Jump to content

pxm

Medlem
  • Content Count

    1,988
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

pxm last won the day on January 22 2014

pxm had the most liked content!

Community Reputation

86 Utmärkt

About pxm

  • Rank
    Strängsnubblare...
  • Birthday July 20

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Gävle
  • Intressen
    Jazz, fusion och improvisationsmusik, gitarr och CuBase.
    Tycker om samarbeten i alla musikstilar..

Personlig information

  • Hemsida
    http://open.spotify.com/album/3gTQWniUnrWJrMgvGCxJT8

Recent Profile Visitors

30,010 profile views
  1. Det här är nog det allra coolaste jag komponerat och spelat in. Det är tre st gitarrspår samt ett stereospår med congas. Gitarren är en Yamaha Pacifica 611 med Seymour Duncan mickar, en P90 i halsläget och en Custom 5 med kåpa vid stallet. Jag använder ett hybridset, Rotoblues, 0,10-0,52, på alla mina gitarrer. Congas är loopar, REX-filer från Yamaha.Jag har distat dem litet. Den här gången mixade jag och mastrade i Studio One. Allt är presets. Jag höll det så enkelt som möjligt. Tonarten är vanlig C dur, 120 bmp, 4/4 så det är inga konstigheter. Är verkligen nyfiken hur den här går hem hos er,,,eller inte. Skriv en kommentar och låt mig få veta. mvh
  2. ETUDE (2019) Spännande progression och teknisk invecklande succesioner. Jag försöker lära mig spela gitarr och jag gillar sånt här. En etude är ett lärande, utvecklande musikstycke. Detta är en etude med syftet att ge insikt i teori, harmonilära, samt att utveckla tekniska färdigheter, bl a fingersättning och sweeping. Att spela figurer och utveckla succesioner som inte spelas i någon skala. Den är låter bra och är intressant tycker jag. Jag har knyckt det mesta från olika kursböcker, utvecklat det och satt ihop det. Det är det här jag tränar på just nu. Målet är att se nya ackordsföljder och emphasi få en bättre plektrumteknik samt fingersättning som är korrekt. Önskar jag kunde ha skrivit denna etude själv. Delar den för att det blev en bra och tydlig etude med mycket att upptäcka och växa i. Serendipitet. Spelar på min Pacifica 611. En P90 och en Custom 5 vid stallet. Rätt in i ljudkortet. Digitala kabinett. Jag tycker om den. Det är en bra etude. Vad gillar ni den ??? mvh Den är låter bra och är intressant tycker jag. Jag har knyckt det mesta från olika kursböcker, utvecklat det och satt ihop det. Det är det här jag tränar på just nu. Målet är att se nya ackordsföljder och emphasi få en bättre plektrumteknik samt fingersättning som är korrekt. Önskar jag kunde ha skrivit denna etude själv. Delar den för att det blev en bra och tydlig etude med mycket att upptäcka och växa i. Serendipitet. Spelar på min Pacifica 611. En P90 och en Custom 5 vid stallet. Rätt in i ljudkortet. Digitala kabinett. Jag tycker om den. Det är en bra etude. Vad gillar ni den ??? mvh
  3. Det blev fel, jag mixade i lurar. Jag har bytt ut videon mot en med min nya mix nu. mvh
  4. Hoppas att detta är en cool gitarrlåt ??? mvh
  5. En ii-V7-I som snurrar runt i 4/4,,120 bmp, och vanlig C dur.Stämningen är av 440 mHz. Jag har en slarvig spelstil ochär inte bäst på att spela gitarr. Detta är inspelat med min PRS 245 SE. Lade på litet xtra pengar och fick en med Dalbergia rosenträ och med de riktiga klassiska PRS mickarna. 245 SE 2018 hade sålt slut men jag tror jag gjorde ett bra val. Jag gillar verkligen den gitarren. Den här är jätterolig att spela, fast solot blir olika varje gång,och jag hoppas den går enkelt att följa med i och är lätt att lyssna på, trots att den är väldigt mycket pxm Hoppas ni gillar den. mvh
  6. Jag tror inte du är en van lyssnare som kan urskilja dissonanser och ackord. Du är inte van att höra sidesteppin/ playin outside.. Jag tycker att alla spår ii denna mix låter bra och gitarristen, jag alltså, vet vad för teori takt och tonart jag spelar. Jag kan skalorna och jag kan räkna ackorden utifrån skalorna de stammar ifrån. Trummorna är cool, jag gillar den här ljudbilden. mvh :?
  7. "Purusha Avatar" // Sidesteppin Funk. (C dur, 4/4, 120 bmp.) Namnet syftar på den ursprungliga avataren av Vishnu eller Krsna. Många gitarrister, som t ex Steinar Aadnekvam och John McLaughlin är hinduister. Så jag är i gott sällskap. Det här är verkligen spännande. Den här jazzen är verkligen hip. Framåt upbeat funkjazzfusion. Låt mig förklara funken och dela med mig. Kontemporär gitarrmusik, jazz, fusion. Modern modal jazz med diatonisk planering och med ett linjärt jazz inslag. Det sistnämnda kallas för "Blue Funk". Häng med på det här. Här finns många litet ovanliga, riktigt bra tips på nivå, man kan vara kreativ med. Egentligen ett skolexempel på hur man spelar modern jazz. Jazzen börjar med två repriser av sitt head. Låter leadgitarren spela succesionen outside, de 5 tonerna utanför tonartens skala, medan rythmgitarren och basen spelar i C dur. Så använder jag mollarpeggios utom arpeggiot jag startar på, byggd från 4an, 5an och 7an som jag flyttar en mollters åt gången till jag åter är tillbaka på C fast en oktav högre. Jobbar beatet i´son-clave, 3-2. Det låter bra då mollarpeggion byggd på detta vis är likadana som dominanta arpeggios och kan stå substitut för dimackord som ju går att flytta en mollters över hela halsen och man erhåller olika inversioner. Det ger också en litet coolare ljudbild med litet moll till C dur kompet som inte blir fullt så glatt utan litet mer allvarligt. Båda gitarrerna spelar arpeggios tillsammans en vers i ett linjärt inslag med modern jazz.. Jag tycker att det ger själ åt låtens head som är lätt att ta till sig. Båda verserna och repriserna är bra. De fungerar och gör vett. Jag hoppas att låten talar till er och är intressant. Kompmodellen är en ii-V7-I progression, typisk för jazz, ornamenterad/ reharmoniserad med inversioner och subdominanter. Använder stora 13 ackord, där det finns toner som är med i nästkommande ackord för att göra ackordbytena mer smooth, blandat med 7ackord (spelad på de ljusa strängarna,) utan baston, för att släppa fram basen ibland och för att få alternativa grundtoner till ackorden. Det här kompet skulle vara alldeles för aggressivt och styltigt annars. Basgången blir mer spännande och krockar inte med ackordens grundton. Jazzkontrapunkt/fri kontrapunkt. Modal jazz. Ackorden blir litet ljusare och får ett härligt funkigt sound. Mycket stora dom7 och några m7b5 ackord så att låtens head ju spelad i sidesteppin smälter in fint med sina dissonanta toner. I några takter börjar kompet på 4e taktslaget för att ge litet swing feeling och för att få litet mer smooth övergång till nästkommande takt. Det blir ett speciellt ljudlandskap jag tror är användbart i funk och i fusion. Låter spännande tycker jag. Solot börjar direkt efter head utan några takter emellan för att solot liksom skall smyga in och låta som om det tillhör funken. Solodelen i mitten spelas med bopskalor, dur bebop, den japanska skalan Thaishikicho över 2 repriser. Solodelen har ett tema om två fraser som återkommer. Kromatiska mål som låter linjär och modern jazz. Spelar samma fras om igen under sista reprisen för solot att då på så sätt framhäva rythmgitarren och kompet. Det bryter fint mot kompets variationer och dynamik. Spännande polyrytmik. Leadgitarren jobbar delvisi ´son-clave 2-3 här. Funken avslutas med två repriser av funkens head. Vad tycker ni om sidesteppin/playin outside (the house) och om mina arpeggios ??? Bygger de låtens head bra ??? Rythmgitarrens stora ackord ??? Basgången ??? Är ideerna användbar och hur tycker du att det låter ??? Sitter mixen ??? Lyckas jag få funken att låta modern jazz ??? Vill att den skall vara lättlyssnad samtidigt som man blir tvungen att lyssna. Litet nerv. Lyckas jag få allt sitta samman och föra fram de olika delarna som en hel låt ??? Jag tycker det är viktigt att förstå musiken även om det inte behövs för att digga den. Så tycker jag det är viktigt att bli förstådd. Det ger bekräftelse och jag vill så gärna dela med mig av denna coola jazz. Monsterfunk. Med vänlig hälsning
  8. Version 1.0.0

    6 downloads

    Den här skrev jag 1986 för ett band vi hade då. Ackord och melodi.Basgången har Prillan (RIP) skrivit. Det fanns en brasångtext men eftersom jag inte sjunger harden fallit i glömska. Den är ganska typisk för hur jag spelade och gjorde låtar på 80-talet. Kunde inga skalor och ackord tog jag litet hur som helst så att det lät bra. Kunde spela allt på mitt vis. Jag klarade mig igenom låtarna trots att jag saknade kunskap om teori. Jag hade bra öron, bättre än vad jag har nu. Jag har inte klippt filerna utan den här gången spelar jag. Kanske inte snortight men det känns som om alla instrument klarar sig. Mina gamla låtar och covers från 80-talet spelar jag utan att klippa. Solot/improvisationen var rolig att spela. Det är ett tacksamt och bra komp tycker jag. Det kan vara det bästa solot jag någonsin spelat. Spännande att höra vad ni gillar den här. mvh
  9. Jag och en vän började med projektet idag. Bra initiativ, detta kan bli spännande och kul med denna festival.
  10. Version 1.0.0

    4 downloads

    16 takters blues i Em.
  11. Version 1.0.0

    2 downloads

    En blues12a i D moll. För melodin använder jag Dorisk skala. Ett skönt alternativ till pentan/bluesskalan. Låt mig veta vad ni gillar den eller inte. Lämna en kommentar. mvh
  12. Version 1.0.0

    1 download

    Fungerar den här musikaliskt och mixmässigt ??? mvh
  13. Det här är en jättespännande Caprice trots att den inte går så fort som den borde. Jag sätter inte 16-delarna i 120 bmp. Ändå är den skriven för att spelas snabbt. Jag var mest intresserad av noterna och successionen. Paganini var en mästare i att utveckla figurer. Succesionen är jättespännande. mvh
×
×
  • Create New...