Jump to content
Annons
  • inlägg
    16
  • kommentarer
    19
  • visningar
    16 621

Om bloggen

Lättsamt men personligt om låtskrivandets spännande vedermödor

Inlägg i denna blogg

Subtraktiv ambience … ?

Besynnerlig titel kanske, men jag ska strax förklara. Jag jobbar för tillfället med ett ambient syntalbum inspirerat av bl a Jean Michel Jarre, Vangelis, Tangerine Dream och Daft Punk. Till mitt förfogande har jag förvisso en uppsjö av mjukvaruinstrument men för att inte drunkna i möjligheter tänkte jag begränsa mig till att använda de hårdvarusyntar som står i min hemstudio. Begränsningar är nämligen bra för kreativiteten, har jag märkt, om man inte överdriver dem. För ett par år seda

Nils Erikson

Nils Erikson

Så fick min låt en miljon streams på Spotify

Det har varit mycket prat om Spotify på sistone, både ris och ros. Inte för att skryta (eller jo) men min mest spelade låt där passerade just en miljon streams. Det är nu inte helt transparent vilka royalties de betalar ut och det kan skilja mycket beroende var någonstans i världen låten spelas. När skivbolaget och skattmasen tagit sitt så ger en miljon streams mig i alla fall några tusen att köpa fiskpinnar för - fördelat på ett par år. Fett eller. Man kan trösta sig med att jämföra med ri

Nils Erikson

Nils Erikson

En bra låt är en bra låt. Eller?

Bland talangscouter, A&R-folk (artist- och repertoaransvarig på skivbolag och musikförlag) och andra som så att säga utgör ”första instans” när det gäller att sortera bland allt som skickas in, finns en föreställning om att de kan höra en bra låt oavsett hur den är producerad eller inspelad. Om någon oupptäckt förmåga sitter hemma i köket och nynnar in en melodi i sin mobil, hjälpligt kompad av en ostämd gitarr så kommer dessa fullblodsproffs ändå att kunna höra om det är en Bra Låt e

Nils Erikson

Nils Erikson

Mitt livs basnovell

Jag gjorde min debut när jag var fjorton år. Det var på konfirmationen i kyrkan, av alla ställen, och jag var klädd i en vit särk som var i vägen. (Debut som basist alltså, inget annat.) Basen var en fin Aria som jag hade lånat. Jag minns inte vad vi spelade, men det kan inte ha låtit bra. Om det var av rörelse eller av skam som föräldrarna grät vet jag fortfarande inte. Nästa avgörande bashändelse var när jag åtta år senare blev ihop med en tjej som höll på att röja vinden. Till återvinnin

Nils Erikson

Nils Erikson

Inspiration och transpiration

Driven av en inre glöd, en febrig drift gränsande till galenskap, sätter sig Geniet och skriver (helst med gåspenna och bläck, i ljuset av fladdrande vaxljus) tills både fingrar och ögon blöder. Ton för ton och takt för takt tar Mästerverket form på papperet. Allt finns där redan i Mästarens huvud och bara tiden, gikten och en oförstående omvärld ligger i vägen för dess fullständiggörande, dess inkarnation i sinnevärlden. Till slut är det likväl komplett, redo att klinga ut i all sin glans och f

Nils Erikson

Nils Erikson

Musik till filmen "Carry a Couch"

Jag hamnade för många år sedan bredvid en av Sveriges då mest anlitade filmmusikmakare, på en middag med föreningen SKAP (Svenska Kompositörer Av Populärmusik), och frågade hur man tar sig in i den branschen. – Sikta in dig på klipparna, svarade han. Regissörer och producenter kan vara ganska svåra att nå fram till om man inte redan känner dem eller själv är en kändis, men klipparna behöver alltid musik att jobba till som inspiration, ofta redan på ett tidigt stadium i filmprocessen. Om det är

Nils Erikson

Nils Erikson

Musiken till filmen "The Man Inside"

För några år sedan fick jag lite otippat uppdraget att skriva musik till den påkostade kortfilmen The Man Inside. Regissören och skådisarna jobbade i Dublin och producenten befann sig i London medan jag satt i min studio i Skåne, utan att någonsin träffa någon av dem. Det började inte jättebra. Jag fick via mejl en kort sammanfattning av handlingen: en man ska gå till jobbet men bryter nyckeln i låset och blir innelåst i sin taklägenhet. Ingen kan hjälpa honom ut

Nils Erikson

Nils Erikson

Skriva ensam eller tillsammans?

Ensam är stark, sägs det, fast det gäller ju verkligen inte alltid. När det gäller den här bloggens fokus kan det dock stämma. Själv har jag bara undantagsvis lyckats göra själva låtgrunden ihop med någon. Att en skriver musiken och någon annan skriver texten är vanligt och något jag ofta praktiserar, men att sitta tillsammans och tota ihop en melodi och/eller en ackordföljd, går det? Lennon/McCartney är kanske ett av världens mest kända låtskrivarpar, men sanningen är ju John skrev sina lå

Nils Erikson

Nils Erikson

Att skriva låtar på beställning

Jag skulle gissa att de flesta som ägnar sig åt låtskrivande i första hand gör det för sin egen del. Även om man kanske tänker sig att den eller den kända artisten hade passat att framföra låten är det sällan chansen att skriva på beställning dyker upp, men det händer. För inte så länge sedan hade Studio ett reportage om en låtskrivarworkshop i Malmö, där deltagarna fick i uppdrag att i grupp skriva för Cher eller Shakira. Det var faktiskt inte bara en övning. Riktiga beställningar hade ski

Nils Erikson

Nils Erikson

Allting låter bättre på engelska - part two

Att man väljer att skriva låttexter på engelska har många anledningar. Den viktigaste är rimligen att populärkulturen i västvärlden så länge helt har dominerats av engelskspråkiga länder. Vill man nå en riktigt stor publik är det engelska som gäller, givetvis. Men det finns också egenskaper i själva språket som många gånger gör det enklare att välja engelska framför svenska. Förra veckan berörde jag det faktum att det är lätt att bygga meningar med bara enstaviga ord, som engelskan vimlar av, ef

Nils Erikson

Nils Erikson

Allting låter bättre på engelska - part one

Att skriva låttexter är ett kapitel för sig, men är ju minst lika viktigt för en låt som melodi, harmonik och form. Jag har i tidigare inlägg berört de olika låtdelarnas funktion, där en vers skapar intresse, bryggan förhöjer det, refrängen är förlösande och sticket ofta håller ett mer eftertänksamt eller kontrasterande tonläge. I någon mån bör låttexten också följa med i de dramaturgiska svängarna för att det ska kännas helgjutet. Men vi inleder vår textmangling i en helt annan ände.

Nils Erikson

Nils Erikson

Gå och fiska!

Nej, veckans inlägg ska inte handla om Gyllene Tiders sommarhit från 1996. I stället tänkte jag filosofera lite kring låtskrivandets kärna. *** Jag får ibland frågan var inspirationen kommer ifrån. Hur kommer man på en bra melodi? En gång svarade jag så här: Mitt tips är att vara vidöppen för alla infall och skaffa sig tillräckliga färdigheter för att kunna hantera dem rätt. Oavsett vilket själsligt tillstånd jag befinner mig i finns det alltid något slags musik som passar att gör

Nils Erikson

Nils Erikson

Äntligen är låten färdig!

Som jag berättade i förra veckans inlägg behöver låten komma tillbaka från refrängen till versen igen, men samtidigt skulle jag vilja förlänga refrängens maffiga frihetskänsla så att återgången inte blir för snöplig. Går att det slå två flugor i en smäll och göra båda? Jag låter refrängen gå i repris men i stället för sång kliver trumpeten fram från sin lite undanskymda plats i bryggan. Den får spela en helt egen, ny solomelodi över kompet, ett slags instrumental andra-refräng.

Nils Erikson

Nils Erikson

Hur kommer man tillbaka från en sådan refräng?

Senast avslöjade jag hur det gick till när versen och refrängen kom att finna varandra på riktigt - via en brygga som inte fick vara för lång eller ta fokus från de båda andra. Nästa steg är att få ihop en fungerande helhet. *** Är det klokt att börja med introt när man komponerar? Kanske det, om man har precis hela låten klar i huvudet, men den här gången har den ju vuxit fram från kärnan/refrängen och liksom bakåt. En bra låt skriver sig själv på tre minuter, brukar jag säga och det

Nils Erikson

Nils Erikson

Refrängen och versen möts – på bryggan

Förra veckans gastkramande cliff-hanger var om den nya versen skulle passa ihop med en gammal refräng som letat efter en lämplig partner i flera år. Först verkade de inte riktigt trivas i samma tempo, men med en ny rytmisering skulle det kanske fungera. *** Faktiskt! När det mer traditionella två/fyra-kompet - som Problemrefrängen bara tagit för givet under alla dessa år - byts ut mot en rytm liknande den i Coldplays gamla hit ”Clocks” fal

Nils Erikson

Nils Erikson

Singel-refräng söker stark vers för varaktigt förhållande

Skivan saknar en upptempo-låt. Den ska vara radiovänlig och dansant. Helst ska den ha en refräng som sätter sig och en gripande text. En tydlig hook vore heller inte fel. – Du behöver med andra ord en *hit*, muttrar någon kanske. Mnja, en hit är så mycket mer än bara själva låten. Den är ett helt paket av artist, marknadsföring, låt, produktion och perfekt tajming. En låt är en låt, men om den blir en hit beror på väldigt många faktorer.&#

Nils Erikson

Nils Erikson

×
×
  • Skapa ny...