Jump to content
Annons

CHAE äntrar Ljudmolnet


CHAE

Recommended Posts

Hej forumet,

eftersom att Jante är död nu så tänkte jag, utan att ens rodna, göra skamlös promo för mig själv 🙂

Efter några månaders svår kreativ ångest och missnöje beslutade jag mig för att mixa om en hel drös med (ny)gammalt material. När jag väl var klar med det så tänkte jag "varför stanna här?"

Varför inte försöka vara som folk är mest, träda in i 2000-talet och kasta upp dessa produktioner på Soundcloud?

Så dra dit, ta en kaffe, mumsa i dig ett Ballerina-kex (eller två) och gör ett par lyssningar.

Enjoy!

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ganska fint att vakna till, ihop med kaffe. Lyssnar bara i laptophögtalarna så några gnällkommentarer om för lite lågflask får du inte.

Tror det här är det första jag hör av dig, kul att höra rösten bakom alla inlägg från ett nick. Det enkla pianot i Atomvinter sätter sig fint.

Tack för lyssningen! 😎

En Soundcloudsida som ser ut så där med alla låtarna har jag aldrig fått fram på min Soundcloud, hur går det till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska fint att vakna till, ihop med kaffe. Lyssnar bara i laptophögtalarna så några gnällkommentarer om för lite lågflask får du inte.

Tror det här är det första jag hör av dig, kul att höra rösten bakom alla inlägg från ett nick. Det enkla pianot i Atomvinter sätter sig fint.

Tack för lyssningen! 😎

[...]

Tack Nilsson.

Nja, lågfläsk finns det det nog så det räcker och blir över. Har försökt hålla mig konsekvent och skurit från 20-30Hz i min hemma-mastering men lågfläsk ska det finnas.

Mjo, jag kan ju göra annat än att prata skit och ha en fräsig avatar. Även om det är svårt att tro det så är det så 😛

IHm i "Atomvinter" figurerar inget piano. I "Ridå" finns det visserligen piano så det var kanske den du menade?

Låter grymt! :-D

Tackar 🙂

Hinner bara med en låt nu, men kul att höra din egen mix på 1000!

Tack.

Eller hur, det hade jag knappast trott själv 😉

Jantelagen är inte död...den vilar bara.

Fan du är ju grym Chae! Atomvinter är en riktig hit i min bok. Ny favorit!! 🙂

Nej, jantelagen är död och begraven 😠😛

Tääääck klasho!

Jaså "Atomvinter" alltså. Otippat säger jag men tack som fan 😮🙂

Bra jobbat!

🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Sak nämna att några av spåren som finns uppe på ljudmolet finns även i demosektionen. så jag skulle vilja ta detta unika tillfälle i akt att tacka alla som lämnat kritik och input 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Mjahapp, jag tyckte att det är hög tid att bumpa den här tråden med bl a låtar av och med min gode vän, Jesper Swedengren.

Bakgrund på det; för över två år sedan kom han till mig med några låtar (Life will get you in the end och Same sad story)

som han ville att jag skulle producera och mixa. Han bor sedan många år tillbaka i Borås så det är tämligen svårt att ses numera

(ni vet hur det är; familj och jobb etc) så det här projekten har tagit monumentalt lång tid att färdigställa men nu när de äntligen är klara så tycker jag att ni borde ta och dyka ner i hans set och ta en lyssning 🙂

Nåja, en bump är väl ingenting om man kan presentera någonting helt nytt och i mitt eget set finns flera nya låtar.

Några är förvisso om-produktioner av äldre låtar men några (bl a Ser du havet?, Ny Stad, Krabbor, På väg, Kvinnan på Nygatan och Ge mig vad som helst) är helt nya 😑

Skön lyssning!

Vänligen,

CHAE

PS Passar även på att uppdatera första inlägget med rätt url, m'kay DS

Edith: länk-o-rama

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

På min Iphone 4 funkar det direkt. I alla fall när jag klickar direkt på låttitlarna...

Gött! Det vart lite länktrubbel men det är fixat nu 🙂 Bör fungera på alla plattformar nu.

Nu'rå funkar det för mig med

Han bara lyssna kort. Låter coolt! gillar groove i ser du havet. Man måste inte lyda Jantelagen. Gjorde alla det skulle vi aldrig få höra din eller någon annans musik.

Bra jobbat!

Kalas!

Tackar!

Goa låtar!

Följer dig nu 🙂

Kul att du gillar't, Bloeas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...
Postat (redigerat)

Liket lever indeed och bumpar med albumsläpp minsann

Inledningsvis…

Den här skivan är verkligen inget magum opus men faktum är att de här låtarna har flera, flera år på nacken. Vissa av dem är från 2005 (!)

De har liksom hängt med på vägen och i flera fall dykt upp i alternativa versioner på bl a SC och grundtanken att samla dem på en skiva har alltid funnits där. Ja, i sanningens namn försökte jag redan 2008 och kände mig nöjd redan då men allt efter åren gick insåg jag att jag inte gjorde dem rättvisa. Sedan kom stora delar av livet emellan och allting föll i någon typ av (o)frivillig dvala/glömska.

Under våren 2022 tog dock det här albumprojektet tog ånyo tog fart. Efter ett visst detektivarbete och djupdykning i bl a otaliga DVD-R skivor och externa hårddiskar gick jag helt enkelt tillbaka till ursprungsprojekten och granskade oerhört kritiskt på vad jag skulle behålla och vad som skulle göras om. Det visade sig att det egentligen inte fanns så supermycket att just göra om men att tyngdpunkten av jobbet skulle bli på en total (om)mixning från grunden på samtliga låtar. Givetvis har jag gjort punktinsatser på diverse leadsång, körer, riff och solon men låtgrunden har förblivit densamma.

Tanken var aldrig att göra nyinspelningar på alla låtar utan använda befintliga sessioner och enbart i absoluta nödfall göra en helt ny inspelning (som t ex med Från Västertull och St. Persgatan p g a att grundarret/inspelning/mix/känsla/whatever helt enkelt var 100% bortom all räddning).

Nå, jag kunde lämnat ifrån mig hela skivan till mastring men jag kände att jag ville utmana mig själv och valde således att göra det själv. Jag kände även att jag ville utmana mig själv lite så varför inte göra ett försök.

Jag gjorde viss referenslyssning men målet var också att de här tio låtarna skulle låta bra ihop (och helst utan att man skulle behöva röra volymknapparna).

Slutligen…

Som sagt; de här låtarna figurerat i olika arr och versioner i många, många år men jag har alltid haft tanken att det skulle bli en skiva men på grund av såväl yttre som inre omständigheter hände inte det back in the day men nu har jag alltså sammanställt allting i och med den här skivan som genom alla år, tro det eller ej, behållt samma titel; ”Glöd”.

Enjoy!

GLÖD [2022]

Vänligen,

CHAE

Lite ”kuriosa” för de som är intresserade (?)

Samtliga trummor är EZ Drummer.

Alla basar går via Softubes Bass Amp Room. Alla orkestrala partier är IK Multimedias Miroslav Philharmonic och alla pianon är Art Vista Viritual Grand Piano. Syntharna är i princip allihopa Cubase inbyggda.

Alla elgitarrer är inspelade via antingen en sm57-mikad Marshall VS100-combo, Jet City 20-topp, Marshall 8100-top (alla via Palmers ADIG-LB) eller Simplifier DLX:en. Samtliga gitarrer går via en uppsjö av pedaler (too many to list).

Resten (d v s sång, körer, ackgitarrer  e t c) är inspelade antingen med Studio Projects B3, sE Electronics Z3300a eller Studio Projects LSD2 stereomik.

Allting är inspelat/mixat i Cubase med ITB EQ:s/kompressorer (+ några gratis karaktärs-pluggar). Samtliga delayer och reverb står samt Variety of Sounds för.

”Mastrings”kedjan äro som följer;

EQ -> Kompressor -> EQ -> Limiter

Edith: på begäran lade jag till min mastringskedja.

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra gjort. Hjälper ju till att man kan relatera till staden och lokalerna, men du hade nog fan kunnat sjunga om olivtvål och ändå få det att låta relevant.

+++++ till helheten. Klart det finns detaljer att anmärka på, men detta är inte platsen för det 😊

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan sa Fidden:

Fantastiskt bra gjort. Hjälper ju till att man kan relatera till staden och lokalerna, men du hade nog fan kunnat sjunga om olivtvål och ändå få det att låta relevant.

+++++ till helheten. Klart det finns detaljer att anmärka på, men detta är inte platsen för det 😊

 

10 minuter sedan sa Neosus:

 Ge mig vad som helst! Gillar den skarpt!

Himla trevligt album och bra mixat och mastrat! Mer än sådär behöver man inte göra.

👍

Tackar för det, krapparna!🤜🏼🤛🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Dark Of Light:

Ja vad fan ska man säga som inte är sagts tidigare. Olivtvål är relevant?

Riktigt bra skit det här! Me like på riktigt! Well done, bro´!

Kul att du gillar’t, broder🤜🏼🤛🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...