Jump to content

Palma Music Studios del 2: Akustik, flytande golv och massor av kablar

Sign in to follow this  
Palma Music Studios

1,643 views

Välkommen till min blogg del 2 om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett live-rum på tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje!  (Read in English here)

Grunden
När betongväggarna under gatunivå var gjorda, så grävde vi ner tre stålspett i marken, som vi anslöt till kopparvajer runt strukturen. Stålspetten ska utgöra jorden för hela byggnaden. En speciell vätska tillsattes också i hålen för bästa möjliga elektriska jord. Vi sätter luckor inne i byggnaden, så att vi kan återfylla markvätska om jordkvaliteten behöver justeras i framtiden.

IMG_6586_red.jpg.88cbc542a87aee3cc1a93d60354905aa.jpg

Betong och stål
Källarstrukturen är klar! De röda stålbalkarna på bilden nedan blir golvet i gatunivå. När golvet sedan var klart började vi bygga den 9 meter höga strukturen ovanför. Det var fantastiskt att se all vår planering bli verklighet.

IMG_6788_red.jpg.33663b857e7d389e4fb5c8c717200aa0.jpg
De röda stålbalkarna utgör grunden till golvet som är i gatunivå

Därefter följde åtskilliga veckor som bestod mest av betong, damm, stål och arbetare som svettades under Mallorcas sol. Våren 2017 var mycket intensiv och det var hårt arbete för alla. Men under tiden började vi också planera de roliga sakerna: Utrustning för studior, inredning och möbler. Det var fortfarande massor av beslut som skulle fattas.

IMG_7089_red.thumb.jpg.7a020cff633442c7b8aabd2d0abd1540.jpg

Ljudteamet
Varje klassisk studio har sitt eget ljud. Väggarna hjälper till att forma musiken till unika inspelningar. Gällande akustiken för Palma Music Studios, så kontaktade vi Nick Whitaker från Storbritannien, som har arbetat med många kända studior runt om i världen. Han är en av världens bästa akustiker, med kunder som Abbey Road, Air Studios, Coldplay, Pink Floyd, Lenny Kravitz och många fler. Och nu har Nick även designat akustiken i Palma Music Studios.

IMG_0277_red.thumb.jpg.63b55d659ce10cc1d3838e798a49a1cc.jpg
Nick Whitaker

Det här är Paul Ward. Han designade alla ljudkopplingar i byggnaden. Hans tidigare verk inkluderar George Martins Air Studios, Richard Bransons The Manor Studios och Paul Allens unika studio på superyachten Octopus.

IMG_0453_red.thumb.jpg.620f0605475c146c2f68049a34735134.jpg
Paul Ward

Medan lyftkranarna satte de sista stålbalkarna för taket på plats, så satt vi och gick igenom jackväxlar och lösningar för de olika studiorummen och jag fick honom att berätta många historier om de stora projekten och artisterna han arbetat med. Han gjorde förresten Annie Lennox hemstudio i Deia, Mallorca för många år sedan.

Screenshot-2019-11-09-16_17.27_red.thumb.jpg.a4ac3b2575aee621e817d52634fe5f0b.jpg
Flytande rum och isolering – Mason Industries UK
Varje rum i byggnaden har sitt eget betonggolv som flyter på ett "Jack-Up"-golvsystem. Väggar och tak kommer att byggas på dessa ”golvöar” för att säkerställa akustisk isolering mellan rummen och buller från gatan.

Vi vill inte heller att grannarna ska smyglyssna på hitlåtar som produceras i byggnaden... 

På bilden ser ni de "Jack-Up"-enheter som användes för att lyfta det flytande betonggolvet. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).


El, och ljudförbindelser i byggnaden
Vi planerar redan förbindelserna av ljud mellan alla rum. Till och med takterrassen kommer att anslutas för inspelningar under Palma-himlen.

BLOGPOST1b_red.thumb.jpg.9c259270f9c8532ffa774d31891569ff.jpg
3D-rendering av hur byggnaden ska se ut. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).

Våning 1: tre projektstudior, ett sångbås och en större studio, förvaring och ett badrum.

Våning 2: entré/mottagning/badrum, vår huvudstudio och inspelningsrum med sångbås, gitarrbås och utgång till gatan för lastning.

Våning 3: Vardagsrum/kök, surroundstudio, trappor till takterrass och entré till balkong i live-rummet.

Våning 4: Takterrass.
 


Ström
Varje våning har sin egen strömpanel för att separera ljudkablar från strömmen till ljus och annat. Tidsbrytare slår på högtalarna sist och stänger av dem först, bara för att förhindra att de går sönder. Olika uttag för brittiska och amerikanska kontakter. Massor av "kräm" för de största förstärkarna. Och kablar. Massor av kablar. När vi utformade Palma Music Studios ville vi skapa flera enskilda zoner för all ström och ljudkablar.

Screenshot-2019-11-09-16_18.15_red.thumb.jpg.cacec08fa09c7bbe2d988fb46443a808.jpgpower.thumb.png.9398f9d3c9f40bdf80b8d3c9f8cb8437.png

Ovan ser ni Paul Wards design till ljudkopplingar mellan studios, samt elcentralerna på de tre våningarna.

Varje våning ska kunna ha sin egen strömförsörjning för det team av människor som arbetar där – till exempel ett låtskrivarteam som gör hits på våning ett, ett rockband med producent på våning två, och ett postproduktions-team som redigerar film på våning tre. När arbetet är klart kan de träffas på takterrassen, innan de går ut och njuter av nattlivet i Palma.


Fortsättning följer i del 3...

Fredrik Thomander
Palma Music Studios

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Joakim Lindberg är producenten och låtskrivaren bakom den populära studion Sickan i Malmö. Där har han jobbat med många av Malmös band såsom The Guilt, Hater och Christine Owman och skivbolag som Adrian Recordings och Rungård Rekkords.
      Joakim Lindberg och Sickan
      I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.
      Först och främst, vem är Sickan?
      – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.
      Hur gick processen till när du byggde studion?
      – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.
      Kontrollrummet innan byggnationen.
      Kontrollrummet när det är klart.
      Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!
      Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
      – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.
      Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.
      Inspelningsrummet innan byggnationen.
      Inspelningsrummet när det är klart.
      Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
      – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.
      Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
      – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.
      Hela studion innan byggnationen.
      Hela studion när den är klar.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.
      Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
      Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

      Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

      Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
    • By Palma Music Studios
      Välkommen till min blogg om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett liverum – på totalt tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag vill berätta om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! Read the blog in English here
      Varför bygga ett studiokomplex?
      Det kan vara en berättigad fråga nuförtiden. Musikskapare arbetar idag ofta i bärbara datorer och samarbetar online. Stora studior känns kanske som något från det förflutna, men det finns något speciellt som händer när musiker möts på platser skapade för musikskapande. En plats där allt finns och är förberett, där inspelningsprocessen är enkel, där akustiken är perfekt och där du kan spela på hög volym utan att störa någon.
      Varför bygga studion på Mallorca?
      Jag tror de flesta stora städer har tillräckligt med studior redan. I London, Los Angeles, Berlin och Stockholm finns det fantastiska inspelningsstudior, och när jag flyttade till Mallorca 2014 så hade jag inga planer på att bygga en stor studio. Men artister jag tidigare arbetade med ville komma till Mallorca istället för att arbeta där vi vanligtvis brukade vara. Samtidigt tyckte min nuvarande studiokompanjon, Johan Lundgren, som jag just blivit vän med, att det var konstigt att en så livlig plats som just Palma inte hade en fantastisk musikstudio. Johans studio i London var dessutom tom för det mesta. Och så kom det sig en dag i februari 2015 att jag körde förbi denna tomma tomt mitt i Palma. Därefter gick det ganska snabbt.
      Jag skickade den här bilden till Johan, nästan som ett skämt, och frågade honom om det kunde vara vår framtida studio i världsklass?
      Platsen för studion
      Vi köpte tomten och beslutade att vi ville skapa en "stads-studio" nära allt som Palma har att erbjuda, men ändå med integritet. Platsen Son Espanyolet var det perfekta valet. Landstycket var i grunden en gammal ruin fylld med skräp. Men platsen var perfekt. Alldeles intill Santa Catalina, där några av de bästa restaurangerna på öarna ligger. Och bara några minuters gångavstånd från havet.

      Platsen för studion – alldeles intill Santa Catalina och med några minuters promenad från havet
      Planeringen
      Vi började rita och skissa på idéer för hur studiokomplexet skulle se ut, ringde vänner som hade byggt studior, och jag tänkte på alla studior jag hade arbetat med tidigare. Vi ville bygga en plats där många människor kunde arbeta på en gång, men fortfarande med integritet. I bilden nedan till vänster är en av våra första grova idéer som senare ändrades fullständigt. Vi träffade snart lokala arkitekter och bland annat den akustiska ingenjören Nick Whitaker från Storbritannien. Efter några veckor gjordes några första ritningar. (Bilden nedan till höger).

      En av de första skisserna, och en av de första riktiga ritningarna
      Teamet bakom bygget av studiokomplexet
      Innan grävningen började så blev det naturligtvis många möten och beslut om vilka vi skulle arbeta med, och inte minst ansöka om tillstånd. Vi hade tur för vi fann Javier Bethencourt från det lokala byggföretaget Islabau. Lokalarkitekt Gabriel Rechach från RM arquitectura och interiörarkitekterna Marga & Vero från Bornelo. För den akustiska designdelen kontaktade vi Nick Whitaker, som har gjort akustiken för många kända studior runt om i världen.

      "Dröm-teamet" bakom byggnadskonstruktionen. Från vänster: technical architect Cristobal Ramis, chief architect Gabriel Rechach, acoustic designer Nick Whitaker, chief engineer Javier Bethencourt och interior designer Marga Comas
      Utgrävningen
      Vi hade en begränsad area och kunde inte bygga mer än två våningar över marken. Men jorden var bra och det fanns inga gränser för hur djupt vi kunde gräva. Så vi började gräva. Vi ville inte bara bygga en studio – vi ville bygga den bästa studio som någonsin byggts.
      Utgrävningen påbörjas

      Fortsättning följer i del 2...
      Fredrik Thomander
      Palma Music Studios
    • By Ruben E
      Hej ni! 
      Nu är det studiobygge på gång... jag har skaffat mig hygglig koll och har en viss erfarenhet samt snickarhjälp, vilket känns tryggt.
      Lokalen ligger också rätt bra till (nedersta källarplan, med garage och Hörselskadades riksförbund som närmsta grannar - win!), vilket gör att jag inte kommer behöva bygga flytande rum i rummet etc. Däremot ska jag bygga en tvärvägg för att dela av ytan i liverum, kontrollrum och sångbås. Väggen kommer byggas enligt följande: gips 13mm - gips (silentboard) 13mm - isolering 70mm - luftspalt 15mm - isolering 70mm gips (silentboard) 13mm - gips 13mm. 
      Det jag inte lyckats lista ut är hur jag ska göra för att täta hålen för kablage (ljud och el). Säkerligen finns detta avhandlat i andra trådar, man jag har inte lyckats hitta någonting... visst kan man ta ett skumrör och fylla igen med akrylfog eller liknande när väl kablarna är på plats, men det vore ju fint att kunna ändra i efterhand. 
      Så: hur förbereda för kabeldragning på bästa sätt vid bygge av mellanväggen? Värt att nämna är kanske också att elektrikerna kommer dra ström efter att väggen byggts (men man kan så klart bygga in en väl tilltagen kabel som de kan ansluta till).
      Och, bonusfråga: är det värt att göra tre separata passager för el, el till takbelysning (separat fas) och ljudkablage (xlr, nätverk, etc)? Här tänker jag så klart på risken för elektriska störningar, snarare än ljudläckage mellan rummen.
      Hit me!! 
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.