Jump to content
Annons

Clipstreet Sounds

Medlem
  • Antal inlägg

    3
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. #2 Två sångspår med olika frekvenser I denna låt kopierade jag ett sångspår och använde EQ på båda spåren för att justera olika frekvenser. Det ena spåret innehåller nästan bara low-mid frekvenser och den andra innehåller high-mid och uppåt. Eftersom jag justerade frekvenserna på två identiska spår låter det som att det är lite fasfel när man lyssnar på båda spåren samtidigt. Det här är egentligen ingenting jag rekomenderar att göra… Men det var en intressant sak att testa! Jag tyckte att det fungerade i slutmixen av låten. Nedan kan du se bilderna på mina extrema EQ justeringar. Jag använde en EQ-plugin av Waves som heter F6. Spår 1: ’’Low-Mid EQ’’: Hi-pass filter fram till 330Hz och Low-pass filter fram till 505Hz Spår 2: ’’Hi-Mid EQ’’: Hi-pass filter fram till 972Hz och dynamisk EQ för att ta bort lite jobbiga ’’S’’-ljud omkring 9000Hz. Jag skar även bort lite jobbiga ”Sshh” ljud vid 2000Hz. Låten heter ”Shanghai” och är skriven samt producerad av ARKN. Mixad av Clipstreet Sounds och mastrad av Cutting Room. Här är Spotifylänken: https://open.spotify.com/track/0o8DvxkeM9DIHmv4SdthN4?si=e2_dCOTGSIuPr0crS81fFA https://www.clipstreetsounds.com/ Lyssna på filerna nedan! Spår 1 - Low-Mid EQ.mp3 Spår 2 - Hi-Mid EQ.mp3 Spår 3 - Båda Samtidigt.mp3
  2. Hej! Nej det har jag faktiskt inte. Ska testa nu! 🙂
  3. Idag spelade jag in en kort snutt trummor i min studio. Jag fick sedan idén att kopiera spåren och mixa trumtagningen med två olika (fast ganska lika) pluggar, för att sedan jämföra dom. Jag ville veta om jag hör någon skillnad på bx_console SSL 4000 E (Brainworx) och SSL E Channel (Waves). Spåren jag spelade in och mixade: Kick Snare Top Tom 1 Tom 2 Overhead L+R Mikrofoner: Kick: Sennheiser E902 Snare Top: AKG D5 Toms: 2x Sennheiser E604 Overhead L+R – 2x Sennheiser E614 Jag använde exakt samma inställningar på båda pluggarna. Dessa var inställningarna: Kompression: Lite kompression på virveln, kicken och tomsen (Ratio 2.0, threshold -3 DB). På overheads hade jag en ratio på 2.0 med -3 DB i threshold, inställd på snabb attack och release. Kick EQ: Ökade lite botten på kicken +2 DB vid 60Hz, lite högre frekvenser vid 6000Hz + 6DB samt lite vid 3500Hz +2 DB. Overhead EQ: Skar bort -4 DB runt 4000Hz och adderade +1,3 DB omkring 10000Hz och även +10 DB runt 40Hz eftersom jag tyckte att det fanns mycket härliga sub-frekvenser att hämta där. Hi-Pass filter till 40Hz. Toms EQ: På tomsen hade jag ett highpass filter på 45Hz, +4,5 DB runt 5200Hz, +2 DB vid 7000Hz. På Tom 2 plusade jag på lite extra +3 DB omkring 80Hz. Jag upplever att kompressorn på Waves SSL känns lite ”hårdare” än kompressorn på bx_console. Jag känner även lite mer botten i virveln från Waves SSL. När jag lyssnar på bx_console upplever jag att de högre frekvenserna inte känns lika skarpa. Hör du någon skillnad? Vilken låter bäst? Kommentera gärna! www.clipstreetsounds.com Brainworx bx_console Drums.mp3 Waves SSL Channel Drums.mp3
×
×
  • Skapa ny...