Jump to content
Annons

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/25/2020 in all areas

  1. 5 points
    VARNING, nu kommer lååång text. Men jag ska avslöja hur det kom sig att jag nästan startade Spotify och dessutom nästan hamnade på de tyska schlagerlistorna. Då krävs många bokstäver. (”Clickbait” kallas inledningen bara för att du ska läsa vidare och sedan bli besviken!) Året var 1996, vi hade sålt huset i Uppsala med en liten vinst som brände som eld i fickan. Jag hade beslutat (efter godkännande från min bättre hälft) att uppgradera min Amiga till en riktig PC för att min musikkarriär skulle få en skjuts. Priset på en 486:a hade då sjunkit till priset jämförtbart med en ny bil. Pricerunner fanns inte, så jag satt med telefonkatalogen i vår hyresrätt i Märsta och ringde runt till olika datafirmor och kollade priser. Jag hittade en firma i Bredäng som kunde leverera en 486:a med Turtle Beach ljudkort samt programmet Digital Orchestrator Plus för 26.000 kronor. Irrade dit med hjälp av telefonkatalogens röda sidor och lastade in dator och tjockskärm samt alla kartonger med programvaror. Kopplade upp härligheten, och brorsan fick hjälpa mig konfigurera allt, för det här var långt innan plug-and-play. Allt skulle fixas. Operativsystem (Windows 95) från cd, drivrutiner, protokoll, partitioner och fan och hans moster. Men vi fick igång allt. Lägenheten i Märsta hade dock kabel-tv, så ”Kvinnofängelset” tog en del energi från musikskapandet. Programmet började 00:00 och slutade 01:00. Tyvärr just den tid då jag är som mest kreativ! Dessutom... Jag hade via jobbet ett 28.8-modem för att koppla upp mig mot stordator och Memo (dåtidens mejl). Plötslig hade jag hade tillgång till det där ”Internet” som alla pratade om tack vare en gratisversion av Netscape Navigator via PC-tidningen. Ofta surfade jag in på Aftonbladet. Jag hann hämta en kopp kaffe medan sidan laddades. Men en ny värld öppnade sig! Läsa dagstidningar på datorn och via Altavista (dåtidens Google) kunde jag plötsligt nå hela världen. Musikkarriären kom av sig, även om jag gjorde lite låtar då och då. Började hänga på Aftonbladets chat, som var jättekul, där fick jag mina första virtuella vänner. 1997 flyttade vi till ett hus byggt 1967, och om musikkarriären var på sparlåga på grund av det spännande internet och ”Kvinnofängelset” , så kan vi säga att den dog helt med huset. Men 1999 hittade jag en spännande sak när jag surfade runt, en nystartad ideell förening som skulle sälja musik via nätet. Frikopplad från skivbolagen kunde medlemmarna lägga upp sina låtar och sälja via Swebmusics sajt. Klart jag betalade medlemsavgiften och gick med. Jag hade ju ett gäng låtar som kunde slå! Jag hade gjort en discolåt på tyska efter att ha varit utomlands och sett män som faktiskt var fetare än jag gå runt på stranden i stringbadbrallor. Tanken var att om de har så djävulskt dålig smak kommer de att älska min tyska discolåt. För den var verkligen som en string i arslet på en fet gubbe. Där skoltyskan inte räckte till så hittade jag på tyskliknande ord, tanken var att de tyska männen i string som dansade på strandpartyt i Aya Napa ändå inte skulle lägga märke till det. En snabb kalkyl gav vid handen att om en miljon tyska män laddade ner min låt skulle jag få nio miljoner kronor. Jag började genast kika runt på lämpliga sportbilar. Men hallå! Jag hade ju flera bra låtar. Jag brände en cd med mina bästa (och enda) åtta låtar, skrev omsorgsfullt mitt namn, adress och e-post adress på den för att skicka till Swebmusic. Innan jag skickade in cd:n så gick jag in på sajten för att lyssna runt lite på de stackars amatörerna, de som inte fattat storheten med tysk disco. Det borde jag inte ha gjort. Helt fantastiska låtar, och välljudande produktioner. Jag insåg att jag plötsligt var en korpspelare från Sundsvall, som ställdes ensam mot hela Manchester United! Min cd hamnade i bokhyllan där den hörde hemma! Nu hittar jag den 21 år senare, tillsammans med de låtar jag laddade ner från Swebmusic. Fortfarande håller Swebmusiclåtarna förvånansvärt hög kvalité och är njutbara att lyssna på! Min tyska discolåt har däremot inte åldrats likt ett ädelt vin. Den var död redan innan den gjordes. Men vaddå? Jag var med om något som nästan var som Spotify långt innan Spotify fanns, och jag skrev tysk disco långt innan det kunde ha blivit populärt... Fördelen med att bli äldre är att man kan bjuda på sina pinsamheter, så varsågoda, lite tysk läderdisco!
  2. 3 points
    Är det bara jag som tycker att Roffe borde skriva en bok? Jag har skrattat i säkert 20 minuter åt det här inlägget. Roffe is back med råge
  3. 2 points
    Bortsett från att Dom är skitbra så rockar det
  4. 2 points
    Halloj! Jag har tillsammans med polarna släppt en EP. Du hittar den här på Spotify Och så har vi en liten singalong video till första låten också. Hoppas ni gillar det. Producerat och inspelat av mig.
  5. 2 points
  6. 2 points
    Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett!
  7. 2 points
    Det är svårt att bedöma hur en människa egentligen är när man bara sitter och chattrar över nätet och inte har träffat dom i riktiga livet... men jag upplevde honom som en mycket rak och ärlig men genuint snäll människa. Det är min bild av honom. Såna människor växer inte på trän.
  8. 2 points
    Kontrastverkan, om man får versen att låte lite, lite kommer reffen att låta större. Fast man kan bygga upp trummorna och fläska på och bredda och greja. Körer, hela baletten. Samt dra i såna där mixerreglar förstås, det får man inte glömma.
  9. 1 point
  10. 1 point
    Hallå! Ett tips, oavsett om du ska köra FL Studio eller Cakewalk: Båda programmen är jättekomplexa och har en massa funktioner som bara kommer att förvirra dig i början. Om det är inspelning från mikrofon som är ditt enda intresse, så tror jag att du gör bäst i att spana in de korta Youtube-videos som finns om att spela in ljud/audio. Kika t.ex. på de videos som @Neosus har lagt upp tidigare i tråden. Du kan fokusera på en sån video på 5-10 minuter, pausa när du vill, och ta om den hur många gånger som helst. Ta anteckningar eller vad du vill, men det är lika svårt för alla när man är helt ny i inspelning via dator. När du väl har lyckas spela in din röst (typ ”hej hej”) har du lyckats med det absolut viktigaste. Det finns en massa fallgropar på vägen dit som de flesta här har ramlat i någon gång, men då kan du alltid be om mer konkret hjälp, t.ex. här i forumet! Kör hårt och lycka till!
  11. 1 point
  12. 1 point
    Blev inte gladare av att sitta med FL Studio. En massa mixerbord och ljud på syntar som de erbjuder. Verkar omöjligt att skapa något som inte låter som techno. Det värsta är att man får sitta en halv dag och titta på en massa ljud som de erbjuder. Det är inte vad jag tänkt slösa min tid på. Så nu försöker jag ladda ner Cakewalk.
  13. 1 point
    Jag har 3 Gibson (2 LP och en SG). Samtliga är svårare att stämma och håller stämningen sämre än tex de Fender, Ibanez etc som jag har. Verkar vara ett pris man får betala för ljudet... Btw, min sunkiga "Delta LP" (Asienkopia från 70-talet) håller efter jag bytt stall och stämskruvar stämningen bättre än mina Gibson. Vad jag lärt mig är dock (en del är säkert basic men allt tillsammans gör att mina Gibsons funkar bra): Använd en bra stämapparat och använd båda mickarna när du stämmer (jag tycker TC Polytune gör jobbet bra) Stäm ALLTID "uppåt" (dvs stäm alltid från för låg ton, aldrig "nedåt" från för hög ton) Ha tjockare strängar (har du 009 på Fender så ta 010 på Gibson, kort skala...) Spela mjukare än på tex en Fender (mindre hårt anslag). Flyttar du strängen lika många mm på en Gibson så blir tonen högre än på en Fender Var försiktig så du inte trycker ner tonerna för hårt (du pitchar upp om du trycker ner till brädan) Intonera ofta! Stäm först öppet och kolla sen att stämningen även funkar för de ackord du ska spela Spelar du inte så mycket med halspickupen så kan du skruva ner den lite extra (öka mellanrummet till strängarna) Sen ÄR det konstigt att min gamla misshandlade Fender som badat i öl och annat i princip är perfekt stämd då man tar ner den från väggen men en Gibson måste finstämmas varje gång...
  14. 1 point
    Spelade in två tagningar med två mycket kända mikrofoner. För att inte få påverkan akustiskt så mycket skedde inspelningen på kalfjället. Det rör sig om två superkända mikrofoner, var inte rädd att gissa. Frågan är: kan man höra skillnad? Gissa även på vilket avstånd micken sitter från "artisten".
  15. 1 point
    Som att spela lotto! Sennheiser MD421 och Shure SM7B. Avstånd 1 meter.
  16. 1 point
    Kom att tänka på att du skrev att dom sänkte en av mickarna beroende på rassel så det kanske ändå är mickarna som är för högt justerade. Som jag tänker så vad kan det vara som gör att visarna fladdrar mer än nåt med ström/magnetfält. En eller flera kassa strängar kan väl vibrera lite konstigt också men....... Testade att filma min 0.9 sadelfil med mitt värsta zoom objektiv men tji det går inte att få en skarp bild så nära som krävs. Hittade en till film som snackar om sadeln och hur man kan fixa till den för mindre friktion
  17. 1 point
    Ah vilka minnen detta framkallar av min barndoms favvo rulle Barna från Frostmo Fjälle mick kabel förmodligen nån från Snake sortimentet (om dom gör såna) 10 meter kanske längre men inte kortare för då ljuger den som pratat från närmaste ren. Mick 1. Milab Z5678 Mick 2. Tror det har smugit sig in en lite pen konding från Gear4music bland hermelinen rent av din luring där.
  18. 1 point
  19. 1 point
    När du skriver låtar så blir det ofta att du skriver i en tonart som du gillar för att det passar instrumentet du spelar på, eller för att du gillar hur det låter när du spelar. Eller kanske bara av ren vana? Tyvärr händer det ju ganska ofta att det inte riktigt passar den som ska sjunga i slutändan. Om du skriver för någon du känner, eller känner till deras röst, då kan du ju antingen fråga vilken tonart som de brukar sjunga i, eller så kan du lyssna på inspelningar som finns och försöka fundera ut vad som skulle passa personen i fråga bäst. Vid vissa tillfällen så skriver man låtar för att försöka få med dem i olika musikprojekt, och då är det ju svårare att veta vad som skulle kunna funka. Tonarten är väldigt viktig för att resultatet ska bli så bra som möjligt och för att melodierna ska låta bra. Det du ska tänka på är hur melodin ligger mot ackorden. Går melodin i tersen eller i kvinten? Eller ligger den mest på grundtonen? Detta avgör hur du ska tänka på vilken tonart som du ska hålla dig till. Det som brukar vara en god idé när du ska göra en demo, är att försöka göra den så att det blir enkelt att byta tonarten, så att du lätt kan skicka en version i rätt tonart till artisten, så att de verkligen kan höra och känna att den här låten passar dem. En annan god idé som proffsen ofta gör, är att de dessutom gör två versioner av demon –en med ett högre tonläge, för ljusa röster, och sedan ett lägre tonläge för djupare röster. Detta tillsammans med en text där det är lätt att byta ut ett ”hon” mot ett ”han”. Det gör att det är enklare att visa låten för förlag, artister eller producenter utan att behöva välja vem som ska sjunga den. Nu tänker du kanske vad detta har att göra med själva låtskrivandet? Men det har det, för olika melodier klingar bättre eller sämre i olika tonarter. När det gäller att skriva i olika tonarter, så är det också ett utmärkt sätt att bryta sina egna mönster, för att du kommer att uppleva det annorlunda. Om du är van att skriva dina låtar i tonarten E-dur till exempel, så om du helt plötsligt testar att skriva en låt i tonarten G-dur, så känns det som något nytt, därför att omedvetet så uppfattar dina öron en annan klangvärld. Det känns nytt! Det känns fräscht!
  20. 1 point
    Bra tänkt där angående trummorna...hmmmm.....ska se vad jag kan göra. :-)
  21. 1 point
    Skön låt. Och som sagt, bra sång. Kanske backa reverben en aning. Låter väldigt mycket reverb nu.
  22. 1 point
    Definitivt en hit - 10 av 10. Är det du som sjunger? Superbra sång och övriga instrument. Det enda jag skulle vilja ha är lite mer "rörelse" på refrängerna, svårt att förklara men, kanske någon funkig wah wah-kompgitarrfigur trots det låga tempot?
  23. 1 point
    Rätt irriterande ljud, men det kan såklart vara en genre som för mig är outforskad.
  24. 1 point
    Många har ganska kompetenta hemstudios så det behövs något som man inte har hemma. Vilket brukar betyda dyra eller stora saker. Flygel, B3, trumrum med bra akustik tex. Men det är säkert också beroende på musik stil. Inte riktigt samma sak att spela in EDM som att spela in en orkester för filmmusik.
  25. 1 point
    Jäkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spår men hittade direkt. Tackar!
  26. 1 point
    Kul låt! Gillar sångverserna, skulle inte skada med en liten falsett där kanske som man smyger in. Sitter och väntar på en leadsångssnutt över "ååååå-kören" också....räcker med att du sjunger nåt sammanfattande ord eller så.... Kreativ mixning och ljudbild för övrigt.
  27. 1 point
    Låter rätt ok, men saknar lite mer "bett". Ändra plektrumattacken? Vrid handen lite lätt så lite än plektrumets kant slår an mot strängen. Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lågt q- värde kanske 2-3dB ? 😎😎😎👍👍👍👊👊👊
  28. 1 point
    Har nog en gammal ovana att gå in med högpassfilter alt. gröpa ur lite i high end, men bara ytterst lite beroende på hur sångaren låter. Sedan lätt lätt komprission för jämnhet. De esser på de. Eq sist för skönheten i det hela. Send till reverb samt chorus där behövs/ om det behövs. Detta var mitt gamla sätt, finns lite kvar tyvärr. Men har blivit bättre på det hela, men sång e så satans svårt att få till bra! Tack Jon för inspirerande tips och lite uppfräschning av det s.k "Back to basic"
  29. 1 point
    Fantastisk läsning Roffe! 😊👍
  30. 1 point
    Missa inte det otäcka slutet som kommer efter slutet så att säga 🤘
  31. 1 point
    Hur jädrans produktiv kan man bli egentligen? Rocka på! 👍
  32. 1 point
    [LÖST] Hittade problemet. Högerklickade ezDrummer i tracksfönstret. Valde "show automation". Vips så syntes kanalerna! Aldrig vart med om detta förtut. Skapar dessa outputs mååånga ggr förut ^^ Tack för ALLA hjälp och tips!👍👍👍
  33. 1 point
    Nu verkar den även vara användbar på OSX för de flesta.
  34. 1 point
    Go låt! Gillar nog också version 1 bäst (den andra kändes väl rörig vid en första genomlyssning). Dock, jävligt skön låt! Btw, nästan så att ett hederligt gammalt saxsolo hade funkat 🙂 Cheers!
  35. 1 point
    Ganska bra låt. Inte din bästa men. Kanske lite enformig... brännande ämne dock!
  36. 1 point
    Tog mig friheten att göra ett förslag: Flyttade mixplats mot kortsidan. Brukar alltid bli bättre ljud då! Sedan tjockt med stenull på bakre väggen. Den viktigaste platsen är upptagen, mitten av väggen. Du kommer att få destruktiva reflektioner där ifrån. Men detta kommer att göra stor skillnad för den första stående vågen längsledes. Kommer även att ta ner decayen överlag i rummet. Kan du få upp stenull ovanför bokhyllan blir det ännu bättre. Ett moln i taket ovanför dig. Ju större och tjockare ju bättre. Tar hand om stående vågor höjdledes samt första reflektionen i taket. Till sist två absorbenter på sidoväggarna. Bordet är i vägen lite. Så en absorbent från golv till undersida bord samt en från ovansida bord (plus utrustning) upp till tak.. Tar hand om stående vågen sidledes samt reflektioner från sidoväggarna. (Om du kan få upp stenull i den höjden där ljudet studsar) Bytte dessutom ut borden så att det blir samma vänster höger. Får en klarare stereobild då. Angående stenull så funkar inte vad som helst, det måste vara låg densitet. Rockwool flexibatts kan jag rekommendera. Och lägg ej in mattor. Hårt golv är alltid bäst. Mattor EQar reflektionerna bara. Mellanregistret och basen åker rätt igenom medans diskanten absorberas. Angående monitorer så kan du komma ganska billigt undan med ett par billiga 5 tums och en miniDSP. https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-balanced-2x4 Då kan du EQa monitorerna så att de motverkar rummets frekvenskurva och få monitorer som presterar som sådana i mycket högre prisklass. Ja detta är ett förslag som går all in. Du får se vad som funkar att göra och inte. /Jens
  37. 1 point
    Delayer kan vara oerhört effektiva och skapa rymd, tre-dimensionalitet och luft, men om de används fel så kommer de bara att bli en effekt som sticker ut och tar fokus från sången och låten. Här visar jag ett konkret exempel från låten "Gud ger ingen allt", från Bo Kaspers Orkesters nya album "23:55". Att använda delayer på rätt sätt, om det nu finns ett rätt och ett fel i den här frågan, gör att du skapar djup i mixen eller produktionen. (Läs gärna mitt tidigare tips Skapa djup i dina mixar med reverb och delay). Olika musikgenrer har olika delay-preferenser. Vissa stilar vill ha sången torr och nära, och andra musikstilar vill ha eko-svansar på varje ord, och ganska många vill bara ha ett bra sångljud som känns stort men inte har för mycket effektkänsla. Vi kan börja med att konstatera att om det finns alltför många ljud i produktionen så finns det risk för att effekterna drunknar och aldrig hörs, och de ger då knappt någon effekt (sic) vilket ju är synd på bra idéer. Hur ska du då förhålla dig? Generellt sett så tycker jag att du ska börja med att kika på dina inspirationskällor, och lyssna på hur de hanterar delayer och se om det funkar även i din mix. Här kan du lyssna på hur jag gjorde med sång-delayet i Bo Kaspers Orkesters låt ”Gud ger ingen allt” från deras senaste album ”23:55”. Som du kan se nedan så har jag använt två delayer, ett SoundToys från Echoboy och ett H-Delay från Waves. Dessa två delay-effekter har lite olika karaktärer, och det är därför jag använder två olika delayer, istället för att använda två av samma delay, men med olika inställningar. Echoboy-delayet har jag ställt in som ett stereodelay i 1/8-delar med en ganska lite feedback för att inte studsarna ska bli för många. Jag har använt lite Low Cut och lite High Cut för att delayet ska bli lite smalare i frekvenserna och gå igenom ljudbilden. Jag har dragit på lite i Groove och Feel för att göra delayet lite långsammare så att studsarna inte blir så statiska. (Se bild nedan). SoundToys Echoboy På H-delayet har jag ställt in 1/4-delstrioler med en feedback som ger cirka en och en halv studs. Här har jag varit ännu snävare med low cut och hi cut för att göra studsarna ännu smalare i frekvens, och delayet är inte inställt i stereo eller ping-pong-läge vilket ger en simulerad monoeffekt och på så sätt särskiljer det sig ifrån det första delayet både i tonfärg, delaytid och i stereobredd. Waves H-delay Dessa två delayer matas från varsin send. H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen (Se bild nedan) till effekterna som sitter på varsin retur (AUX) och de matas olika starkt beronde på vilken av delayerna jag vill ska ha prioritet i mixen. Två delayer matas från varsin send, H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen Just i detta fall skickar jag lite mer till Bus 17-18 som går till Echoboy-delayet som ju är inställt på 1/8-delar, och det är för att jag vill via delayet bredda sången i Left – Right- hänseende. Det är därför jag har ställt det i stereoläge och inte ping-pong då studsarna hade kommit varannan gång i vänster respektive höger sida. Nu kommer de jämnt i bägge sidorna (vänster och höger sida) och ger illusionen av att sången ligger i lätt stereo, och tack vare att det inte är så många studsar, och att studsarna i sig är lite tidsförskjutna så riskerar vi inte att dessa blandar sig och försvinner, eller ännu värre, stökar till rytmiken i mixen. Som du ser på bilden så har jag varit ganska sparsam med att skicka till båda delayerna och det beror på att jag inte vill ha för mycket effekt och eko-känsla på sången, utan jag vill ha den relativt nära i ljudbilden. Om jag nu ville ha mer stereokänsla, mer effekt och en tydligare 1/8-dels känsla så hade jag skickat mer. När det kommer till H-delayet som ju är längre, så använder jag det för att skapa djup i ljudbilden, för att man ska uppleva rymden i mixen. Nu är inte heller detta uppskruvat för att ge väldigt tydliga studsar utan mer en förnimmelse av delayet och bidra till luftigheten. Båda dessa brukar jag skicka till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen. (Se bild till vänster). Jag brukar också skicka det långa monodelayet, (H-Delay) till det korta stereodelayet, (Echoboy) för att få dem att blanda sig med varandra, och för att göra mixen lite mer sammanvävd. Just i detta fall så ville jag ha en tydligare monokänsla på det långa delayet och det är därför som den senden är avslagen. Testa detta och se vad du får för resultat, och lyssna på låten och se om du kan höra vad det får för effekt i mixen. Bägge delayerna skickade till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen
  38. 1 point
  39. 1 point
    Låter som dansmusik brukar låta idag. I alla fall i mina öron. Slejnard har rätt ang kompressorn, men jag tycker mig ha hört denna pumpning i andra låtar. Det kanske blir lite för påtagligt i de lugnare partierna.
  40. 1 point
    Det stämmer men det är också tanken Fattar att detta kan vara lite "too much" för många dock
  41. 1 point
    Nån kompressor som pumpar men det kanske det ska. Lite too much för min del men bra jobbat ändå
  42. 1 point
  43. 1 point
    bra röstframträdande på "I Have Thought" - Jama. Du borde sjunga så oftare
  44. 1 point
    -Går ju att automatisera panoreringen....mer centrerat på verserna och sedan bredare ljudbild på refrängerna!
  45. 1 point
    saknar sång. Sen är det nåt som ligger och pumpar och stör vissa syntar....nån kompressor kanske. Vissa ljud är bra andra håller inte måttet riktigt. Skön känsla överlag.
  46. 1 point
    Haha, jo såg att det var en gammal tråd men det kan vara bra med ett svar om nån söker en lösning på samma problem
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.