Jump to content

Sveriges livescen dör när det inte går att planera


Sarah Dawn Finer

1,308 views

På frontlinjerna har folk jobbat för att rädda liv.

Vi förstår alla allvaret i pandemins öga.

Sverige har haft en lite annan strategi än många delar av världen och nu öppnas det långsamt upp gränser.

Snart går vi in i augusti, och fortfarande hör vi bara tysthet från ansvariga angående livescenen. Trots att vi har lösningar och kan göra de självklart nödvändiga och viktiga justeringar som krävs, men snart har det gått 5 månader sen i princip hela denna bransch fick näringsförbud.

De ord som hörs är tyvärr tomma ord utan handling. Inga arrangörer, producenter, teknikleverantörer, scenbyggare, ljud och ljustekniker, scenografer, musiker, skådespelare, dansare, sångare eller artister som jobbar med live musik, teater, cirkus, events eller föreläsningar för den delen, inga kulturutövare/kulturarbetare har en chans att planera att starta upp sin verksamhet igen, eller få jobb/kunna jobba på riktigt, förrän vi får svar eller besked om vad som komma skall ang restriktioner i framöver. Eller hjälp till alla under tiden. Det kostar mycket att annonsera, och tar tid att sälja biljetter.

Att blocka av platser eller sektioner på en konsert eller ett event är inte svårt, eller att följa rekommendationer, men det kräver åtgärder, och planering.

Det kräver förhållningsregler som är lika för alla och tydliga. Just nu är det inte så.

Kultur- och livebranschen dör och blöder varje dag. Att få hjälp i systemet som det är utformat när man har ett frilansande kulturyrke/enskild firma är långt svårare än det ska behöva vara.

Även om alla gör det dom kan, på alla sätt, och det kan göras livegig för 50 pers och streama hela hösten, så blir det ohållbart för hela kulturbranchen med dom förutsättningarna. Amanda Lind och Folkhälsomyndigheten måste göra åtgärder nu.

För ja, det är surrealistiskt att var och varannan dag se bilder på folksamlingar på stränder, tåg, flyg, butiker och semesterorter, men veta, att om jag ställt mig i den folksamlingen och börjat sjunga så hade alla utom 50 personer fått stanna kvar.

Och det hade behövt sökas tillstånd innan, och annonseras innan och läggas pengar på ljus, ljud, musiker och lokal innan vi ens hade fått det.

  • Gilla 1
  • Tack! 1

16 Comments


Recommended Comments

Planerad verksamhet skiljer sig från icke planerad verksamhet. De allra flesta inom nöjesbranschen som har kapacitet att utöva musik på det sättet som du beskriver, har möjlighet att tillsvidare ta andra jobb.

Det finns många grupper inom samhället som har drabbats mycket hårdare av denna pandemi, utan att skrika högt om saken. Vissa saker får man bara acceptera i ett undantagstillstånd.

Viktigast av allt är naturligtvis att alla oberoende av vad, säkerställer att sin medmänniska är hyfsat säker. I den mån det går.

 

Link to comment
On 2020-08-03 at 16:10 sa Atla Daga:

De allra flesta inom nöjesbranschen som har kapacitet att utöva musik på det sättet som du beskriver, har möjlighet att tillsvidare ta andra jobb.

Nu är jag inte med på vad du grundar det på eftersom arbetslösheten just nu går uppåt, men det väsentliga är att många i nöjesbranschen är beroende av varandra och att ledtiderna ofta är långa. Utebliven möjlighet att planera innebär en risk för en bransch även om det finns de som under tiden kan ta andra jobb.

Dessutom är det också så att många inom nöjesbranschen är egenföretagare med enskilda firmor, och därigenom står utanför många av de skyddssystem (som exempelvis permittering) och som anställda samt ägare av aktiebolag har.

Tycker att Gardell också sätter fingret på problemet på ett bra sätt, att det går bra att sitta 250 personer i en lokal och äta, men i den stund som Danny Saucedo stiger in så är det en förbjuden tillställning. Branschen har ett yrkesförbud, och det är inte många branscher som har fått.

Argumentet att det finns de som har det värre anser jag inte ursäktar en orättvisa som mycket lätt hade kunnat undvikas med tydligare besked och mer rättvisa gränsdragningar.

Link to comment

Jag anser att alla har ett personligt ansvar oberoende av regler. Det ansvaret tas allt för sällan. Istället är det hårklyverier om vem som ”får” göra vad. Enligt mig är det magstarkt och tråkigt att en endaste någon beklagar sig över det faktum att de måste begränsa sig. Att under en pandemi där många människor får sätta livet till, fastna i termer där man jämför ”villkor”. Det borde vara upp till varje enskild person att ta det ansvar man bör. Gentemot sin medmänniska. 
Just när pandemin bröt ut, fanns det mänger med jobb som inte blev tillsatta inom exempelvis livsmedelshandelns internet avdelningar. Även inom vården. Den generella arbetslösheten är inte alltid applicerbar på alla situationer heller.

Det är beklagligt på alla sätt att ens någon beklagar sig över det faktum att de inte kan leva som vanligt när andra människor avlider.

Link to comment

Hej, självklart är det fruktansvärt att människor dör, och givetvis har man ett eget ansvar - vilket jag är helt övertygad om att var och en av oss alla tar så långt det bara är möjligt. Det är en självklarhet. Men det är inte vad denna diskussion handlar om. Vad nöjes/kulturbranschen upplever just nu är på många håll en ganska grov orättvisa, och vi pratar om en bransch som vad jag vet omfattar fler än vad fordonsindustrin i Sverige gör.

Link to comment

Det finns inget förbud mot tillställningar där det är färre än 50 gäster. Branschen har inte näringsförbud, det finns en möjlighet till anpassning, och det är många musiker som faktiskt har anpassat sig till detta om än lite besvärligt. Orättvisa? Du skrev ju själv att man inte kunde argumentera med att det fanns grupper som hade det värre. Är inte det orättvist då? När är det orättvist? Och vilka grupper exakt får vara med i klubben ”detta är orättvist”? Hela denna diskussionen är helt absurd för mig, som själv har varit tvungen att isolera mig sedan mars, men ändå legat inne tre gånger på Covid 19 avdelningar. Alla dessa personer som har drabbats, alla som har avlidit, alla som har anhöriga som har avlidit, var är respekten för dem? Den verkar knappt existera hos en del svenskar, vilket är mycket sorgligt på alla sätt. Man kan vara musiker trots Covid 19, men man kan aldrig någonsin få tillbaka alla de som har fått sätta livet till.

Link to comment
1 timme sedan sa Atla Daga:

Branschen har inget yrkesförbud. 

Nej, så klart inte ett absolut yrkesförbud, men jag förutsätter att du förstår poängen i meningen jag skrev där det handlar om yrkesförbud i praktiken.

Link to comment
1 timme sedan sa Atla Daga:

Det finns inget förbud mot tillställningar där det är färre än 50 gäster. Branschen har inte näringsförbud, det finns en möjlighet till anpassning, och det är många musiker som faktiskt har anpassat sig till detta om än lite besvärligt. Orättvisa? Du skrev ju själv att man inte kunde argumentera med att det fanns grupper som hade det värre. Är inte det orättvist då? När är det orättvist? Och vilka grupper exakt får vara med i klubben ”detta är orättvist”? Hela denna diskussionen är helt absurd för mig, som själv har varit tvungen att isolera mig sedan mars, men ändå legat inne tre gånger på Covid 19 avdelningar. Alla dessa personer som har drabbats, alla som har avlidit, alla som har anhöriga som har avlidit, var är respekten för dem? Den verkar knappt existera hos en del svenskar, vilket är mycket sorgligt på alla sätt. Man kan vara musiker trots Covid 19, men man kan aldrig någonsin få tillbaka alla de som har fått sätta livet till.

Det är självklart sorgligt när folk dör. Men vad föreslår du? Att alla skall sitta inne i sitt hem utan frihet och utan nöjen, för att undkomma en död som i slutändan är oundviklig? Var och en är självklart fri att isolera sig bäst den kan och vill, men det börjar bli farligt när man skall tvinga andra att handla efter ens egna rädslor. I ditt fall hjälpte tydligen inte isolering ändå, vilket är beklagligt, men samtidigt visar det att det inte finns några garantier här i livet vilka mått man än tar för att skydda sig.

Personligen tycker jag att det viktigaste av allt är att värna om friheten. Att ge bort den, för vad det än må vara, är i min mening helt galet.

Utan frihet, yttrandefrihet, frisk luft och nöjet att tillsammans med vänner även i framtiden kunna avnjuta musik, sport m.m. så är livet ändå inte värt att leva. Man ska inte vara så säker på att den frihet man lättvindigt ger ifrån sig snart kommer tillbaka. Det vore historielöst att tro det, och ett hån mot alla dem som har kämpat för det många idag tar allt för givet.

Det logiska vore att man hjälps åt att isolera dem som är oroliga för att bli smittade. Vi övriga bör se till att leva livet bäst vi kan, en dag tar det slut oavsett om vi isolerar oss från våra medmänniskor eller inte. Många gånger saknar man inte vad man har förrän det är borta, kan vara viktigt att ha i åtanke.

Link to comment
2 minuter sedan sa -Johan-:

Det är självklart sorgligt när folk dör. Men vad föreslår du? Att alla skall sitta inne i sitt hem utan frihet och utan nöjen, för att undkomma en död som i slutändan är oundviklig? Var och en är självklart fri att isolera sig bäst den kan och vill, men det börjar bli farligt när man skall tvinga andra att handla efter ens egna rädslor. I ditt fall hjälpte tydligen inte isolering ändå, vilket är beklagligt, men samtidigt visar det att det inte finns några garantier här i livet vilka mått man än tar för att skydda sig.

Personligen tycker jag att det viktigaste av allt är att värna om friheten. Att ge bort den, för vad det än må vara, är i min mening helt galet.

Utan frihet, yttrandefrihet, frisk luft och nöjet att tillsammans med vänner även i framtiden kunna avnjuta musik, sport m.m. så är livet ändå inte värt att leva. Man ska inte vara så säker på att den frihet man lättvindigt ger ifrån sig snart kommer tillbaka. Det vore historielöst att tro det, och ett hån mot alla dem som har kämpat för det många idag tar allt för givet.

Det logiska vore att man hjälps åt att isolera dem som är oroliga för att bli smittade. Vi övriga bör se till att leva livet bäst vi kan, en dag tar det slut oavsett om vi isolerar oss från våra medmänniskor eller inte. Många gånger saknar man inte vad man har förrän det är borta, kan vara viktigt att ha i åtanke.

Utan frihet, yttrandefrihet, frisk luft och nöjet att tillsammans med vänner även i framtiden kunna avnjuta musik, sport m.m. så är livet ändå inte värt att leva.
 

Så då menar du att mitt liv, som exempel inte är värt att leva? Detta var bra information till alla de som inte lever riktigt så enkelt som ni gör.

Link to comment

”Det logiska vore att man hjälps åt att isolera dem som är oroliga för att bli smittade.”

Det logiska i sammanhanget vore om de som kunde faktiskt hjälpte de som var tvungna att hålla sig isolerade. I hemmet. Det sker bara mycket knappt. Det verkar för mig som om en del tycker att de har väldigt många fler rättigheter än vissa andra människor, utan att ens känna att de kanske borde dela med sig lite till de som har det sämre ställt, eller är sjuka/gamla.

Link to comment
37 minuter sedan sa -Johan-:

Det är självklart sorgligt när folk dör. Men vad föreslår du? Att alla skall sitta inne i sitt hem utan frihet och utan nöjen, för att undkomma en död som i slutändan är oundviklig? Var och en är självklart fri att isolera sig bäst den kan och vill, men det börjar bli farligt när man skall tvinga andra att handla efter ens egna rädslor. I ditt fall hjälpte tydligen inte isolering ändå, vilket är beklagligt, men samtidigt visar det att det inte finns några garantier här i livet vilka mått man än tar för att skydda sig.

Personligen tycker jag att det viktigaste av allt är att värna om friheten. Att ge bort den, för vad det än må vara, är i min mening helt galet.

Utan frihet, yttrandefrihet, frisk luft och nöjet att tillsammans med vänner även i framtiden kunna avnjuta musik, sport m.m. så är livet ändå inte värt att leva. Man ska inte vara så säker på att den frihet man lättvindigt ger ifrån sig snart kommer tillbaka. Det vore historielöst att tro det, och ett hån mot alla dem som har kämpat för det många idag tar allt för givet.

Det logiska vore att man hjälps åt att isolera dem som är oroliga för att bli smittade. Vi övriga bör se till att leva livet bäst vi kan, en dag tar det slut oavsett om vi isolerar oss från våra medmänniskor eller inte. Många gånger saknar man inte vad man har förrän det är borta, kan vara viktigt att ha i åtanke.

Tvinga andra att handla efter ens egna rädslor? Vet du om att det finns många människor som tillhör riskgrupper de själva absolut inte har valt. 

Link to comment
1 timme sedan sa Atla Daga:

Utan frihet, yttrandefrihet, frisk luft och nöjet att tillsammans med vänner även i framtiden kunna avnjuta musik, sport m.m. så är livet ändå inte värt att leva.
 

Så då menar du att mitt liv, som exempel inte är värt att leva? Detta var bra information till alla de som inte lever riktigt så enkelt som ni gör.

Nej det menade jag inte, jag skrev från mitt perspektiv. Och om du med ni menar artister eller branschfolk så har jag ingen inkomst från det hållet, och mitt liv är kanske inte så enkelt som du tror. Och i all välmening; man ska vara försiktig med att döma andra om man inte har någon aning om hur de har det. Bara för att vissa ser ut att ha det lätt är det inte säkert att det är så.

 

1 timme sedan sa Atla Daga:

”Det logiska vore att man hjälps åt att isolera dem som är oroliga för att bli smittade.”

Det logiska i sammanhanget vore om de som kunde faktiskt hjälpte de som var tvungna att hålla sig isolerade. I hemmet. Det sker bara mycket knappt. Det verkar för mig som om en del tycker att de har väldigt många fler rättigheter än vissa andra människor, utan att ens känna att de kanske borde dela med sig lite till de som har det sämre ställt, eller är sjuka/gamla.

Det var det jag menade. Att det är bättre om de som är oroliga isolerar sig, och får hjälp av oss andra.

 

39 minuter sedan sa Atla Daga:

Tvinga andra att handla efter ens egna rädslor? Vet du om att det finns många människor som tillhör riskgrupper de själva absolut inte har valt. 

Om man tillhör någon riskgrupp så har man all rätt att isolera sig om man finner den lösningen bäst, det är hjälp till sådana åtgärder man borde satsa på i stället. Men att förespråka tvingande åtgärder mot andra människor... det var det jag menade. I ett välmående samhälle blir det lättare att ta hand om dem som behöver hjälp.

Du behöver inte utgå ifrån att jag vill dig ont.
Tack för mig, ha det bra.

Link to comment

Självklart vill du mig inget ont. Jag bara reflekterar över det som skrivs. Jag utgår heller inte ifrån att någon har det på ett specifikt sätt, men tycker att allas liv är värda att leva, även om man inte kan leva såsom du beskriver det.

God kväll!

Link to comment

I all välmening skulle det vara intressant att veta hur stor andel av detta forumets medlemmar som skulle kunna samla fler än 50 betalande lyssnare om hen arrangerade en spelning.

...Jag tvivlar på att jag skulle locka 50 pers.

(Som framgångsrik låtskrivare tjänade jag inga pengar före krisen och inget efter.)

Edited by Erik dP
Link to comment
On 2020-08-06 at 14:08 sa Erik dP:

I all välmening skulle det vara intressant att veta hur stor andel av detta forumets medlemmar som skulle kunna samla fler än 50 betalande lyssnare om hen arrangerade en spelning.

Jag vet många sommar-evenemang t ex stadsfestivaler där små artister kan samla 300 åhörare på en liten scen genom att vara en liten del av ett större utbud. 

Link to comment
On 2020-08-07 at 20:13 sa Linus:

Jag vet många sommar-evenemang t ex stadsfestivaler där små artister kan samla 300 åhörare på en liten scen genom att vara en liten del av ett större utbud. 

Är dessa 300 åhörare då betalande publik, eller ingår uppträdandet i ett gratisevenemang?
 

Jag antar att det är lätt att få 300 betalande åhörare om man tex är förband till någon större artist. Men jag tänkte snarare hur många betalande åhörare forumets medlemmar kan få på egen hand.

Edited by Erik dP
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      David Henriksson. (Foto: Sean Marshall)
      David Henriksson är sedan två år baserad i Nashville där han jobbar som gitarrist för flera olika artister. Kanske har du läst hans tidigare blogginlägg på Studio? Nu kan du åter följa David och ta del av hans erfarenheter. Men först, en sammanfattning av hans resa så här långt.
      Första tiden i Nashville
      – När jag flyttade till Nashville i juli 2017 hade jag fyra country-gig bokade första veckan och inget annat. De två första månaderna trillade det in massor av jobb och jag spelade med minst en ny artist eller band varje vecka och där det varje vecka var upp till 35 nya låtar att lära sig. Efter sex veckor fick jag erbjudande att göra en audition för att spela med Tracy Lawrence som med sina 18 singelettor och 14 miljoner sålda countryplattor verkligen är en legend. Jag spelade med honom i ett och ett halvt år, och fick vara med om konserter på bland annat Grand Ole Opry House och Ryman Auditorium – två av de mest ikoniska konserthusen för countrymusik. Det blev också spelningar på flera festivaler. Ibland upp till 30 000 personer i publiken, samt även flera tv-framträdanden.
      Fler gigerbjudanden och auditions
      – När jag hade spelat i några veckor med Tracy Lawrence, fick jag ett samtal av en kille som är bandledare för en countrysångare som heter Kenny Chesney som sålt 29 miljoner plattor och haft runt 30 singelettor, 16 av hans album har toppat Billboard-listan. Dessutom har han vunnit massor av Country Music Association Awards. De ville att jag skulle göra en audition för att spela med Kenny som nyligen blivit av med sin gitarrist. Vi var sex personer som blev inbjudna till audition men tre dagar senare fick jag ett sms av bandledaren som bad mig ringa honom. Han berättade att gitarristen som planerat att sluta hade ångrat sig, så det blev tyvärr ingen audition. Ändå häftigt att vara en av sex gitarrister i stan som var påtänkt, speciellt efter så kort tid i Nashville.
      – Några månader senare ringde samma bandledare igen till mig och undrade om jag ville göra en audition för en yngre countryartist som heter Michael Ray, och då stod det till slut mellan mig och en annan, men de valde den andra killen. Jag har fått rätt många erbjudanden men som i många fall varit svårt att kombinera med mina huvudsakliga gig. För mig är det viktigt att vara trogen mitt eget val vilket innebär att jag får tacka nej till spelningar och därmed pengar, men det är skönt att ha fokus på turné varje helg med Kyle Daniel och många förbandsgig till olika artister. Bland annat ska vi inom kort spela i Florida och sjunga och spela nationalsången innan countrystjärnan Brad Paisleys gig i Orlando. Sedan ska vi spela in Kyle Daniels nya platta de närmaste månaderna.

      Från sista gighelgen med Tracy Lawrence. (Foto Timothy Hiehle)
      Svåra karriärsbeslut
      – I januari 2019 hoppade jag av giget med Tracy Lawrence och det var efter flera månaders funderingar om framtiden med min familj, flickvän och nära vänner, och jag kände att jag ville göra lite andra saker också. Dessutom fick jag ett erbjudande om att spela med en god vän till mig, (Kyle Daniel som nämns ovan), i en musikstil som kanske ligger ännu närmare hjärtat – fortfarande countrybaserat men med lika mycket rock- och bluesinfluenser.
      – Under 2019 har jag spelat för betydligt mindre publik och för mindre pengar men det känns ändå rätt. Mitt visum går ut i februari 2020 och jag vill jobba i både Sverige och USA. Men jag behöver försöka förlänga mitt visum. Det viktigaste för det är att visa att man gjort vettiga saker, och jag håller på för fullt att skicka in en massa material som intervjuer, artiklar, medverkande på plattor med mera till min advokat. Detta är sådana saker de huvudsakligen kollar på när de går igenom en visumansökan. Det blir också hårdare och hårdare att få visum. Om jag åker hem nu så kanske det är näst intill omöjligt om några år att få visum igen.

      Inspelningen av EP. Producenten Guthrie Trapp till vänster om David och brodern Viktor längst ut till höger (Foto: Mikael Audell)
      Inspelning av EP med producenten Guthrie Trapp
      – Ett av målen för resan var att spela in en EP – en egenskriven soloplatta med fem låtar tillsammans med producenten Guthrie Trapp. Planen var att det skulle ske ganska omgående när jag kom till Nashville. Syftet var att ha någonting att visa upp för att få gig, men det visade sig snabbt att i Nashville finns det så mycket jobb att man inte behöver ha någon soloplatta att visa upp för att få jobb. Här finns ett stort behov av gitarrister och på en del gig är det till och med upp till fyra gitarrister på scen.
      – EP:n blev inte inspelad förrän i april 2019. Istället för att hyra in en massa Nashville-musiker så gjorde jag det med min bror som är en väldigt duktig trummis och som jag spelat mycket med genom åren. Så vi gjorde EP:n när han var över på besök tillsammans med några andra kompisar.
      Levande studioklimat
      – Studioklimatet här i Nashville är otroligt levande – mer än på många andra platser. Men det är dyrt att hyra in sig. Tack och lov hittade vi ett rätt billigt alternativ, en ganska liten studio. Jag ville spela in alla i samma rum så att det skulle kännas som en livetagning med fyra musiker i samma rum utan klicktrack och inga extra pålägg efteråt. Det blir förstås läck mellan mickarna, men det finns väldigt många bra plattor genom åren där folk har spelat in på detta sätt. Så vi gjorde 2-4 tagningar per låt, och visst kände jag att jag hade kunnat spela ännu mer perfekt ibland, men det finns en glöd där som är svår att återskapa om man gör 75 tagningar själv efter att de andra satt sina bakgrunder. Guthrie Trapp var med som producent. EP:n kommer släppas under hösten 2019.

      Som förband till legendariska Charlie Daniels Band i Montgomery, Alabama. (Foto: Sean Marshall)
      – Jag spelar just nu med Kyle Daniel och gör även en del andra frilansjobb och vill också komma in lite mer i studiosvängen. Samtidigt känner jag att man måste vara i stan längre för att få in en fot där. Det är en mindre skara musiker som gör studiojobb jämfört med oss som turnerar. Vissa hinner göra 2-3 studiosessioner per dag, men som turnerande musiker så är det ju svårt att hinna spela med 2-3 artister samma dag.

      David och nye Nashville-svensken Karl-Johan Wigander på scen med Kyle Daniel i Chattanooga. (Foto: Sean Marshall)
      – Under de två åren jag har varit här så har det mest blivit country-gig, men även rock och blues-influerade saker. Jag hoppas det i framtiden blir ”Americana-grejor” – lite mer avskalad, organisk och mer akustisk musik, som till exempel Chris Stapleton med
      mycket akustiska gitarrer. På sistone har jag haft sällskap av en annan svensk – en 20-årig göteborgare som heter Karl-Johan Wigander. Otroligt bra trummis! Han har redan hunnit plugga på både ”Berklee Collage of Music” i Boston och ”Musicians Institute” i Los Angeles, och han har spelat med mig och Kyle sedan början av augusti. Det är kul med ytterligare en svensk i bandet. Hans visum går också ut i februari 2020 så vi kämpar på båda två med visumfix i veckorna och turnerande på helgerna.
      Videon som släpptes via Rolling Stone Magazines hemsida.
      Från och med nu på torsdag (17 oktober) kan du följa Davids fortsatta äventyr genom Davids Nashville-blogg här på Studio.
      Vill du kolla in tidigare bloggar från David i Nashville så finns de här.
    • By Hasse Nilsson
      Lär dig lira gura

      Fender bjussar på tre månaders kostnadsfri tillgång till företagets tjänst Fender Play, en plattform för både nybörjare och rutinerade musiker som spelar bas, gitarr eller ukulele. Play fungerar både med dator och mobil. Läs mer om hur du aktiverar ditt konto på tjänsten.
      Kostnadsfria analoga drömmar

      Native Instruments skänker samplingsinstrumentet Analog Dreams med anledning av krisen med covid-19. Du behöver Kontakt Player för att rocka loss med de över 100 1980-talsdoftande ljudinställningar. Kontakt Player är också gratis och funkar med både Windows och Mac.Ladda ned Analog Dreams här.
      Skaffa Soundation Premium om du pluggar

      Det webbaserade inspelningsprogrammet Soundation erbjuder skolor gratis Premium för att stötta musikundervisningen under corona-tider. Soundation Premium ger obegränsad tillgång till Soundations alla funktioner, exempelvis obegränsade projekt, över 20 000 samplingar, tio mjukvaruinstrument, 15 ljudeffekter, automatisering med mera.
      Läs mer här.
      Har du tips på tjänster, mjukvaror eller andra erbjudanden som erbjuds utan kostnad i dessa tider? Dela dina fynd med andra i kommentarsfältet under artikeln.
    • By Lotta Fahlén
      Ivy Ofori
      Ivy Ofori är bokare, projektledare och event manager som förutom att driva det egna boknings- och managementbolaget Pink Ivy Management, jobbar på det internationellt kända kulturhuset Mejeriet i Lund. Hon har tidigare jobbat på festivaler som Roskildefestivalen och Malmöfestivalen.  
      Idag jobbar du på Mejeriet och driver ett eget företag, vill du dela med dig lite av resan dit?
      – 2010 och var jag ny i Lund, och även rätt ny i Sverige, med en master i kommunikationsvetenskap i fickan och befann mig plötsligt i en situation där jag inte kunde använda mitt främsta yrkesverktyg - mitt modersmål tyska. Jag började då jobba inom logistik och supply chain-sektorn och verkade ha någon slags talang för denna stundvis ganska tuffa och stressiga transportbransch. Men det var ju inte det jag skulle göra med mitt liv. Vid sidan om började jag jobba som volontär på Mejeriet i Lund där jag lärde mig mycket om hur livebranschen fungerar. Så småningom växte mitt ansvar inom organisationen och det gav nya möjligheter. Man kan säga Mejeriet har varit min dörröppnare som fick mig att förstå att jag ville vara verksam inom musikbranschen.
      – Sedan dess har jag haft lite olika roller på både Mejeriet, Popkollo Malmö, Roskildefestivalen och andra festivaler och har bygg upp ett stort nätverk. Jag har haft mycket och väldigt nära kontakt med olika artister och så småningom väcktes idén om att starta mitt eget management- och bokningsbolag där jag lägger artisternas individuella behov i fokus. Nu jobbar jag enbart med kvinnliga och icke-binära artister under Pink Ivy Management då det är just de artister jag vill lägga min tid och energi på. Så man kan säga att jag gjort mig själv en tjänst med detta - det finns ju gott om cis-män som jobbar med cis-män annars i vår bransch.
      Hur ser en vanlig arbetsdag för dig ut?
      – Just nu, eller snarare sedan i mars, är det ju ganska annorlunda på grund av corona. Det är minst sagt lite oglamoröst just nu men vanligtvis håller jag många bollar i luften samtidigt som en hand alltid måste vara fri för annat som dyker upp. Jag jobbar deltid på Mejeriet med olika projekt och administration, driver företag och så är jag småbarnsmamma.
      – Vanligtvis under en dag har jag kontakt med många olika personer som artister, agenter, press, gäster, replokalsband, myndigheter... you name it. Vissa dagar känner jag mig inte utmanad alls medan jag andra dagar önskar jag att dygnet hade flera timmar. Det gäller att anpassa sig och trappa upp när det väl blir crunch. Med mitt eget företag är det dock viktigt för mig att hålla arbetsbelastningen på en rimlig nivå, inte minst för ”mina” artister - jag strävar alltid efter ett hållbart arbetssätt.
      Kan du dela med dig av lite tips och tricks som du lärt dig genom åren?
      – Jag har själv lätt för att slänga mig ut i vimlet och strunta lite grann i hur andra gör. Det låter kanske självklart men de flesta kopierar andra. Gör inte det utan hitta ditt bästa sätt så har du också chans att hitta jobbet, skivbolaget eller samarbetet som passar just dig. Våga be om hjälp och ta personliga möten. Strunta i att skicka ett mejl och ring personen istället kan jag rekommendera. Har upplevt att många inte är bekväma med att ringa när de kan mejla eller texta istället men jag tycker oftast det fungerar bättre med telefonsamtal.
      – När det kommer till band och artister som letar bokningar eller bokningsbolag så tycker jag personligen att det är kul när de vågar vara nischade.
      Vilka egenskaper är viktigast hos någon som jobbar med projektledning, bokning och management?
      – Jag tänker att det är viktigt att man delar med sig när man jobbar i team och delegerar ansvar till kollegor - att faktiskt släppa på kontrollen och låta andra äga vissa bitar i arbetet istället för att bedriva micromanagement. Sedan är det jätteviktigt med kommunikation, att vara tydligt med sitt budskap och absolut inte använda härskartekniker. Flexibilitet är också viktigt, man måste vara beredd att kassera idéer och hitta bra alternativ istället. Och sist men inte minst är ärlighet essentiellt - ingen kan och vet allt, jobba med andra experter och ge andra chans att glänsa.
      Till någon som skulle vilja göra det du gör, vad är ett bra första steg att ta?
      – Jag tror det beror lite på vilken bakgrund man har men generellt är det ju aldrig fel att hör av sig till sitt favoritspelställe och höra om de behöver hjälp. Att ställa upp eller göra det lilla extra brukar betala tillbaka är min erfarenhet. Jag har under hela min karriär vidareutbildat mig vid sidan om inom musikjuridik, musikhistoria, music management och för mig är det en fortlöpande process. Det är bara att börja!
      Länkar:
      Mejeriet
      Pink Ivy Management

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By PTP2021
      Det kommer att arrangeras ett större välgörenhetsevent i stadsparken i Örebro nästa sommar (2021).
      Eventet är för utsatta djur och kommer att vara under en (1) dag.
      (Inget datum är helt spikat ännu av förklarliga skäl, men tankarna går mot en lördag i juni månad.)

      Flera organisationer och föreningar kommer att finnas på plats.
      Dessutom kommer det även att finnas olika aktiviteter för alla åldrar samt en parad.

      Eventet kommer att arrangeras helt ideellt och vi söker artister och andra aktörer som kan tänka sig att ställa upp och hjälpa till att ge flera djur ett bättre liv.

      Jag är fullt övertygad om att detta event kommer att bli superkul och målet är som sagt att ge utsatta djur ett bättre liv.
      Skicka gärna ett e-mail till hej@peelthepower.se om du är intresserad och vill veta mer.
    • By Henric Svensson
      Hej på er alla Studiorävar!
      -Man vet inte riktigt vad man ska tro om det här Corona-viruset....än så länge rullar livet på mer eller mindre som vanligt här i Abbekås....fullt upp på jobbet, hoppas det håller i sej!
      -Satte ihop en liten trudelutt med glimten i ögat!
      -Håll till godo - det är gratis - Ni behöver inte Swisha! :-) 
      Kommer jag till Sankte Per här framöver - Henric Svensson 202004
      För när dagarna blir långa, finns det säkert väldigt många,
      som tror att det är över,
      men vänta lite ska Ni se, här framöver.
       
      Det kommer att bli värre, innan det blir bättre,
      när ska det vända,
      kommer jag till Sankte Per här framöver.
       
      En hypotes, om en kines, sa ajöss till fladdermmöss,
      blev siames, går med protes,
      läser sällan katekes....
       
       
       
       
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.