Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Bra idéer, kommer funka ypperligt till en färdig låt. 0:24-40 tyckte jag inte var lika bra som övrigt (läs; släng.) Jag diggar ljuden, de är originella men kanske inte fyller upp ljudspektrumet ordentligt än. Men som du sa, omixat utkast!
  3. Ja, alltså jag höll inte med dig. Men du är kanske påläst. Står det inget i kontraktet så hänger det nog i luften.
  4. Håller med om? Det finns nog en rättslig gräns, dvs en absolut sanning. Det bästa är ju att upprätta kontrakt. När jag drev min studio såg jag givetvis inga problem med att ge banden råa filer efter de betalat. Jag har även sparat allt så det mesta går nog att gräva upp. Men jag ser ingen skyldighet att studio ägaren ska lagra några filer efter jobbet är betalt och levererat
  5. Håller jag inte med om. Vad ska producenten med dina stems till?
  6. Jag skulle nog säga att det är studion som äger inspelningen om inget annat har avtalats, eller egentligen till den person som har gjort inspelningen. Om man hårdrar det hela, den som trycker på REC knappen. De äger naturligtvis inte musiken eller publicist rätten men de äger inspelningen.
  7. Hej, Här kommer ett helt omixat utkast till en låt. Jag undrar om ni tycker att ref/brygga/vers funkar ihop? Är dessutom intresserad av vad ni tycker om ljudval? Låter det ok eller bara konstigt? Text och sång saknas än så länge, melodin sjungs av vocaloid https://soundcloud.com/lnsky1/project16/s-gQNQt
  8. Vad kom ni överens om? Jag personligen skulle gladeligen ge er stemsen. Varför slängde han dom? Rent filosofiskt kan jag tycka att ni äger dom förresten.
  9. Ni äger troligtvis rättigheterna om ni som ovan säger betalt för inspelningen. Sen har ju knappast studio ägaren någon skyldighet att spara allt material. Så jag vet inte riktigt vart ni vill komma? Stems betyder för övrigt utbouncade spår med/oftast effekter på så som stereo spår av mixade trummor, sång osv. Men du kanske menade de råa multitracksen? Dvs separata spår av allt.
  10. Här står lite om detta (men verkar lite knivigt). Om du spelat in i hemstudion eller bekostat inspelningen själv, så äger du ju inspelningen, men jag vet inte vad ni gjort upp för deal med studioägaren. Jag tycker väl i och för sig att ni även äger de individuella spåren, inte enbart stemsen, men han kanske inte tyckte de var viktiga? https://www.musikerforbundet.se/branschtips/upphovsratt-i-musikbranschen/
  11. Hej, här verkar det finnas några, både betal- och gratisversioner. https://www.9bleecker.com/beat-making-apps/
  12. Någon som vet nån gratis beat making app som man kan ladda ner för Android? Som passar RnB musik?
  13. Men stemsen måste väl komma nånstans ifrån....t.ex er? Har ni slängt dom? Edit: Glöm det: tänkte fel. :-)
  14. Hej! Vår producent har slängt en hårddisk där våra stems låg. Vi har naturligtvis fått det inspelade och färdigmixade materialet men nu undrar jag vem som egentligen äger rättigheterna till de individuella filerna? I vårt avtal finns ingenting om hur det här ska regleras. Är det någon som har varit med om något liknande? Tacksam för svar!
  15. Kan man inte låta live som man vill låta på skiva så hur i hela fridens dagar ska man kunna göra turnen som kommer efter skivsläppet. Eller ska dom lira playback/mima ? Professionellt producerad musik kan man höra från högtalarna över kyldisken på City Gross så det kan lätt bli lite hissmusik/tapet över det hela också.
  16. Man brukar vanligtvis spela in så det låter så nära man vill ha det. Det gäller alltså att nå ända dit. Därför är det tur att man kan göra omtagningar😁. Jag lägger alla instrument mellan -8db - -13db och sen centrerar jag alla spår. Mixaren sköter panorering och göra snygga ändringar så det sitter. Klart.
  17. Last week
  18. Hur ska ni veta att ni spelar in det neutralt utan problem i signalen? Det krävs lika mycket erfarenhet att spela ett instrument väl som att spela in väl. Bara en sak som en producent kan göra det 10 ggr bättre för band är att äga skitbra cymbaler som trummisar får använda. Sedan ska trummisen slå väldigt löst på cymbalerna, ni kan överdubba dem sedan också, bättre än att slå för hårt vilket 95% gör. Hur hårt är för hårt? Spela in 10 album med bandet så har ni lärt er, eller ge 3 dagslöner till en producent
  19. Alltså, soundet kommer nog ändå via er själva: röster och känsla osv.
  20. Nej, min poäng var att man bör ha ett sound, ett mål från första början. Di signal, halvbra trummor blir ingen professionell skiva. Man kan ju safea med DI signal absolut, men man bör ju ha ett uttänkt sound från första början. Jobba från grunden och uppåt.
  21. Då kan dom ju lika gärna lira in hela skiten live för det är ju ändå det soundet man vill försöka återskapa. Större delen av planetens befolkning lyssnar på låtar och om dom är bra så struntar folk totalt i om trummorna är inspelade hemma eller borta och vilka preampar och mickar man använt. Det blir ju också egentligen lite larvigt med ett hav av mickar på en rocklåt med säg fyra fem röster/instrument.
  22. Usch.. Classic, spela in DI och dåliga trummor själva och sen ska någon lösa problemet i slutändan.. Börja istället med att våga sätta sound på saker och ting, commit. Skapa en känsla och sträva efter att komma så nära den och det sound ni vill åt. Då kanske någon duktig mixare kan få det att låta ok. Jag har endast mottagit en bra inspelning som ett band gjort på egen hand. Resten har varit skit rent utsagt. Ta i alla fall hjälp av tänkt producent/mixare för guidning på vägen.
  23. Preampar behövs som sagt och har ni preampar ni gillar så kör ni med dom. Det viktiga är att inte ha nåt mer än kanske att reducera lite bas frekvenser på kanalerna i programmet ni kör med. Jag sätter upp ett nytt arr med "nakna" kanaler utan nåt på och ställer in nivån så högt jag behöver och slangar sen över det via buss till en ny kanal med plugins där jag skruvar till ljudet. Det vill säga om jag inte spelar in med stärkare som redan ger ljudet jag vill ha för då skippar man steg två. lycka till och kom ihåg att vi vill höra sen
  24. Hejsan! Vet inte om denna frågan hamnade på rätt avdelning, men då får admin vara så snäll och flytta på tråden. Det är som så att jag fick ärva ett gammalt spelverk av min farmor innan hon gick bort. Det är av märket AGA där både 78, 45 och 33-varvare skall vara kompatibelt. Den har stått länge men jag har fått elektroniken att fungera. Det enda som egentligen saknas (vad jag vet i dagsläget) är själva stiftet/nålen då denna del var dålig. Ser ut som på bifogad bild. Då jag är helt novis om vilka delar som är kompatibla och vart man ska söka för att få tag i det så vänder jag mig till Sveriges bästa musikforum. Mvh Jonathan
  25. Preamps behövs för i princip alla ljudkällor och där går det antingen att köra externa preamps som den du nämnde eller med inbyggd preamp som de flesta ljudkorten har. Vad ni väljer mellan externa eller inbyggda är mycket tycke och smak som jag upplevt det men att förstärka signalerna till bra nivåer när ni spelar in är viktigt. Det är mer effekter som kompressorer, eq osv. som jag brukar föredra att lägga på först i efterhand.
  1. Load more activity
Annons


×
×
  • Create New...