Jump to content

HoboRec

Medlem
  • Content Count

    531
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

HoboRec last won the day on September 3 2020

HoboRec had the most liked content!

Community Reputation

40 Utmärkt

3 Followers

About HoboRec

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 07/01/1981

About me

Recent Profile Visitors

13,809 profile views
  1. Pulsar Audio har kommit ut med sin tappning på klassiska kompressorn 1776. Eller i detta faller stereoversionen 1178. Förutom att göra en klon på en klassisk kompressor har de implementerat en del användbara moderna funktioner. (In English at the bottom of the page). För ett par år sedan dumpade jag alla mina UAD-plugins för att slippa koppla in saker till min laptop när jag var på resande fot. Ända sedan dess har jag saknat en vettig 1176 plugin. Jag vet att det finns en uppsjö, men jag har inte riktigt fastnat för någon. 1178 från Pulsar Audio kommer jag nog däremot bli tvungen att köp
  2. Jordan Valeriote är kanske mest känns från Hardcore Music Studio, men har du också startat det nya plugin-företaget Black Salt Audio. Deras två första produkter är Escalator och Low Control. (In English at the bottom of the page). Båda pluggarna är gjorda för att vara så enkla som möjligt och låta användaren få resultat så snabbt som möjligt. Escalator är en slags overdrive som går alldeles utmärkt att använda på både enskilda ljudkällor och hela mixar. Den får saker att både limma och komma igenom, beroende på hur du använder den. Low Control är precis som namnet skvallrar om – ett verkt
  3. Jag planerar att bygga en studio hemma i huset för mixning. I och med det behöver jag skaffa ett par bra monitorer för ändamålet. Då jag är van vid de stora huvudmonitorerna i The End Studios så har jag kikat efter något som spelar ganska långt ner i frekvenserna. EVE Audio SC3070 verkade vara precis det jag letade efter. (In English at the bottom of the page). Jag fick hem ett par SC3070 från EVE Audio för att prova på och att göra en recension. Precis som specificerat spelar de väldigt tydligt och långt ner i frekvenserna. Men efter att ha använt dem i ett par veckor insåg jag att det k
  4. Finska Scopelabs har kommit med en annorlunda infallsvinkel på mikrofoner. Istället för att göra något som ska låta så bra som möjligt så har de gjort en helt galen skapelse som ska ta fram smuts och karaktär i ljudet de fångar upp. (In English at the bottom of the page). Scopelabs första mikrofon på marknaden heter Periscope och ser ut ungefär som den heter. Även om mikrofonen ser ut som ett periskop med ett öga som går att rikta, så är den egentligen en omni-upptagande mikrofon. Och inte bara det, den har en inbyggd kompressor. En kompressor som fullkomligt mosar och tar fram fler kvadr
  5. Jag fick en förfrågan av Naenka att göra en recension på deras bluetooth-hörlurar. Min första tanke var att det kan jag ju inte göra eftersom jag håller på med studioprylar. Men sen slog det mig att jag brukar referenslyssna mina mixar i mina gamla slitna snäckor som hängde med telefonen, för det är där jag lyssnar på musik och podcasts när jag är ute och går med hunden eller snickrar på huset. (In English at the bottom of the page). Så till att börja med vill jag alltså påpeka vikten av att ha någon form av vardagslyssning du är bekväm med, och där du vet hur musiken du brukar lyssna på
  6. Pris kommer bero lite på vad folk vill ha och hur "bra" vi ska göra den. Vet inte om jag var otydlig i videon kanske, jag menar att det inte spelar någon roll om du flyttar micken åt sidan eller uppåt på själva högtalaren. Däremot framåt och bakåt från högtalaren påverkar ju proximity helt klart. Vi tänker väl att det ska vara en trevägsrobot. Frammåt/bakåt + Sidled(eller höjdled som det ser ut nu) + Vinkel på mikrofon.
  7. Pandemin har nog gjort väldigt många människor rastlösa. Även min pappa som för ett tag sedan dessutom blev pensionär lider av detta. I julas visade han mig att han höll på att bygga en lyftkran till sina barnbarn. Det första jag såg var en mikrofonrobot. (In English at the bottom of the page). Jag frågade om han inte kunde tänka sig att bygga en mikrofonrobot till mig. Det skulle vara så kul att ha för att hitta den optimala sweetspoten på vissa gitarrförstärkare. Nyligen hade han en prototyp färdig och den var så bra så vi funderar nu på att sätta ihop ett kit där folk kan bygga sina eg
  8. De absolut flesta mikrofoner har ett upptagningsmönster som kallas njure. En del, oftast stormembrans kondensatormikrofoner har valmöjligheter mellan ett antal olika val. Om du har en sådan mikrofon så kan du göra stora tonmässiga väl redan vid mikrofonen, innan den ens kommer så långt som till din mikrofonförstärkare. (In English at the bottom of the page). Förutom att påverka hur brett område mikrofonen tar upp i den riktning du pekar den så får det också stor påverkan på frekvensåtergivning. Särskilt om mikrofonen är nära ljudkällan. I veckans video visar jag lite exempel på hur du kan
  9. I en vlogg tidigare pratade jag om några fördelar med att planera sitt album som om det skulle släppas på vinyl. (Se här). Det var mest en format fråga för att få ett bra arrangemang genom skivan. Jag fick en del frågor till den videon. Främst kring huruvida vinyl ens har en marknad idag och hur man praktiskt går tillväga för att släppa sin musik på vinyl. (In English at the bottom of the page). Så, I veckans video går jag igenom just de här sakerna. Till att börja med, ja, det finns en marknad för vinyl. Försäljningen av vinyl enbart i USA har ökat från 0,3 miljoner till 18 miljoner från
  10. Jag fick nyligen tipset av min studiokollega Peter att lägga dubbar med akustisk gitarr på rullband. Knepet skulle då vara att sakta ner hastigheten på bandet och lägga dubbar som blev harmoniserande eller oktaverade när jag återställde till normal bandhastighet. (In English at the bottom of the page). Även om det såklart skulle gå väldigt mycket lättare att åstadkomma detta i en dator blev jag sugen på att experimentera med hur det skulle låta på band. Förutom att harmonisera gitarren, testade jag också att sakta ner bandet en liten bit och stämma ner gitarren efter det läget. Resultatet
  11. Det är ju i ärlighetens namn inte svinbilligt att pressa små serier. Räkna med runt 10 000kr för ett album i mindre serie. Å andra sidan är det väl inte jättemycket pengar i sammanhanget om du räknar in vad det kostar att spela in ett album. Har du lite fans kan du ju lätt få in 50-100 förbeställningar som finansierar upptryckningen. Försäljningen har ju ökat något enormt senaste åren. 1993 såldes 0.3 miljoner vinyler i USA. 2019 såldes nästan 19 miljoner.
  12. Jag tror att många, utöver samlare, kan enas om att det är något speciellt att spela musik från en vinylskiva. För att inte tala om första gången man får höra sin egen musik i det formatet. Men det handlar inte om att det låter så himla mycket bättre. (In English at the bottom of the page). Det finns många anledningar till att överväga att ge ut sin musik på vinyl. Det finns också anledning att överväga det, oavsett om det är troligt att det faktiskt kommer ges ut en vinyl-LP eller inte. I alla fall när vi pratar om musik i albumformat. Förutom att musiken finns i fysiskt format och att o
  13. Jag fick nyligen frågan om vad de tre största misstagen är som band gör i studion. Det finns självklart mycket som kan gå fel men som tur är blir det allt som oftast rätt, och blir en skiva i slutändan. (In English at the bottom of the page). Men för att ändå ge några exempel som är relativt återkommande, så är det först och främst när band är dåligt förberedda och inte har full koll på sina låtar, och vad de ska spela. Det andra misstaget är att de inte har gått igenom sina instrument, och se till att de är i sin absolut bästa form för inspelning. Det tredje och största misstaget är att
  14. Hej! Det fina här är ju att det blir som en multibandsgate, som bara gatear de höga frekvenserna. Teoretiskt skulle det ju gå att dubbla virvelspåret och lägga en gate på ena och sen en highpass på det. Men har inte fått lika bra resultat. Nu finns det ju dessutom riktigt bra plugins som sköter hela den här biten om man jobbar digitalt, men det jag gör i videon går också göra med de enklaste pluginsen som kommer med ditt Daw. Lätt att få bra resultat utan att köpa dyra plugins helt enkelt.
  15. Jag har hört talas om en teknik för att effektivt få bort läckage från hihat och cymbaler på virvelspåret med hjälp av kompression och fas. Efter att till slut ha sett en riktigt bra beskrivning på hur det går till med mjukvara blev jag sugen på att testa om det funkar lite bra helt analogt. (In English at the bottom of the page). Jag gillar att spela in på band men saknar ibland kontrollen över vissa detaljer som gör att det går att uppnå ett riktigt smackigt virvelljud utan att dränka den i högfrekvent läck. I veckans video går jag igenom exakt hur jag gick till väga för att använda en
×
×
  • Create New...