Jump to content

joachime

Medlem
  • Content Count

    9,354
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    67

joachime last won the day on July 22 2020

joachime had the most liked content!

Community Reputation

591 Utmärkt

About joachime

  • Rank
    Meldem

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Stockholmen

Recent Profile Visitors

29,413 profile views
  1. Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek. Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överras
  2. Vem gjorde bidrag nummer ett? Jag tyckte den var riktigt bra ⭐
  3. Så om jag förstått rätt föredrog jag alltså T-Bone som frontmick? 🙂
  4. Mixen är alldeles för hårt pressad genom en master-limiter. Prova att backa 6-12 dB innan limitern för att se vad som händer.
  5. Som front föredrog jag mickarna i ordningen 3, 5, 4, 2 och 1. Som OH 2, 3 eller 5. Fyran har en peak i övre mellanregister som blir lite ansträngande. Ettan känns som att den har en snävare frekvensåtergivning än dom andra.
  6. Dweezil Zappa, från turnén Zappa plays Zappa i Stockholm 2006. Foto: @Björn Olsberg Studio passade på att träffa honom när han var på besök i Sverige 2006 i samband med turnén Zappa plays Zappa. Tänk att ha tillgång till inspelat material som spänner över 40 år – en artists hela karriär, från det sena 60-talets banbrytande inspelningar till hela turnéer dokumenterade på 24 kanaler. Du har friheten och möjligheten att välja vad du vill från arkivet för efterbehandling, remixande och återutgivning. Dweezil, Frank Zappas son, befinner sig i just den situationen. Studio passade på a
  7. Jag gillar kontrasten mellan musik och sång. Det ger mig en skön chanson-vibb. Det här vill jag höra mer av. 🙂 Bra arrangemang och väl spelat! Det du skulle kunna gå vidare med är sångproduktionen. Nu är den lite som en vag idé.
  8. Ju närmare micken desto mer botten blir det i rösten. Tänkte om det är den typen av värme du saknar. Och om man, som mixamannen skriver, vänder sig aningen från membranet på mikrofonen så kan man få ner både "ess" och "puff"-ljud.
  9. Jag tycker man kan höra att det är inspelat i ett litet rum (tydliga reflektioner). Kanske är det du tänker på?
  10. Håller med tidigare inlägg, men vill tillägga att det finns flera inkomstkällor om man sköter det mesta själv. Om vi börjar med strömmad musik. Dels utgår ersättning från Spotify (om man äger rättigheterna till inspelningen), dels från STIM (om man skrivit låten) och dels från SAMI (till dom som spelar eller sjunger på inspelningen). Om vid spelningar/gig får man förhoppningsvis någon form av ersättning. Plus att arrangören även betalar in pengar till STIM och SAMI för livemusik. Om man sedan lyckas producera lite merchandise kan man få in pengar på det viset också. Både på spelnin
  11. Du har fått en del bra tips i tråden redan. Men jag kan lägga till att sång är en mycket dynamisk ljudkälla. Så utöver EQ är kompression och/eller automation bra verktyg för att få sången att ligga bra i mixen.
  12. Instämmer med pme. Samtidigt tänker jag att att kombinationen av preamp, tonestack, likriktare och slutsteg är ganska komplicerade grejer. Så kanske det är enklast att börja med en specad stärkare.
×
×
  • Create New...