Jump to content
Annons

Gilbert

Medlem
  • Posts

    8,740
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Gilbert last won the day on January 31 2015

Gilbert had the most liked content!

Reputation

86 Utmärkt

4 Followers

About me

  • Kön
    Man

Recent Profile Visitors

22,248 profile views
  1. Lita inte på vad det står i produktspecar ... 😉 http://www.emu.com/support/files/storage/0202_USB_Web_Manual.pdf (sid. 5, 14 & 21).
  2. EMU 0202 USB har till skillnad från M-box 2, balanserade utgångar.
  3. Dina utgångar (M-box 2) är obalanserade, läs följande: "1.6.3 Groundlift", i: http://www.neumann-kh-line.com/klein-hummel/globals.nsf/resources/anl_o198.pdf/$File/anl_o198.pdf
  4. Eh ... M-Box 2 har obalanserade utgångar.
  5. http://duc.avid.com/showthread.php?t=153952
  6. http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Mbox2_DS_36078.pdf Obalanserade utgångar på M-Box 2.
  7. Gilbert

    Mixa full

    En fördubbling av ljudstyrkan (SPL) är = 6 dB. Bara så du vet ... http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm
  8. Carle: https://www.studio.se/index.php/topic/75720-blindtest%3B-summering-i-daw/ 😉
  9. Gilbert

    B&W P5

    B&W Nautilus är vanligt förekommande i masteringssammanhang. En bra högtalare är en bra högtalare, passiv eller aktiv spelar mindre roll men det kan ibland vara enklare att göra en aktiv högtalare då delningen blir enklare.
  10. http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html http://www.tophouse.ru/products/utepliteli/minvata/paroc/Airflow_resistance_table.pdf
  11. Att behandla hörnen är bara en tumregel då alla stående vågor möts här (teoretiskt om rektangulärt rum med solida ytor utan öppningar etc.) men om man går steget längre så tar man istället reda på exakt vilka ytor som orsakar vilket problem och absorberar rätt frekvensområde (inte bredbandigt om inte nödvändigt) på rätt yta. Viktigaste område att absorbera är frekvensregistret upp till ca. Schröder-frekvensen. Över denna så vill man undvika onödig absorption.
  12. Ja, så jämn som möjligt men i praktiken så är det extremt svårt att uppnå detta så något längre decay i det lägsta registret, och något kortare i högre register brukar tillåtas. Hur långa dessa toleranser är beror på rummets storlek: http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm Om du inte har micken exakt (på millimetern nästan) mitt mellan högtalarna så kommer tidsskillnaden mellan dem orsaka combfiltereffekter så detta blir nog ett mindre problem när du spelar en och en, men om du har starka, tidiga (tidigare än ca. 15 ms) reflektioner från en eller flera ytor så kan detta givetvis vara orsaken. Dessa ska elimineras.
  13. Mät högtalarna separat också (viktigare än tillsammans). Det man oftast tittar på är: Frekvensgång: Skala 20-20000 Hz (men om inte relativt dyr mätmic så kan kurvan vara missvisande redan från ca. 6 kHz), ca. 50 dB eller mindre beroende på hur kurvan ser ut men 50 dB är ofta en bra skala oavsett. 1/24 oktavs kantutjämning eller mindre (t ex 1/48) men helt utan blir oftast för grötigt i högre register. Separat för höger och vänster högtalare men båda samtidigt kan vara intressant i lägre register. Vattenfall: Skala 20 – ca. 300 Hz men gärna även en separat graf med full skala (20-20000 Hz), 60 dB spann från högsta nivå och botten. Tidsskalan justeras så att den stående våg med längst decay-tid får plats helt. Om mätningen är brusig, prova 45 eller 30 dB skala. ”Window”; ca. 600 ms brukar ge bra värden. Separat för höger och vänster högtalare men båda samtidigt kan vara intressant i lägre register. ETC: Skala ca. 40 dB och 0 till 40-200 ms beroende på om det finns något att visa. Separat för höger och vänster högtalare. RT60: T30. Viktigt att inte ta dessa värden allt för alvarligt då ”reverbtid” inte är applicerbart på små rum men ger ändå en indikation om decay-tiderna. Båda högtalarna samtidigt räcker oftast.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.