Jump to content

Blogs

Featured Entries

  • HoboRec

    Så väljer du rätt mikrofon för virveltrumman

    By HoboRec

    Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av
    • 1 comment
    • 376 views
  • Atla Daga

    Skriva låttext med utgångspunkt från musiken

    By Atla Daga

    Ett stort dilemma för många artister är texten. Misströsta ej – det behöver inte vara så svårt som det känns ibland! (In English at the bottom of the page) 1. Musiken! Den är ju det viktigaste. Jag brukar lyssna på låten jag ska jobba med, och koppla bort allt annat. Jag är ”i musiken”. 2. Varje ton i låten ger mig associationer. Jag skriver ner alla ord jag tänker på när jag hör tonerna. Tonerna ger mig oftast ett ord, även om jag kanske måste lyssna flera gånger. 3. Jag tänker a
    • 0 comments
    • 718 views
  • Joel Nevrup

    Djupdykning i bitdjup

    By Joel Nevrup

    Vad är bitdjup? Bitdjup (bit depth) är ett sätt att digitalt presentera ljud med jämnt fördelade samples (mätpunkter). I ett ljudexempel med 16 bitar PCM (pulse code modulation) innehåller varje sample ett av ett antal värden jämnt fördelade utmed en tidslinje. Varje bit kan ha två tillstånd, 1 eller 0. Tillsammans med fler bitar skapas ett värde där exempelvis 4bitar har 16 tillstånd och 16 bitar har 65536 tillstånd. Varje sample kvantiseras sedan till närmast möjliga digitala värde. Sedan ri
    • 2 comments
    • 463 views
  • HoboRec

    Lär dig leva på din hemstudio med Brian Hood

    By HoboRec

    Under mitt sommarbesök i Nashville passade jag på att träffa Brian Hood för en intervju. Brian är i grunden producent och mixtekniker men har också skapat kurser och fildelningstjänster för att underlätta för sina branschkollegor. Han ligger bakom podden The Six Figure Home Studio, där han tillsammans med sin poddpartner Chris guidar oss genom företagssidan av att driva en studio. Jag följer själv många poddar som handlar om musikproduktion, men ibland är en ju tvungen att förena sina hjär
    • 3 comments
    • 635 views
  • Atla Daga

    Skapa melodier om du inte kan göra melodier

    By Atla Daga

    Hur skapar man en melodi om man inte kan göra melodier? Det är mycket lätt att fastna, när man sitter där på sin kammare och ska skapa en melodi. Misströsta inte. Det finns alltid nya sätt att göra saker på. Här, en idé från mig. (In English at the bottom of the page). 1. Ta en enkel musikslinga och lägg in den i ditt DAW. Det behöver inte ens vara musikstycket du ska använda senare, det kan lika gärna vara en loop, eller motsvarande. 2. Låt musiken rulla. Spela in en röstslinga – utan
    • 3 comments
    • 888 views
AudioScape D-Comp – En mångsidig stereokompressor

AudioScape D-Comp – En mångsidig stereokompressor

AudioScape är ett litet företag i Kalifornien som bygger handgjord hårdvara till studion. Jag har lagt märke till deras namn tidigare men fick upp intresset när jag fick testa deras produkter på sommarens Namm-mässa i Nashville. Jag var för tillfället i “behov” av en kompressor för master-bussen under ett analogt inspelningsprojekt och fastnade för deras D-Comp. D-Comp kan utan vidare gå från varm trivsam kompression till total slakt av allt vad ljudvågor heter. I veckans video visar jag upp vad

HoboRec

HoboRec

Tonårsdröm som går i uppfyllelse, och veckor av intensivt resande

Tonårsdröm som går i uppfyllelse, och veckor av intensivt resande

Jag har rest mycket sen jag flyttade till staterna. Jag har spelat i 36 av alla 50 stater och rest igenom ytterligare några. Jag är på turné utanför Nashville nästan varenda helg, men jag är nästan alltid i stan i början av veckorna. Nu tänkte jag berätta om de senaste veckorna som bjöd på ännu mer resande än jag är van vid. (In English at the bottom of the page). Fredagen 18 oktober lämnade vi Nashville för att spela i Starkville, Mississippi på kvällen. Restid: 5 timmar i van. Dagen efter

David Henriksson

David Henriksson

Fem gratispluggar du inte får missa

Fem gratispluggar du inte får missa

För ett tag sedan gick jag igenom och organiserade mina plugin-mappar och kom fram till att några pluggar jag använder väldigt ofta är gratis. Förutom att vara gratis är de också väldigt bra så därför tänkte jag att det kunde vara schyst att dela med mig av några av dessa. Hoppas du hittar något du gillar! Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här

HoboRec

HoboRec

Mastra med instrument

Mastra med instrument

Mastra med instrument När man jobbar med EQ i mastring kan det ibland vara svårt att hitta rätt frekvens(er) att hantera, särskilt om man är ny inom mastring. Ett knep kan vara att ha ett instrument nära till hands. Ett klaviatur är att föredra men andra instrument kan också vara till hjälp. Välj instrument beroende på vad du känner dig bekväm med, men tänk också på att kunna ha det nära till hands då konceptet bygger på att man ska kunna jobba snabbt. Hitta rätt frekvens Instrumentet a

Joel Nevrup

Joel Nevrup

Komplett inspelningsstudio för under 2 500 kr

Komplett inspelningsstudio för under 2 500 kr

Spelar du i band eller som soloartist och vill spela in egna demos? Eller vill du göra helt färdiga produktioner för att släppa på den uppsjö av streamingtjänster som nu finns? Oavsett vad så finns det ingen ursäkt att inte skaffa dig en egen inspelningsstudio för att spela in dina mästerverk. I veckans video går jag igenom hur jag med hjälp av billig utrustning och en smula kreativa lösningar spelade in och mixade en rocklåt av det lite hårdare slaget. Allt detta för under 2 500 kr. Hoppa

HoboRec

HoboRec

Superduo - Superunknown

Superduo - Superunknown

Vill börja med att säga att det är kul att få tillbaka bloggarna på Studio, woho! Tänkte fortsätta temat med samarbeten. Det är trots allt möten och intryck som får mig att skriva musik. På ett annat forum (99musik.se) så gjorde man en utmaning där man skulle skriva musik tillsammans. Med hjälp av lottning parades man ihop med sin låtskrivar partner. Utan den utmaningen hade aldrig den här låten kommit till. Helt klart en genre som jag kanske inte normalt verkar i men som jag gillar. 

drloop

drloop

About the tricky process of getting a new work visa

About the tricky process of getting a new work visa

So, to you who have followed this space before, welcome BACK to my blog! For the rest of you, just WELCOME! I’m going to do this in English sometimes to reach a wider audience, Google Translate works fine I guess but in a way it’s just easier for me to write it in English and not worry about corny translations. With that said… I’ll start with a quick (re)introduction of myself - my name is David Henriksson and I’m a Swedish musician, mostly guitarist, living in Nashville, Tennessee since th
Skapa melodier om du inte kan göra melodier

Skapa melodier om du inte kan göra melodier

Hur skapar man en melodi om man inte kan göra melodier? Det är mycket lätt att fastna, när man sitter där på sin kammare och ska skapa en melodi. Misströsta inte. Det finns alltid nya sätt att göra saker på. Här, en idé från mig. (In English at the bottom of the page). 1. Ta en enkel musikslinga och lägg in den i ditt DAW. Det behöver inte ens vara musikstycket du ska använda senare, det kan lika gärna vara en loop, eller motsvarande. 2. Låt musiken rulla. Spela in en röstslinga – utan

Atla Daga

Atla Daga

Lär dig leva på din hemstudio med Brian Hood

Lär dig leva på din hemstudio med Brian Hood

Under mitt sommarbesök i Nashville passade jag på att träffa Brian Hood för en intervju. Brian är i grunden producent och mixtekniker men har också skapat kurser och fildelningstjänster för att underlätta för sina branschkollegor. Han ligger bakom podden The Six Figure Home Studio, där han tillsammans med sin poddpartner Chris guidar oss genom företagssidan av att driva en studio. Jag följer själv många poddar som handlar om musikproduktion, men ibland är en ju tvungen att förena sina hjär

HoboRec

HoboRec

Djupdykning i bitdjup

Djupdykning i bitdjup

Vad är bitdjup? Bitdjup (bit depth) är ett sätt att digitalt presentera ljud med jämnt fördelade samples (mätpunkter). I ett ljudexempel med 16 bitar PCM (pulse code modulation) innehåller varje sample ett av ett antal värden jämnt fördelade utmed en tidslinje. Varje bit kan ha två tillstånd, 1 eller 0. Tillsammans med fler bitar skapas ett värde där exempelvis 4bitar har 16 tillstånd och 16 bitar har 65536 tillstånd. Varje sample kvantiseras sedan till närmast möjliga digitala värde. Sedan ri

Joel Nevrup

Joel Nevrup

Skriva låttext med utgångspunkt från musiken

Skriva låttext med utgångspunkt från musiken

Ett stort dilemma för många artister är texten. Misströsta ej – det behöver inte vara så svårt som det känns ibland! (In English at the bottom of the page) 1. Musiken! Den är ju det viktigaste. Jag brukar lyssna på låten jag ska jobba med, och koppla bort allt annat. Jag är ”i musiken”. 2. Varje ton i låten ger mig associationer. Jag skriver ner alla ord jag tänker på när jag hör tonerna. Tonerna ger mig oftast ett ord, även om jag kanske måste lyssna flera gånger. 3. Jag tänker a

Atla Daga

Atla Daga

Så väljer du rätt mikrofon för virveltrumman

Så väljer du rätt mikrofon för virveltrumman

Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av

HoboRec

HoboRec

Nystart för Studio!

Nystart för Studio!

Äntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer. Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru

Björn Olsberg

Björn Olsberg

 

Hur man gör plugins

Det har sagts att bästa sättet att bli bekant med ett instrument, är att lära sig spela det. Det näst bästa, är ett samtal med någon som har lärt sig att spela det. Man behöver inte kunna göra plugins själv, för att kunna använda dom; precis som man inte blir bättre bilförare genom att bli bilmekaniker. Men det kan öka förståelsen för hur plugins fungerar, vad som kan vara fel om något strular, och man kan få en betydligt bättre "karta" över det universum av plugins som finns, och ständigt

Signia

Signia

 

Den utökade Bluesskalan & Övertonsskalan.

Nu är det dags för den utökade bluesskalan, den som oftast används inom progressiv blues... E|-----------------------------------------------------------------5--7--8--9--10--12-- B|-----------------------------------------------------4--5--7--8---------------------- G|--------------------------------------5--6--7--8--4---------------------------------- D|--------------------------4--5--7--8------------------------------------------------- A|-----------4--5--6--7--8----------------------

pxm

pxm

 

Hur det låter i praktiken !

Hur låter då blues i praktiken spelad på det i denna blogg beskrivna vis ???? Detta är ett bluesalbum jag spelade in förra året. Johan Paxom`s Guitar – Heart´s Blues mvh

pxm

pxm

 

Nyhet inom forskning av hörseltrauma

Jag har länge funderat på varför inte sjukvården erbjuder någon akut hjälp till patienter som råkat utsätta sin hörsel för ett trauma. Jag menar att en skada på hörselorganet oftast får mycket låg prioritet jämfört med skador på andra organ vid uppsökande av läkarvård. Forskningen ligger efter här och på de flesta sjukhus finns inga föreskrifter på hur hörseltrauman ska hanteras helt enkelt. I söndags träffade jag en professor som forskar inom just detta spännande område. Vi snackade akusti

wellness music

wellness music

 

Vad är ljud egentligen?

Intressant som tusan Christian! Jag kan nästan se orgelpipan och den vattenisolerade kompressorn framför mig När vi ändå är inne på Sabine så kan vi ju fortsätta lite allmänt om ljud och vad det egentligen är. Så, vad är ljud egentligen? Jo, enkelt kan man förklara ljud som mekaniska vågor som fortplantar sig i fasta material, vätska eller gas. Det som vi normalt uppfattar som ljud är när dessa vågrörelser fortplantar sig i luften (gas) och bildar tryckvariationer som sedan sätter vår

wellness music

wellness music

 

Sabine och efterklang/reverberation, del 2

Jag slutade sist precis där Sabine skulle börja till att mäta upp Fogg Lecture hall och testa absorptionen. Så hur gick detta till då? Han hade sin kronograf tillsammans med en bärbar orgel. Bärbar orgel kanske du undrar? Jo det var egentligen en stor orgelpipa (gemshorn stop) ansluten med en slang till ett stort schabrak till luftpump. Men det är lite spännande för vi vet faktiskt att pipan var stämd till C4, det vill säga 512Hz i dessa första mätningar.   Den stora luf

cborg

cborg

 

Sabine och efterklang/reverberation

Då och då i jakten på "Hur Det Verkligen Funkar" får man helt enkelt börja från början och ibland hittar man också lite roliga detaljer just i den början. I Collected Papers On Acoustics av Sabine hittade jag några om hur begreppet reverberation, eller efterklang som vi säger på svenska, började ta sin lite mer vetenskapliga form. Det även om det finns mycket att säga om efterklang kommer jag bara ta upp en liten del vetenskap här och istället lite mer kuriosa om hur det började.

cborg

cborg

 

En liten blogg om akustik och teknik

Välkommen till en liten blogg om akustik och teknik! Denna blogg är tänkt att fungera lite som ett anteckningsblock för det mesta inom akustik och teknik, ljud och hörsel. Kanske lika mycket för att skriva av sig så att man själv kommer ihåg det som att dela med sig av något man tycker är spännande. Det kan vara sådant som matematik och fysik, nya rapporter och tester, gamla rapporter och kuriosa, faktiska lösningar och upplevelser. Ja helt enkelt sånt som kanske inte passar in direk

cborg

cborg

 

Avancerar med tekniken "backcykling" vid komponerandet av en jazzblues.

Vi skall nu komponera en jazzblues i Cdur, som involverar bl a en teknik som kallas för "Back cykling". Den är mycket berömd i jazz. Speciellt inom Bebop blues men också annars. Inom Bebop musiken använder man ofta ett bluesskelett man sedan reharmoniserar till nästan oigenkännelighet för den oinvigde. Vi använder oss som vanligt av bluessevenths för våran blues.. I takt nr 2,3 och 4 använder vi oss av tekniken "back cykling". Det innebär att vi spelar följande; B7 -E7 i takt

pxm

pxm

 

Tadd Damerons turnaround.

Bra sätt att variera ii-V-I progressionen är värdefulla. Vi har redan gått igenom John coltrane´s "The Backdoor progression". Denna gång tar vi ett exempel i dur. Presenterar jazzpianisten Tadd Dameron´s variant. Här följer hur man erhåller "Tadd Damerons turnaround" i fyra steg. ii-V-I i Cmaj7; Steg 1; Dm7 - G7 - Am7 Am är paralelltonart, mediant, till Cmaj7. Steg 2; D7 - G7 - A7 Kvalitetsändring av ackorden. Steg 3; bA7 - bD7 - bE7 Tritonu

pxm

pxm

Annons


×
×
  • Create New...