Jump to content

trancer

Medlem
  • Content Count

    1,380
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

4 Followers

About trancer

  • Rank
    Veteran

About me

Recent Profile Visitors

7,674 profile views
  1. Tjenare. Jag håller på och gör massor med dansbandsplattor och ställer ut en enkel fråga, och endast seriösa svar är intressanta. Har precis slutfört en platta åt Callinaz, nu jobbar jag med 2 plattor samtidigt, (Hedins & Jontez) som båda ska släppas i slutet av oktober. Det hör egentligen inte hit utan det är för framtida tänk jag kör ut en förfrågan. Det jag söker: Gitarrist som VET hur dansbandsgitarrer ska spelas med gitarrarr osv ... Du ska ha egna inspelningsmöjligheter med sjysst "telesound" om du använder stärkare eller pod eller liknande spelar egentligen ingen roll, bara du får ett bra ljud som "fyller sin funktion" till låtarna. Jag kommer sprenda wavtracks med tempo och en fast startpunkt såklart.. På bakgrunden kommer jag sjunigt in en slask så du får en vibb om vart man kan lägga fills. Elgitarr: Tjapppps, Fills, Kompgitarrer Ackeguror: Om så behövs så har du möjligheten, annars ordnar jag det enkelt på annat håll. Men det viktigaste är givetvis att det ska gå att ANVÄNDA på skivor.. Detta är inget demostadie så att säga, utan det är fullproduktioner som 100% släpps på skiva. Budget får vi diskutera.... Skicka gärna ett mail till marcus@cmmusic.se bifoga gärna en fil med något/några verk du spelar på... Mvh Marcus
  2. trancer

    Edit

    En trummis är ju aldrig 100% tight, finns ingen i världen, samma sak med en gitarr, hur skulle en DUB låta då? fasfel liksom.. Det är ju i trummisen svänget ligger, att en trumma inte ska vara otight är väl en självklarhet? Vem vill ha en inspelning där trummorna är otighta? Men jag har som regel att aldrig klippa trummor, utan använder svintighta trummisar och eventuellt kör en beatdetector på det om det failar nånstans. Men det går som sagt inte jämföra en plugg med riktig trummis, hur bra än pluggen må vara!
  3. trancer

    Edit

    Det går ju inte jämföra riktiga trummor med programmerade, beroende på musikstil förståss. Det är ju svänget man loosar helt och hållet via MIDItrummor. Man kan iofs sitta och göra ett sväng, men det skulle ta längre tid än att boka studio, boka trummis och spela in trummor.. Det är ju främst överhäng och hihat som gör svänget, resten kan man ju trigga om det inte låter ok. MEn jag tycker det låter alldeles för sterilt med miditrummor, även om jag alltid triggar både kick+virvel även i miditrummorna, så låter det superdupertight ju, finns inte tillstymmelse till att trummisen "missar" nån ms här o där. Ett tips är att programmera allt, men spela in alla hihats själv... då får du svänget. Har man inte tillgång till trummstudio eller trumminspelningar, kan du spela hihaten själv och sen spela in rummet med en vanlig studiomick, och lägga in på nytt track.. så får du lite mer liv i det också. Däremot är ju typ SD2 den bästa plugg som gjorts i trummväg, jag använder den i alla mina demos.. Mvh Marcus
  4. Tack så mkt Burning!!!!!
  5. Idag finns väl inte jättemånga som inte triggar i produktioner??... åtminstone jag triggar nästan 100% alltid lite både i kick och virvel, ibland flera olika triggar på virvlar ifall det behövs, dessutom får man ju bort lite skräpljud från virveln också.. Jag tycker det ABSOLUT viktigaste är överhäng och hihat och cymbalerna...Resten kan man ju ordna/ändra beroende på hur ljudbilden ska "bli" i mix. Och det där med att använda färre mickar tror jag inte alls på, snarare tvärtom... dra upp dubbla mickar på cymbaler och överhäng och rikta dom på olika sätt, på så sätt får du ju mer valmöjligheter. Samma sak som att dubbel eller trippelmicka en stärkare, du får mer val att utgå från. Mvh Marcus
  6. Sen dessutom sjöng ju folk 10000% mer tonsäkert än dom flesta idag också..... Idag finns så mkt justeringsmöjligheter så en sångare behöver kanske inte träna hälften så mkt som förr... Dessutom var ju nästan allt live förr, så det blir lite rörigt i hela ljudbilden så man tänker inte kanske inte lika mkt på om nån låter lite "sur" på gammal musik?
  7. Titel: Rebecca - This is my new day Av: trancer Uppladdad: 05 May 2011 Kategori: Rock/Metal En låt som har legat i över 2 år som jag skrev ihop med min sambo, hon har väl gjort det mesta egentligen, jag har ändrat några harmonier hit och dit Sen producerade jag upp den och har nu suttit en hel dag och mixat om hela låten för jag tycker den är jäkligt bra! Vad tycker ni ? Trummor: Bengan Andersson Gitarr: Jonas Ekestubbe Bas: Kent Liljefjäll Kör, Arr, Keys, Produktion, Inspelning: Marcus Persson @ CM Music Klicka här för att ladda ner filen
  8. Version MP3

    60 downloads

    En låt som har legat i över 2 år som jag skrev ihop med min sambo, hon har väl gjort det mesta egentligen, jag har ändrat några harmonier hit och dit Sen producerade jag upp den och har nu suttit en hel dag och mixat om hela låten för jag tycker den är jäkligt bra! Vad tycker ni ? Trummor: Bengan Andersson Gitarr: Jonas Ekestubbe Bas: Kent Liljefjäll Kör, Arr, Keys, Produktion, Inspelning: Marcus Persson @ CM Music
  9. 4 front Trupianos är det bästa jag hört om man söker PIANO, inte flyglar... Mvh Marcus
  10. CHARLIE RETRO ORGAN Finns ingen bättre VST plug.. Mvh Marcus
  11. Får man fråga varför du har reverb på masterkanalen?
  12. Mja, 2003 fanns det ju inte mkt budget jämfört med tex 10 år innan dess, dvs 1993. E-type fick 10 miljoner i förskott till sin första platta "Explorer" tex.... Existerar ens "förskott" idag tro ? jag vet jag fick typ 50.000 i mitt första förskott för längesen. Nu har det aldrig vart snack om sånt längre. men en platta på 3 veckor känns väl inte helt konstigt? jag gjorde 4 fullproddar på 4 dagar (dock med riktiga studiomusiker) men det är inte det ag snackar om . Utan förr kunde en platta bokas som typ 4-5 månader i en och samma studio.. så är det ju inte längre. Jag bokade studio för musiker i 2 dagar och satte 4 låtar, sen 2 dagar till sång och prodd i efterhand, sen lämnade jag bort mix & master.. det blev cd på det, så med dagens teknik är inget omöjligt, men tid är ju pengar . 3 veckor skulle kosta ett band som kommer till mig typ 15k bara i studiohyra.. sen kanske 8-9k per låt sen 2-3 för mix och nån tusing för master... finns ju inga band som har råd med det idag förutom dom större banden. Om man inte gör riktiga specialdealar, eller svart. Jag har fått sänkt mig i pris duktigt för att överhuvudtaget få några jobb...
  13. Bara en ren fråga av nyfikenhet. Varför bouncha ut tracks MED effekter på och lägga in i en annan sequencer för att sen bouncha ut igen? Det blir ju ingen skillnad då, om man säger så!
  14. mmm frågan är väl hur MKT pengar du vill lägga ? är det 1000:- eller 5000:- finns ju rätt okej gitarrer där mellan faktiskt! är det nylon eller stålsträngat osv?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.