Jump to content

Familjehäng och gitarrnörderier i juletider – slutet av 2019 och början på 2020

David Henriksson

688 views

Hallå! Gott nytt årtionde på er alla! Jag minns inte att jag tänkte något speciellt när vi äntrade 2010-talet men nu, när jag summerar vad som har hänt i mitt liv runtom i världen under de gångna 10 åren, så känner jag mig väldigt taggad på ett nytt årtionde. (In English further down in the blog post).

Jag försöker fokusera på de möjligheter som finns istället för allt krångel som fortfarande pågår med ansökan av nytt visum osv. Detta blogginlägg tänkte jag ska få bli en översiktlig sammanfattning av den senaste tiden. Jag har inte varit så mycket i Nashville men blogga måste man ju göra ändå tänker jag haha!

Jag nämnde i en tidigare blogg att det var en väldans massa resande i slutet av oktober och början av november och det fortsatte otroligt intensivt ytterligare tre veckor efter att jag kom tillbaka till USA den 3 november. Tillsammans med artisten jag spelat med senaste året (Kyle Daniel) och resten av bandet, så var vi förband till "Vintage Trouble" (som i sin tur turnerat som förband till både Rolling Stone, AC/DC, The Who och KISS). Vi körde 15 gig under knappt 3 veckor och spelade i totalt 9 stater (Texas, Louisiana, Florida, Georgia, North Carolina, Tennessee, Ohio, Kentucky, Virginia samt Washington D.C). Vi spelade på alltifrån små bluesklubbar till hyfsat stora konserthus. Nedan är några bilder från turnén.

img_3343_red.thumb.jpg.41b670d294a706cb8e0d78bf70dfb710.jpg

img_3527_red.thumb.jpg.515b488b892a1fc50241d26161065baf.jpg

img_3618_red_.thumb.jpg.e66c4d75af6f3c796f1a7e2405530ac0.jpgFotograf: Sean Marshall

Jag blev sjuk sista veckan på turnén, så efter det spenderade jag nästan en vecka hemma själv i sängen och åt antibiotika, kollade Netflix och fixade en hel del med de sista detaljerna för visumansökan. Det var faktiskt ganska skönt att nästan isolera sig själv lite under en period.

Den 11 december flög jag hem till Sverige för att hinna träffa min flickvän Sofia, familj och vänner en del under jul- och nyårshelgerna när det ändå är lågsäsong här i Nashville. Lustigt nog så tajmade det sig så bra, att en intervju jag hade gjort med Dagens Nyheter i slutet av oktober publicerades den 12 december, alltså samma dag jag landade i Stockholm. Det var en rätt speciell känsla att gå in på Pressbyrån och köpa ett exemplar och bläddra fram till rätt uppslag och se en bild och intervju med sig själv i en så stor och klassisk tidning som DN. En otroligt bra tidig julklapp, helt klart! Nedan till höger kan ni läsa artikeln "Svensken som erövrat Nashville". (Klicka eller dubbelklicka för större bild).

IMG_9446.thumb.JPG.4e2a7558519c942b74b8aa3acbc3a7a0.JPG
"Svensken som erövrat Nashville". Från DN

Efter ett par dagar i Stockholm åkte jag över till Åbo där Sofia bor. Det var såklart underbart att träffas igen (även fast det inte var jättelänge sen vi hade setts senast), och vi hade några mysiga dagar tillsammans innan vi åkte tillbaka till Sverige som vi var en dryg vecka runt jul. Julafton spenderades med Sofia och mina föräldrar och på juldagen anslöt min broder Viktor och hans flickvän Sofi. Väldigt trevligt med första julen i Sverige sedan 2016! På juldagen gick en tonårsdröm i uppfyllelse när en artikel jag skrivit publicerades av en stor internationell gitarrtidning. Kolla gärna in artikeln här: https://guitar.com/features/opinion-analysis/how-to-succeed-guitar-nashville/

IMG_9280.thumb.PNG.a42deaf5a9d8a4ae24eb53e250a6c0fb.PNG

Därefter åkte jag och Sofia tillbaka till Finland, närmare bestämt hennes hemstad Riihimäki, och hängde ett par dagar med hennes föräldrar och firade sen nyår med en av hennes systrar och en del av hennes vänner hemma hos Sofia i Åbo. Vi firade nyår i Finland 2016 också. I USA firade vi nyår 2017 och 2018, så jag har faktiskt inte spenderat nyår i Sverige sedan 2015. (Säger statistiknörden…)

1664589065_GuitarGeeksPodcastdel2.thumb.jpg.abf86f423345543ecde2fe59000a74eb.jpg
Lyssna gärna på avsnittet av Guitar Geeks Podcast ("David Henriksson Del 2") där jag medverkar.

Den andra dagen på detta årtionde blev en otroooligt nördig dag. Jag spenderade förmiddagen med att spela in ett avsnitt av "Guitar Geeks Podcast" med mina vänner Daniel Kordelius och Andreas Rydman. Mycket snack om Nashville såklart, men också om gitarrprylar och annat skoj. Därefter åkte jag hem till Björn Juhl, ett geni vad gäller elektronik och gitarrljud, som ofta kallas för ”Mad Professor”. Han bygger handgjorda pedaler under namnet BJFE, och har genom åren designat både pedaler, förstärkare och gitarr-pickuper till ett flertal företag som just Mad Professor, Olsson Amps, Lundgren Pickups och One Control. Vi hängde hemma hos honom i 6 timmar och han visade en massa ny design som snart ska släppas från både One Control och BJFE.

Allt var otroligt välljudande och inspirerande, och bara att höra Björn prata om gitarrljud är otroligt intressant och lärorikt! Han hade sett ett klipp med mig på Youtube (livesändningen med TrueFire som jag berättade om i en tidigare blogg), och tyckte att jag demonstrerade väldigt väl hur två av One Control-pedalerna kan kombineras för ett dynamiskt och mångfacetterat gitarrsound. Alltid kul när någon man ser upp till diggar det man gör såklart! I samband med att min TrueFire-kurs släpps för förhandsbokning så har man också chansen att vinna priser.

Persian Green Screamer och Marigold Orange Overdrive från One Control, tre gitarr-pickuper från Lundgren, en gigbag från Slickbag samt några set strängar och en del tillbehör från D’Addario kommer att lottas ut bland dem som förhandsbokar kursen. Håll utkik efter det!

1830219016_Bjornshowingsomesounds_red.thumb.jpg.0f8cc1f2e14ed88c1569e93cfef1eba6.jpg         758491155_OneControlAmps.thumb.jpg.0d376ebeaec1f6eb73156604d43dd4f6.jpg
Nördigt häng med Björn som visade kommande produkter!

Därefter hade jag ytterligare några dagar i Sverige, och hann träffa en del mycket goda vänner och några gamla gitarrlärare innan jag flög tillbaka till Nashville den 7 januari, 2020. Efter ett par dagars rep med Kyle och gänget flög vi ner till Fort Lauderdale i Florida för att boarda ett fartyg och vara med på en musikkryssning som arrangeras årligen av blueslegenden Delbert McClinton sedan 26 år tillbaka! Vi spelade två gig, såg en massa bra musik, åt ALLDELES för mycket mat och desserter i buffén (men jag passade på att gå till gymmet varje dag också för att kompensera litegrann i alla fall haha!), och hade dessutom några lediga dagar både i Puerto Rico och på en liten ö som tillhör Bahamas. Mycket trevligt!

IMG_9606_red.thumb.jpg.6032666ccf0d001ab5826943590967d7.jpgWoohoo, Bahamazzzz!

Nu är det bara några veckor kvar tills mitt visum går ut, så förhoppningsvis har jag mer info angående hur framtiden ser ut i samband med nästa blogginlägg!

Kolla in min bloggsida på Studio här!

Se mina tidigare blogginlägg på Studio från september, 2018 och tidigare här!

Kolla in mig på:
www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
www.youtube.com/davidhenrikssonmusik


ENGLISH:

Family hang and guitar nerds at Christmas time – end of 2019 and early 2020

Hellllo! Happy New Decade everyone! I can’t remember if I was thinking anything special when we entered the 2010’s but now, when I summarize what happened in my life and around the world during the past 10 years, I feel very excited about this new decade! I’m trying to focus on all the possibilities out there instead of all the issues I’m still facing regarding getting a new work visa etc. In this blog I will present a synoptic view over the past few months, I haven’t spent that much time in Nashville but gotta keep the blog going anyway, right haha!

I mentioned in an earlier blog that I was traveling a LOT in the end of October and beginning of November and the traveling continued at an intense rate another three weeks after I returned to the US on November 3rd. Together with Kyle Daniel (the artist I’ve played with the last year) and the rest of the band we headed out on a support act tour with Vintage Trouble (they’ve toured with bands such as Rolling Stones, AC/DC, The Who och Kiss). We played 15 gigs in 18 days in 9 different states (Texas, Louisiana, Florida, Georgia, North Carolina, Tennessee, Ohio, Kentucky, Virginia) as well as Washington D.C. The venues spanned from small blues clubs to quite big concert halls. Below is a few pics from the tour.

img_3343_red.thumb.jpg.41b670d294a706cb8e0d78bf70dfb710.jpg

img_3527_red.thumb.jpg.515b488b892a1fc50241d26161065baf.jpg

img_3618_red_.thumb.jpg.e66c4d75af6f3c796f1a7e2405530ac0.jpgPhotographer: Sean Marshall

Unfortunately I had gotten sick during the last week of the tour so after coming back to Nashville I spent almost a week by myself in bed, ate antibiotics, watched Netflix and took care of quite of lot of the last bits and pieces of the work visa application. In a way it was really nice to almost isolate myself from other people for some time.

December 11th I flew back home to Sweden to spend some time with my girlfriend Sofia, family and friends during the holidays, felt like good timing to do that when it’s the slow season here in Nashville. I was interviewed by a Swedish journalist during my last trip home (in October) and oddly enough it lined up so this article was published on 12/12 when I arrived to the airport in Stockholm. It sure was a special feeling to go into a shop, buy a copy of Dagens Nyheter (means Daily News and it’s Sweden’s biggest morning paper that’s been around since the 1860’s!) and browse through the pages and finally see a picture and interview with myself in such a classic newspaper. An incredibly good, early Christmas gift! Below on the right, you can read (in Swedish thou) the article "Svensken som erövrat Nashville". (Double click for bigger image).

IMG_9446.thumb.JPG.4e2a7558519c942b74b8aa3acbc3a7a0.JPG


After a couple of days in Stockholm I took the cruise ship over to Turku in Finland where Sofia lives, of course it was wonderful to see each other again (even though it wasn’t that long since we had seen each other the previous time) and we had a few cozy days together over there before we went back to Sweden and spent 9 days there over Christmas. I spent Christmas Eve with Sofia and my parents and on Christmas Day my brother Viktor and his girlfriend Sofi joined us as well. It was great to spend my first Christmas since 2016 in Sweden! On the 25th one of my teenage dreams came true when an article I’d written was published by an international guitar magazine. Check it out here: https://guitar.com/features/opinion-analysis/how-to-succeed-guitar-nashville/
 

IMG_9280.thumb.PNG.a42deaf5a9d8a4ae24eb53e250a6c0fb.PNG

A few days later me and Sofia went back to Finland, more specifically her hometown Riihimäki, hung out for a couple of days with her parents and then spent New Years Eve with one of her sisters and some friends. We spent NYE in Finland 2016 as well, and ’17 and ’18 in the US so I actually haven’t spent a NYE in Sweden since 2015. (Yes, I’m a statistics nerd…)

1664589065_GuitarGeeksPodcastdel2.thumb.jpg.abf86f423345543ecde2fe59000a74eb.jpg
Listen to the section of the Guitar Geeks Podcast ("David Henriksson Del (part) 2") where I participate.

The second day of this decade turned into a UNBELIEVABLY nerdy day! I spent two and a half hours in the morning recording an episode of Guitar Geeks Podcast with my friends Danny and Andy. A lot of Nashville stories of course, but also about guitar gear and other fun stuff. After that I went to see Björn Juhl, a genius when it comes to guitar sounds and electronics, who’s often called the ”Mad Professor”. He builds pedals by hand under the brand name BJFE and during the years he has also designed pedals and amplifiers for several brands such as Mad Professor, Olsson Amps, Lundgren Pickups and One Control. We were hanging at Björn’s place for six hours and he showed me several new designs that will be released soon from One Control and BJFE.

Everything sounded amazing and it’s always so inspiring just to hear Björn talk about guitar sound, I’ve learned a lot from him over the years. He told he had seen a YouTube video with me (the live stream from TrueFire that I mentioned in an earlier blog) and he thought I demonstrated really well how two of the One Control pedals could be combined for a dynamic and versatile guitar sound. It’s always nice when someone you’ve been looking up to for years is digging what you’re doing!

When my TrueFire course will be up for pre-order they will also arrange a giveaway with two overdrive pedals from One Control, 3 guitar pickups from Lundgren, a gig bag from Slickbag and some strings and accessories from D’Addario. Please pre-order the course and have a chance to win great gear from these awesome companies. Keep an eye out for the pre-order!

1830219016_Bjornshowingsomesounds_red.thumb.jpg.0f8cc1f2e14ed88c1569e93cfef1eba6.jpg         758491155_OneControlAmps.thumb.jpg.0d376ebeaec1f6eb73156604d43dd4f6.jpg
Geeky hang with Björn who showed upcoming products!

After this I had another few days in Schweeeden and got to see some really good friends as well as a couple of former guitar teachers before I flew back to Nashville on January 7th. After a couple of days of rehearsals with Kyle we all flew down to Fort Lauderdale, Florida to board a ship and join the 26th annual ”Sandy Beaches Cruise” arranged by blues icon Delbert McClinton. We played two shows, saw a bunch of good concert, ate WAAYY too much food and desserts from the buffet (but I also went to the gym everyday to compensate a little bit at least haha!) and we also had days off in Puerto Rico and a small island that belongs to Bahamas. Awesome start of the year!

IMG_9606_red.thumb.jpg.6032666ccf0d001ab5826943590967d7.jpgWoohoo, Bahamazzzz!

Now it's only a few weeks left until my visa expires, hopefully I have more info on what the future looks like in the next blog post!

Sponsored by:

logo_daddario_4color_on_white.thumb.png.8221ea5c94e3c15ec1814e96a5cc6b8d.png lr-baggs-logo-high-res-print.thumb.png.8efdf64e7757cabc9670bd954601a8c6.png 260343722_SonnemoGuitarslogo.jpg.85eb330ec18a5dd0e60941baa48c7025.jpg

OlssonAmpsLoggaOriginal_red.thumb.png.0eb463bf90dca37af5203df81013bdcd.png  1131410731_lundgrenpickupslogoseethrough.png.1734e7af9fa6073eb5fedf93c4cc8432.png   Slickbag-logo-PMS1797-utan-R-110228.thumb.jpg.d692dc572b1cb85b3987e2022c1d2f25.jpg

1111515250_SOSloggotext.png.4703db862f0e1353448b1a0a27f835e8.png  EBSglow.jpg.20f2e96544f4801b952b919e54f519db.jpg  2016_onecontrol_logo1_red.png.e1116ab31ab6ebd1a96a2358accfe784.png

 

Check out my blog on studio here!

Read my earlier blogs on Studio from September, 2018 and earlier here!

Check me out here:
www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
www.youtube.com/davidhenrikssonmusik



0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By David Henriksson
      Det var dagen före Thanksgiving. Jag började precis må bättre efter att ha varit sjuk i nästan två veckor. Vid 18:30 fick jag ett sms från ett nummer jag inte kände igen. En producent som heter John skrev att de jobbade på en hiphop-version av ”Blue Christmas” (Elvis Presleys kända version släpptes 1957) som Billy Ray Cyrus och Young Buck skulle sjunga tillsammans. (In English at the bottom of the page).
      Billy Ray är Miley Cyrus pappa, han hade en enormt 90-talshit med ”Achy Breaky Heart” som sålde 9 miljoner exemplar bara i USA. Nyligen hade han ytterligare en enorm hit med en rappare, Lil Nas X, deras låt ”Old Town Road” har mer än 814 000 000 streams på Spotify och över 400 000 000 visningar på YouTube när detta skrivs. Young Buck var medlem i rapgruppen G-Unit med bl.a. 50 Cent för ungefär 15 år sedan. Om dessa herrar ville att jag skulle spela in lite hiphop-jul-gitarr, VARFÖR INTE?
       
      Young Buck till höger och 50 Cent till vänster
      John sa att de hade en förstärkare i studion så jag tog bara med mig ett par gitarrer och mitt pedalbord och beställde en Uber ut till Mount Juliet, ungefär 25 minuter öster om Nashville. När jag anlände till den stora ladan där studions finns gick jag in i kontrollrummet, hälsade på John och Young Buck och ytterligare ungefär 10 herrar som satt där inne, dimman av rök var den mest intensiva jag någonsin upplevt.
      De rökte inte tobak… De var alla exalterade, men på ett tillbakalutat sätt, över att jag var där och John bad mig att packa upp mina grejer i inspelningsrummet. Billy Ray hade ringt dem tidigare och visat över telefon vilket stuk han var ute efter. Gitarren spelade vad jag skulle beskriva som en långsam, bluesig Chuck Berry-inspired kompfigur. ”Jag älskar Chuck, det där kan jag lira utan problem. Men hur kommer detta funka över ett hiphop-beat?” var mina omedelbara tankar.
       

      Hiphop-julgitarr-rigg
      Jag gick in till inspelningsrummet och såg att de hade en Behringer-förstärkare där inne. Trodde att jag aldrig skulle få ett dugligt sound haha, men efter bara lite rattande lät det faktiskt helt okej. Jag spelade in några tagningar med lite variationer på huvudriffet och frågade sen om de ville ha några kompletterande gitarrslingor. Young Buck ringde Billy Ray och visade det jag redan spelat in, Billy Ray älskade det och bad mig att spela riffet igen för honom över telefonen.
      Han var väldans exalterad och sa att jag ”kanaliserade Chuck”. Jag föreslog att lägga till en del från Elvis version av låten, där händer det i körarrangemanget men min idé var att spela det med ett distat elgitarr-sound istället. Billy Ray tyckte att det var en kanonbra plan eftersom, i alla fall enligt honom, denna låt är lika igenkänd för detta körarr som för Elvis leadsång. Jag gick tillbaka in i inspelningsrummet och spelade in några tagningar (i olika register) av denna körstämma på min gitarr.
       

      Kontrollrummet i Bradley’s Barn Studio där jag gjorde inspelningen
      När jag var klar med inspelningen berättade John, producenten, lite om historien runt denna studio. Den byggdes av hans farfar (eller morfar? Varför kan de inte ha separata ord som vi så logiskt har i det svenska språket…) som hette Owen Bradley. Han var en musiker och producent känd för sin enorma påverkan på countrymusikens utveckling som skedde i Nashville under 50- och 60-talet. Han och Chet Atkins anses var två av de huvudsakliga ”arkitekterna” bakom det som allmänt kallas ”The Nashville Sound”. Det var mer polerat och välproducerat jämfört med den tidigare, råare och mer folkmusik-lika countrymusiken.
      Owen Bradley drev även en inspelningsstudio i centrala Nashville, ursprungligen kallad ”Bradley’s Film & Recording Studio” och senare känd som ”Columbia Studio B”. Det var en väldigt framgångsrik studio och inspirerade många andra att starta deras verksamhet i samma område. Detta växte till vad som nu kallas ”Music Row”, ett par kvarter som anses vara hjärtar av Nashvilles underhållningsindustri. I detta område kan man idag finna kontoren till otaliga skivbolag, publishing-bolag, musiklicens-firmor, inspelningsstudios, videoproduktionsbolag och även företag som är kopplat till musikbranschen såsom radionätverk och radiostationer.

      Young Buck och Billy Ray Cyrus tillsammans i den kommande musikvideon
      Den här kvällen blev mycket mer intressant än jag hade anat. Jag pratade med, och spelade gitarr för, Billy Ray Cyrus över telefon. Jag träffade och hängde lite med Young Buck, 50 Cents gamla bandkompis. I insåg att det faktiskt går att få ett okej ljud ur en Behringer-stärkare. Jag lärde mig en del saker om historien runt Nashvilles musikindustri. En rätt unik, och väldigt minnesvärd, kväll här i Nashville.
      Over and out,
      David
      Se mina tidigare blogginlägg på Studio från september, 2018 och tidigare här!
      Kolla in mig på:
      www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
      www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
      www.youtube.com/davidhenrikssonmusik
      ----------------------------------------------------------------------
      ENGLISH:

      (Pre) Thanksgiving adventures in Nashville
      It was the day before Thanksgiving. I was just starting to feel better after being sick for almost two weeks. At 6:30pm I got a text from a number I didn’t recognize. A producer named John wrote that they were working on a hiphop version of ”Blue Christmas” (famous version by Elvis Presley released in 1957) that Billy Ray Cyrus and Young Buck were gonna sing together.
      Billy Ray Cyrus is Miley’s dad, had the huge 90’s hit ”Achy Breaky Heart” that sold 9 million copies just in the US. He also just had another huge hit with another rapper, Lil Nas X, their song ”Old Town Road” has more than 814 000 000 streams on Spotify and over 400 000 000 views on YouTube right now. Young Buck was in the rap group G-Unit with 50 Cent about 15 years ago. I figured if they wanted me to lay down some hiphop Christmas guitar, WHY NOT?
       

      Young Buck to the right and 50 Cent to the left
      John said they had an amp in the studio so I just brought a couple of guitars and my pedalboard and jumped into an Uber to head out to Mount Juliet, about 25 minutes east of Nashville. After arriving at a big barn I walked into the mixing room, met the John and Young Buck and about 10 more guys sitting in there, the smoke cloud was more intense than anything I’ve ever experienced in the past. They weren’t smoking regular cigarettes...
      They were all excited, but in a mellow way, to have me there and asked me to set up my stuff in the tracking room. Billy Ray had called them earlier and showed over the phone what style he was looking for. The guitar part was kind of a slow, bluesy Chuck Berry-inspired thing. ”I love Chuck, I can totally do that. But how will this fit over a hip hop beat?” were my immediate thoughts.
       

      Hiphop-Christmasguitar-rig
      I went into the tracking room, saw they had a Behringer amp in there. Thought I’d never get a decent sound haha, but after just a little tweaking it sounded quite alright. I recorded a few takes with a little variation on the main riff and then asked the guys if they wanted some complimentary guitar parts.
      Young Buck called Billy Ray who loved my playing and asked to hear me play the main riff over the phone again, he seemed VERY excited and say I was ”channeling Chuck”. Then I suggested to add a part from Elvis’ version, originally it happens in the backing vocals arrangement but my idea was to play it with a distorted guitar sound instead. Billy Ray thought it was a great plan since, according to him, this is a song as recognizable for it’s backing vocal arrangement as for the lead vocals. I went into the tracking room and laid down a few versions of this vocal line on my guitar as well.
       

      The control room in Bradley’s Barn Studio where I did the recording
      When I was done with the recording John, the producer, told me a little bit of the history of the studio. It was built by his grandfather, a man named Owen Bradley. He was a musician and producer known for his huge impact on the country music sound that was developed in Nashville during the 50’s and 60’s. He and Chet Atkins are considered the two of the main architects behind this, also called ”the Nashville sound”. It was more polished and well produced compared to the older, rawer and more folksy country music.
      Owen Bradley also ran a recording studio in central Nashville, originally called ”Bradley’s Film & Recording Studios” and later renamed ”Columbia Studio B”. This was a very successful studio and inspired a lot of others to start their businesses in the same area. This is what’s now called ”Music Row”, a couple of streets considered to be the heart of the Nashville’s entertainment industry. In this area, one will find the offices of numerous record labels, publishing houses, music licensing firms, recording studios, video production houses, along with other businesses who serve the music industry, as well as radio networks, and radio stations.
       

      Young Buck and Billy Ray Cyrus together in the upcoming music video
      This evening turned out to be way more interesting than I had thought. I spoke to, and played guitar to, Billy Ray Cyrus over the phone. I met and hung out a bit with Young Buck, 50 Cent’s old band mate. I realized you can get a decent sound from a Behringer amp. I learned some stuff about the Nashville music industry’s history. A quite unique, and very memorable, evening here in Nashville.
      Over and out,
      David
      Sponsored by:

         
         

      Read my earlier blogs on Studio from September, 2018 and earlier here!
      Check me out here:
      www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
      www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
      www.youtube.com/davidhenrikssonmusik
    • By Andreas Hedberg
      David Henriksson. (Foto: Sean Marshall)
      David Henriksson är sedan två år baserad i Nashville där han jobbar som gitarrist för flera olika artister. Kanske har du läst hans tidigare blogginlägg på Studio? Nu kan du åter följa David och ta del av hans erfarenheter. Men först, en sammanfattning av hans resa så här långt.
      Första tiden i Nashville
      – När jag flyttade till Nashville i juli 2017 hade jag fyra country-gig bokade första veckan och inget annat. De två första månaderna trillade det in massor av jobb och jag spelade med minst en ny artist eller band varje vecka och där det varje vecka var upp till 35 nya låtar att lära sig. Efter sex veckor fick jag erbjudande att göra en audition för att spela med Tracy Lawrence som med sina 18 singelettor och 14 miljoner sålda countryplattor verkligen är en legend. Jag spelade med honom i ett och ett halvt år, och fick vara med om konserter på bland annat Grand Ole Opry House och Ryman Auditorium – två av de mest ikoniska konserthusen för countrymusik. Det blev också spelningar på flera festivaler. Ibland upp till 30 000 personer i publiken, samt även flera tv-framträdanden.
      Fler gigerbjudanden och auditions
      – När jag hade spelat i några veckor med Tracy Lawrence, fick jag ett samtal av en kille som är bandledare för en countrysångare som heter Kenny Chesney som sålt 29 miljoner plattor och haft runt 30 singelettor, 16 av hans album har toppat Billboard-listan. Dessutom har han vunnit massor av Country Music Association Awards. De ville att jag skulle göra en audition för att spela med Kenny som nyligen blivit av med sin gitarrist. Vi var sex personer som blev inbjudna till audition men tre dagar senare fick jag ett sms av bandledaren som bad mig ringa honom. Han berättade att gitarristen som planerat att sluta hade ångrat sig, så det blev tyvärr ingen audition. Ändå häftigt att vara en av sex gitarrister i stan som var påtänkt, speciellt efter så kort tid i Nashville.
      – Några månader senare ringde samma bandledare igen till mig och undrade om jag ville göra en audition för en yngre countryartist som heter Michael Ray, och då stod det till slut mellan mig och en annan, men de valde den andra killen. Jag har fått rätt många erbjudanden men som i många fall varit svårt att kombinera med mina huvudsakliga gig. För mig är det viktigt att vara trogen mitt eget val vilket innebär att jag får tacka nej till spelningar och därmed pengar, men det är skönt att ha fokus på turné varje helg med Kyle Daniel och många förbandsgig till olika artister. Bland annat ska vi inom kort spela i Florida och sjunga och spela nationalsången innan countrystjärnan Brad Paisleys gig i Orlando. Sedan ska vi spela in Kyle Daniels nya platta de närmaste månaderna.

      Från sista gighelgen med Tracy Lawrence. (Foto Timothy Hiehle)
      Svåra karriärsbeslut
      – I januari 2019 hoppade jag av giget med Tracy Lawrence och det var efter flera månaders funderingar om framtiden med min familj, flickvän och nära vänner, och jag kände att jag ville göra lite andra saker också. Dessutom fick jag ett erbjudande om att spela med en god vän till mig, (Kyle Daniel som nämns ovan), i en musikstil som kanske ligger ännu närmare hjärtat – fortfarande countrybaserat men med lika mycket rock- och bluesinfluenser.
      – Under 2019 har jag spelat för betydligt mindre publik och för mindre pengar men det känns ändå rätt. Mitt visum går ut i februari 2020 och jag vill jobba i både Sverige och USA. Men jag behöver försöka förlänga mitt visum. Det viktigaste för det är att visa att man gjort vettiga saker, och jag håller på för fullt att skicka in en massa material som intervjuer, artiklar, medverkande på plattor med mera till min advokat. Detta är sådana saker de huvudsakligen kollar på när de går igenom en visumansökan. Det blir också hårdare och hårdare att få visum. Om jag åker hem nu så kanske det är näst intill omöjligt om några år att få visum igen.

      Inspelningen av EP. Producenten Guthrie Trapp till vänster om David och brodern Viktor längst ut till höger (Foto: Mikael Audell)
      Inspelning av EP med producenten Guthrie Trapp
      – Ett av målen för resan var att spela in en EP – en egenskriven soloplatta med fem låtar tillsammans med producenten Guthrie Trapp. Planen var att det skulle ske ganska omgående när jag kom till Nashville. Syftet var att ha någonting att visa upp för att få gig, men det visade sig snabbt att i Nashville finns det så mycket jobb att man inte behöver ha någon soloplatta att visa upp för att få jobb. Här finns ett stort behov av gitarrister och på en del gig är det till och med upp till fyra gitarrister på scen.
      – EP:n blev inte inspelad förrän i april 2019. Istället för att hyra in en massa Nashville-musiker så gjorde jag det med min bror som är en väldigt duktig trummis och som jag spelat mycket med genom åren. Så vi gjorde EP:n när han var över på besök tillsammans med några andra kompisar.
      Levande studioklimat
      – Studioklimatet här i Nashville är otroligt levande – mer än på många andra platser. Men det är dyrt att hyra in sig. Tack och lov hittade vi ett rätt billigt alternativ, en ganska liten studio. Jag ville spela in alla i samma rum så att det skulle kännas som en livetagning med fyra musiker i samma rum utan klicktrack och inga extra pålägg efteråt. Det blir förstås läck mellan mickarna, men det finns väldigt många bra plattor genom åren där folk har spelat in på detta sätt. Så vi gjorde 2-4 tagningar per låt, och visst kände jag att jag hade kunnat spela ännu mer perfekt ibland, men det finns en glöd där som är svår att återskapa om man gör 75 tagningar själv efter att de andra satt sina bakgrunder. Guthrie Trapp var med som producent. EP:n kommer släppas under hösten 2019.

      Som förband till legendariska Charlie Daniels Band i Montgomery, Alabama. (Foto: Sean Marshall)
      – Jag spelar just nu med Kyle Daniel och gör även en del andra frilansjobb och vill också komma in lite mer i studiosvängen. Samtidigt känner jag att man måste vara i stan längre för att få in en fot där. Det är en mindre skara musiker som gör studiojobb jämfört med oss som turnerar. Vissa hinner göra 2-3 studiosessioner per dag, men som turnerande musiker så är det ju svårt att hinna spela med 2-3 artister samma dag.

      David och nye Nashville-svensken Karl-Johan Wigander på scen med Kyle Daniel i Chattanooga. (Foto: Sean Marshall)
      – Under de två åren jag har varit här så har det mest blivit country-gig, men även rock och blues-influerade saker. Jag hoppas det i framtiden blir ”Americana-grejor” – lite mer avskalad, organisk och mer akustisk musik, som till exempel Chris Stapleton med
      mycket akustiska gitarrer. På sistone har jag haft sällskap av en annan svensk – en 20-årig göteborgare som heter Karl-Johan Wigander. Otroligt bra trummis! Han har redan hunnit plugga på både ”Berklee Collage of Music” i Boston och ”Musicians Institute” i Los Angeles, och han har spelat med mig och Kyle sedan början av augusti. Det är kul med ytterligare en svensk i bandet. Hans visum går också ut i februari 2020 så vi kämpar på båda två med visumfix i veckorna och turnerande på helgerna.
      Videon som släpptes via Rolling Stone Magazines hemsida.
      Från och med nu på torsdag (17 oktober) kan du följa Davids fortsatta äventyr genom Davids Nashville-blogg här på Studio.
      Vill du kolla in tidigare bloggar från David i Nashville så finns de här.
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.