Jump to content

Jazz blues

Sign in to follow this  
  • entries
    11
  • comments
    2
  • views
    4,202

About this blog

Musikteoretisk

Entries in this blog

 

Den utökade Bluesskalan & Övertonsskalan.

Nu är det dags för den utökade bluesskalan, den som oftast används inom progressiv blues... E|-----------------------------------------------------------------5--7--8--9--10--12-- B|-----------------------------------------------------4--5--7--8---------------------- G|--------------------------------------5--6--7--8--4---------------------------------- D|--------------------------4--5--7--8------------------------------------------------- A|-----------4--5--6--7--8----------------------

pxm

pxm

 

Hur det låter i praktiken !

Hur låter då blues i praktiken spelad på det i denna blogg beskrivna vis ???? Detta är ett bluesalbum jag spelade in förra året. Johan Paxom`s Guitar – Heart´s Blues mvh

pxm

pxm

 

Avancerar med tekniken "backcykling" vid komponerandet av en jazzblues.

Vi skall nu komponera en jazzblues i Cdur, som involverar bl a en teknik som kallas för "Back cykling". Den är mycket berömd i jazz. Speciellt inom Bebop blues men också annars. Inom Bebop musiken använder man ofta ett bluesskelett man sedan reharmoniserar till nästan oigenkännelighet för den oinvigde. Vi använder oss som vanligt av bluessevenths för våran blues.. I takt nr 2,3 och 4 använder vi oss av tekniken "back cykling". Det innebär att vi spelar följande; B7 -E7 i takt

pxm

pxm

 

Tadd Damerons turnaround.

Bra sätt att variera ii-V-I progressionen är värdefulla. Vi har redan gått igenom John coltrane´s "The Backdoor progression". Denna gång tar vi ett exempel i dur. Presenterar jazzpianisten Tadd Dameron´s variant. Här följer hur man erhåller "Tadd Damerons turnaround" i fyra steg. ii-V-I i Cmaj7; Steg 1; Dm7 - G7 - Am7 Am är paralelltonart, mediant, till Cmaj7. Steg 2; D7 - G7 - A7 Kvalitetsändring av ackorden. Steg 3; bA7 - bD7 - bE7 Tritonu

pxm

pxm

 

Skalor och arpeggion att använda till "bluesseventh´s" ackord.

Som "the Monster" (am. jazzslang för "the Superior player") i ett jazzband som spelar en blues gäller det att finna rätt skalor för ackorden inför solot/improvisationen. Och med rätt känsla för just den fas bluesen eller solot är inne i just för tillfället. Det kan också vara bra, någon gång ibland, att spela något oväntat för att fånga lyssnarnas intresse. Att kunna ornamentera och variera sina licks och motif. Tycker att det är dumt att utesluta skalor och möjligheter men det finns ändå d

pxm

pxm

 

Olika beat, clave´s att använda i JazzBlues

Blues och jazz bygger mycket på olika rythms från de inblandade musikerna. Clave´s är olika rythm markerade traditionellt av två st runda träklossar man slår mot varandra. Trummisen kan också markera clave och det går utmärkt att bygga musikaliska motiv med toner på en clave´. Eller ett ackompangemang. Kanske ett stick med ackord där alla instrumenten och trummorna är synkoperade i en clave. Det mest berömda i blues måste antagligen vara "backbeat", vilket inte behöver någon närmare pr

pxm

pxm

 

Tekniken MI (Modal Interchange) i JazzBlues och korrekta ii-V-I progressioner.

Modal Interchange eller Modal Mixure (äldre benämning.) är en teknik som låter dig låna ackord från en annan skala i samma tonart..Vanligtvis använd för att göra durprogressioner litet tuffare och/eller mörkare. Det man behöver för att spela/komponera jazzblues och för att förstå sådan är; Mixolydisk; v , bVII , I7, iii* Dorisk; i , bIII , vi* Aeolisk; iv , bVI , ii* Frygisk; bII , v* , bvii Det finns fler varianter som involverar den Melodiska moll skalan samt den Harmo

pxm

pxm

 

Genomgång och förklaring till progressionerna

Här följer en genomgång och litet förklaringar till progressionerna i föregående inlägg i denna blogg. Har ni följt med den från början förstår ni lätt tankegångarna bakom dessa 3 blues. "Smoke" C9 - B7 - C9 - C9 "Smoke" är skriven med "bluessevenths" spelade som 9 ackord. B7 är en tritonussubstutition för F7 här.   F9 - F9 - #F7 - C9 #F7 är en tritonussubstutition för C/   Gm13 - #F7, Fm7 - #C7 ,bEmaj7 - Dm7b5, G7b9 Gm för att visa att det är en

pxm

pxm

 

Tre st. av mina jazzblues.

Här är mina workinsheets för tre av mina jazzblues. // Blues 12;an reharmoniserad av Johan Paxom 2013. // "Fallin´in Love" C dur variant,två repriser AABA, varav sista repris vigd åt improvisation, 4/4 jazz funk, 75 bmp, ; bEmaj7 - B7 - C6 - C6 (#G Thaichikicho)(C Blues, G Mixolydisk) F6 - F6 - #F7 - C6 (G Mixolydisk ) G9 - #F7,Fmaj7 - #C7, Am7 - bAmaj7, bDmaj7 (C Blues, G Mixolydisk )(#G Thaichikicho) // "Smoke" C moll varian

pxm

pxm

 

The Backdoor Progression

John Coltrane´s "The Backdoor progression" En substutition av iim7b5 för att få ii-V7-I att låta litet bluesigare. För att få ii-V7-I (se ovanstående artikel) att låta lite bluesigare utvecklade John Coltrane en substutition för iim7b5 ackordet i progressionen. Han lät orkestern spela som ett bVII7 istället. Alltså det med stor ters semantiska ackordet till ii7b5, om man så vill. Progressionen blir då bVII7-V7-I och låter riktigt bluesig. Den är känd (berömd !!!) under n

pxm

pxm

 

Från Delta till Jazz Blues.

Om det finns fel i artikeln, underrätta mig gärna så att det kan rättas till. På så vis får vi till slut till en bra artikel ang. Jazzblues.. mvh //pxm Delta Blues och Chicago Blues; Vi utgår från roten till all blues, kallad Delta blues vilken är spelades först med Moll penatatoniska skalan på munspel ackompangemanget spelad på akustisk gitarr spelandes enbart dominanta 7 ackord med början i Missisippi. Chicago bluesen utvecklades senare och spelas med trummor, piano, elgita

pxm

pxm

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.