Jump to content
Annons

Valle

Medlem
  • Antal inlägg

    7 535
  • Gick med

  • Dagar jag vunnit

    87

Dagen då Valle senast vann var 21 april

Valle hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

1 087 Utmärkt

4 följare

Om mig

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Själv hörde jag inget som jag direkt vill kalla "burkigt". Däremot är den akustiska gitarrens "låda" aningen stark i förhållande av gitarrens övriga omfång – OK, det där är kanske det "burkiga" ... Som ovan redan nämnt skulle jag minska en aning – men bara en aning – @ 200Hz på gitarren och sedan strax under (inte under 130Hz) även på på basen. (I övrigt skulle jag personligen undvika HPF så högt som @ 200Hz på en ensam gitarr då det finns energi därunder som ger gitarren liv – även om vi inbillar oss att vi inte hör det. Annars gör du 200Hz till gitarrens botten, vilket kommer att ställa till ett helvete när du vill få tillbaka "köttet" men istället gör det ännu "burkigare", för att till slut upptäcka att diskanterna har tagit över helt.)
  2. Ah, kul ämne. Kan inte låta bli ... Vad mig beträffar så behöver jag kanske ringa in tidpunkten för när jag anser mig ha gått från ”ung” till ”vuxen” artist. Svårt givetvis, då förändringen inte skedde över en natt, utan över en grå och suddig period. Men det finns absolut en skillnad på hur jag var som kompositör, textförfattare och producent när jag var i mina 20 respektive idag, 50+. En detalj som dock inte har förändrats är att jag alltid haft lätt för att skapa musik. Jag skrev och spelade in min första ”riktiga” låt när jag var tolv. Jag bär på en container full av idéer och inspiration och som fylls på med nytt så snart jag förbrukat det. Detta är dock både bra och dåligt. Bra för att jag alltid kan lita på mig själv över att vara en duktig låtskrivare med förmåga att leverera. Exempelvis, för någon vecka sedan (morgon) skickade min dotter, som också är musiker, ett meddelande med en spotify-länk till en låt. Meddelandet var kort: ”Skriv en sån här låt till mig ❤️”. Och som pappa lyder man ... Jag analyserade referenslåten och stack iväg på en joggingrunda under vilken jag satte grunderna till hennes låt. På eftermiddagen spelade jag in låten, sjöng in den komplett med lead och körer, och på kvällen sände jag över en färdig demo till henne. Hon gillade den direkt (vilket egentligen var det enda som betydde något för mig, för själva låten i sig är sannolikt inget jag hade fått för mig att skriva på eget bevåg). Låten är med i en aktuell, pågående produktion. Det som å andra sidan är dåligt: Trots att det eventuellt kan anses "lyx" att ha en outsinlig container med idéer och inspiration, så vill ju skiten ut. Den liksom väntar inte på att bli förbrukad; den kräver en jämn ström av tillfredställelse. Så jag går ständigt runt och bär på en sorts inre kreativ press – vilket i perioder kan göra mig jävligt deprimerad som person. Men jag antar att det är det pris vi musiker och låtskrivare är ödesbelagda att betala. Och sedan är det ju ingen nyhet att majoriteten konstnärssjälar är socialt avvikande och helt galna i huvudet (ja, var annars). Men så till de uppenbara skillnaderna: Förr var det oerhört viktigt för mig att ALLT jag skrev skulle uppskattas av ALLA. Jag hade ett bekräftelsebehov som var så idiotiskt att dat fan knappt var sant. Om min låt bara blev ”godkänd” så var det enligt min konstnärliga bedömning ett stolpskott. Detta betydde att jag anpassade mitt låtskriveri till den grad att mycket av eländet jag sprudlade ur mig resulterade i något jag egentligen inte kände någon personlig koppling till. Lite som att jag ständigt skrev på beställning. Vidare har detta sorgligt nog lett till att jag idag inte smärtfritt klarar av att lyssna på många av mina äldre produktioner – jag ”hatar” en handfull av dem, tyvärr. En av de första fullängdsproduktionerna jag medverkade på (1996) och som jag skrev det mesta av materialet till är så svårlyssnad för mig att det gör mig illamående vid varje försök. Detta eftersom jag vet att det jag skrev var uteslutande för att tillfredsställa en inbillad audience – kosta vad det kostade ville min hälsa och mitt artistiska anseende. Därmed inte sagt att det jag skrev nödvändigtvis var dåligt; det var svängigt och attraktivt – men ack så opersonligt. Idag är det jävlar i mig förändrat. Och jag misstänker att allt vände 2016. Det var då jag successivt började avveckla (hård)rockartisten Valle – efter nästan 30(!) år. Det var också senast då jag skrev en låt som ryms inom genren. Och till mångas förtret började jag istället engagera mig i genrer som hade följt mig genom hela livet (parallellt med hårdrockssysslan) och som jag har med mig än idag: Country samt det som i Sverige kallas ”dansbandsmusik”. Dock, den ”rockigare” grenen – jag antar att mina ränder är inbrända. Så det blev en total spegelvändning. ALLT jag skriver idag syftar i huvudsak till att tillfredsställa MIG. Jag skiter fullständigt i vad resultatet uppfattas som utanför min egen bubbla – det är bara min vision och mina beslut som är avgörande (OK, förutom när min dotter ber mig om assistans). Och om jag skriver på beställning, vilket fortfarande händer, så är det ”take it or leave it – I don’t care” som gäller. Givetvis är den externa kritiken inte helt ovälkommen. Även om mitt tidigare idiotiska bekräftelsebehov har reducerats till behagligare nivåer, så ger det mig en härlig kick när lyssnaren diggar min låt. Och skulle det, i annat fall, vara så att jag lyckas identifiera var i låten du slutar stampa takt med foten, så noterar jag det – och kanske, men bara kanske, ska jag fundera på om det ger mig ett värde för framtida kompositioner. För se, fåfäng är jag fortfarande. Fan vore väl annars! Tack för ordet!
  3. Ergonomi och "mysfaktor", om du nu ska spendera större delen av din fritid/hobby i din studio.
  4. FabFilter är fan i mig kungar. Har även deras pluggar och (eller men) använder dem i huvudsak för finjustering av råmaterialet snarare än för mixning. Ska erkänna att jag köpte sonible-eländet egentligen enbart för DeEss:rn och Comp:en eftersom jag behövde det lilla som FabFilter-pluggarna däri saknade – förnärvarande. Men så var det Black Friday, så jag köpte rubbet. Lider antagligen av "GAS" ... Jag kommer sannolikt inte påbörja nya projekt med sonible-pluggarna framöver. Är helt övertygad om att FabFilter är på G med några fantastiska lösningar. Sorry, herr moderator! Ska kanske skapa en ny tråd om dansband, då lär det bli OT så det skiner ... 😄 (Fast, forumet har kanske blivit vuxnare sedan "min" tid ...)
  5. Du har inte haft några som helst problem med användandet av pluggen?
  6. Nja, jag tänkte kanske att det fanns någon på forumet (säger ni verkligen fortfarande "forat"?) som var intresserad att köpa skiten billigt. (Det är bara det att jag köpte alla deras pluggar för några månader sedan, bara för att upptäcka att företaget inte går att lita på. Som sagt pluggarna är fantastiska – utom smart.EQ4, då –, men support och utveckling suger.) Det är inte värre än att jag bara avinstallerar och bara låter dem vara. Som jag gjort med alla mina Waves-pluggar 😁
  7. Tjena, pojkar! Har inte varit här på ett tag, så jag undrar: Jag vill dumpa mina sonible-pluggar (har alla "smart:*" repsektive "true:*") genom försäljning/överföring av licens. Har ni något ställe här där man kan "annonsera" sådant? Såvida ingen av er vill ta chansen genom det här inlägget ... 😁 (billigare pris än sonible själva någonsin kommer att sälja skiten för, inklusive deras "sales"). Jag har noll förtroende för sonible och deras pluggar/utvecklare och vill inte ha med deras pluggar att göra eftersom de – eller jag, egentligen bara smart:EQ4 – buggar skiten av sig i REAPER. Och företaget fortsätter att marknadsföra smart:EQ4 med REAPER som påstådd "tested DAW", trots att buggen (rapporterad och bekräftad) gör pluggen helt obrukbar i REAPER. Let me know! 🙂
  8. Haha! 😄 Precis så ... För att inte tala om "virtuella" band som exempelvis Hellvalla Burn som lyckades med konstycket att bli förevigade genom reportage i inte bara Studio (tidskriften), utan även Sweden Rock Magazine som skrev något i stil med att "det är bortom all logik att det här bandet inte lirar på riktigt ..." (r.i.p. Burnie).
  9. AnthonyS, forumets retorikexpert och dialoganalytiker, om jag inte minns helt fel! Det var ett nöje ta del av när du fick för dig att rama in ens inlägg i stilfigurer som pathos, ethos och allt vad fan det nu heter ... 😄
  10. Jag jobbar med göteborgare i vardagsjobbet (dispatcher på Jungheinrich), men från kontor i Malmö, så man lär sig nytt slang varje dag 😄 Precis så. Jag brukar också varmt rekommendera Studios olika tjänster och resurser. Jag reggade mig här 2003(!) och trodde jag var hot shit som minsann skulle dela med sig av superkompetens. Men jag kom snabbt till insikt om att jag bara var en blek skugga i jämförelse med dem som redan hängde här och de som senare skulle ansluta. Jag nämnde några namnkunniga i ovan tidigare inlägg, men Claes tål att nämnas igen. Det enda "branchnyttiga" jag själv tycker har bidragit med (här på forumet) är ett lååångt inlägg jag skrev som handlade om "Personal Management". Bisarrt i sammanhanget är att en advokat hörde av sig till mig något år senare (han hade alltså lyckats läsa inlägget på något sätt) och ville ha (käll)referenser till mitt innehåll, vilket han i sådant fall behövde i ett mål. Även Per Herry har hört av sig till mig personligen, men det var för att jag trashade STIM och deras uråldriga regler i en tråd 😄 Analogfreak var en märklig figur.
  11. Hittade en bra bild på min man-cave 🙂 Är man gubbe och (retro)nörd så är man ...
  12. Tjena, Olsberg! Tack! Jag hade på känn att min fåfänga förr eller senare skulle få mig att logga in och skriva något inlägg igen. Det var också trots allt här, på Studio.se, som jag lärde mig det mesta av vad jag än idag använder mig av i musikproduktion. Stället formligen kryllar av produktionsteknisk kompetens. Sedan får vi väl se hur aktiv jag blir ... (jag kommer dock sannolikt fortsätta att "lurka"). Också kul att se att du fortfarande håller ställningarna!
  13. För att inte nämna några av mina ärke-"antagonister" Signia och JJ ... 🙂 Är de kvar? Claes har jag fortfarande sporadisk kontakt med IRL. Han var oerhört generös med support när jag byggde min studio/man-cave vad gällde utrustning och akustikbehandling. Den killens kompetens är helt enastående. Demonproducenten gillade jag väldigt mycket, tog alltid till mig av hans skills. Han var dessutom lika dryg som jag, om inte mer ... KwS var också snabb i kommentarerna. Nattvaktaren är väl forumets legendar, antar jag. Ska se om jag hittar någon najs bild på min man-cave ...
  14. Slejnard med T. Rex-rösten! Tjena! 😀 Fredagstrådarna, ja ... Om inget annat så skvallrade dessa om hur många av oss som hade ett begränsat liv utanför cyber på helgerna; vi spenderade gärna tid på att argumentera ihjäl varandra med inlägg 🙂 De som jag minns bäst, och som jag gillade speciellt, var de som tog upp ämnena dansband respektive forumets "nya" generation.
×
×
  • Skapa ny...