Jump to content
Annons

Jazz blues

  • inlägg
    11
  • kommentarer
    2
  • visningar
    5 813

Avancerar med tekniken "backcykling" vid komponerandet av en jazzblues.


pxm

1 241 visningar

Vi skall nu komponera en jazzblues i Cdur, som involverar bl a en teknik som kallas för "Back cykling". Den är mycket berömd i jazz. Speciellt inom Bebop blues men också annars. Inom Bebop musiken använder man ofta ett bluesskelett man sedan reharmoniserar till nästan oigenkännelighet för den oinvigde.

Vi använder oss som vanligt av bluessevenths för våran blues..

I takt nr 2,3 och 4 använder vi oss av tekniken "back cykling".

Det innebär att vi spelar följande;

B7 -E7 i takt nr.2 (vilket är en ii-V-I progression till Am.)

Am7 - D7 i takt nr.3 (vilket är en ii-V-i progression till Gm.)

Gm7 - C7 i takt nr.4 (vilket är en ii-V-I progression till F.)

vilket leder till F7 i takt nr.5

"Back Cykling"processen börjar på C7.

Observera att B7 i takt nr.2 också är ett tritonussub till F

och att det är F vi landar på när the "Back cykling" är klar.

Vi kvalitetsändrar B7 till ett Bm7b5.

Att Am7 i takt.nr.3 är mediant, paralell till Cmaj7

 

Förenklat ; C - G - C - F

 

Därefter kvalitetsändrar vi vår I7 tritonussub i takt nr.6 till ett m7b5 ackord.

Detta för en mer "smooth" ackordsföljd och baslinje.

Sedani bygger vi in en ii-V i takt nr .8 som integrerar med ackordet i takt 9.

Takt nr.9 börjar med ii ackordet för att göra en ii-V-I progression med upplösningen i första delen i takt nr.11

I de två sista takterna, nr11 och nr,12, spelar vi I-IV-ii-V vilket blir

C7 - F7 - Dm7 -G7.

Dm7 därför att det är sekundär dominant till G7 samt även ii ackordet i en ii-V-I.

Denna progression var populär i början av -70-talet, framförd av bl a Larry Carlton.

Vår blues 12:a kommer då att vara fylld med dynamik och se ut på följande vis;

C7 - Bm75,E7 - Am7, Dm7 - G7, C7

F7 - #F - C7 - Em7b5,A/7

Dm7 - G7 - C7,F7 - Dm7,G7

Som ni ser så har jag försökt få denna blues så diatonisk som möjligt.

Kommer dock inte ifrån att den modulerar i takt nr 8. Dynamiken passar bra till ett högt tempo.

Jag skulle ha valt G Mixolydisk skala till den här bluesen och bytt till F Bebop dur skala, noga med att ha den skalans passingtone, #C , placerad på upbeats, över takt nr,8 och ev nr.9. Jag tycker också att Bebop skalor gör sig bäst när det är ett högt tempo i låten.

Därefter tillbaka till G Mixolydisk skala. Man får se upp litet just över E7 ackordet vilka toner man väljer då den kvaliten inte är diatonisk.

Gillar man inte dissonansen men i alla fall vill ha en viss spänning kvar, det är ju ändå blues, så spelar man C Bluesskala över C7 och F7 ackorden.

Den får gå i 140 bmp för att man skall hinna med skalbytena vid en improvisation/solo. Bluesen får heta "Forum Blues".

Bifogar ett exempel, 4 repriser melodi följt av 4 repriser solo. Den avslutas med 4 repriser melodi.

I solodelen använder jag förutom nämnda skalor E Frygisk på några takter, A Spansk Flamenco, C Thaichikicho och (för ovanlighetens skull) vanlig C dur/C Jonisk.

//

mvh

Forum Blues master(3).mp3-

 

1 Kommentar


Recommended Comments

Det var en mycket riktigt analys av blues-substitut dock känns inte detta speciellt jazzigt.

Temat är lite spretigt, du kanske skulle försöka att inte hoppa så mycket inom oktaverna.

Improvisationsmässigt kan det vara bra att använda mycket ackordstoner istället för skalor då det kan vara lätt att skalor fastnar som sekvenser och inte byggs till melodier över ackorden.

Lyssna på George Benson och öva mycket:)

mvh

Leon

Link to comment

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...