Jump to content

Nystart för Studio!

Björn Olsberg

198 views

IMG_4881_2.thumb.jpg.7320afd485b8ef446aae074a0185943b.jpgÄntligen är vi igång med nystarten för Studio och det känns fantastiskt roligt och spännande. I våras fick vi möjlighet att köpa loss varumärket från den tidigare ägaren IDG där Studio funnits i alla år sedan vi startade 2003. Och beskedet om att vi tar tillbaka varumärket har verkligen mötts med fantastisk respons från musikbranschen vilket både värmer enormt och sporrar ännu mer.

Ganska exakt så här glad blir man av det, och lite till när vi blev firade med lyxig princesstårta av min fru My.

Tröjorna vi har på oss gjordes av medlemmen ierker här på forumet för sisådär tretton år sedan. Sitter möjligen något tajtare idag än då, men vi har dem! 😂

Viva la Studio – Länge leve Studio!

  • Gilla 3


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Annons


  • Similar Content

    • By Hasse Nilsson
      Den klassiska inspelningsstudion i Skärmarbrink i Stockholm hotas av rivning.
      Studio Baggpipe, som verksamheten heter idag, kallas ofta för EMI-Studion i folkmun. Lokalerna är en av de få kvarvarande musikstudior som med rätta kan anses ha stort kulturhistoriskt värde, även internationellt sett. Där har Björn Skifs spelat in den första svenska listettan ”Hooked on a feeling”, bara en sådan sak. Raden av namnkunniga artister som satt sina tagningar i studion i söderförorten kan göras extremt lång, men som exempel har ABBA, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga hyrt in sig med sina produktioner. Ett upprop har startats för att förmå Stockholms Exploateringsnämnd att hindra rivningen av fastigheten för att bygga nya bostäder. Skriv på här! https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink Kolla gärna in Studio Baggpipes webbplats. http://baggpipe.com/
       

      Foto: Studio Baggpipe
    • By Kash K
      Hej Proffs!
      Har byggt ut huset och fått tillbaka ett källarrum - dock lite mindre pga en ny hall.
      Hursom, här skall byggas en studio och jag behöver hjälp med akustiken. Hur skall jag behandla väggar, golv och tak?
      En utmaning är att jag kommer att ha en glasdörr till pålägg i ett lite större förråd framför lyssningsplats? Hade tänkt att ha en tjock gardin här som man kan trä runt en ram i taket. Är det bra? Kör med en Aston origin mick med Aston reflektorskärm just nu.
      Kan meddela att jag inte tänker slutmixa i studion. Jag skall kunna skriva musik, spela in sång / rap och producera här. Samt mixa. Masteringen kommer att ske av någon som kan det bra då jag kommer att komma med STEMs. Jag vill helt enkelt ha bra ljud när jag arbetar samt OK för att kunna mixa till ca 4 STEMS som sedan kommer att mixas/mastras i en riktig masteringstudio.
      Bifogar en skiss där det röda är basabsorbenter - tänkte skära trekanter i isolering och lägga på varandra ifrån golv till tak i hörnen bakom högtalarna.
      Det gula längst bak skall vara en tjock gardin en bit utanför väggen. Räcker det? Eller vad skall jag ha istället?
      Det gröna är en växtvägg 🙂 Alltså en vägg klädd med naturtrogna plastblommor (ca 10 cm tjock). Mest för att jag inte har några fönster här (och vill ha lite natur 🙂). Rummet är mitt i huset med rum runt omkring i källaren. Men det kanske kan agera lite diffuasor? Vad säger ni experter? Annars har jag läst att det inte funkar i sånna här små rum? Stämmer det?
      På golvet hade jag tänkt ha en heltäckningsmatta.
      Vad skall jag tänka om? Bör jag köra något program och räkna ut något? Vilket?
      Är det bra att sitta mitt i rummet som jag skissar på? Det bakom studiobordet är en soffa.
      Har också tillgång till hur mycket studiofoam (pyramids) som helst men fattat att det varken gör till eller från?
      Så, input på detta please!

    • By Björn Olsberg
      IDG har sålt varumärket Studio till två av grundarna och Nordens största sajt inom musikskapande lever vidare i nygammal regi.
      Stockholm 2019-05-23: Som flera av er besökare säkert noterat har publiceringstakten på Studio.se varit relativt låg de senaste månaderna vilket berott på att det pågått ett ägarbyte bakom kulisserna.
      Sedan Studio startade 2003 har en stor del av mediekartan förändrats på ett spännande sätt och så även förutsättningarna för Studio. Under mer än 15 år har medieföretaget IDG stått bakom Studio. Både genom starten av papperstidningen, webbsajten Studio.se, genomförandet av många mycket lyckade seminarier och inte minst communityn Studio forum.
      För att Studio även fortsättningsvis ska ha förutsättningar att utvecklas som en värdefull community för musiker, producenter och låtskrivare, tar två av de ursprungliga grundarna, Andreas Hedberg och Björn Olsberg över projektet. Det görs från och med nu genom det nybildade företaget Studio AB.
      – Vi har flera spännande idéer för Studios framtid, säger Björn Olsberg, före detta chefredaktör och fortsätter:
      – Det är idéer som vi just nu arbetar fram planer för att genomföra. Precis som tidigare är Studio en gemenskap för musiker, låtskrivare och producenter och där vi alla bidrar till att Sveriges musikliv är ett av världens ledande.
      Studio forum har redan flyttat från IDG till en ny server. Startsidan www.studio.se kommer tillfälligt att ta en paus men återkommer inom kort.
      – Som besökare på forumet kommer du till en början inte märka någon större skillnad, men vi kommer lägga tid och kraft på att stärka Studios position som en mötesplats för hela musiksverige, säger Andreas Hedberg.
      Andreas har i sin roll som marknadsansvarig på IDG hela tiden varit involverad i Studio medan Björn kommer tillbaka till sajten som han en gång i tiden var chefredaktör för.


      Björn Olsberg och Andreas Hedberg
    • By Gorlum
      Hej kära forumiter!
      Jag har ett angenämt problem i min lilla studio - det börjar bli så mycket slagverksprylar att det är svårt att sätta upp allt på ett vettigt sätt utan att det blir helt proppfullt😅
      Igår kom de senaste tillskotten på posten - en 10" requinto och en handbale. Skitkul - men nu börjar det banne mig bli trångt i slagverkshörnan...
      Jag tänker att ni kloka människor säkert har några smarta tips om hur jag kan göra min setup.
      Det viktigaste för mig är att jag gärna vill komma åt allt med så lite rörelse som möjligt och jag vill gärna ha allt i åtkomlig höjd (jag spelar sittandes). Men det är lättare sagt än gjort.
      Studion är ganska fullproppad med annat bröte så min lilla slagverkshörna på ca 1,5*2 meter är allt jag har att röra mig på.
      De viktigaste beståndsdelarna av min slagverksuppsättning är följande:
      -4 st congas: 10, 11, 11.75 och 12.5 tum - de bör vara "centrum i uppsättningen" eftersom de används mest och tar upp mest plats. De står på varsin LP conga platform på golvet. Har dem just nu i en ganska klassisk uppsättning med en i mitten mellan benen, en bakom den och en på varje sida.
      -Ett par bongos på stativ
      -3 handcymbaler, en 10, en 12 och en 13 tum
      -2 mindre cymbalstativ + två extra cymbalarmar/clamps med fästen att sätta på befintliga stativ
      -1 större cymbalstativ med en rejäl percussionhållare med 10 "pinnar" där saker kan skruvas fast.
      -En cajon (används ofta som stol, men jag har även en vanligt trumstol att sitta på)
      -En 13" handbale med fäste för slagverksstativ
      -En tamburin med monteringsfäste
      -2 små plattor att lägga shakers och liknande på, skruvas fast på lämpligt stativ
      -3 stycken chimes, en stor lite finare och två billiga, lite mindre och lite sämre (ljudmässigt iaf). Den stora monteras på slagverkshållare med skruvfäste
      - 1 meinl "birds", hängs på lämplig plats
      - 1 rainstick, hängs på lämplig plats
      - 1  cabasa med hållare, fästes på slagverksstativ
      -2  castagnetter, monteras på slagverksstativ
      - 3 st trianglar , hänges med hållare som skruvar fast på t.ex. stativ
      - 1 koklocka med fäste för slagverkshållare
      - 1 åsnekäke med hållare
      - 1 cuica
      - 1 djembetrumma, utan hållare
      -1 baraboukatrumma, utan hållare
      - 1 pandeiro, utan hållare
      - 2 xylofoner av trä, en lite mindre och en rejält stor (ca 1 meter på bredden och ca 4 cm djup), utan stativ, ca 4 cm höga
      -ungefär hur många shakers, bjällror, maracas och annat småkrafs som helst...och det finns säkert ett gäng prylar som jag har glömt i listan...
      Så nu är alltså frågan, hur FASEN ska jag kunna sätta upp allt det här på min lilla spelyta så att det både får plats OCH faktiskt går att komma åt att spela på det mesta utan större problem?
      Alla förslag emottages tacksamt😀
       
      Vänligen/Gorlum
       
       
    • By MrOnion
      Hej Alla!
      Jag funderar på att hyra ett rum i källaren av vår bostadsrättsförening för att ha som kombinerat rum för att spela in talböcker och som övningsrum för klassisk sång. Rummet är cirka 4x3m med rätt lågt i tak (vanlig källarhöjd...?) och väggarna är i betong. Två av väggarna (en kort, en lång) gränsar mot cykelförråd, en lång mot ett förrådsrum och en kort har ett fönster ut mot en dunge. Ovanför är en lägenhet med en barnfamilj, vilka ofta arbetar hemifrån. Rummet har en nyinsatt metalldörr, som ser relativt tung och tät ut.
      Det jag behöver hjälp med är att få något slags hum om vilka summor det rör sig om att få rummet anpassat till mina behov, vilka är att kunna spela in talböcker med ett relativt gott resultat, samt att kunna sjunga opera där inne utan att störa grannar.
      1. Inspelning: Jag behöver kunna spela in utan störande ljud utifrån och med så lite rumsklang som möjligt. Det är inte så mycket trafik i källaren, så lite naivt tänker jag att det inte finns så många källor till kraftiga, störande ljud därifrån, bortsett från de tider på dygnet som folk hämtar och lämnar cyklar och barnvagnar på väg till och från jobbet. Dock går det varmvattenledningar i taket precis utanför dörren. På utsidan är det likaså långt till någon mänsklig aktivitet. Den mest frekventa ljudkällan torde vara grannarna ovanpå.
      Härifrån kommer huvuddelen av inkomsten, så jag vill kunna göra bra inspelningar, men jag har kollegor som spelar in i garderober utan annan akustikanpassning än kläderna däri, och de har fått godkänt, så kraven är kanske inte så högt ställda som man kunde tro. Jag gissar att rummet egentligen är för stort för detta, men storleken är rätt bra för nästa behov.
      2. Övning: Jag behöver kunna sjunga utan att störa grannarna, åtminstone inte de som bor ovanpå. Det är skönt med lite efterklang, men mina öron föredrar dämpat framför badrumsklang i längden.
      Så, hur mycket pengar är t.ex. 10.000kr i det här sammanhanget? Räcker det till material för att göra något vettigt med rummet (utrustning och inventarier kommer sedan), t.ex. ljudisolera kraftigt uppåt, och lite åt sidorna? Behövs det dubbla, eller femdubbla? Kan jag garantera styrelsen att rummet går att återställa relativt enkelt? Utgå från att jag inte kan någonting om något och att jag har fem extra tummar mitt i varje hand!
      Tacksam för hjälp!
      /John
  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.