Jump to content
  • entries
    16
  • comments
    20
  • views
    15,550

Subtraktiv ambience … ?


Nils Erikson

5,173 views

Besynnerlig titel kanske, men jag ska strax förklara.

Jag jobbar för tillfället med ett ambient syntalbum inspirerat av bl a Jean Michel Jarre, Vangelis, Tangerine Dream och Daft Punk. Till mitt förfogande har jag förvisso en uppsjö av mjukvaruinstrument men för att inte drunkna i möjligheter tänkte jag begränsa mig till att använda de hårdvarusyntar som står i min hemstudio. Begränsningar är nämligen bra för kreativiteten, har jag märkt, om man inte överdriver dem.

För ett par år sedan gjorde jag en mer poppig instrumentalskiva med enbart ett akustiskt piano, en Sequential Circuits Prophet 600 (sexrösters analogsynt från 1982) samt en liten analog rytmbox vid namn SoundMaster SR-88. Jag tillät mig inga ytterligare pålägg, dock en hel del effekter i mix, mest delayer, kompressorer och reverb. Det visade sig vara en hanterlig kombo och under några stjärnklara sommarnätter blev nästan hela den plattan till (Spotify / Apple Music). Singellåten Stranger remixades (Spotify / Apple Music) senare av SoundFactory (producenten Emil Hellman) och tog sig upp på Top 20 på svenska DJ-listan över mest spelade dansgolvslåtar under våren 2012. Kudos Emil! :)

Nu är min älsklingssynt Prophet 600 med i matchen igen, denna gång systemuppgraderad och ihop med ett Kurzweil SP4-7 stagepiano, Dave Smith Mopho (analog monosynt) samt den lilla Korg Monotron för ljudeffekter. En behändig kvartett.

Som arbetsmetod till ambientskivan använder jag något som skulle kunna kallas subtraktiv komposition. Det låter kanske märkvärdigt men är egentligen simpelt och passar bra för frasloop-baserade eller allmänt repetitiva stilar, exempelvis inom electronica, som inte bygger på vers/refräng-tänket. Ableton Live är ett utmärkt verktyg för detta, men jag använder, old-school som jag är, Cubase.

Först hittar man ett bärande grundmönster som håller för upprepning, t ex ett beat eller någon sequencerfras som får loopa. Sedan lägger man till fler instrument i arret, i mitt fall pads, bas, en extramelodi, lite piano med mera, tills ljudbilden är ”mättad” men fortfarande helt utan låtform. Därefter kopierar man upp hela paketet till lagom låtlängd och börjar sedan *plocka bort* del efter del på olika spår, för att liksom baklänges skapa en fungerande dramaturgi. Lite som att mejsla fram en skulptur ur ett massivt marmorblock.

Genom att prova sig fram märker man vilka delar som passar bäst ihop. Funkar det att ha bara arpeggiot och basen i åtta takter? Hur blir det med piano och pads en vända? osv. Om vilka kombinationer som helst fungerar blir det lätt att subtrahera fram en helhetsform. Som extra topping kan man lägga något mer fritt över alltihop, t ex ljudeffekter eller cymbaler för att förtydliga den nu uppkomna formen, eller något annat finlir som inte är loopat. Sedan är det bara att trimma alla skarvar och mixa.

God Jul!

/NE

PS: Sedan kallas ju syntar med oscillator, filter och envelopgenerator ibland också subtraktiva, men det är en annan historia.
DS

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Björn Olsberg
      ARP 2600 M
      Det här är en modulär, kompakt och portabel version av ARP 2600 FS och som har exakt samma funktioner. Den efterhärmar det karaktäristiska ARP-ljudet på ett noggrant sätt. Spring Reverb har gjorts om för att passa det kompakta formatet men ändå behålla samma saftiga sound.
       

      miniKORG 700FS
      Även här väcker Korg liv i en gammal klenod, miniKORG 700 från 1973 och som var företagets första massproducerade monofoniska synt. Med risk för att förvirra med produktnamn, så är miniKORG 700FS en identisk uppfräschning av miniKORG 700S som i sin tur var en förbättrad version av miniKORG 700. Med det avklarat så har miniKORG 700FS begåvats med en arpeggiator, Spring Reverb och after touch. 700FS har tagits fram tillsammans med Fumio Mieda, den ursprungliga designern av 700.
       

      Modwave
      1985 släppte Korg DW-8000 som kombinerade digitala vågformer med analoga filter. Resultatet blev ett sound som var omöjligt att generera med analoga oscillatorer. Modwave bygger vidare på den tekniken till vad som enligt tillverkaren är en modern monstersynt med wavetable-oscillatorer, fantastiska filter, enormt flexibel modulering och mycket mer. Dessutom kommer modwave med två nya verktyg som underlättar skapande av dynamiska sound: Kaoss Physics och Motion Sequencing 2.0 som på olika sätt bidrar till att skapa organiska och föränderliga sound.
      Ännu finns ingen information om tillgänglighet eller priser för någon av syntarna.
      Svensk distributör är EM Nordic.
    • By Lotta Fahlén
      Hanna Järver
      Hanna Järver är artist, låtskrivare och producent som tagit den svenska popscenen med storm med sina poetiska och allegoriska låttexter. Förra året släpptes album nummer två – tusen täta lögner in – och nu är hon för tredje gången nominerad i kategorin Årets Pop på P3 Guld.  

      Vill du berätta hur albumet tusen täta lögner in kom till? 
      – Jag skrev albumet under ungefär ett års tid, parallellt med att jag byggde en studio. Det var en väldigt speciell period när det hände mycket i mitt liv. Skivan är präglad av höga toppar och djupa dalar.

      I en intervju läste jag att till skillnad från många andra artister som ser låttexter som ett nödvändigt ont, så är texten för dig snarare kärnan. Brukar dina låtar skapas efter textideér? 
      – När jag kommer till studion har jag oftast redan med mig en massa text. Jag gör ackord eller någon “bakgrund” utifrån en känsla jag har, som jag sedan skriver melodi och text till. Jag vill oftast ha så mycket utav låten klar som möjligt innan jag börjar fokusera  mer på sound och produktion.

      Hur går det till när du skriver texter? 
      – Jag ägnar väldigt mycket tid åt att skriva text. Jag tycker det är svårt att göra det i studion och vill oftast sitta någon annanstans eller åka någonstans. Gå ut och gå brukar också kunna funka. För varje låt jag gör brukar jag skriva flera sidor text. Sen stryker jag och plockar fragment utav det jag har när jag börjat göra musik och melodi. Att byta plats när jag skriver brukar vara bra för mig, det känns som att nya associationer och ord kommer till en. Som att hjärnan öppnar sig. Även om text är väldigt centralt i min musik är det alltid svårt att skriva.
      Hanna Järver
      Har du några tricks du tar till när du kör fast? 
      – Att ta paus och göra något annat en stund brukar kunna vara bra. Gå ut och gå och rensa skallen lite. Eller bara lägga låten åt sidan och börja på nåt nytt.

      Finns det några låtskrivare, författare eller poeter som du influerats av? 
      – När jag började skriva på svenska lyssnade jag mycket på [ingenting] och Jonathan Johansson. Jag läste också en del poesi, bland annat Bruno K Öijer, under den perioden. Nu lyssnar jag nog mer på musik på engelska och kan bli inspirerad av det också.

      Du har även regisserat musikvideos till tre av låtarna på albumet, är det visuella uttrycket en viktig del av tusen täta lögner in? 
      – Det är inte som att video-trilogin behövs för att förstå skivan, den blev snarare som en slags förlängning av den. Lite blodigare och galnare. Det var sent på en halloween-fest för ett år sen som jag kom på att den estetiken skulle passa skivan utmärkt. Jag var lite sugen på att gå åt splatter-hållet ett tag, men det kändes lite knepigt att få till. Men hoppas kunna göra det nån gång!

      Musikvideor på Youtube:

      helvete

      min bästa vän

      a p o c a l y p s e

      Hanna Järver på Instagram
      Nomineringar P3 Guld

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Studio
      Both these new analog synthesizers take the groundbreaking UNO Synth monophonic synth and expand it in nearly every section: more oscillators, more filters, more sequencer memory, more effects, more presets, more connections and more programmability. UNO Synth Pro puts this amazing new sound engine in a rugged metal chassis with a 37-key synth-action Fatar keybed, while UNO Synth Pro Desktop provides a more portable form factor to travel anywhere.
      The UNO Synth Pro's unique dual-filter, 3-oscillator paraphonic design lets it create nearly any synth sound imaginable, and with 256 presets, a new 64-step sequencer and expanded CV/Gate and audio connections, users will quickly find it's the ideal creation station for any outboard rig.
      Huge, real analog sound
      Three analog oscillators offer continuously variable waveshape, including pulse-width modulation. Oscillators can be hard-synced for more harmonically-complex tones, and oscillator FM (frequency modulation) lets users shape everything from bell-like sounds to screaming industrial tones. UNO Synth Pro even includes ring modulation for wobbly, sci-fi sound, and a white noise generator for a wide range of percussive sounds and epic rises.
      Dual-filter design with 24 available modes
      In addition to the original UNO Synth's 2-pole OTA multimode filter, UNO Synth Pro adds a new SSI 2/4-pole LP filter with self-oscillation. The dual filters can be used in series or parallel, with invertible phase, for a total of 24 possible filter modes. This unique design offers nearly limitless tonal possibilities, from recreating classic vintage sounds or forging completely new, experimental sounds.

      Massive sonic flexibility
      UNO Synth Pro offers two full ADSR envelopes, one dedicated to the filter and the other to amplitude, with both available as sources to modulate everything from oscillator pitch and waveshape to LFO speed or even other envelope stages. Two LFOs (low-frequency oscillators) can create classic synth vibrato, wah and tremolo as well as do more complex modulations including audio range FM.
      A 16-slot modulation matrix makes routing all these a breeze. Users can quickly and easily design even the most sophisticated modulation scheme, with both internal and external sources, including MIDI controllers.
      Deep onboard effects
      UNO Synth Pro offers four effect blocks: an analog overdrive circuit from the original UNO Synth, plus three new, custom-designed digital effects: modulation, delay and reverb. External signals can also be routed through these effects, with pre-effects filtering for added flexibility.
      Improved playability
      UNO Synth Pro offers a premium 37-key synth action keybed made in Italy by Fatar, while UNO Synth Pro Desktop provides an enhanced version of the original's long-lasting capacitance-sensing keys along with pitch and mod strips for enhanced expression. Both units add firm-touch rubber pads for the control sections, plus LED-backlit indicators and an LED display for key information, making it easier than ever to use live on stage or in deep programming sessions in the studio.
      Powerful presets, sequencer and arpeggiator
      UNO Synth Pro offers 256 user-editable presets, each capturing the full state of the sound engine from oscillators to effects. An onboard 64-step sequencer offers both step and real-time recording, with automation of over 80 parameters, letting users create incredibly intricate and evolving soundscapes, and even write CV and gate automation.
      And a 10-mode arpeggiator makes it easy to create intricate patterns and runs, while a new "chord mode" takes advantage of UNO Synth Pro's paraphonic design, opening the door to triads and chord work.
      Advanced connectivity
      UNO Synth Pro offers two noiseless, balanced stereo outputs as well as headphone out, for superior audio quality in any situation. USB and 5-pin DIN MIDI In and Out make it easy to integrate with other synths, Mac/PC and mobile devices, and its assignable CV/Gate connections lets UNO Synth Pro interact effortlessly with a Eurorack or other modular system.

      And now, an audio input allows access to the filter and FX section for external signals, in addition to the original pass-through for daisy-chaining multiple units together without using a mixer.
      Options, pricing and availability
      UNO Synth Pro and UNO Synth Pro Desktop will be arriving in Q1 2021 and are currently available for pre-order from the IK Multimedia online store and from IK authorized dealers worldwide for $/€649.99* and $/€399.99 respectively.
      *All pricing excluding taxes
      For more information about UNO Synth Pro or to see it in action, please visit: www.unosynthpro.com
    • By Ali_81
      Hej,
      Jag vill skaffa Cubase pro 11. Går det att köpa det begagnat? Är nybörjare och tycker att det är lite dyrt att skaffa.
      Sedan undrar jag hur man kan lära sig programmet? Finns det kurser/ videos?
       
      Mvh
    • By Andreas Hedberg
      Erik van Vliet och Michael van Der Kuy.
      I slutet av 1970-talet, började elektronisk dansmusik växa fram, och en av pionjärerna var Giorgio Moroder – en italiensk producent och musiker som Italo Disco-genren hämtat mycket inspiration ifrån. Synth- och discomusik producerades av många italienska producenter redan runt 1977.
      For a English version of this article, please click here.
      Signifikativt gällande Italo Disco och Spacesynth är enkla arrangerade låtar, med enkla catchy melodier och harmonier, och ett sound skapat av synthar, vocoders och trummaskiner. Italo Disco hade sin peak runt 1985, och spelades flitigt på svenska discotek under 80-talet.
      Spacesynth, eller Space Disco som det också kallas, räknas som en subgenre till Italo Disco, och är till skillnad från Italo Disco, instrumental uptempo synthmusik med ett ofta futuristiskt sound. De futuristiska skivomslagen är också en väldigt viktig del i produktionen.
      Erik van Vliet.
      Grundaren av Laserdance
      Runt 1969, som 12-åring. spelade Erik van Vliet trummor och bas och var mest inne på rockmusik, men ett par år senare upptäckte han disco och den syntbaserade dansmusiken, musik från bland annat Giorgio Moroder och Farina, och en helt ny värld öppnade sig för honom. År 1972, när Erik var 15 år gammal, började han dj:a på olika klubbar i Rotterdam.
      – Jag dj:ade även i Italien under två somrar, när jag var runt 18 år gammal. Det var fantastiskt, men snart var jag tvungen att göra militärtjänstgöring som normalt var 18 månader, men jag skrev på ett kontrakt för hela fyra år, som frivillig, för då tjänade man tre gånger så mycket pengar. Jag kunde ju ändå fortsätta att dj:a på helgerna.
      – Den första dj-skivbutiken i Rotterdam hette USA Import Records. Jag åkte runt i Milano, Italien i slutet av 70-talet för att köpa syntbaserad dansmusik och tidig Italo Disco på en massa olika små underground-skivbutiker, alla klassiker jag kunde hitta med musik av Giorgio Moroder, Mauro Malavasi, Farina med flera. Dels för att spela dessa när jag dj:ade, men även för att sälja till USA Import Records. Dessa tidiga plattor är fortfarande de bästa tycker jag. Peter Jacques Band album ”Fire Night Dance” tycker jag är det bästa disco-album som någonsin gjorts.
      Lyssna på “Fire Night Dance” på Spotify här.
      – Efter militärtjänstgöringen så hade jag sparat så mycket pengar att jag 1982 kunde starta min första skivbutik ”Hotsound Import Records” i Rotterdam. Det växte, och så småningom hade jag flera skivbutiker.
      Första egna låten
      Snart började Erik själv släppa egna disco/synth-medleys och mixar, och han hade en vision om att själv spela in låtar. En låt hade länge fascinerat och inspirerat honom, och det var en nästintill okänd b-sida av ett band som hette ”Sponooch” och låten hette Laserdance, från 1979. Erik bestämde sig för att göra en remake av denna låt, och göra den mer anpassad för dansgolvet. Och 1984 släppte han sin första låt som hette Lazer Dance under namnet Laserdance.
      Se musikvideon av Laserdance med låten Sponooch här:
      – Jag spelade aldrig synt eller nåt sånt, men det handlar inte bara om att kunna spela, utan även att kunna producera och skapa det sound man är ute efter, och jag har ett öra för det. Min styrka är att producera och göra rätt marknadsföring. Det är som två saker i en – jag vill inte producera en låt om det inte finns en marknadsföringsplan för att få ut musiken.
      När det kommer till musikproduktion, så har jag sett så många människor genom årens lopp som överproducerar musiken – det är för mycket instrument och saker som händer i en låt. Man vinner oftast på att få det att låta enkelt, för då är det lättare för folk att ta till sig låten och framförallt att de minns den. Lyssnar du på exempelvis Laserdance så är det väldigt enkel musik i grunden, och byggs upp på ett liknande sätt som musik av Giorgio Moroder eller Arthur Baker (house/tehno producent).
      Samarbete med Michael Van Der Kuy
      Erik och kompositören tillika klassiska pianisten Michael Van Der Kuy träffades på ”The Marathon”, en populär Italo Disco klubb i Haag, Holland. Michael älskade Eriks Italo Disco musik som Erik promotade på klubben, och frågade om de skulle kunna samarbeta, och ett första steg blev att Michiel började skicka demolåtar till Erik.
      – Michiel var en klassisk pianist när vi träffades, och han hade inte gjort någon Italo- eller spacesynth-produktion tidigare, så även om han vara en stor talang, och skrev bra musik, så var det inte rätt sound och stil. Jag fick lära honom detta och såg till att förse honom med en massa kassetter med tidig Italo Disco musik.
      – Vi var ett bra team redan från början, och Michiel är huvudsakligen kompositören i Laserdance, även om jag varit delaktig som kompositör i vissa låtar, men jag ansvarar i första hand för arrangemanget, produktionen och mixen. Jag sätter även texterna och ansvarar för albumens och låtarnas titlar samt design. Men även Michiel är delaktig i produktionen.
      Första albumet
      – Vårt första album, ”Future Generation”, släpptes 1987. Det var magiskt – allt blev så rätt med det albumet! De största singlarna från albumet var ”Humanoid Invasion” och ”Power Run”. Det är min röst du hör i dessa låtar. Båda ovan nämnda singlar, och albumet, sålde fantastiskt bra.

      Huvudinstrumentet på Future Generation var en Roland Super JX10, men även Roland Juno-60, Roland MSQ-100 (sequenser), LinnDrum och Korg DVP-1 (vocoder) användes flitigt.
      Lyssna på låten ”Humanoid Invasion” här.
      Totalt nio album
      Erik och Michiel gjorde totalt nio Laserdance album, fram till 1995, därefter gick de skilda vägar eftersom Michiel ville pröva lyckan på egen hand och skapade bandet Rygar. År 2000 släpptes sista Laserdance plattan ”Strikes Back”. Erik gjorde denna ihop med en musiker vid namn Julius Wijnmalen. Erik gjorde ytterligare en skiva med honom som skulle släppas 2002 eller 2003, men det blev inte så.
      – Strikes Back var Laserdance till stilen, men det var inte riktigt samma sak som när Michiel och jag gjorde det. Och musikindustrin efter år 2000 kollapsade nästan när folk började ladda ned musik digitalt.
      Nytt album efter 21 år
      – Det är först nyligen när vinyl börjat sälja bra igen, och vi fick till ett hyfsat bra avtal med skivbolaget ZYX, som både jag och Michiel tyckte att de skulle vara kul att göra ett nytt Laserdance album. ZYX hade också i åtanke hur bra första albumet ”Future Generation” sålde.
      – Med ”Force of Order” försökte vi göra en ännu bättre platta än ”Future Generation” även om det förstås skulle vara svårt – Future Generation var speciellt! Vi lyssnade mycket noga på den innan vi jobbade med Force of Order, och det var också mer eller mindre ett krav från skivbolaget.

      – ”Snälla, gör plattan så lik den första som möjligt!”, sa ZYX, för vi och de vet att folk runtom i världen som är våra fans sannolikt skulle köpa plattan om det hade det ursprungliga soundet. Förr sålde vi runt 80 000 album, och idag kanske 1 000 album men så är tiderna nu. Vi är mest populära i Mexiko och Polen, men det är också där störst andel illegal nedladdning av våra låtar sker.
      – Michiel skaffade exakt samma syntar och prylar som vi använde på ”Future Generation”. Vi hyrde in det vi inte kunde hitta, allt för att verkligen få samma sound som förr. Vi använde bara analoga hårdvarusyntar, inga mjukvarusyntar alls, men vi spelade in och mixade allt i datorn. Om vi gör fler Laserdance-plattor, så kommer vi använda samma analoga utrustning.
      – Det tog cirka sex månader att färdigställa ”Force of Order” – från komponerandet till distribution. Nu hade Michiel redan komponerat ett par osläppta låtar sedan tidigare som användes. Responsen har varit fantastisk – alla fans tycker om Force of Order, och alla är glada att jag och Michiel är tillbaka och gör musik ihop igen!
      Lyssna på “Endless Space” från "Force of Order" här.
      Kompositören Michiel Van Der Kuy signerar ”Force of Order”.
      Eventuellt fler album framöver
      Nu är samarbetet med Michiel igång igen med Force of order, och de har redan pratat om ytterligare ett Laserdance album. Erik har redan en omslagsbild klar för det, vad plattan ska heta och även titlarna för albumet.
      - Vi hoppas kunna släppa ett album per år, men vi har kontrakt med ZYX och de måste också vilja att vi gör det. ZYX kollar förstås på hur försäljningen går. Jag kommer snart ha en diskussion med dem – vi är nu inne i april, och jag behöver veta om senast ett par månader om vi ska planera in ett nytt album.
      Tankar på turné
       – Jag har i kanske 25 år försökt övertala Michiel att sätta upp Laserdance konserter, en turné kanske? Michiel har aldrig varit så sugen på det dock, men jag tycker det vore ett kul äventyr för oss. Det måste förstås göras ihop med rätt personer och på rätt ställen och sammanhang, kanske som förband till Kraftwerk?
      Mer om Laserdance album finner du på musikförlaget ZYX webbplats.
      TIDIG SYNTHBASERAD DISCO, ITALO DISCO OCH SPACESYNTH
      Giorgio Moroder – From here to eternity, 1977 Donna Summer (Giorgio Moroder) – I feel love, 1977 Space – Magic Fly, 1977 Giorgio Moroder – The Chase (from Midnight Express), 1978 Peter Jacques band – Fire night dance (album), Walking on music, 1979 Sponooch – Laserdance, 1979 Koto – Chinese revenge, 1982 Hipnosis – Pulstar, 1983 Laserdance – Laser Dance: 1984 Laserdance – Humanoid Invasion, 1987
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...