Jump to content

Mitt livs basnovell


Nils Erikson

888 views

Jag gjorde min debut när jag var fjorton år. Det var på konfirmationen i kyrkan, av alla ställen, och jag var klädd i en vit särk som var i vägen. (Debut som basist alltså, inget annat.) Basen var en fin Aria som jag hade lånat. Jag minns inte vad vi spelade, men det kan inte ha låtit bra. Om det var av rörelse eller av skam som föräldrarna grät vet jag fortfarande inte.

Nästa avgörande bashändelse var när jag åtta år senare blev ihop med en tjej som höll på att röja vinden. Till återvinningen skänkte hon ett par utmärkta högtalare, en Hohner Clavinet-Pianet Duo i gott skick samt en fullt fungerande, avbandad Fenderbas-kopia.
– Ska du verkligen slänga allt det där? frågade jag försiktigt, men fick inget användbart svar så jag smög ut i natten, klättrade upp i containern och räddade alltihop från att gå till tippen. Det blev aldrig någon riktigt bra relation efter det. Basen, som jag däremot hade mycket trevligt med, gav jag långt senare bort till en annan ung dam som troligen slängde den omedelbart. Clavinetten behöll jag klokt nog och högtalarna ingår numera i min hemmabio.

I tjugoårsåldern var jag farligt nära att bli über-analytisk, vad gäller musik. Jag lyssnade bara med hjärnan efter intressanta harmonier och låtarnas förmåga att överraska. Den som till slut räddade mig från den avgrunden var ingen mindre än Bob Marley. Rågunget, snygga tre-ackordslåtar och melodiska basgångar gjorde jobbet med att föra mig tillbaka till vad musik handlar om: känslor.

Bob Marley & the Wailers - One Love (Spotify / Apple Music)

Aston_Barrett.thumb.jpg.48592fe92b761171f7b870a8d2b6a24a.jpg
Bob Marley & the Wailers basist Aston Barret, med en Fenderbas intill förväxling lik den avbandade som jag i ett anfall av ogenomtänkt generositet gav bort.
Bild: Martin Raggio, Wikimedia Commons.

En annan milstople var Derek Forbes suggestiva och högt mixade basriff på Simple Minds skiva "New Gold Dream". Simple Minds – Someone Somewhere (In Summertime) (Spotify / Apple Music). Synd att han slutade i bandet sedan. När vi nu ändå name-droppar så kan jag ju inte gärna gå förbi Tony Levin, inte minst för de underbara bassound han har presterat genom åren. Lyssna på originalversionen Don't Give Up med Peter Gabriel, till exempel. Basen är halva låten. Peter Gabriel - Don't Give Up (Youtube).

Soundet ja. På min första platta ville jag få fram ett Levin-artat basljud till låten Min bror (Spotify / Apple Music). Efter mycket experimenterande slutade det med att jag satt bredvid och dämpade strängarna med skinnhandskar, medan Peter Anderhagen spelade. Via en stor, uppmickad EBS-låda och en svindyr Fairman-kompressor blev det hela som jag ville. På en annan låt låg Sven Lindvall på golvet och spelade för att få till rätt sväng - och Jan Hellmans insats på Chapman Stick ska vi inte glömma. Hela skivinspelningen var en riktig basfestival. Dessvärre också mastringen som jag fick göra om själv för några år sedan, bara fjorton år för sent …

Så till Broomstick Bass, en av skribentkollegan Sven Bornemarks många innovationer: en mjukvarubasist med färdiga riff och komp i olika stilar. Jag fick äran att göra hälften av all "content" till programmet. En hel sommar gick jag omkring med en liten diktafon och beatboxade ihop roliga basfigurer. Ett av de instrument som samplades var faktiskt just den där Hohner Pianet Duon (med fetare basljud än en vanlig clavinett) som en flickvän en gång för länge sedan dumpade i en container.

Som det kan bli.

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Christopher Sigmond
      Hej!
      Är klar med en låt som heter Stars. Skulle jättegärna vilja ha feedback på produktionen!
      Intresserad av vilka känslor låten väcker hos lyssnaren, om det är något inte riktigt funkar, något som skulle behöva skruvas på och så vidare. 🙂
      På förhand tack!
       
    • By Studio
      This new line is aimed at Rock / Metal bass players, featuring aggressive, pointy lines, combined with sleek necks and powerful active electronics. This is only the beginning of our new bass line, with more models under development.

      AB2.4BOP:  699 $/€ suggested street pricing. Black Open Pore finish.

      4 string Type A bass (bolt on neck)  – Sungkai body – 5 piece maple / jatoba neck (thin C profile) with ebony fingerboard – 34” scale - 24 super jumbo frets – Solar tuners – high mass bridge  – Solar Tesla active pickups – 1 volume , 1 pickup balance, 1 active bass w/ center detent, 1 active treble 2/ center detent.
       
      AB2.5RB:  849 $/€ suggested street pricing. Roasted Brown finish

      5 string Type A bass (bolt on neck)  – Sungkai body – 5 piece maple / jatoba neck (thin C profile) with ebony fingerboard – 35” scale - 24 super jumbo frets – Solar tuners – high mass bridge  – Solar Tesla active pickups – 1 volume , 1 pickup balance, 1 active bass w/ center detent, 1 active treble 2/ center detent.
      AB2.5NA:  899 $/€ suggested street pricing. Natural Aged finish

      5 string Type A bass (bolt on neck)  – Alder body – 5 piece maple / jatoba neck (thin C profile) with ebony fingerboard – 35” scale - 24 super jumbo frets – Solar tuners – high mass bridge  – Solar Tesla active pickups – 1 volume , 1 pickup balance, 1 active bass w/ center detent, 1 active treble 2/ center detent.
      Read more here
    • By Lars Danielsson
      Music Mans Stingray blev en rejäl vitamininjektion för elbas-marknaden på 70-talet. Aktiv elektronik bidrog till det.

      Ingen hade klandrat Leo Fender om han nöjt sig med elbasen Fender Precision 1951, eller med Fender Jazz 1960, eller med någon av de andra elbasar han skapade som ledare för företaget Fender.
      Men Leo Fender var inte den typen av människa som slog sig till ro. Han var dock tvungen att ligga lågt i tio år efter att ha sålt företaget med sitt namn till CBS 1965, på grund av det kontrakt som skrevs i samband med försäljningen.
      1975 var han tillbaka på banan och blev chef för företaget Music Man. Det hade startats under namnet Tri-Sonix i början av 70-talet (det förekommer uppgifter om både 1971 och 1972) och hann även heta Musitek innan det blev Music Man.
      Till en början satsade Music Man på förstärkare, men släppte 1976 både en elgitarr och en elbas, båda med namnet Stingray. Basen blev mest framgångsrik.
      Stingraybasen utmärkte sig på flera sätt, dels genom att vara bestyckad med en rejäl humbuckermikrofon, dels genom att ha strämskruvarna i ett 3+1-arrangemang. Men allra mest kanske för att vara den första serietillverkade elbasen med aktiv elektronik, vilket krävde ett niovoltsbatteri.
      Nya ljudmöjligheter
      Den aktiva elektroniken, eller förförstärkaren, gjorde det möjligt att ha en tvåbands-eq, med vilken det gick att både sänka och höja bas och diskant. Det gav nya ljudmöjligheter jämfört med traditionella passiva elbasar, med vilka det endast gick att minska olika frekvenser, vanligtvis diskanten.
      Så småningom kom det även versioner av Stingray med trebands-eq, liksom med två mikrofoner och fem strängar. Stingray blev populär både bland slapbasister och rockbasister.
      Leo Fender skapade inte Stingraybasen helt själv. Bland de som deltog i arbetet märks Forrest White, Sterling Ball och Tom Walker.
      Leo drog vidare
      Fender blev inte långvarig i Music Man. Det berodde bland annat på att företagets instrument tillverkades av ett annat företag som han ägde, med namnet CLF Research. Det uppstod konflikter mellan Music Man och CLF Research, med följden att Leo Fender avvecklade sitt engagemang i Music Man och i stället drog i gång G&L. Det skedde i början av 80-talet.
      Music Man hann med att lansera fler elbasar, som Sabre med två mikrofoner, och åtskilliga gitarrer. Men till en början var Stingraybasen klart mest framgångsrik.
      1984 köptes Music Man av Ernie Ball, som fortfarande äger företaget. Idag har företaget även en stark position när det gäller elgitarrer. Listan med basister som använt och använder Stingray är imponerande, inte minst vad gäller spännvidden av stilar. Eller vad sägs om Flea, Guy Pratt, Pino Palladino, Cliff Williams (AC/DC), Rex Brown (Pantera), John Deacon (Queen) och Tom Hamilton (Aerosmith). Bara för att nämna några.
      Stingray produceras för fullt fortfarande. Bland olika budgetvarianter genom åren märks numera till exempel Sub Series Ray4 från Music Mans budgetmärke Sterling.
      Music Man
      Vad: Tillverkare av elbasar och elgitarrer.
      Kända modeller: Till en början främst elbasen Stingray.
      Kända basister som använt Music Man Stingray: Bland annat Flea, Pino Palladino och John Deacon.
      Produktion i dag: Stingraybasen görs i föera versioner i olika prisklasser.
      Källor: The Bass Book, av Tony Bacon och Barry Moorhouse, www.music-man.com
       
      Detta är en uppdaterad och reviderad artikel, som tidigare är publicerad i Studio nr. 4-2014
    • By Nyhetsroboten
      HOLLYWOOD, Calif. (August 25, 2020)— Fender Musical Instruments Corporation (FMIC) today launched the Tim Armstrong Anniversary Hellcat in celebration of ten years of partnership with Grammy® Award-winning punk rock legend, Tim Armstrong. The signature anniversary acoustic guitar is the latest in a series of collaborations between the world’s leading guitar brand and one of today’s most genre-defining and iconic players in that space. Now, fans around the world can play this special anniversary Tim Armstrong edition while learning Rancid songs like “Fall Back Down”, “Ruby Soho” and “Time Bomb” on Fender Play, the complete learning app for guitar, bass and ukulele.
       

      The Tim Armstrong Anniversary Hellcat is faithfully based on Armstrong’s own instrument originally from the 1960s – the Fender concert-style acoustic he always turned to for songwriting inspiration.  It features upgraded modern specs including a solid spruce top, mahogany back and sides, maple “C” shape neck, high quality onboard electronics, gold hardware and Tim’s signature “Hellcat and double skulls” inlay. This gloss black finish guitar also boasts a Fishman® Preamp with tuner to give peerless amplified acoustic performance.
      Watch Tim in action on his Anniversary Hellcat performing two great hits including “East Bay Night”, which was performed bayside at the Albany Bulb with Matt Freeman, Tim’s childhood best friend and founding member of Operation Ivy and Rancid.
      In addition, “Telegraph Avenue”, which was performed at the exact address by Tim on his own as a throwback to his days of living and busking on Telegraph.
      “Tim Armstrong is one of punks’ true guitar greats,” said Billy Martinez, VP Acoustic & Squier Divisions. “He has been an integral part in shaping the sound of American punk rock in the 1990s and his legacy is a true testament to his achievements as a guitarist. It is with huge pleasure for Fender to have worked with Tim for ten years and what better way to celebrate than by introducing our best-ever Hellcat to-date.”
      “The Tim Armstrong Anniversary Hellcat is the culmination of a decade of great work with Fender,” said Tim Armstrong. “This model is very loyal to the original guitar I’ve had since I was a teenager and it played a starring role in many of my albums, shows and songwriting sessions. I can’t wait to see what it can do and inspire in the hands of other players around the world.”
      Born in Oakland, California, Tim Armstrong is best known as the singer and guitarist of influential ska punk band Operation Ivy and American punk band Rancid which he formed in 1991. He spent the decade at the forefront of a burgeoning American punk rock scene, spawning platinum-selling albums including …And Out Come the Wolves and his achievements did not stop there. Armstrong has since proved his mettle as an industry-leading and genre-defying songwriter having written with the likes of P!NK, Joe Walsh and Jimmy Cliff (with whom he even won a Grammy® Award for Best Reggae Album) and established himself as a well-respected producer and independent record label owner.
      In true tradition, the Fender Artist Signature Series honours iconic musicians through product progression and storytelling, creating instruments inspired by the unique specifications of the world’s greatest guitarists and bassists. Fender discusses the all-new Tim Armstrong Anniversary Hellcat specs and all details in an episode of Fender's serialised social video series: Fender Demos. Fender Demos is an educational video series focused on providing a deep dive into Fender’s newest products. The series focuses on showcasing not only the key features and benefits, but also the sonic quality of Fender’s instruments, amplifiers and pedals. In addition to product demos, the series also provides valuable beginner, intermediate and advanced tone tips, set-up and maintenance guides and insights to getting the most out of your Fender gear.
      Read more here
    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...