Jump to content

Gilbert

Medlem
  • Content Count

    9,086
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Gilbert last won the day on January 31 2015

Gilbert had the most liked content!

Community Reputation

86 Utmärkt

4 Followers

About Gilbert

  • Rank
    Veteran

About me

  • Kön
    Man

Recent Profile Visitors

21,222 profile views
  1. Lita inte på vad det står i produktspecar ... http://www.emu.com/support/files/storage/0202_USB_Web_Manual.pdf (sid. 5, 14 & 21).
  2. EMU 0202 USB har till skillnad från M-box 2, balanserade utgångar.
  3. Dina utgångar (M-box 2) är obalanserade, läs följande: "1.6.3 Groundlift", i: http://www.neumann-kh-line.com/klein-hummel/globals.nsf/resources/anl_o198.pdf/$File/anl_o198.pdf
  4. http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Mbox2_DS_36078.pdf Obalanserade utgångar på M-Box 2.
  5. En fördubbling av ljudstyrkan (SPL) är = 6 dB. Bara så du vet ... http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm
  6. Carle: //forum.studio.se/index.php/topic/75720-blindtest%3B-summering-i-daw/
  7. B&W Nautilus är vanligt förekommande i masteringssammanhang. En bra högtalare är en bra högtalare, passiv eller aktiv spelar mindre roll men det kan ibland vara enklare att göra en aktiv högtalare då delningen blir enklare.
  8. http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html http://www.tophouse.ru/products/utepliteli/minvata/paroc/Airflow_resistance_table.pdf
  9. Att behandla hörnen är bara en tumregel då alla stående vågor möts här (teoretiskt om rektangulärt rum med solida ytor utan öppningar etc.) men om man går steget längre så tar man istället reda på exakt vilka ytor som orsakar vilket problem och absorberar rätt frekvensområde (inte bredbandigt om inte nödvändigt) på rätt yta. Viktigaste område att absorbera är frekvensregistret upp till ca. Schröder-frekvensen. Över denna så vill man undvika onödig absorption.
  10. Ja, så jämn som möjligt men i praktiken så är det extremt svårt att uppnå detta så något längre decay i det lägsta registret, och något kortare i högre register brukar tillåtas. Hur långa dessa toleranser är beror på rummets storlek: http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm Om du inte har micken exakt (på millimetern nästan) mitt mellan högtalarna så kommer tidsskillnaden mellan dem orsaka combfiltereffekter så detta blir nog ett mindre problem när du spelar en och en, men om du har starka, tidiga (tidigare än ca. 15 ms) reflektioner från en
  11. Mät högtalarna separat också (viktigare än tillsammans). Det man oftast tittar på är: Frekvensgång: Skala 20-20000 Hz (men om inte relativt dyr mätmic så kan kurvan vara missvisande redan från ca. 6 kHz), ca. 50 dB eller mindre beroende på hur kurvan ser ut men 50 dB är ofta en bra skala oavsett. 1/24 oktavs kantutjämning eller mindre (t ex 1/48) men helt utan blir oftast för grötigt i högre register. Separat för höger och vänster högtalare men båda samtidigt kan vara intressant i lägre register. Vattenfall: Skala 20 – ca. 300 Hz men gärna även en separat graf med ful
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.