Jump to content

joachime

Medlem
  • Content Count

    9,358
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    67

joachime last won the day on July 22 2020

joachime had the most liked content!

Community Reputation

592 Utmärkt

About joachime

  • Rank
    Meldem

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Stockholmen

Recent Profile Visitors

29,873 profile views
  1. Tyckte frågan om en specifik webbutik stack ut lite. Fick det att kännas som en marknadsundersökning från det företaget.
  2. Kul att du hittat till M88 för större pukor. 🙂 Jag gillar det fokus man får med dom. Samtidigt håller jag med om att C414 är en grymt bra pukmick. Skillnaden närmickar emellan kokar för mig ner till två saker. Läckage och hur de kompletterar övriga mickar. M88 har ett relativt smalt fokus (typ supernjure) vilket gör att man slipper en del virvel och hihat på golvpukorna. Det är smidigt! Plus ett baslyft som ofta funkar bra för lägre stämda pukor. C414 går att ställa som man vill ha den, men ofta tycker jag att den låter bäst i njure. Som, när man vinklar den ned mot skinnet, släc
  3. Akustikakuten rycker ut för att förvandla ett litet rum med kala väggar till ett behagligt rum för såväl lyssning som mixning.
  4. Hej Björn! Jag brukar skriva in forum.studio.se för att besöka sajten. Men nu hamnade jag här: Är det avsiktligt eller något som påverkades av serverflytten? 🙂
  5. Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek. Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överras
  6. Vem gjorde bidrag nummer ett? Jag tyckte den var riktigt bra ⭐
  7. Så om jag förstått rätt föredrog jag alltså T-Bone som frontmick? 🙂
  8. Mixen är alldeles för hårt pressad genom en master-limiter. Prova att backa 6-12 dB innan limitern för att se vad som händer.
  9. Som front föredrog jag mickarna i ordningen 3, 5, 4, 2 och 1. Som OH 2, 3 eller 5. Fyran har en peak i övre mellanregister som blir lite ansträngande. Ettan känns som att den har en snävare frekvensåtergivning än dom andra.
  10. Dweezil Zappa, från turnén Zappa plays Zappa i Stockholm 2006. Foto: @Björn Olsberg Studio passade på att träffa honom när han var på besök i Sverige 2006 i samband med turnén Zappa plays Zappa. Tänk att ha tillgång till inspelat material som spänner över 40 år – en artists hela karriär, från det sena 60-talets banbrytande inspelningar till hela turnéer dokumenterade på 24 kanaler. Du har friheten och möjligheten att välja vad du vill från arkivet för efterbehandling, remixande och återutgivning. Dweezil, Frank Zappas son, befinner sig i just den situationen. Studio passade på a
  11. Jag gillar kontrasten mellan musik och sång. Det ger mig en skön chanson-vibb. Det här vill jag höra mer av. 🙂 Bra arrangemang och väl spelat! Det du skulle kunna gå vidare med är sångproduktionen. Nu är den lite som en vag idé.
  12. Ju närmare micken desto mer botten blir det i rösten. Tänkte om det är den typen av värme du saknar. Och om man, som mixamannen skriver, vänder sig aningen från membranet på mikrofonen så kan man få ner både "ess" och "puff"-ljud.
  13. Jag tycker man kan höra att det är inspelat i ett litet rum (tydliga reflektioner). Kanske är det du tänker på?
×
×
  • Create New...