Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/14/2019 in all areas

  1. 5 points
    Fredagstipset: Basen är lika underbar som den är problematisk när det kommer till inspelning, mixning och mastring. En bas som sitter där den ska i mixen ger musiken liv, sväng, värme och en stadig grund att stå på. Men hur får vi egentligen basen att höras i mindre högtalare? Det första du ska tänka på när det kommer till inspelning och mixning av bas är inte vilka frekvenser som ska höras, utan själva arrangemanget. Om många instrument spelar samma sak i samma oktav uppstår nämligen problem. Instrument ska komplettera varandra, inte konkurrera. Låter det stökigt och grötigt redan i inspelningen blir det garanterat svårare att skapa separation senare i mixstadiet. Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen i förhållande till övriga instrument. Att hitta balansen. Så innan du ger dig i kast med eq, kompression och annat, se till att sätta volymen. Detta gäller för övrigt alla instrument. Men små högtalare då? Basen har, precis som många andra instrument, mycket energi i det lägre mellanregistret (250-500 Hz) - inte bara bara runt 60-250 Hz som många kanske tror. När vi talar om att mixen låter otydlig eller att basen inte hörs, är det ofta just i det lägre mellanregistret som det finns en överrepresentation av energi. Bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor och basfattiga högtalare har som regel inte särskilt mycket information under 150-250 Hz. Det vill säga där mycket av basens lägre energi sitter. Vi behöver därför kika lite längre upp för att få basen att poppa fram i dessa lyssningssystem. Ett tillvägagångssätt är att spela in basen så som du vill att den ska låta (hela tiden med arrangemanget i åtanke) för att sedan svepa i området 250-1000 Hz med en equalizer. Lyssna efter var basen låter som mest i förhållande till övriga instrument. Du söker alltså efter tonen, kärnan, knorren - basens karaktär, inte det basiga ljudet. Själv brukar jag hamna någonstans mellan 400 och 700 Hz, men det är min personliga smak. Nu kan du backa övriga dominanta instrument i detta område, exempelvis virveltrumma, gitarrer, klaviatur och kör. Slutligen boostar du basen i samma frekvensområde för att göra skillnaden än mer markant. Om detta mot förmodan inte skulle räcka är det dags för lite magi. Bilden visar en standardinställning för bas, om vi ska tillåta oss att tala om en sådan. Trollerilådan 1. Duplicera baskanalen så att du har två identiska spår och muta originalspåret. 2. På det kopierade spåret lägger du en equalizer och skär bort all botten under 300 Hz och all topp över 2000 Hz. Observera att detta bara är riktmärken och inga frekvenser huggna i sten. 3. Boosta sedan området där basen hörs som mest. 5-10 dB brukar göra susen. 4. Lägg på någon form av hörbar distorsion och eventuellt hård kompression (smaksak). Varför distorsion kanske du undrar? Distorsion lägger till övertoner, vilket gör att basen hörs tydligare. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt exempel. 5. Dra sedan ner volymen helt på det kopierade spåret och spela upp originalbasen tillsammans med övrig mix. Nu blandar du försiktigt in effektkanalen tills basen hörs tydligare, gärna medans du spelar upp mixen genom lite sämre lyssning och vips så har du en tydligare bas i små högtalare. Effektkanalen som blandas med originalspåret, för att öka på tydligheten än mer. Det finns naturligtvis hundra och åter hundra andra sätt att jobba på när det kommer till mixning av bas, men detta har i alla fall hjälp mig åtskilliga gånger. Lycka till!
  2. 4 points
    Uppdaterat 190911 Äntligen är det dags! Nu på torsdag den 26 september tar vi tillfälligt ner forumet för att lägga upp nya startsidan för Studio. Uppdateringar utöver det vi skrev i första inlägget: Studio.se (startsidan) Nyheter, tips, guider, bloggar och videor Redan sedan ett par månader tillbaka så har vi publicerat nyheter av naturliga skäl endast under ”Nyheter från Studio” på forumet, och på Facebook i form av tillverkarnas pressreleaser, och kommer göra detta löpande, och vårt mål framöver är också att även låta företagen själva lägga in sina nyheter. Från och med den 26 september kommer innehållet också bestå av tipsartiklar inom bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester gör vi guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Bloggar Ja, de kommer tillbaka och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller andra spännande projekt? Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Vi kommer även att publicera en del intressant material från den tidigare papperstidningen Studio, men som tidigare inte har funnits på studio.se. Allt innehåll kommer synas på startsidan, forumet och på Facebook – där du enkelt hittar oss om du söker på Studio.se. Nyhetsbrev För dig som vill hålla lite koll utan att gå in på webbsidan, så kommer vi skicka ut vårt nyhetsbrev varje vecka. När startsidan är uppe så kommer www.studio.se leda till den, och www.studio.se/forums samt forum.studio.se kommer leda till forumet som det redan gör idag. Återigen så vill vi säga att vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner. Därför vill vi uppmuntra dig att dela dina tankar här i tråden eller höra av dig till någon av oss i ett PM. Andreas och Björn
  3. 3 points
    Väldigt bra skrivet språkmässigt. Bra och lättfattat innehåll.
  4. 2 points
    För några dagar sedan hade vi ett par intensiva planeringsdagar där vi diskuterade och satte en plan på vad vi vill göra med Studio nu och framöver. Vi har dialog med flera skribenter och bloggare vilka kommer att börja skriva innehåll. Under tiden jobbar vi mycket ”bakom kulisserna” med tekniska lösningar av olika slag. Eftersom vi tycker det är både viktigt och roligt att bygga framtiden för Studio tillsammans med dig som besökare, forummedlem och samarbetspartner så vill vi uppmana till att dela dina tankar och förslag. Studio är en gemenskap där vi alla är med! Här nedan nämner vi några saker som vi arbetar med nu och som som vi siktar på ska vara på plats i höst. Startsida studio.se Vi kommer skapa en helt ny startsida för att på ett bra sätt lyfta fram sajtens viktigaste innehåll. För tillfället utgör forumet sajtens startsida men det kommer alltså att ändras (dock kommer forumet ligga kvar på studio.se/forums och den tidigare adressen forum.studio.se fungerar så klart också). Nyheter, guider och videor Liksom tidigare vill vi fokusera våra tipsartiklar på bland annat låtskriveri, inspelning och mixning. Och istället för produkttester vill vi göra guider om hur en produkt (gärna ny produkt) används i ett sammanhang, och utbildande inspirerande artiklar inom olika musikområden samt köpguider. Vi kommer även återpublicera intressant material som tidigare inte har funnits på studio.se. Även om artiklar och guider inledningsvis kommer vara textbaserade, vill vi på sikt även göra videoguider. Vårt mål är att skapa ett stort flöde av intressanta nyheter från musikbranschen på Studio, men där avsändarna är företagen själva. Bloggar Bloggar kommer tillbaka i en omarbetad version och forummedlemmar kan blogga om musikämnen som man vill dela med sig av. Kanske intressanta studiobyggen eller spännande projekt. Vi har en dedikerad grupp bloggare som kommer blogga frekvent, vars inlägg kommer lyftas fram på Studio, men vi lyfter gärna fram fler intressanta bloggar eller bloggare. Studio forum - Avdelningarna ska ses över liksom dess beskrivningar. Några bör slås ihop, och några nya ska startas. Till exempel vet vi att distribution av musik är av stort intresse. - Ett omtag kommer göras på “Låtar och filer” där medlemmar kan lägga upp sina låtar så att andra medlemmar kan lyssna och ge värdefull feedback. Den här delen ska lyftas fram betydligt. - Den populära Studiofestivalen där medlemmar själva tävlar om till exempel det bästa introt eller outrot vill vi vara med och ge nytt liv till. Därtill planerar vi att återinföra kreativa tävlingar men även skapa roliga quiz. Vi vill uppmärksamma er på att de artiklar som har publicerats på den tidigare studio.se-sidan ägs av och finns hos Studios tidigare ägare IDG. Avslutningsvis vill vi båda säga att vi är enormt glada och taggade över att kunna jobba med Studio igen. Och tveka inte att dela med dig i tråden eller höra av dig till någon av oss med dina tankar och idéer.
  5. 2 points
    Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av trummorna. Därför har jag här gjort ett mikrofontest med en handfull mikrofoner där jag uppmanar dig att lyssna just efter detta. Det är också viktigt att tänka på att detta testet bara kan säga vad som fungerar bäst i just den här situationen, men min förhoppning är att det kan hjälpa dig att ta med fler detaljer i beräkningen nästa gång du väljer mikrofon Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se tidigare video-bloggar på Studio här
  6. 2 points
    Tack alla fyra för snabba svar! Jag rotade upp ett halvgammalt tascam US-122mk2 ljudkort från källaren och lyckades googla hem drivrutiner till det, och vips så var latencyn borta (=ej längre hörbar). Så ni hade rätt, ljudkortet var boven!
  7. 2 points
    Jag handklappade som en dåre igår, illröd i händerna efter ca 8 tagningar, hela låtar. En lite rolig grej är att sitta på en stol, byxerna nerdragna som på skithuset, (kalsongerna må behållas på) och sen klappa med händerna på benen, vartannat slag hö o vänster. Jag närmickade det i stereo med mina nya Shure småmembranare. Effekten blir lite som de handklapp de kör med i sydamerikansk musik, alltså många klappar men uppdelat så att de klappar varannan gång. Dubbar man får man se till att ha samma, tex höger hand på ettan hela tiden. Jag dubbade bara två ggr. Ger ett roligt driv och rolig stereo åt typ visor. Vanliga handklapp får man dubba som fan för att få att låta som en mindre publik, att slå på benen är mindre påfrestande. Dessutom ser man så rolig ut att man kan locka fram gapskratt hos de som tittar in i kajutan!
  8. 1 point
    Ja, kan bara hålla med. "Klämma och känna" låter som en bra låttitel:-)
  9. 1 point
  10. 1 point
  11. 1 point
    Du menar På sidan 58 finns en tio år gammal bild på mitt minimala krypin. Har lite fler och nyare prylar nu.
  12. 1 point
  13. 1 point
    Tack Atla, det värmer att höra. Mvh Jon
  14. 1 point
    Ja fan det är inge bra men man får köra med en Bara kollar lite. Ungefär som min trumlärare sa -> lirar du fel då klipper du till utav bara helvete högt och ljudligt och blänger ilsket på dom andra och säger vad fan gör ni. Avledning kallas det men det handlar egentligen om den klassiska förskjutningen som hans som snubblar på stenen och blir skitsur på att den ligger där den har legat i femtusen år.
  15. 1 point
    Jupp runt 6 folkilskna i lugn takt, stjärtlappen räcker långt också så den som bara är inriktad på barhäng är ihamn hela kvällen. Den är lite hög ändå så man ska nog undvika svajmast och gamnacke i största möjliga mån. Brorsan glömde det en gång men det gick bra inte ett märke pån och han missade min gura med några millimeter så det var lugnt men ändå nåt att tänka på för den mera yvige artisten.
  16. 1 point
    Om du använder macOS på din musikdator och installerar Catalina nu är risken denna gång extra stor att pluggar, program eller ljudkort kommer att sluta fungera. Läs vår checklista för att göra din övergång smidig. Apple förväntas släppa macOS Catalina mycket snart och det är både lätt och lockande att klicka igång uppgraderingen. Men vi är sedan tidigare vana vid att uppgraderingar av macOS kan innebära problem för några av musikprogrammen eller ljudkorten vi använder. Tillverkare av musikprogram och hårdvara brukar rekommendera att vänta med uppgradering tills dess att deras mjukvara eller drivrutiner har hunnit uppdateras. Den här gången är inget undantag. Native Instruments, iZotope, Slate Digital, GForce, IK Multimedia, Universal Audio, Reason Studios, Steinberg och Pro Tools är bara några av de etablerade tillverkarna som har gått ut och uppmanat sina användare att inte uppgradera till Catalina riktigt ännu. Även tillverkare av DJ-mjukvara som använder sig av låtar i iTunes genom att dess så kallade xml-databas meddelar inkompatibilitet. Den här uppgraderingen kommer med en annan stor förändring, då stödet för 32-bitarsappar i macOS helt och hållet är slopat – och det kan ställa till det för dem med lite äldre mjukvara. Därtill krävs att drivrutiner följer det nya och säkrare DriverKit som innebär ett stort skifte i hur drivrutiner kommunicerar med operativsystemets kärna (kernel). Från och med Catalina måste nämligen alla drivrutiner köras i användarutrymmet och inte som kernel-extensioner (kext) vilket kommer innebära att systemet blir betydligt stabilare och säkrare vilket i slutändan gynnar oss som använder det. Men det sker på bekostnad av att drivrutiner som inte längre utvecklas kommer sluta fungera, och därmed ljudkortet de är gjorda till. Tyvärr kommer alltså Catalina med sitt 64-bitarskrav och DriverKit innebära slutet för en hel generation mjuk- och hårdvaror. Även om övergången till 64 bitar började för många år sedan så är det vissa appar och drivrutiner från tredje part som ännu inte har uppdaterats och fortfarande bara finns i 32 bitar. Skrivbordet i macOS Catalina Men jag vill köra Catalina Till att börja med så kan macOS Catalina installeras på följande datorer: MacBook 12 tum MacBook Air (mitten av 2012 eller senare) MacBook Pro (mitten av 2012 eller senare) Mac mini (sent 2012 eller senare) iMac (sent 2012 eller senare) iMac Pro Mac Pro (sent 2013 eller senare) Har du någon av dessa datorer så kan du installera Catalina. Men innan du gör det, rekommenderar vi varmt att följa vår checklista för att göra din övergång så smidig som möjligt. Vänta med att installera. Varje ny version av ett operativsystem kommer med flera förändringar som kan innebära att mjukvaror från tredje part behöver uppdateras för att fungera. Därtill finns risken att operativsystemet i sig innehåller buggar som behöver åtgärdas. Generellt kan vi rekommendera att vänta åtminstone till en eller två uppdateringar av Catalina har släppts innan du uppgraderar, alltså till macOS Catalina version 10.15.1 eller 10.15.2. Kontrollera att du inte har något i 32 bitar. Du kan själv se vilka mjukvaror som är i 32 bitar på din dator genom att klicka på Apple-menyn () > Om den här datorn > Systemrapport. Där går du ner till avsnittet Programvara och klickar på Program. Kolumnen 64-bitar (Intel) längst till höger visar Ja om programmet är i 64 bitar och nej om det är i 32 bitar. Klicka gärna på kolumnens namn för att sortera alla program. Rulla tills du ser alla som är märkta med Nej och du får en bra sammanställning över de du behöver se över. Gå till tillverkarens sajt eller kontakta deras support för att höra vilka alternativ du har. Har du program eller appar med gamla versioner som inte längre underhålls med uppdateringar, kan du behöva köpa en uppgradering till den senaste versionen. Om appen, pluggen eller drivrutinen inte längre kommer i nya versioner så är det inte så mycket annat att göra än att leta efter en nyare och alternativ produkt som är i 64-bitar. Uppdatera dina mjukvaror innan du uppgraderar. Främst befintliga 32-bitarsappar så klart men även övriga mjukvaror. Detta kommer definitivt att minska risken för problem vid eller efter installationen, förutsatt att tillverkaren av dina appar ens har hunnit göra sina mjukvaror kompatibla med Catalina. Glöm inte att kontrollera att drivrutiner till ditt ljudkort har stöd för Catalina. Detta är troligen den viktigaste punkten. Gå inte vidare med uppgradering innan du kan beta av den här. Ladda upp med lite fika och sätt igång. Gör en säkerhetskopia. Speciellt om du väljer att uppgradera nu innan det har kommit några säkerhetsuppdateringar. Det är lätt att chansa på att installera och hoppa över säkerhetskopieringen, men vid en uppgradering av det här slaget vill vi verkligen uppmuntra till att ha en kopia som går lätt att återgå till om något visar sig inte fungera tillfredsställande. Enklast är troligen att använda det inbyggda Time Machine (se guide här) men även andra verktyg som Acronis True Image 2019, Get Backup Pro, Carbon Copy Cloner eller tjänster som Backblaze fungerar så klart också. Kör en Skivkontroll med Skivverktyg innan du uppgraderar. Vi rekommenderar att du startar din Mac i macOS Recovery genom att hålla ned tangenterna Kommando (⌘)-R direkt när den startar, och sedan kör Skivverktyg därifrån. Observera att du kan behöva ange lösenordet som du använder till din Mac om partitionen som ska kollas är krypterad. Några avslutande ord Om du idag har en musikdator med macOS som fungerar väl och som har det du behöver så kanske det inte är nödvändigt att uppgradera just nu. Det är alltid en risk att uppgradera och den här gången finns det fler risker än normalt att appar, pluggar eller drivrutiner i en normal musikdator slutar fungera. Men vet du säkert vad du håller på med och att dina appar och drivrutiner är kompatibla med nya macOS 10.15 så är du med de här stegen väl rustad för att ta steget till macOS Catalina. FAQ Fråga: Vad är det för skillnad mellan uppgradering och uppdatering? Svar: En uppgradering är det du gör när du går från en stor version av en mjukvara till nästa stora version. Som vid macOS Catalina. Med en uppgradering brukar det följa med flera nya och viktiga funktioner. En uppdatering är oftast av mindre dignitet och brukar i huvudsak innehålla säkerhetsfixar.
  17. 1 point
  18. 1 point
    Vad är bitdjup? Bitdjup (bit depth) är ett sätt att digitalt presentera ljud med jämnt fördelade samples (mätpunkter). I ett ljudexempel med 16 bitar PCM (pulse code modulation) innehåller varje sample ett av ett antal värden jämnt fördelade utmed en tidslinje. Varje bit kan ha två tillstånd, 1 eller 0. Tillsammans med fler bitar skapas ett värde där exempelvis 4bitar har 16 tillstånd och 16 bitar har 65536 tillstånd. Varje sample kvantiseras sedan till närmast möjliga digitala värde. Sedan ritas varje sample ut efter ett tidsförlopp som definieras av samplingshastigheten (sample rate). Bitdjup och mastring Det kan vara svårt att höra skillnad på ljud i 24 eller 16 bitar, särskilt om du inte vet vad du ska lyssna efter. I mastring är det viktigt att känna till skillnaderna och hur de olika problemen som kan uppstå under en konvertering mellan de olika bitdjupen kan låta. Inte bara för att känna till hur en rendering kan låta utan också för att kunna ta så relevanta och oproblematiska beslut som möjligt under mastringsprocessen. Skillnad mellan 16 och 24 bitar Den största skillnaden mellan 16 och 24 bitar är att 16 bitar har en lägre SNR (signal to noise ratio), det vill säga omfånget mellan det lägsta bruset (noise floor) och den maximala amplituden. 16 bitar har en SNR på 96dB och 24 bitar har en SNR på 144 dB. Vid 16 bitar är omfånget därför reducerat vilket främst hörs genom att det lägsta bruset i bakgrunden är högre. Att urskilja bitdjup När man lyssnar på musik är det svårt att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar men det finns sätt att urskilja dem. Lättast är det att höra vid en uttoning (fade out) i slutet av ett musikstycke i 16 bitar. Under uttoningen höjer man simultant volymen på sin stereo och hör då bruset tidigare än vid ett stycke i 24 bitar. Tröskeln mellan ljud och tystnad gör sig också påmind genom att ljudet tonas ut mindre mjukt och har en mer plötslig övergång till ”absolut tystnad”. Det är viktigt att bitreduceringen är det sista som händer i en mastring då övriga modifieringar i mastringsprocessen kan understryka problemen eller till och med förvärra slutresultatet. Be därför alltid mixteknikern att bouncea/rendera musiken i ett icke reducerat bitdjup. OBS! Bilderna ovan är inte skalenliga Du finner mig här: Webbsida: https://www.spektrummastering.com/
  19. 1 point
  20. 1 point
    Bra låt du fått till! Roligt att få vara med på ett hörn! Henric
  21. 1 point
    Det finns billigare USB mixers också men dom är ofta begränsade till två kanaler.
  22. 1 point
    Det gör dom efter 20 pålägg på en fem minuter lång låt.
  23. 1 point
    Referenslåtar är viktigt att ha av flera anledningar. Den första och största anledningen är för att du ska ha något att lyssna på om du kommer till olika studior, använder olika högtalare, olika hörlurar och olika miljöer. Se till att lyssna på referenslåtar – dessa låtar ska du spela upp för att bilda dig en uppfattning om hur dessa låter, för dig, i nya rum, i högtalare och hörlurar. Låtarna blir ett sätt för dig att kalibrera dina öron i en okänd miljö. Meningen är att du ska kunna dessa låtar utan och innan, ha analyserat frekvensgångar, instrumentens placering i ljudbilden, effektanvändning och alla andra saker en bra mix består av. Sedan kan du ta fram låten vart du än kommer och känna av hur dina referenser beter sig när du lyssnar där du inte är van. Den andra stora anledningen till att ha referenslåtar är för att kunna prata med den du mixar åt, eller för att själv ha något att jämföra med under mixningen, så när du ska börja mixa en låt så gör en lista i Apple Music, Spotify eller vilken streamingtjänst du nu använder. Be artisten, producenten eller bandet ge dig en lista på referenser från deras sida också för att få en bild av hur de tänker. Oftast när man får deras listor så ska man ta dem med en "nypa salt". De har oftast en något orealistisk bild av sin egen produktion, eller önskemål och idéer som kanske inte alls passar in, men det ger dig ändå en bild av hur de tänker. När det gäller referenslåtar i detta avseende så tänk på att de låtarna är mastrade och fixade i volym, så när de andra säger att det inte låter likadant så förklara varför, och att du också kan sätta på en limiter på masterbussen för att få upp volymen lite. Då blir folk glada!
  24. 1 point
    Gör en fade manuellt istället (dvs. dra regeln för hand) och spela in den volymautomationen. Jag är själv perfektionist och vill väl ha all linjer raka och fina, men så funkar ju inte musik; jag tycker inte att man ska förlita sig för mycket på det visuella utan lyssna istället. Ett tips när man mixar är att inte titta för mycket på skärmen: det man ser är inte alltid det man hör.
  25. 1 point
    Tack mixamannen att jag fick vara med! Jag gillar verkligen låten och det är enkelt att få flow när det svänger som det gör. Blev riktigt bra! 👍
  26. 1 point
    Kolla in Hand Clap Studio VST och AU!
  27. 1 point
    Quincy Jones tar inte vilka som helst under sina vingar! Helt otroligt bra! 👌❤️👌
  28. 1 point
  29. 1 point
    Den skriker efter en telecaster va? :-)
  30. 1 point
    Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 1/4: Samla alla dina samplingar i en interaktiv rymdkarta. Det låter spejsat, men är i praktiken snabbjobbat och kreativt. Svenska XLN Audio känner många igen från trumpluggarna i Addictive Drums-serien. Den senaste produkten XO är dock något utöver det vanliga. Här handlar det om ett nytt sätt att överblicka och behandla ljudfiler, gärna i stora mängder. Genom att analysera och indexera samplingar visar XO en karta, där ljud med övervägande del diskant hamnar uppe i högra hörnet (hi-hats, shakers) och samplingar med mycket basfrekvenser (kickar) hamnar nere till vänster. Virvlar, och effekter syns i de centrala delarna i gränssnittet. De olika kategorierna visas med färger och när du styr pekaren över trumrymden spelas ljuden upp i realtid. Förutom det medföljande ljudbiblioteket har vi här låtit XO indexera cirka 40 000 slagverksljud. Det går mycket fortare att välja rätt ljud och plocka ihop ett trumkit jämfört med att sitta och leta filnamn i foldrar. Under ”Edit” återfinns en 8-spårs groove-maskin med extra allt. Du har tillgång till reglage för sådant som volym, tonhöjd, anslagskänslighet, filter, swing, panorering, transientgenerator och två effektbussar. Det finns även en effektregel på masterkanalen för kompression. Antingen spelar du in trumslag i ditt musikprogram eller så använder du den inbyggda sequencern. De medföljande midi-mönstren är en bra utgångspunkt. Leta upp en folder med samplingar på dina hårddiskar och låt sedan XO katalogisera ljudfilerna. Det svänger nästan onödigt mycket om du förskjuter spår mot varandra och använder accentfunktionen. Slumpknappen för att helt sonika byta kit ur trumrymden är en kreativ krydda. Vi saknar möjligheten att importera midi-filer med rytmiskt innehåll. Det går dock att exportera både midi-mönster och ljudfiler direkt in i ditt musikprogram. Excellenta hjälpfunktioner hjälper dig på traven utan att behöva fippla med en manual. XO:s groove-maskin är en av de bättre vi använt. Det går kvickt att få till rätt kit och ett grymt sväng. Video: Exploring the XO Space XO Vad: Sampling/trumsequencer Tillverkare/kontakt: XLN Audio https://www.xlnaudio.com Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax och fristående program Pris: Cirka 1 919 kronor
  31. 1 point
    Gjorde lite konst. Hoppas ni diggar! Jag som proddat (och trummat) och gjort videon. Tvillingbrorsan har skrivit låten (samt sjunger, lirar gura och medverkar i videon).
  32. 1 point
    Ah, jag förstår. Full (no pun intended) respekt för ditt beslut. Starkt av dig!
  33. 1 point
    En personlig favoritkombo på virvel just nu är AKG C418 och Shure SM59. Låter riktigt snyggt tillsammans.
  34. 1 point
    Solkraft funkar bra - men bidrag är låst så vindkraft få räcka - för vi är ju så blåst ... Samla fisar i flaska - med pant och i glas Vi är ju fulla av skit - det bli mycket biogas. ... Och ungarna som ta över - vet inte ett skit de ända de kan är - "Take to the street !" ... Utan utbildning blir det - inget kärnkraftverk För säkerheten är ju - rätt tänkvärt. ... Vi ECObloggar på facebook för att - få gehör men sanningen är att min bil har - två avgasrör. ...
  35. 1 point
  36. 1 point
    @Grimberg Jag gissar på ljudkortet, om du har möjlighet se om du kan låna ett ljudkort för att säkerställa att det är ljudkortet, men ett dedikerat ljudkort och i/O buffer size på 64 eller 32 så bör du komma ner till eller under 10ms i roundtrip, och då bör du inte uppleva någon latens.
  37. 1 point
    Gissar på ljudkortet.....eller om det blir nåt med den optiska överföringen till din förstärkare.....köp ett billigt ljudkort! :-)
  38. 1 point
    För några veckor sedan ville inte min dator starta upp Windows, så jag blev tvungen att lämna in den för översyn/reparation. Idag fick jag tillbaka den och allt fungerar fint nu..förutom att jag nu måste installera alla möjliga program på nytt igen. Har laddat ner Cakewalk by Bandlab och en del andra program, men när jag kom till EZdrummer2 tog det stopp. Tänkte att det bara skulle vara att ladda ner det igen från My Account i Toontrack Product Manager, men icke. Där står det ju att mina 15 produkter (EZMix, EZdrummer, EZKeys etc.) redan är installerade på min dator. De var ju det, men inte efter att datorn har varit på service. Hur gör jag för att installera EZdrummer2 och de andra Toontrack-programmen på nytt?
  39. 1 point
    Starta Toontrack Product Manager För var och en av dina aktiverade produkter, klicka på Show Details Klicka på tabben Authorizations Avaktivera produkten på din nuvarande dator genom att klicka på Remove Nu ska du på nytt kunna aktivera produkten på datorn
  40. 1 point
    Jösses vad jag ogillar UPS. Tänkte registrera ett användarkonto där men de hade så bökiga krav på lösenord att jag blev matt och gav upp. Orka hitta på ett lösenord har både stora och små bokstäver. Som innehåller minst 100 tecken men inte mer än 55 tecken samtidigt. Innehålla siffror som inte finns. Innehålla texten från en rysk författare som ingen hört talas om, men alla läst alla böcker om. Innehålla alla symboler i det japanska alfabetet. Posta in fyra dick picks där ingen får vara din egna dick. osv osv
  41. 1 point
    Vibratec regel med gummibussning mot golv kör jag i studion. Ovanpå det 1 lager golvspån sedan ett lager trädgårdsplattor, kant i kant, Noisekiller lim mellan alla lager. Sedan ytterligare ett lager golvspån. Bygg golvet 20cm ifrån omgivande väggar. Regla sedan hela rummet på det nya golvet, isolera mellan reglarna. Klä in allt med OSB-skivor. Kör sen tre lager gips. Kör med fogmassa mellan varje lager och i ALLA skarvar. sätt gipsen omlott så inga skarvar sitter på samma ställe. Detta gjorde jag i studion. Med undantaget att jag gjorde det x2, när kontrollrum samt inspelningsrum var klart så började jag om och byggde ytterligare ett rum i de rummen jag just byggt. Det ÄR numera tyst. Skiten tog ett år att färdigställa. Har kontor vägg i vägg med studion och jag kan köra trummor fullt ställ inne hos mig utan att det hörs. All el är dragen utanpåliggande i rummen med endast 1 genomfart i väggarna. Ventilation är det som är absolut kostsammast då den är separerad från övriga huset med ett antal dämpare. Det funkar och det blev DYRT.
  42. 1 point
    Låter konstigt vid 1.20 eller är det SoundClouds fel att det kommer in något oljud som ligger över allting? Tycker i övrigt att det blir svajigt, eller att det upplevs så. Skulle önska mindre pålägg för en renare och bättre ”hit me” känsla. För den potentialen finns. I övrigt ingen märkvärdig låt skulle jag vilja säga.
  43. 1 point
    Låter som sångerskan sjunger toner som inte "sitter". Buildupsen låter lite platt. Borde ha mera dynamik. Borde ha en refräng?
  44. 1 point
    Går att dansa till ... känns rätt basic men det är ingen nackdel då sångrösten gör sig mycket bra och jag gillar slutet.
  45. 1 point
    Enkel grundgrej man lätt tar till sig är min ena lilla åsikt. Värt att snickra vidare på. Den andra är att den kanske bli mer medryckande i ett anings långsammare tempo? Tex om den nu går i 120 bpm, sänk till 118.
  46. 1 point
    Tack! Mätt ena högtalaren + sub. Ska bli kul att hitta lösningar på placering osv. Kanske ska bygga hörn, sido och takabsorbenter innan jag funderar på placering av sweetspot osv. För 1 meter är rätt mycket bak, vill helst inte sitta i mitten av rummet då jag bor där också, sedan låter det rätt konstigt också då jag hör tydligt reverb från rummet. Tyget är ett bomullstyg från stoff och stil. Mörkhet mätt efter när gula stenullen inte syns igenom längre:) Mvh Casper
  47. 1 point
    En spurt frammåt! Jag valde att plasta in allt i plast då jag sett före efter mätningar och basen påverkas inte, knappt toppen heller då det är längst bak i rummet. Med tanke på att jag ska sova 3 dm ifrån den också med huvudet kändes det bättre...:) Mätningar har jag gjort. Och de visade inga förändringar på samma mixplats, när jag gick bak 1 meter med mätmicken dock fick jag se stor potential, och vad jag kan tänka mig är att sidor och främre hörn påverkar mycket, för det liknar resultatet när jag hade alla balar vid främre sidan av rummet och mätte. Rött är klar vägg med sweetspot 1 meter bak. Gult är inget. Grönt är balar vid sidan av rummet, tror jag, REW är ett instabilt program så allt laggar ihop och blir en sörja, bokstavligen. Mvh Casper Bjerkehagen
  48. 1 point
    För att spela in trummor behöver du egentligen inget mixerbord alls. Det räcker med ett USB-ljudkort med önskat antal ingångar/mikrofon-preampar, kolla t ex på Focusrite Scarlett-serie. Ljudkortet kopplar du till din dator med USB där du gör både själva själva inspelningen och även mixningen direkt i DAW-programmet.
  49. 1 point
    Kan inget om reason men Effekter och Plugins finns det gott om gratisversioner. Att köpa en plugins och sample är sällan nödvändingt även om både jag och många andra gör det. Jag antar att man kan uppgadera sen så köp det och testa och uppgradera i värsta fall.
  50. 0 points
    Varsågod för alla bra svar du fick
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
Annons


×
×
  • Create New...