Jump to content

HoboRec

Medlem
  • Content Count

    468
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

HoboRec last won the day on September 3

HoboRec had the most liked content!

Community Reputation

37 Utmärkt

3 Followers

About HoboRec

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 07/01/1981

About me

Recent Profile Visitors

11,205 profile views
  1. För det mesta brukar jag vänta ett tag med att uppdatera till senaste versionen av Cubase. Ibland för att vänta på att eventuella buggar ska fixas, och ibland för att vänta på säsongsrea. Men den här gången har de bakat in något alldeles extra. (In English at the bottom of the page). Jag har aldrig uppdaterat till senaste versionen av Cubase så snabbt som uppdateringen till version 11. Utöver ett gäng imponerande förbättringar av befintliga verktyg så är det absolut största anledningen till att uppdatera de nya exportfunktionerna. Något som funnits länge inom videoredigering är möjlighete
  2. Jag fick nyligen frågan om att recensera en sladdlös myggmikrofon åt Kimafun. Jag har länge funderat på en sådan lösning för att göra min setup för videoinspelningar lite enklare och effektivare. Tidigare har jag använda mig av lite olika lösningar. (In English at the bottom of the page). Ett tag spelade jag in ljudet med en bra kondensatormikrofon genom ljudkortet i datorn men det blev lite otympligt i vissa situationer. Jag skaffade en av de billigare handinspelarna från Zoom för att smidigt kunna spela in min röst samtidigt som jag filmade. Jag har också provat med mikrofon kopplad ti
  3. Jag har haft en relativt långsida plan att fylla en tom Mesa-låda jag har med blandade högtalare för att ha som en schweizisk armé-låda för inspelningsbruk. Ett par olika högtalare finns redan på önskelistan, men innan jag slår till och börjar handla tänkte jag kolla igenom lite vad som ligger och dammar i källaren under studion. (In English at the bottom of the page). Av de som var i bruksskick fanns det tre fina vintagehögtalare plus att jag hade en liggandes hemma som jag inte riktigt vet vad det är. Troligtvis är det en tolv tums PA-högtalare så den får bli lite av en joker i leken. I
  4. Något som är riktigt kul med inspelning är att ta beslut tidigt istället för att sitta och finjustera plugins till leda i slutskede. Att dista signalen på vägen in är ett sådant beslut som jag ofta uppskattar. Då sitter en där med ljudet man valt och får jobba med det. (In English at the bottom of the page). Med anledning av detta uppskattar jag The DirtBox från Dr Alien Smith något enormt. Det är en extremt simpel liten box du kopplar mellan din mikrofon och preamp. Den har en ratt som går från noll till tio och har som enda uppgift att ge olika intensitet av dist. Och den låter grymt ti
  5. Oavsett om du producerar musik som släpps på vinyl eller bara gillar LP-skivor som format så håller du formodlingen med om att det är snyggt. Och i och med det så gör det sig alldeles ypperligt för att visas upp. (In English at the bottom of the page). Det finns olika typer av hyllor för LP-skivor att köpa men det mesta är antingen dyrt eller ganska klumpigt designat. Så den här veckan har inte gjort en video om ljudproduktion utan istället visar jag hur du kan bygga dina alldeles egna LP-hyllor med förhållandevis stilren design. Jag tycker ändå detta är högst relevant då jag producerar m
  6. Veckans video är inte som titeln föreslår en instruktionsvideo för hur du praktiskt spelar in tre förstärkare samtidigt. Videon handlar snarare om varför vi valde att göra så under inspelningen av Siberan’s kommande album. (In English at the bottom of the page). Att spela in live är något jag gillar och förespråkar även om allt utom trummor läggs om efteråt. Fördelen är inte bara att bandet spelar tillsammans utan också att allt är uppriggat så det är fritt fram att spela in vilket instrument som helst, när som helst under projektet, utan att börja rigga om och krångla med mikrofoner och
  7. Att spela in live kan för vissa vara en mardröm och för andra rena fröjden. Det som förloras i detaljkontroll vinns i känsla och spelglädje. Och även magiskt lim? (In English at the bottom of the page). I veckans video sitter jag ner med Peter Dahlström igen. Om du såg min förra video med honom så vet du att det är mannen bakom studion jag jobbar ifrån. Vi har båda en förkärlek för att spela in så mycket som möjligt i studion live. Vi har dock lite olika infallsvinklar då vi jobbar med lite olika genres och han har även ett antal fler års erfarenhet än jag. Vi trillar också in och pratar
  8. Något jag pratar om ett par gånger tidigare är att mixa med hörlurar. Åsikterna om lämpligheten går självklart isär som precis allt det går att ha en åsikt om. För mig går det utmärkt att mixa med hörlurar även om jag gillar bättre att sitta i ett kontrollrum med vettiga monitorer. Det som däremot talar starkt för att mixa med hörlurar är mobilitet och friheten att kunna jobba vart och när du vill. (In English at the bottom of the page). Om du ska lära dig mixa med hörlurar så tycker jag hur som helst att du ska göra din efterforskning och hitta något som passar dig och som kommer ge dig
  9. Att mixa “in the box” har helt klart sina fördelar, men gillar man att jobba med analog outboard så kan man ibland känna sig något bakbunden. (In English at the bottom of the page). Visst hade det varit grymt om du kunde sitta hemma, eller vart som helst, och enkelt implementera lite av de där magiska burkarna? Exakt det har Mix:analog också tänkt. I deras huvudkvarter i Slovenien har de samplat på sig en gedigen samling analog utrustning som du kan skicka dina ljudspår igenom via en internetbaserat tjänst. Om det låter intressant, kolla gärna på videon så visar jag hur det fungerar.
  10. På senare år har det börjat dyka upp pluggar som siktar på att hjälpa oss att jobba snabbare och mer effektivt. Istället för en sjuttioelfte plugg som ska efterlikna de mest eftertraktade analogburkarna så har en del tillverkare börjat inse att det går att göra mycket mer än så med hjälp av datorer. Olika typer av semiautomatiska dynamiska EQ har dykt upp. (In English at the bottom of the page). För ett tag sedan testade jag till exempel Gullfoss från Sound Theory, och den här gången är det dags för Soothe 2. Soothe är tydliga i sitt namn vad det är de vill göra. Har du någonsin suttit oc
  11. Det här är fjärde delen i en serie som handlar om hur vi gått till väga för att producera ett album helt analogt från början till färdig vinylplatta. De tre första delarna finner du längst ner på denna sida. Tidigare delar har handlat om inspelningen av olika instrument. (In English at the bottom of the page). Den här gången är det dags för mixning, mastering och själva graveringen av vinylskivan. Då vi inte haft till gång till full automation, motoriserade reglar och annat lyx så har varje låts mix blivit ett framförande där vi tillsammans fått spela låtens mix från början till slut med
  12. Folks relation till BOSS gamla distpedal HM-2 brukar vara ganska splittrad. För en del är det den sämsta distpedal som gjorts medan pedalen för andra har definierat en hel genre. Många klassiska svenska dödsmetalskivor har gjorts med den och den har sedan letat sin väg över Atlanten och tillbaka igen. Precis som det brukar vara med trender. (In English at the bottom of the page). I veckans video visar jag en del exempel på hur HM-2:an kan användas för att intensifiera mer konventionella gitarrljud, förutom att köra den i fullt motorsågsläge. Genom att lägga in extra lager med extremare gi
  13. Jag har jobbat under The End Studios tak i snart tre år. Peter Dahlström byggde studion tillsammans med sin vän Ajax för lite mer än tjugo år sedan. I veckans video vill jag ta tillfället i akt och prata lite med Peter om hans historia. Hur han fick upp intresset för ljudteknik och hur resan gick från det till att bygga den här fantastiska studion. Det blev en ganska öppenhjärtig konversation om hur han började med att brygga kaffe i en skånsk studio till göra uppdrag för några av de största uppdragsgivarna i Sverige, samt upp och nedgångar på vägen. Peter Dahlström – the
  14. Om du spelat in gitarr hemma och använt någon form av förstärkarsimulering har du garanterat använt högtalarimpulser i någon form. Ett bra sätt att sätta din egen karaktär på ditt gitarrljud kan vara att skapa dina egna högtalarimpulser precis så som du vill ha dem. (In English at the bottom of the page). I veckans video går jag igenom hur du går till väga för att göra just detta. Dessutom kickar jag lite på hur mikrofonens upptagningsmönster påverkar karaktären på gitarrljudet. Det finns mikrofoner på marinades där du kan välja upptagningsmönster efter att inspelningen har skett. I mitt
  15. Har du någon gång drömt att kunna resa och jobba med musik samtidigt? Jag vet i alla fall att jag har det. En anledning är att jag gillar att resa, men det kommer alltid med en lång “baksmälla”. (In English at the bottom of the page). Det tar ofta lång tid att komma tillbaka in i rutiner och jag brukar vara fruktansvärt ineffektiv ett bra tag efter att jag kommer hem. Så det skulle fungera bättre för mig att inte behöva släppa alla projekt helt och hållet under resan, för att inte helt tappa bollen. I slutet av Februari blev det det en väldigt spontan resa till Vietnam. Jag och min flickv
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.