Jump to content
Annons

Äventyr i Thanksgiving-tider


David Henriksson

2,134 views

Det var dagen före Thanksgiving. Jag började precis må bättre efter att ha varit sjuk i nästan två veckor. Vid 18:30 fick jag ett sms från ett nummer jag inte kände igen. En producent som heter John skrev att de jobbade på en hiphop-version av ”Blue Christmas” (Elvis Presleys kända version släpptes 1957) som Billy Ray Cyrus och Young Buck skulle sjunga tillsammans. (In English at the bottom of the page).

Billy Ray är Miley Cyrus pappa, han hade en enormt 90-talshit med ”Achy Breaky Heart” som sålde 9 miljoner exemplar bara i USA. Nyligen hade han ytterligare en enorm hit med en rappare, Lil Nas X, deras låt ”Old Town Road” har mer än 814 000 000 streams på Spotify och över 400 000 000 visningar på YouTube när detta skrivs. Young Buck var medlem i rapgruppen G-Unit med bl.a. 50 Cent för ungefär 15 år sedan. Om dessa herrar ville att jag skulle spela in lite hiphop-jul-gitarr, VARFÖR INTE?
 

559689017_GUnit.jpeg.14c963492bdade8a5f389eda85dd0753.jpegYoung Buck till höger och 50 Cent till vänster

John sa att de hade en förstärkare i studion så jag tog bara med mig ett par gitarrer och mitt pedalbord och beställde en Uber ut till Mount Juliet, ungefär 25 minuter öster om Nashville. När jag anlände till den stora ladan där studions finns gick jag in i kontrollrummet, hälsade på John och Young Buck och ytterligare ungefär 10 herrar som satt där inne, dimman av rök var den mest intensiva jag någonsin upplevt.

De rökte inte tobak… De var alla exalterade, men på ett tillbakalutat sätt, över att jag var där och John bad mig att packa upp mina grejer i inspelningsrummet. Billy Ray hade ringt dem tidigare och visat över telefon vilket stuk han var ute efter. Gitarren spelade vad jag skulle beskriva som en långsam, bluesig Chuck Berry-inspired kompfigur. ”Jag älskar Chuck, det där kan jag lira utan problem. Men hur kommer detta funka över ett hiphop-beat?” var mina omedelbara tankar.
 

Hiphopjulgitarr-rig_red.thumb.jpg.592a15a4de4f7279ec709aae7a015442.jpg
Hiphop-julgitarr-rigg

Jag gick in till inspelningsrummet och såg att de hade en Behringer-förstärkare där inne. Trodde att jag aldrig skulle få ett dugligt sound haha, men efter bara lite rattande lät det faktiskt helt okej. Jag spelade in några tagningar med lite variationer på huvudriffet och frågade sen om de ville ha några kompletterande gitarrslingor. Young Buck ringde Billy Ray och visade det jag redan spelat in, Billy Ray älskade det och bad mig att spela riffet igen för honom över telefonen.

Han var väldans exalterad och sa att jag ”kanaliserade Chuck”. Jag föreslog att lägga till en del från Elvis version av låten, där händer det i körarrangemanget men min idé var att spela det med ett distat elgitarr-sound istället. Billy Ray tyckte att det var en kanonbra plan eftersom, i alla fall enligt honom, denna låt är lika igenkänd för detta körarr som för Elvis leadsång. Jag gick tillbaka in i inspelningsrummet och spelade in några tagningar (i olika register) av denna körstämma på min gitarr.
 

224374518_BradleysBarnStudio.thumb.jpeg.bf411b6309bd0989c70b87367501098a.jpeg
Kontrollrummet i Bradley’s Barn Studio där jag gjorde inspelningen

När jag var klar med inspelningen berättade John, producenten, lite om historien runt denna studio. Den byggdes av hans farfar (eller morfar? Varför kan de inte ha separata ord som vi så logiskt har i det svenska språket…) som hette Owen Bradley. Han var en musiker och producent känd för sin enorma påverkan på countrymusikens utveckling som skedde i Nashville under 50- och 60-talet. Han och Chet Atkins anses var två av de huvudsakliga ”arkitekterna” bakom det som allmänt kallas ”The Nashville Sound”. Det var mer polerat och välproducerat jämfört med den tidigare, råare och mer folkmusik-lika countrymusiken.

Owen Bradley drev även en inspelningsstudio i centrala Nashville, ursprungligen kallad ”Bradley’s Film & Recording Studio” och senare känd som ”Columbia Studio B”. Det var en väldigt framgångsrik studio och inspirerade många andra att starta deras verksamhet i samma område. Detta växte till vad som nu kallas ”Music Row”, ett par kvarter som anses vara hjärtar av Nashvilles underhållningsindustri. I detta område kan man idag finna kontoren till otaliga skivbolag, publishing-bolag, musiklicens-firmor, inspelningsstudios, videoproduktionsbolag och även företag som är kopplat till musikbranschen såsom radionätverk och radiostationer.

1241579231_BillyRayochYoungBuck.jpeg.dfcce34348374e0232fbfc2caea99d53.jpeg
Young Buck och Billy Ray Cyrus tillsammans i den kommande musikvideon

Den här kvällen blev mycket mer intressant än jag hade anat. Jag pratade med, och spelade gitarr för, Billy Ray Cyrus över telefon. Jag träffade och hängde lite med Young Buck, 50 Cents gamla bandkompis. I insåg att det faktiskt går att få ett okej ljud ur en Behringer-stärkare. Jag lärde mig en del saker om historien runt Nashvilles musikindustri. En rätt unik, och väldigt minnesvärd, kväll här i Nashville.

Over and out,
David

Se mina tidigare blogginlägg på Studio från september, 2018 och tidigare här!

Kolla in mig på:
www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
www.youtube.com/davidhenrikssonmusik

----------------------------------------------------------------------

ENGLISH:

(Pre) Thanksgiving adventures in Nashville

It was the day before Thanksgiving. I was just starting to feel better after being sick for almost two weeks. At 6:30pm I got a text from a number I didn’t recognize. A producer named John wrote that they were working on a hiphop version of ”Blue Christmas” (famous version by Elvis Presley released in 1957) that Billy Ray Cyrus and Young Buck were gonna sing together.

Billy Ray Cyrus is Miley’s dad, had the huge 90’s hit ”Achy Breaky Heart” that sold 9 million copies just in the US. He also just had another huge hit with another rapper, Lil Nas X, their song ”Old Town Road” has more than 814 000 000 streams on Spotify and over 400 000 000 views on YouTube right now. Young Buck was in the rap group G-Unit with 50 Cent about 15 years ago. I figured if they wanted me to lay down some hiphop Christmas guitar, WHY NOT?
 

559689017_GUnit.jpeg.14c963492bdade8a5f389eda85dd0753.jpeg
Young Buck to the right and 50 Cent to the left

John said they had an amp in the studio so I just brought a couple of guitars and my pedalboard and jumped into an Uber to head out to Mount Juliet, about 25 minutes east of Nashville. After arriving at a big barn I walked into the mixing room, met the John and Young Buck and about 10 more guys sitting in there, the smoke cloud was more intense than anything I’ve ever experienced in the past. They weren’t smoking regular cigarettes...

They were all excited, but in a mellow way, to have me there and asked me to set up my stuff in the tracking room. Billy Ray had called them earlier and showed over the phone what style he was looking for. The guitar part was kind of a slow, bluesy Chuck Berry-inspired thing. ”I love Chuck, I can totally do that. But how will this fit over a hip hop beat?” were my immediate thoughts.
 

Hiphopjulgitarr-rig_red.thumb.jpg.592a15a4de4f7279ec709aae7a015442.jpg
Hiphop-Christmasguitar-rig

I went into the tracking room, saw they had a Behringer amp in there. Thought I’d never get a decent sound haha, but after just a little tweaking it sounded quite alright. I recorded a few takes with a little variation on the main riff and then asked the guys if they wanted some complimentary guitar parts.

Young Buck called Billy Ray who loved my playing and asked to hear me play the main riff over the phone again, he seemed VERY excited and say I was ”channeling Chuck”. Then I suggested to add a part from Elvis’ version, originally it happens in the backing vocals arrangement but my idea was to play it with a distorted guitar sound instead. Billy Ray thought it was a great plan since, according to him, this is a song as recognizable for it’s backing vocal arrangement as for the lead vocals. I went into the tracking room and laid down a few versions of this vocal line on my guitar as well.
 

224374518_BradleysBarnStudio.thumb.jpeg.bf411b6309bd0989c70b87367501098a.jpeg
The control room in Bradley’s Barn Studio where I did the recording

When I was done with the recording John, the producer, told me a little bit of the history of the studio. It was built by his grandfather, a man named Owen Bradley. He was a musician and producer known for his huge impact on the country music sound that was developed in Nashville during the 50’s and 60’s. He and Chet Atkins are considered the two of the main architects behind this, also called ”the Nashville sound”. It was more polished and well produced compared to the older, rawer and more folksy country music.

Owen Bradley also ran a recording studio in central Nashville, originally called ”Bradley’s Film & Recording Studios” and later renamed ”Columbia Studio B”. This was a very successful studio and inspired a lot of others to start their businesses in the same area. This is what’s now called ”Music Row”, a couple of streets considered to be the heart of the Nashville’s entertainment industry. In this area, one will find the offices of numerous record labels, publishing houses, music licensing firms, recording studios, video production houses, along with other businesses who serve the music industry, as well as radio networks, and radio stations.
 

1241579231_BillyRayochYoungBuck.jpeg.dfcce34348374e0232fbfc2caea99d53.jpeg
Young Buck and Billy Ray Cyrus together in the upcoming music video

This evening turned out to be way more interesting than I had thought. I spoke to, and played guitar to, Billy Ray Cyrus over the phone. I met and hung out a bit with Young Buck, 50 Cent’s old band mate. I realized you can get a decent sound from a Behringer amp. I learned some stuff about the Nashville music industry’s history. A quite unique, and very memorable, evening here in Nashville.

Over and out,
David

Sponsored by:
logo_daddario_4color_on_white.thumb.png.6cfd63fb0f239216eb40d1e077919cd9.pnglr-baggs-logo-high-res-print.thumb.png.f0468c0c2bf8e70c2d239469bf0424c2.png379455536_SonnemoGuitarslogo.jpg.1114352c194f7884bb76d0ed85e02da4.jpg

OlssonAmpsLoggaOriginal_red.thumb.png.ffffad0fe549866336d1424ec6aad1ed.png  1441098166_lundgrenpickupslogoseethrough.png.4afbe065ab108ed371ffb7f41e81bdd8.png  Slickbag-logo-PMS1797-utan-R-110228.thumb.jpg.03a640bef11aaf3e800d8d0725a28e7d.jpg

1875845424_SOSloggotext.png.02e6aa1309a41b423d07914b6cbdd34a.png  EBSglow.jpg.907141b9a06bc8b35743baecfb73899e.jpg  2016_onecontrol_logo1_red.png.57cc8be0af7d8409f9e4cdec5d2b2049.png

 

Check out my blog on studio.se here!

Check me out here:
www.facebook.com/davidhenrikssonmusik
www.instagram.com/davidhenrikssonmusik
www.youtube.com/davidhenrikssonmusik

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...