevs med andra ord olika, beroende på kontext. Vidare handlar kompression lika mycket om att kontrollera dynamik som att forma ljud och skapa rörelse, vilket du kan läsa om i Varför låter mixen så tunn och livlös? – del 1 och här finner du även del 2. Det är därför extra viktigt att komprimera med hänsyn till övriga instrument då allt hänger ihop. Med detta sagt är det långt i från alla instrument eller kanaler som behöver komprimeras. Generellt är sång, bas, trummor och vissa akustiska dynamiska instrument givna, resten bör du ta en rejäl funderare över. Rymd Slutligen ska vi skapa lite rymd runt varje instrument med hjälp av reverb och då talar jag inte om ett reverb som hörs, utan snarare känns. Ett reverb som fyller ut tomrummet, det torra, mellan varje anslag. Detta ger automatiskt mixen mer djup och en känsla av en tredje dimension, snarare än två - som mellan vänster och höger högtalare. Två fina pluggar för ändamålet är Sunset Sound Studio Reverb från IK Multimedia och Valhalla Room från Valhalla DSP. Självklart kan det finnas anledning att lämna vissa instrument helt torra, för att skapa kontrast, vilket är ett kapitel i sig. Sunset Sound är mitt nya favoritreverb när det kommer till att efterlikna olika sorters rum, stora som små. Slaskmix 2 Nu är det dags att exportera igen och denna gång döper du mixen till slaskmix 2. Ta en paus på minst 5-10 minuter. Jämför sedan den nya mixen med den ursprungliga slaskmixen. Varför? Jo, den ursprungliga slaskmixen talar nämligen om för dig vad som är viktigt i låten, för dig. Du mixade utan att tänka för mycket, du mixade på känsla utan att blanda in tekniken. Vidare berättar den på ett rakt igenom ärligt och oförskönat sätt om du rattat bort sig på vägen. Blev det verkligen bättre? Om så är fallet, bra, fortsätt då att mixa som vanligt med effekter, automatiseringar och annat (men spara den nya slaskmixen som nästa referens). Om inte, gå tillbaka till ritbordet och fundera över vad som gick snett och varför. Ibland är det en god idé att börja om från början, helst nästa dag med pigga öron. Andra gånger räcker det med enstaka justeringar. Slaskmix 1 och 2 importerade i ett tomt projekt för att snabbt kunna jämföras med varandra. Tänk på att det kan vara volymskillnader. Lycka till. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här! Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
  11. 1 point
  12. 1 point
    Fredagstipset uppskattas alltid! Jag tror inte att jag missat ett enda nytt fredagstips på åtminstone två år. Tack!
  13. 1 point
    Finns profiles till akustisk gitarr typ dom här: https://www.selahsounds.com/profiles/acousticpack Är också väldigt nöjd med min Kemper och funderar på att sätta in en mikrofon i den nylonsträngade :-)
  14. 1 point
    Jodå, har testat allt möjligt faktiskt. Den ena iden mer desperat än den andra. Min slutgiltiga lösning blir en PVC-ram ihop satt av PVC-rör från Biltema och 3 täcken från https://www.vocalboothtogo.co.uk/. Ska bli intressant att se hur det kommer funka 🙂
  15. 1 point
    Absolut, helt korrekt. Lyssna på min Youtube-länk (Låt hjärtat va me). Jag tycker sången på den är ganska befriad från rum. Rumsljudet kommer från en balsal på Valand där orkestern spelade så lite vardagsrum på sången gör ju inte så mycket, men det beror ju lite på vad man eftersträvar. Och i vår demo-värld så spelar det ju inte så stor roll - man kan ju alltid lägga om sången i en riktig studio senare.
  16. 1 point
    Som vanligt lysande; bra låt och text; mixen låter skitbra i iPaden och Kemper-ljuden är fantastiskt bra. Lägg ut denna på Spotify så blir det garanterat en P4-hit (eller andra valbara stationer).
  17. 1 point
    Gött Gorlum! Jag har själv laddat ner MiniMoog-klonen (finns på App Store) och den låter väldigt bra. Jag har redan köpt Arturia iMini för länge sedan, men Moogs egna variant är minst lika bra. Kolla in den. Perfekt att ha på paddan eller telefonen med ett camera connection kit (iPad) och ett usb-midiinterface, linea ut till mixern och sedan är det bara att köra.
  18. 1 point
    Från folk som lyssnar på musik genom högtalaren i mobilen till de som har en Google Nest mini eller Sonos One i bokhyllan, Sverige är fullt av mono.
  19. 1 point
    Hej, Söker input på denna låt jag jobbar på. Känner mig rätt nöjd med arrangemang men osäker på mix och ljud. Under arbetets gång har jag hört saker som jag stört mig på men valt att fokusera på viktigare saker (som att göra klart låten.) Så här i efterhand har jag vant mig vid soundet och undrar om jag ens ska börja skruva och joxa med EQ's och dylikt, med risk att sabba nåt annat. Vad tycker ni?
  20. 1 point
  21. 1 point
    Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 15-18 av de 49 bästa mixtipsen, och annan generellt värdefull visdom kring hur dina mixar kan nå högre höjder. 15. Jobba med parallellkomprimering Skapa fyra olika bussar med två olika kompressorer, en distorsionsplugg och gärna en enveloper-plugg, typ Transient Designer. Sätt den ena kompressorn så att den har en långsam attacktid, kort releasetid och en ratio på 4:0. (Bild 1). Bild 1. Kompressor ett med långsam attacktid, kort releasetid, och en ratio på ca 4:0 Sätt den andra kompressorn tvärtom, men med ungefär samma ratio. (Bild 2). Bild 2. Kompressor två med en långsammare attacktid och en kortare releasetid, men med ungefär samma ratio Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen. (Bild 3). Bild 3. Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen Sätt envelopern (i detta exempel SPL Transient Designer Plus), så att den skapar attack och tar bort ambiens. Skicka sedan, via en send, trummor och bas till de två bussarna. Dra sedan upp reglarna så att du hör att "punchen" i trummor och bas får lite mer tydlighet. Detta kallas för parallellkompression eller additiva effekter. (Bild 4). Bild 4. Envelopern (SPL Transient Designer Plus), inställd för att skapa attack och ta bort ambiens 16. Eq:a samplade baskaggar rätt Detta gäller samplade baskaggar: Var noga med att låta dem få en stadig botten. Tveka inte att lägga på ett par decibel vid 50–60 hz och sedan kanske holka ur dem vid 200–400 hz så att du får en ren bas. Lägg på ett par decibel vid 50–60 hertz och holka ur vid 200–400 hz så att du får en ren bas 17. Skär i basen på överhängsmickar och cymbaler Skär överhängsmickar och cymbaler så högt upp i basen som du känner att du kan utan att förlora kropp i dem. De har annars en förmåga att störa i låga frekvenser. Skär högt upp i basen 18. Behåll botten på kicken Använd en långsam attack och en kort release för att få behålla så mycket botten som möjligt. Jag använder kompressorn mer för att kontrollera nivån och inte för att komprimera så mycket. Den komprimering som hörs får i stället komma från parallellkompressorerna. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  22. 1 point
    Hojta till efter utvärdering om det e ngt att ha ! 👍🤟😎
  23. 1 point
    Jag hittar inte första sequel för ned laddning och även om det fanns för mac förut också så verkar det vara helkört att hitta en mac version nu överhuvudtaget. Funkar det på win 10? Jag har en laptop som kör på win 10 men mina övriga datorer kör bara os x så om det går att hitta och det funkar på win 10 så kan jag titta lite och se om jag fattar hur det funkar. Kan inte lägga jättemycket tid på det då jag jobbar som personlig assistent till min fru som har MS men jag fattar läget så om jag kan hjälpa till så gör jag det.
  24. 1 point
    Kanoners, räkna med 2 bidrag från mig, håller just på att gå vilse i en mixning/mastring av 12 egna låtar... :)
  25. 1 point
  26. 1 point
  27. 1 point
  28. 1 point
    Tack för en bra artikel! Ja, det är fortfarande ganska "gyttrigt" detta. Jag avslutade nyligen ett projekt åt en klient. Projektet laddades upp till diverse streamingsajter. Fem låtar, alla låg strax under -14 LUFS. En av låtarna upplevdes dock för öronen klart starkare i volym än de andra. Jag drog ner den i volym i hopp om att man skulle normalisera låtarna tillsammans som ett "album" (vilket det också faktiskt är) men man verkar ha normaliserat låt för låt vilket göra att den låten fortfarande låter "starkare" än de övriga. Jag vet inte riktigt hur man ska hantera detta, kanske är det mina mixningskunskaper som behöver "normaliseras"... 🤪
  29. 1 point
    Hot Rod Red! Min är Fiesta, men jag tycker den är för orange.
  30. 1 point
    Wolfgang Palm lämnar över PPG till brainworx/plugin-allians vid sin pensionering. Kul att det i alla fall lever vidare!
  31. 1 point
    Jag fick krångla lite för att få till det. Dubbelklickade och installerade default sen klistrade jag in cinergy.vstsound i: programdata/steinberg/content/vst sound Sen vet jag inte om det var värt besväret men,,,, tja Nu vet jag lite mer om padshop 🙂
  32. 1 point
    http://download.steinberg.net/downloads_software/Cinergy/Cinergy.vstsound
  33. 1 point
    Tack Neosus! Nu fungerar det.
  34. 1 point
    -Tackar ödmjukast! -Värmer i spelmanshjärtat! -Xtra skönt att komma igång igen efter lite ofrivilligt uppehåll i komponeradet!
  35. 1 point
    Vilken fin melodi. Kärlekssånger kan det aldrig bli för mycket av... bra jobbat!
  36. 1 point
    Du kan direktavskriva den men den behöver ju ingå i din verksamhets inventarier/utrustning på nåt sätt du får köpa in den av dig själv till företaget eller helt enkelt skänka den när du startar upp. Då ingår den i utrustningen men det blir ju lite oklart vad som sker när eller om man lägger ner företaget igen. Men om man håller ut ett år och den är direktavskriven så är den väl närmast att betrakta som förbrukad. Om man kan dra av moms som företaget inte betalat själv är nog osäkert men det kanske går att speca moms i bokföringen för inköp av saker från privatpersoner också. Min dotter drog igång ett företag för att fota och göra reportage om heminredning så hon köpte en dyr kamera men efter att hon startat upp företaget och den direktavskrev hon. Hon och en kompis lyckades sälja reportage så det gick ganska bra och hon behövde uppgradera kameran. Hennes kompis är numera Ernsts hovfotograf tydligen. Företaget startades så att det skulle gå att fakturera lättare för hennes kompis (som redan hade ett företag) när betalningen för jobben kom in. När hon sen la ner företaget några år senare så tror jag inte nån sa nåt om kameran. Det var en sony kamera en svindyr av den sista i serien av de gamla svindyra proffs skamerorna så nåt år senare var den omodern trots att den kostade närmare 30 000 om jag mins rätt.
  37. 1 point
    Mot bakgrund av att du mest kommer använda mjuksyntar så låter det här som ett bra val. Men min fråga är om du har ett eget företag eller köper privat? Om du köper på företaget så försvinner ju momsen. Företagets pris för en MBP 16 med dina specar landar då på strax under 28000 kr. Värt att tänka på.
  38. 1 point
    ENTER SANDMAN !!! https://www.youtube.com/watch?v=3c7bISLhVl8
  39. 1 point
    Jag säger ungefär samma sak, med största sannolikhet kommer 16 GB räcka med råge. Men om du mot förmodan slår i taket kommer du ångra att du inte köpte 32 GB.
  40. 1 point
    Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Studio bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 9-14 av de 49 bästa mixtipsen, och annan generellt värdefull visdom kring hur dina mixar kan nå högre höjder. 9. Håll koll på basregistret Tänk på att du kan styra basens lägre register med en kompressor. Ju snabbare attacktid och ju längre releasetid du har, desto mer trycker du ner basfrekvenserna. Om du gör tvärtom så kommer subfrekvenserna fram. 10. Komprimera kicken rätt Var noga med kompressionen så att inte bastrumman blir för "ploppig". Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram (bild 1). Bild 1 – Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram 11. Placera trummorna i rummet Pröva olika rum och reverb på trummornas alla instrument och skapa en helhet där trummorna spelar i samma rum. Prova också att panorera pukor och cymbaler extremt mycket – höger, vänster eller väldigt nära varandra – för att se hur mycket plats trummorna ska få ta i ljudbilden. Det påverkar hur brett du kan panorera övriga instrument och fortfarande hålla ihop ljudbilden. 12. Håll koll på basen i pukorna Var väldigt noga med balansen i basfrekvenserna på pukor så att de inte krockar med basen och bastrumman. 13. Hitta smällen i virveln Experimentera med olika attacktider på kompressorn så att du får maximal smäll utan att kväva ljudet. Ju längre attacktid desto mer attack i virveln. (Se nedan två exempel). Exempel 1: på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor. Nedan finns ytterligare ett exempel. Men testa dig fram! Exempel 2 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor 14. Flytta in virveln i ljudbilden Testa att skicka virveln till ett kort trärum från någon av dina reverbpluggar för att få bredd och för att flytta in virveln i ljudbilden. Effekten ska nästan inte märkas av. Exempel på ett kort trärum. I det här fallet "Small Wet Room" med 138 millisekunders avklingningstid (eng. decay time) från Logic:s Space Designer Här finner du 49 bästa mixtipsen: Tips 1-8 "49 bästa mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel i Studio 10-2011.
  41. 1 point
    32 så har du en flaskhals mindre
  42. 1 point
    16 räcker bra.... Om du inte ska köra stora samplebibliotek
  43. 1 point
    Här är en av mina favvo live kanaler där, dom kör regelbundet där. Scrolla fram till du ser att hon lirar elgura. Ljudkvalitén på det dom har på Spotify som videon börjar med tycker jag är sämre än från själva sändningen och dom här kan ha från några hundra till tusen tittare kanske. Dom säljer både musik och annat som hör till dom som artister.
  44. 1 point
    Jo vi får se hur det går. Nu får man sitta och vänta på nån slags besked men jag tyckte det gick bra med jobbintervjun iallafall. Gott kaffe hade dom... Tydligen var det många som sökt så han var tvungen att pausa jobbannonsen. Den som har en lever får se.
  45. 1 point
    Jag har spelat in väldigt mycket sång och tycker jag är rätt duktig på det. Så här tänker e jag.. I de flesta fallen så får man dela upp sektioner för att få till bäst resultat. Dock underlättar det oftast om sångaren sjungen minst en hel fras men man gör vad man måste. Är det någon som är sämre får man ju försöka dra en line mellan godtagbar pitch och performance. Man blir ju också bra på att avgöra vad som är en tillräckligt bra för att kunna pitcha till i editering. I de bästa av världar spelar man in längre tagningar om sångaren är duktig så man verkligen kan fånga en känsla. Det händer dock mer sällan än ofta haha! Jag gillar kompa ihop sång tagningar "on the fly". Jag avgör vad som är bäst i stunden och litar på mitt omdöme. Skulle det dock vara lite tveksamt kan jag ändå spara en extra tagning eller två. Men jag vill inte ha en playlist med 28 olika takes. Det känns som det är lättare att avgöra vad som är bra när man väl spelar in än att sitta i efterhand och välja.
  46. 1 point
    Hej! Vill bara nyansera uppfattningen om att Mac ofta är dyrare och Windows-datorer är mer prisvärda. Allt beror så klart på vad man prioriterar och värdesätter, men om man räknar med uppgraderingspriser för exempelvis Cubase under tre/fyra år så kan man landa kring 2500 kronor om jag räknar rätt. Det är mer än vad en full licens av Logic Pro X kostar, och den kostar heller inget att uppgradera.
  47. 1 point
    Håller på att utveckla mig inom text och har testat lite med metoder som liknar den du beskriver. Verkar vara en bra metod. För tillfället letar jag efter grupper på Facebook där man kan posta utkast till texter och få andras åsikter på dem. Har dock inte hittat några ännu som jag tycker verka funka bra. Har du tips på den typ av grupp jag är ute efter, på Facebook eller andra ställen?
  48. 1 point
    tjena, ja är villig att samarbeta ihop nått. Om vi slår våra skallar samman så skulle resultatet bli hur bra som helst.
  49. 0 points
    ”I love rock'n'roll" - Alan Merrill, har avlidit av Corona. "I love rock'n'roll" släpptes första gången 1975 av Alan Merrills band The Arrows, men har gjorts i nya versioner av bland andra Joan Jett och The Blackhearts och Britney Spears. Sångaren och låtskrivaren blev 69 år.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.