Jump to content

Donationen del 1 – överdubbning

Isabelle Engman

733 views

Jag vill i detta blogginlägg ge er en snabbguide bakom inspelningen av musiken till dokumentären Donationen, som jag och min kollega Gerardo Garcia Jr. jobbade med förra året (2019). Se den på SVT Play här. Vi gjorde en så kallad sweetening session, även kallad överdubbning (eng. overdubbing), vilket innebär att man tar in en eller flera musiker som gör en inspelning till redan förinspelat material.

1283290585_Donationen_SVTPlay_red.thumb.jpg.5ba94817ad331e46eac4d90ec6370789.jpg


Till vår hjälp hade vi Jorge Velasco, en etablerad inspelning- och mixtekniker som även han är baserad i hjärtat av Los Angeles. Han har mer än 10 års branscherfarenhet, och har arbetat med artister som Selena Gomez och även producenter som Bob Ezrin och Salaam Remi. Vi har nöjet att kontinuerligt jobba med Jorge i våra produktioner.

Gerardo_Jorge_Isabelle.thumb.jpg.f3e56acb6f20bcf55649789de8a5ec57.jpgGerardo Garcia Jr. (till vänster) och Jorge Velasco (mitten)

Det kan vara lätt att ha en glamouriserad bild av inspelningssessioner, särskilt när det gäller här i Hollywood. Men det är en hel del arbete och förberedelse som ligger bakom dessa jobb. En stor pusselbit i detta är budgetfrågan. Vanligtvis är inspelning i en större studio en dyr affär. Det mest prisvärda alternativet idag är som vi alla vet, är att använda sin egen hem-utrustning. Det sparar en hel del kronor i plånboken (dollar i mitt fall).

En nackdel med heminspelning är begränsningen av prylar. Det ideala scenariot skulle vara att ha tillgång till en stor uppsättning utrustning som finns i större studior, som exempelvis olika typer av mikrofoner, mixerbord, förstärkare och "you name it" – vilket kan vara avgörande för att få fram det där särskilda soundet du är ute efter, samt att påkostade inspelningsstudior är optimerade för att reducera rumsljud och annat oönskat.

Jag kommer nu gå in på exakt vilken utrustning och mikrofontyper vi använde under inspelningen av musiken till Donationen. Vi hade förmånen att spela in på den legendariska studion "The Village Studios" där artister som John Lennon, Elton John och Nine Inch Nails har hängt!

Jorge_Isabelle.thumb.jpg.e5ce84bde7f63cac35f6b686b3b956b7.jpg

Inspelning
Innan kompositions-processen startade för detta projekt, bestämde vi att vi skulle ta in två musiker, närmare bestämt en cellist och en pianist. Med detta i åtanke, var det lätt att komponera musiken, och ge cello och piano en mer framträdande roll i musiken.

Vi förberedde stems (olika ljudspår) för pianisten och cellisten som de kunde spela till. Innan vi anlände till studion, hade vi i god tid försett Jorge med dessa stems, som i sin tur skapade ett Pro Tools-projekt för varje cue (de olika musikstyckena i en film/tv-serie kallas för cues). Musikerna förseddes med hörlurar så att de kunde höra varandra samt klick/prelays (prelays = stems), och oss i kontrollrummet. Vi kommunicerade med dem via ett talkback-system som fanns i Neve 88R-bordet.

Stems.png.8b979b819cda4edeb0d589b661265aeb.png
Förberedda stems (olika ljudspår) för pianisten och cellisten

Isolerade ljudkällor för större flexibilitet
Jorge placerade flygeln vi skulle använda i mitten av det stora inspelningsrummet och cellisten i ett mindre separat inspelningsrum,  för att kunna isolera de två ljudkällorna och ha mer flexibilitet med att micka upp. På så sätt skulle vi även uppnå ett mer personligt och intimt sound; musikens karaktär var åt det mer emotionella och nakna hållet. Både piano och cello skulle vara de framlyfta instrumenten genom hela kompositionen.

759004700_TheVillageStudios_Pianist_red.png.caa0db3724a44d9772374c5ea4b7f44e.png   45108935_TheVillageStudios_Cellist_red.png.0b4c4648f133b105b7268cde293c5917.pngInspelning av piano och cello som utgör huvudinstrumenten i musiken till Donationen

Uppmickning av cellon
Vi satte upp totalt fem mikrofoner för cello som var anslutna till en Neve 88R-mixningskonsol, för att sedan ansluta utgången från Neve 88R till ingångarna i ett Pro Tools-system.  

Cellon mickades upp med en Neumann U47 nära ljudhålen för att fånga värme och "low end" (bas). Vi satte även upp ett overhead-stereopar ovanför notstativet för att fånga upp mer av själva stråken, samt för att få stereobredd. Cellisten satt i ett separat inspelningsrum för att inte få in pianoljudet i sina mickar och vice versa.

Det fanns en kombination av mikrofoner arrangerade i stereo och några i mono för både pianot och cellon. En del av ljudkontrollen var för att se till att balansen mellan stereo-par (L&R) och mono (center) skulle bli komplett, vilket betyder att ingenting ska vara för obalanserat från vänster till höger eller mitten. Jorge justerade rätt volymer via preamp gain för varje mikrofon.

1826690233_Cello_MicPlacements.jpg.66d3f5803d1971f0cb3c96e5ccfe535a.jpg
Uppmickningen av cellon

Tips! Oavsett vilket instrument du spelar in, se till att lyssna och välj bästa mikrofonplacering baserad på specifik situation. Varje ljudtekniker har sina egna åsikter och expertis när det kommer till mickplacering, vilket också varierar beroende på typ av mikrofoner som används.

Hur spelade vi in flygeln?
Jorge satte upp två par stereomickar, Neumann M49 x 2 för vänster-höger vid flygeln, AKG 414 x 2 inuti flygeln nära hamrarna och en mono Coles 4038 i mitten av pianot nära mitten-C. Anledningen till den här specifika setup:en var för att få till både ett nära intimt pianoljud och samtidigt ett djup. Att använda en kombination av mono- och stereomickar är för att fånga både ett nära och mer avlägset ljud, som ger en mer korrekt reflektion av hur vi hör en flygel.

2126947704_Piano_MicPlacements_red.png.c2186356b6a8d06fa01eeee1b9e4650d.png

Mickplaceringen gällande inspelningen av flygeln

Bra att tänka på: Flyglar spelas oftast in i ett större inspelningsrum. På grund av instrumentets storlek så kommer mick-placeringen ha stor inverkan på hur det inspelade ljudet låter.

Videoklipp från inspelningen av Donationen:


Lyssna på hela soundtracket här (Spotify)


Tips till dig som vill jobba som ljudtekniker:
  • Ett vanligt nybörjar-fel är att placera mikrofon för nära källan och försöka spela in så starkt som möjligt.
  • Öva på att jobba i snabb takt och göra så få misstag som möjligt.
  • Lyssna noga till källan vart det bästa ljudet finns, så att det finns en empirisk startpunkt att välja rätt mikrofon och placering.
  • Det hjälper att vara en B-personlighet; disciplin, tålamod och ett detaljerat sinne är ett bra recept välkomnat av musiker, artister, producenter och kompositörer.
  • Kom ihåg att använda dina öron!

I nästa del går vi igenom produktion- och mixningsdelen av musiken. Missa inte det!



1 Comment


Recommended Comments

Länken funkar inte bra på min gamla Ipad så jag kan inte kolla men några tankar dyker upp.

Bakgrundsmusik stör ofta äldre tittare när där är dialog samtidigt. Behöver man verkligen så stora insatser för att fånga två ljudströmar som inte ens ska fronta i produktionen. Om ni inte bor därover så är det ju ärligt talat inte miljövänligt att åka så långt för ett jobb man lätt kan få gjort i svedala.

 

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Annons
  • Similar Content

    • By AlexanderJanssonmusik
      Hej! 
      Jag har tänkt försöka på mig en karriär i att skriva musik för reklam/jinglar/podcast osv! 
      Är mycket medveten om att det är stenhård konkurens på detta. Men kul är det iallafall! 
      Är det någon som har tips på hur man ska komma igång? Jag har varit i kontakt med två filmföretag som är intresserade varva ena jag precis skrivit färdigt en låt till. 
      Här nedan kan man lyssna på min demo! 
      https://www.fiverr.com/share/vEomN
       
    • By Chillsneider
      Tjena! Jag gör ibland musik då och då som inte riktigt blir vanliga låtar, som jag tänker mig borde passa till film. Har gjort lite musik till kortfilmer på amatörnivå. Men vill utveckla det hela lite, men svårt att få kontakter inom området, både att göra musik ihop med någon eller att skicka till folk som håller på med film.
      Just detta låter lite episkt, inte typiskt hur min stil är, men något som jag skrivit och producerat helt själv som ger en liten fingervisning av hur det kan låta.
      Tar gärna emot kritik på soundtracket, och söker samarbetspartner eller någon i branschen att bolla med så hör gärna av dig om det låter intressant. 
       
    • By Recultcha
      Hej Studio-medlemmar! 
      Jag heter Jimmy och är mitt i uppstarten av mitt företag Film heart music! Jag har sysslat med musik rätt länge, mestadels som musiker i olika bandkonstellationer, men de senaste tre-fyra åren har jag jobbat in mig mer och mer på filmmusiksområdet. Har gjort filmmusik för en del kortfilmer och söker ännu fler projekt att jobba med! 
      Jag har en förfrågan:
      - Finns det någon här som vill köra ett samarbete? Jag har en hemsida där det finns plats för samarbetarens logga (länkas ens hemsida från andra hemsidor som inte är sociala medier hittar google den bättre och anser att den är mer tillförlitlig).
      Någon kanske sysslar lite med film eller animationer? Eller är musiker och vill ha sin musik mixad eller mastrad? Det går säkert att göra lite samarbeten, bara man har fantasi Pengar tjänar jag redan på att utföra sådana tjänster, så mitt syfte nu är att hitta samarbetspartners och projekt som kan marknadsföra mig lite, samt att jag vill ha mer erfarenhet.
      Är inte hundra på om man får skriva så här, så säg gärna till om jag gör nåt fel, så fixar jag till det!
      Till musiker:
      Om du är musiker och vill ha din musik mixad gratis kan jag göra det mot marknadsföring och att jag får vara med å STIM-anmäla/SAMI-anmäla beroende på vad jag ska göra med er inspelning. Dock, eftersom det skulle vara gratis, kan jag behöva prioritera projektet ganska lågt och vår deadline får vara ganska flytande.
      Ska vi sätta en deadline för mixning kan vi snacka en billig peng, vill man ha seriös mixning så blir det givetvis marknadspris så att jag inte förstör för mina kära kollegor i branschen
      Titta gärna in på min hemsida och ge mig gärna feedback! Finns portfolio på hemsidan med youtubefilmer och soundcloud. Säg gärna till om jag kan göra nåt i gentjänst! www.filmheartmusic.com
      Allt gott, Jimmy - Film heart music
    • By hjohansson
      Tjena Studiofolk!
      En kompis rekommenderade mig att kolla in sidan och säga hej, så jag gör det. Hej!
      Hannes heter jag, är 22 år och kommer från Östersund. Så fort tiden är på min sida sitter jag med min kaffepanna och plinkar i min hemmastudio. Jag gör olika sorter musik men fokuset ligger inom ramarna film och spel. Håller det kort sådär så om ni vill veta mer om min musikaliska bakgrund, min setup eller vad som helst så är det bara att fråga.
      YOUTUBE: http://bit.ly/2bYpZ53 FACEBOOK: https://www.facebook.com/hjcomposer SOUNDCLOUD: https://soundcloud.com/hannesjohansson   Senaste stycket: http://bit.ly/2c5xQB4   Prenumerera gärna om ni vill. Kul att ha hittat hit och skål på er!
    • By OneVoice
      Kvinnlig låtskrivarduo och sångerskor söker driven och erfaren producent och mixare för samarbeten till Eurovision, Melodifestivalen, singel-releaser, filmmusik och reklammusik!
      Vi har framgångsrikt tävlat som låtskrivare, producenter och körsångerskor med 12 låtar i nationella uttagningar till Eurovision Song Contest under 2013-2015 i Finland, Rumänien, Cypern, Vitryssland, Moldavien, Litauen, Ukraina och Malta och tagit 3:e och 4:e-placeringar. Utöver det har vi skrivit signaturmelodi till TV-serie i SVT, Islands officiella Pride-låt 2014 med artisten Sigga, samt varit finalister i Svensktoppen nästa Västmanland 2015. Vi har också gjort ett antal singelreleaser i Europa och tävlat i Melodifestivalens webbjoker. Vinnare av det nationella musikpriset "Lira" för årets bästa musikvideo i Vitryssland 2015, vinnare av Director's award i Nashwille International Song & Lyrics contest, vinnare av Home Composed Song Contest för svenska låten Här kommer solen och fick Silver A&R Award för bästa låt och video av Beat100 för svenska låten Tusen stjärnor.
      Vi siktar nu högre och söker dig som är engagerad och vill hitta ett givande och långvarigt samarbete där vi tillsammans tar fram professionella hitlåtar inom pop/schlager/dance/rnb/country/ballader. Till att börja med handlar det om att ta fram högkvalitativa produktioner och mixar utifrån melodiidéer och arr/pre-produktioner som vi sedan tar vidare till nästa nivå.
      Ett plus förutom mycket erfarenhet och känsla för att skapa produktioner som matchar rätt, är kontakter med branschfolk och artister, att du spelar t ex gitarr/blås/trummor, samt också har känsla för melodier och textförfattande.
      Ersättning sker i form av överenskommen % av royalites.
      Om detta låter intressant, tveka inte att kontaka oss direkt så pratar vi vidare!
      Ylva & Linda
      ylvalinda.persson@gmail.com
  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.