Jump to content

HoboRec

Medlem
  • Posts

    499
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

HoboRec last won the day on August 17

HoboRec had the most liked content!

Reputation

41 Utmärkt

3 Followers

About HoboRec

  • Birthday 07/01/1981

About me

Recent Profile Visitors

14,456 profile views
  1. Tack! Haha ja jag kollade nyligen på en av mina första videos. Ser helt livrädd ut där 😅 Men det går lite upp och ner beroende på dagsform skulle jag nog säga. Jag kom på efter jag la ut videon att pukorna här hade en gate på sig, men om du menar hur ljudvågorna ser ut så handlar det bara om mikrofonplacering och hur trummisen spelar. Ett tips är att använda Slate Trigger 2 som gate. Dra ner mixen till noll och aktivera gaten. Väldigt lätt att jobba med.
  2. Jag gjorde en video för ett tag sedan där jag testade ett par Periscope from finska Scope Labs. I veckans video dyker jag lite djupare i att använda en av de mikrofonerna som rumsmikrofon till trummor. (In English at the bottom of the page). ENGLISH: Huge drum sound with a Periscope as room microphone A while back I did a video where I tested the Periscope microphones from Scope Lab. This week I’m diving a bit deeper in using one of those microphones as a room microphone for drums. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  3. Om du är intresserad av att bygga din egen studiohårdvara rekommenderar jag dig att kolla in DIY Recording Equipment. De gör ett helt gäng olika kit, i olika svårhetsgrad, med tydliga instruktioner. (In English at the bottom of the page). Inte nog med att grejerna låter riktigt bra, de har också väldigt kreativa sätt att göra saker på. I veckans video går jag igenom hur jag bygger en Colour Duo Preamp. Det är en tvåkanalig mikrofonförstärkare där varje kanal har tre “slots” för det som DIYRE kallar colour pallets. Man skulle kunna säga att det är analoga plugins med olika ljudkaraktärer som användaren kan blanda in i signalen för ett mer intressant ljud. Det kommer snart en uppföljning med ljudtester. ENGLISH: Simply build a colourful mic preamp If you’re interested in building you own studio gear I recommend that you check out DIY Recording Equipment. They make a whole bunch of kit,s in differents difficult levels, with clear instructions. Their stuff not only sounds really great, they also have a very creative way to make things. In this weeks video I walk you through how I built a Colour Duo Preamp. It’s a two channel mic preamp where each channel has three “slots” for what DIYRE calls the colour pallets. You could say that it sort of a analog plugin with different characters to colour the sound on the way in to make it more interesting. There will be a follow up video with sound tests. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  4. Om du tycker det är svårt att sätta upp bra system för att hålla revisionsprocessen enkel och smidig, då är den här videon för dig. (In English at the bottom of the page). Jag går igenom min grund-setup och visar vilka program och appar jag använder för att hålla kommunikationen enkel med banden jag jobbar med. ENGLISH: Get out of revision hell If you think it’s hard to set up good systems to keep the revision process simple and smooth, then this video is for you. I’ll walk you though my basic setup and show you what software and apps I use to keep the communication simple with the bands I work with. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  5. För ett par år sedan jämförde jag en original vintage Neumann U87 mot kloner av den samma från Stam Audio och Warm Audio. Det är än idag en av de mest populära videor jag gjort. Nu är det dags igen! Både Stam Audio och Warm Audio har kommit ut med uppdaterade versioner, samt att det dykt upp fler nya aktörer på marknaden. Jag tänkte att det nu var dags att göra en ny video på samma ämne. (In English at the bottom of the page). What is the best U87 clone? A couple of years ago I compared a vintage Neumann U87 with clones from Stam Audio and Warm Audio. That video is still one of my most popular ones. Since both Stam and Warm came out with updated versions, plus there are new brands on the market, I thought it would be fun to make a new video on the subject. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  6. Pulsar Audio har kommit ut med sin tappning på klassiska kompressorn 1776. Eller i detta faller stereoversionen 1178. Förutom att göra en klon på en klassisk kompressor har de implementerat en del användbara moderna funktioner. (In English at the bottom of the page). För ett par år sedan dumpade jag alla mina UAD-plugins för att slippa koppla in saker till min laptop när jag var på resande fot. Ända sedan dess har jag saknat en vettig 1176 plugin. Jag vet att det finns en uppsjö, men jag har inte riktigt fastnat för någon. 1178 från Pulsar Audio kommer jag nog däremot bli tvungen att köpa efter att min recensionslicens gått ut. Jag kan inte säga på rak arm att den låter mer lik en 1176 än någon annan plugin jag testat, men den har en del moderna funktioner som gör den här pluggen väldigt mycket mer mångsidig än många konkurrenter. Sen låter den grymt också. Ta kika på videon för lite exempel! ENGLISH Pulsar Audio 1178 – Classic but modern compressor Pulsar Audio came out with their take in the classic 1176 compressor. In this case the stereo version 1178. Besides making a clone of a classic piece of gear they also implemented a lot of useful modern features. A couple of years ago I ditched all my UAD plugins to avoid having to plug external stuff to my laptop while traveling. Since then I’ve been missing a really good 1176 plugin. I know that there’s a bunch of them, but none of them really stuck with me. I will probably have to buy 1178 from Pulsar Audio when my NRF license expires. I can’t really say it sounds more like a real 1176 then any other plugin I tried, but some of the modern features makes this plugin very versatile compared to it’s competition. And it sound really good too. Have a look at the video for some examples! Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  7. Jordan Valeriote är kanske mest känns från Hardcore Music Studio, men har du också startat det nya plugin-företaget Black Salt Audio. Deras två första produkter är Escalator och Low Control. (In English at the bottom of the page). Båda pluggarna är gjorda för att vara så enkla som möjligt och låta användaren få resultat så snabbt som möjligt. Escalator är en slags overdrive som går alldeles utmärkt att använda på både enskilda ljudkällor och hela mixar. Den får saker att både limma och komma igenom, beroende på hur du använder den. Low Control är precis som namnet skvallrar om – ett verktyg för att kontrollera och forma de lägre frekvenserna, återigen på enskilda ljudkällor och hela mixar. Kolla gärna veckans video där jag visar några exempel. ENGLISH Black Salt Audio kicking it off strongly with two new plugins Jordan Valeriote is perhaps most known from Hardcore Music Studio, but has recently also started the new plugin company Black Salt Audio. Their two first products are Escalator and Low Control. Both plugins are made to be as easy as possible to work with and let the user get great result quickly. Escalator is a kind of overdrive that works great on both individual tracks as well as on full mixes. It gets things to either glue together or pop out, depending on how you use it. Low Control is exactly what the name implies, a tool to control the low end. Once again on both individual sources and full mixes. Check out this weeks video where I show a few examples how I have used it. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  8. Jag planerar att bygga en studio hemma i huset för mixning. I och med det behöver jag skaffa ett par bra monitorer för ändamålet. Då jag är van vid de stora huvudmonitorerna i The End Studios så har jag kikat efter något som spelar ganska långt ner i frekvenserna. EVE Audio SC3070 verkade vara precis det jag letade efter. (In English at the bottom of the page). Jag fick hem ett par SC3070 från EVE Audio för att prova på och att göra en recension. Precis som specificerat spelar de väldigt tydligt och långt ner i frekvenserna. Men efter att ha använt dem i ett par veckor insåg jag att det kanske inte var det viktigaste, och att jag kanske egentligen behöver något annat. Ta gärna ett titt på videon för en mer djupgående förklaring av både för och nackdelar med dessa monitorer från EVE Audio. ENGLISH EVE Audio SC3070, something for the home studio? I have a plan to build out a mix studio att my house. With that comes the need of a suitable pair of monitors. Since I’m used with the big main monitors at The End Studios I have been looking around för something that plays relatively low in the frequencies. EVE Audio SC3070 seemed to be exactly what I was looking for. I got a pair of SC3070 from EVE Audio to try out and make a review. Exactly like specified they played were clear and deep down in the frequencies. But after using them for a couple of weeks I had to come to the conclusion that maybe that wasn’t the most important part, and that I probably need something else. Feel free to take a look at the video for a mor detailed explanation of both pros and cons with these monitors from EVE Audio. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  9. Finska Scopelabs har kommit med en annorlunda infallsvinkel på mikrofoner. Istället för att göra något som ska låta så bra som möjligt så har de gjort en helt galen skapelse som ska ta fram smuts och karaktär i ljudet de fångar upp. (In English at the bottom of the page). Scopelabs första mikrofon på marknaden heter Periscope och ser ut ungefär som den heter. Även om mikrofonen ser ut som ett periskop med ett öga som går att rikta, så är den egentligen en omni-upptagande mikrofon. Och inte bara det, den har en inbyggd kompressor. En kompressor som fullkomligt mosar och tar fram fler kvadratmeter ur ditt rum än du trodde var möjligt. I veckans video bjuder jag på lite exempel där jag använt mikrofonen på trummor och piano. Jag passade på att testa mikrofonerna på pianot när pianisten Emmy Rich var i studion för att spela in ett improviserat album. Det kommer alldeles säkert bli fler videor med de här mickarna. ENGLISH The dirtiest microphone in the Nordics! The Finnish company Scopelabs have created a microphone with a totally different approach. Instead of making something that sounds as good as possible they came upp with a crazy thing that brings out dirt and character in the sounds it captures. Scopelabs first microphone on the market is called Periscope and looks just as it’s called. Even if the microphone looks like a periscope with an eye that you can aim it’s actually an omni microphone. But that’s not all, it also has a built in compressor. A compressor that totally crushes and brings out more square meters of your room than you ever thought you had. In this weeks video I give you some examples where I used the microphone on drums and piano. The piano was recorded during a recording session with Emmy Rich when she recorded a improvised album. There will be more videos with these mics for sure. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  10. Jag fick en förfrågan av Naenka att göra en recension på deras bluetooth-hörlurar. Min första tanke var att det kan jag ju inte göra eftersom jag håller på med studioprylar. Men sen slog det mig att jag brukar referenslyssna mina mixar i mina gamla slitna snäckor som hängde med telefonen, för det är där jag lyssnar på musik och podcasts när jag är ute och går med hunden eller snickrar på huset. (In English at the bottom of the page). Så till att börja med vill jag alltså påpeka vikten av att ha någon form av vardagslyssning du är bekväm med, och där du vet hur musiken du brukar lyssna på låter. Den behöver inte vara perfekt på något vis, men jag gissar att du inte vill ha något som låter helt kass med tanke på att du håller på med musikproduktion. Jag lyssnar till exempel inte mycket i bilen då vi inte har något vidare ljudsystem där. Så över till de trådlösa snäckorna från Naenka. I ärlighetens namn hade jag inte speciellt höga förväntningar, då det inte är något känd tillverkare av lurar. Men jag blev glatt överraskad. Både Lite-varianten och Lite Pro hade förvånansvärt väldefinierat och naturligt ljud. Jag går in djupare på hur jag upplevde ljudet i videon. ENGLISH The importance of an everyday listening to reference mixes I got a request from Naenka to make a review for their bluetooth earphones. My first thought was that it wasn’t possible since I do studio stuff. But then it hit me that I usually reference my mixes in a pair of old earphones that came with my phone, because that’s where I listen to music and podcasts when I walk the dog or when I’m building on the house. So to begin with I want to point out the importance of having some sort of every day listening that you’re comfortable with, and where you know how the music you usually listen to sounds. It doesn’t have to be perfect in any way, but I guess you want something that doesn’t completely suck since you’re into music production. I for example don’t listen much in our car since that system isn’t very good. So let’s switch this over to these wireless earphones from Naenka. In all honesty I didn’t expect much since they are not a well known brand when it comes to headphones. But I got pleasantly surprised. Both the Lite version and the Lite Pro had a surprisingly well defined and natural sound. I’ll go more in depth on how they sound in the video. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  11. Pris kommer bero lite på vad folk vill ha och hur "bra" vi ska göra den. Vet inte om jag var otydlig i videon kanske, jag menar att det inte spelar någon roll om du flyttar micken åt sidan eller uppåt på själva högtalaren. Däremot framåt och bakåt från högtalaren påverkar ju proximity helt klart. Vi tänker väl att det ska vara en trevägsrobot. Frammåt/bakåt + Sidled(eller höjdled som det ser ut nu) + Vinkel på mikrofon.
  12. Pandemin har nog gjort väldigt många människor rastlösa. Även min pappa som för ett tag sedan dessutom blev pensionär lider av detta. I julas visade han mig att han höll på att bygga en lyftkran till sina barnbarn. Det första jag såg var en mikrofonrobot. (In English at the bottom of the page). Jag frågade om han inte kunde tänka sig att bygga en mikrofonrobot till mig. Det skulle vara så kul att ha för att hitta den optimala sweetspoten på vissa gitarrförstärkare. Nyligen hade han en prototyp färdig och den var så bra så vi funderar nu på att sätta ihop ett kit där folk kan bygga sina egna robotar. Om detta är något som kittlar en nerv hos dig så rekommenderar jag att ta en titt på videon, samt att anmäla ditt eventuella intresse här. ENGLISH Build your own microphone robot The pandemic probably made a lot of people very restless. Even my dad who also got retired a while back is suffering from this. During Christmas he showed me a robotic crane he was building for his grand kids. The first thing I saw was a microphone robot. I asked if he could build me a microphone robot. It would be so cool to be able to find the ultimate sweet spot on some guitar amps. Recently he had a prototype done and it was so good that we’re now thinking about making this in to a kit for people to build their own robots. If this is something that tickles a nerv for you I recommend that you check the video, and also sign up your interest here to let us know. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  13. De absolut flesta mikrofoner har ett upptagningsmönster som kallas njure. En del, oftast stormembrans kondensatormikrofoner har valmöjligheter mellan ett antal olika val. Om du har en sådan mikrofon så kan du göra stora tonmässiga väl redan vid mikrofonen, innan den ens kommer så långt som till din mikrofonförstärkare. (In English at the bottom of the page). Förutom att påverka hur brett område mikrofonen tar upp i den riktning du pekar den så får det också stor påverkan på frekvensåtergivning. Särskilt om mikrofonen är nära ljudkällan. I veckans video visar jag lite exempel på hur du kan forma ditt ljud med mikrofonens riktningskarakteristik, från luftigt och krispigt till tight och tjockt. ENGLISH Shape your sound with polar patterns Most microphones have one pickup pattern called cardioid. Some of them, often large diaphragm condensers, have the possibility to switch between some different choices. If you have one of those microphones you ca make big tonal changes already att the microphone, before it even hits the preamp. Aside from affecting how wide of a field the microphone captures in it’s direction it also affects the frequency response. Especially if the microphone is close to it’s sound source. In this weeks video I show some examples of how you can shape your sound with the microphones polar patterns. From crispy and airy, to tight and beefy.
  14. I en vlogg tidigare pratade jag om några fördelar med att planera sitt album som om det skulle släppas på vinyl. (Se här). Det var mest en format fråga för att få ett bra arrangemang genom skivan. Jag fick en del frågor till den videon. Främst kring huruvida vinyl ens har en marknad idag och hur man praktiskt går tillväga för att släppa sin musik på vinyl. (In English at the bottom of the page). Så, I veckans video går jag igenom just de här sakerna. Till att börja med, ja, det finns en marknad för vinyl. Försäljningen av vinyl enbart i USA har ökat från 0,3 miljoner till 18 miljoner från 1993 til 2019 och i första halvan av 2020 gick vinylförsäljningen om CD. För musiker som vill släppa sin musik på vinyl är det i huvudsak bra då fabrikerna troligtvis kommer finnas kvar i och med det. I videon ger jag fyra exempel på fabriker för att pressa vinyl, både i Europa, Sverige och USA. ENGLISH Release music on vinyl part 2 I made a blog earlier where I talked about some benefits of planing your album to be released on vinyl. (You find the blog here). It was mostly a matter of formatting to get a good arrangement throughout the record. I got a bunch of questions on that video about the existing market of vinyls and how you actually do to get your music on vinyl. So, in this weeks video I go through these thing. To start with, yes, there is a market for vinyl. The sales of vinyls in USA alone has increased from 0,3 millions in 1993 to 18 millions on 2019. And in the first half of 2020 the sales of vinyls surpassed the sales of CD. För musicians that want to release their music on vinyl it’s a good thing since the pressing plants will probably stay open as long as there’s demand. In the video I’ll give you a couple of examples of pressing plants in Europe, Sweden and USA. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
  15. Jag fick nyligen tipset av min studiokollega Peter att lägga dubbar med akustisk gitarr på rullband. Knepet skulle då vara att sakta ner hastigheten på bandet och lägga dubbar som blev harmoniserande eller oktaverade när jag återställde till normal bandhastighet. (In English at the bottom of the page). Även om det såklart skulle gå väldigt mycket lättare att åstadkomma detta i en dator blev jag sugen på att experimentera med hur det skulle låta på band. Förutom att harmonisera gitarren, testade jag också att sakta ner bandet en liten bit och stämma ner gitarren efter det läget. Resultatet blev en gitarrdubb i samma stämning men med en helt annan karaktär. Jag hoppas detta kan ge lite kreativa idéer till din musik, och jag kommer definitivt testa detta på andra saker som går att dubba. ENGLISH Change tape speed for beefier over dubs I recently got a tip from my studio college Peter to do acoustic guitar over dubs on tape. The trick was to slow down the tape and record over dubs in a higher octave to achieve interesting harmonies when the tape speed was restored to normal. Even if this obviously would be a lot easier to do in the computer I got curious to do the experiment to find how this would sound on tape. Aside from doing octave harmonies I also tried to slow down the tape just a little bit and also tune down the guitar to match it. The result was a guitar over dub that had the same pitch bot a totally different tone and character. I hope this can give some inspiration for creative ideas in your music, and I will definitely keep trying this technique on other things that can be over dubbed. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
×
×
  • Create New...