Jump to content
Annons

Peter Roos

Medlem
  • Antal inlägg

    2 063
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    27

Dagen då Peter Roos senast vann var 29 januari

Peter Roos hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

167 Utmärkt

1 följare

Om Peter Roos

  • Födelsedag 1962-06-11

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  • Min utrustning
    Se: "Om mig" i min profil.

Senaste profilbesökare

20 319 profilvisningar
  1. "Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också." Jag kanske var lite otydlig, men jag citerar mig själv: dämpning (av ljud), som är en slags minskning av ljudnivån, eller hur - och pratade lite allmänt om ljuddämpning (mätt i dB) - inte bara om minskning av just reflexioner. Sist i inlägget gav jag ett exempel hur vi gjorde i repis - för att både minska reflexioner - och för att minska eventuella ljud ut från lokalen - ungefär som i en musikstudio - fast med en mindre budget än vad man har i en studio;-) 🙂
  2. Som jag skrev i en annan tråd: "Jag skulle vilja föreslå draperier..... Vi gjorde så i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna." I ett litet skramligt rum så skulle det bästa, och billigaste, vara att hänga upp tyg: draperi framför dörren - vilket är lätt, och ett billigt alternativ, och heltäckande gardiner för fönstren - fönster ger också diskantiga, skramliga reflektioner. Och att även lägga en tjockare matta på golvet.
  3. Man behöver inte göra något "rum i rummet" för att dämpa, det känns lite väl mycket overkill - och väldigt kostsamt. Jag skulle vilja föreslå draperier, eller något tjockt teatertyg, att hänga upp på väggarna (en bit ifrån) och en tjock matta på golvet - blir otroligt bra dämpning med det och är lätt att återställa. Häng upp tyg i taket också. Upphängningsgrejor och tyg finns ju enkelt att få tag i på Jysk, eller nåt annat liknade ställe. Fyll fönsterutrymmen med något poröst - kuddar typ?:-) Och häng heltäckande gardiner för fönstren. Vi gjorde så i en replokal (betongrum) och det funkade utmärkt. Hängde det dubbelvikta teatertyget cirka tio-tjugo centimeter från väggarna, blev bra dämpat: läs - noll reflektion från väggarna.
  4. Vi får inte heller glömma Analogfreak, det var heta diskussioner närhelst han var med i trådarna in the good ol´ days, och vi tävlade om att få mest inlägg per dag - även om inget vettigt blev sagt i respektive inlägg - men kul var det:-)
  5. Gött att se de att gamla "gubbsen" (göteborgsk slang) tillbaka på forumscenen igen. Har själv börjat titta in igen efter lite uppehåll för att kolla in läget. Har själv varit ute på ett antal gig med de gamla 70-talshjältarna i Motvind (Lära för livet, Som i en dimma m.fl. låtar), som gitarr-roddare, ljus- och ljudtekniker och att jobba med logistik m.m., och jag återkommer ofta till att referera till just studioforum för de som är intresserade av att lära sig, och som har varit en ständig källa till kunskap och visdom inom ljudteknik, tycker jag.
  6. Som k9 skriver så är det 50 procent för musiken och 50 procent för texten, men i realiteten är det 33% för text och 33% för musiken då även förlagen tar 33%. Förlaget sköter dina rättigheter och säljer även din musik (om du nu inte vill sköta detta själv och spara 33%). Det går även att använd fri fördelning där man kan ge vilken procenttilldelning som helst - beroende på vem som gjort vad och hur mycket. Ska du få något från Sami måste du vara med i Musikerförbundet har jag för mig - kolla. Varje musiker måste vara reggad för att få ersättning för sin del av inspelningen.
  7. Lyssnade på dina tidigare grejor här för länge sedan (när man hette Sleap) och tyckte att det var skitbra - så också denna komposition. Gött, och bra jobbat!
  8. Takahashi, det är alltid kul med kassettdäck och analoga inspelningar! Satt själv en hel vinter och förde över en hel ICA-kasse med gamla kassettinspelningar till datorn med ett gammalt Yamaha-kassettdäck, och förvånades hur bra till och med de äldsta banden lät (en del var från slutet av 80-talet - innan många här på Forumet ens var födda:-) Förutom en del drop-outs på banden så var ljudkvaliteten helt bevarad. Banden ska dock förvaras torrt och mörkt så håller de längre. Vi som växt upp i den analoga världen vet dock att det är fler faktorer än "bandkompression" som påverkar "värmen" i ljudet: komponenterna i hårdvaran, dvs. elektroniken påverkar minst lika mycket. Det är svårt att få samma kvalitet med en undermålig kassett inspelad på ett billigt kassettdäck, som med t.ex. en Studer masterbandare med halvtumsband, eller en 24-kanalsbandare med tvåtumsband med musik nedmixat från ett analogt mixerbord. Själv körde jag, när jag hade råd, alltid med de bästa BASF Chromedioxid-banden och då kan man överstyra lite mer och man har också en jämnare bandkvalitet. Gör gärna ett A/B-test och lägg upp här på forumet - en digitalmix och en inspelad på kassett så man kan höra eventuella skillnader. Lycka till!
  9. Hello bro! Liftarens guide till galaxen har jag nog läst 5 ggr minst, lol. Och ja, precis: Flat Earth är väl något helt annat - de som fortfarande tror att jorden är platt - Discworld är ju något helt annat. Ska lyssna på ljudböckerna på engelska, läser böckerna på engelska vilket gör dem mer intressanta - fick tips om Pratchett av en kvinna i ett online-spel på en amerikansk server:-) . Tack för tips om audioböcker - och ska kolla in The Salmon of doubt också!
  10. Näst efter Liftarens guide till galaxen så är Pratchetts böcker så underhållande och roliga - nu är jag inne på andra delen i Discworld-serien:-)
  11. Är lite halvdöv nu efter ett par dagars trackande och ljudletande till en låt. La om alla instrument på en gammal låt jag hade liggande när jag nu hade lite tid över. Hade också tänkt att lägga på lite sång som dubbar vissa gitarrmelodier så det blir ännu mer svensk progrock a´la´70-tal. Skulle vara kul med lite återkoppling om komposition och mix? Trummor: Superior Drummer 3 (Nirz Vol I) Bas: Sandberg Elektra (E-strängen Drop-D) - genom Demeter VTBP 201-S preamp/Darkglass Vintage Deluxe preamp/MXR Dynacomp Bass Gitarr: Samick Stratta genom en NUX MG-300 Keys: Yamaha Modx Ozone 8 på mastern. Alla instrument spelade av Pete Bass a.k.a Roos. Mix: P.R. https://soundcloud.com/user-164266793/rimfall-the-colour-of-magic-april-16-2022?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
  12. Vassego Jan, det låter mycket bättre i den mixen jag fick tillsänd (i pm:et): bättre fokuserad bas, lite högre i nivå, bättre tryck i kaggen också, vilket gör mixen mer ihoplimmad och kraftfull, bra sång - du har en väldigt speciell och originell röst - bättre volym på gurorna också. Man skulle kanske höja sologuran i vänstra kanalen ett par dB (under det lilla "solo-partiet"). Lyssnat i Genelec 6010b och Ultrasone ProLine 550-lurar. Snygg låt! Och Glad påsk!
×
×
  • Skapa ny...