Jump to content
Annons

EQ eller kompressor först?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Startpunkt

Lo eller hi cut

compressor

eq

Sedan kan det bli vad som helst... deesser... kompressors och eq igen... etc.

Aah så brukar jag me tänka 🙂 Pratade med en polare nyligen som läst på SAE och han sa att de fick lära sig att man alltid skulle ha kompressor efter EQ för att ha kontroll på outputvolymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar köra med EQ först och sedan en kompressor.. som ovan nämnde så förstärker du frekvenserna om du lägger en kompressor före.. dom arbetar ju i den ordningen du lägger dom i osv.. om du provar dig fram med att lägga olika effekter i olika ordning så kommer du garanterat höra hur saker och ting förändras osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med en polare nyligen som läst på SAE och han sa att de fick lära sig att man alltid skulle ha kompressor efter EQ för att ha kontroll på outputvolymen.

Det där med "alltid" och "skall" kan man nog vara lite försiktig med. 😉

Det finns förvisso vissa riktlinjer, men det är just det: riktlinjer. Inget man "skall" "måste" osv osv....göra.

Beroende på vad man vill åstadkomma har man säkerligen olika ordningar i kedjan.

För min del är det nog oftast:

-Low cut

-compressor

-eq

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag brukar oftast skära bort det jag inte vill ha kvar med filter eller eq innan jag komprimerar sen kan det hända att det kanske dyker upp en till eq eller kopressor efter det beroende på vad man vill ha men som sagts tidigare i tråden vill man oftast inte förstärka det som man senare vill ta bort i frekvensväg om man inte har någon speciell anledning till det. Finns ju som sagt alltid undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför komprimera sånt som ändå ska skäras bort? 😮 Eq före kompressor, alltid! Men sedan kan det förstås bli mer eq efter kompressorn.

Prova själv, jag tycker det är ett smidigare sätt att arbeta.

Dessutom upplever jag att eq sällan påverkar kompressionen utöver nivåförändringar. Förutom just i botten. Men det går att justera för i många kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova själv, jag tycker det är ett smidigare sätt att arbeta.

Dessutom upplever jag att eq sällan påverkar kompressionen utöver nivåförändringar. Förutom just i botten. Men det går att justera för i många kompressorer.

Inget sätt är fel, tyckte bara att det lät lite avigt. Så länge det låter som man vill att det ska göra så är det ju inget större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget sätt är fel, tyckte bara att det lät lite avigt. Så länge det låter som man vill att det ska göra så är det ju inget större problem.

Nej, det har du rätt i. Om det redan låter som man vill ha det finns ingen direkt anledning att använda varken eq eller kompression.

Som sagt. Testa att göra det omvända. Jag tycker i de flesta fall att mixandet flyter på bättre (arbetsflöde) än om man gör tvärtom. Resultat når man till oavsett väg.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför komprimera sånt som ändå ska skäras bort? 😮 Eq före kompressor, alltid!

tyckte bara att det lät lite avigt. [med Kompressor->EQ]

Nja, det är snarare "avigt" att ALLTID köra EQ->Kompressor. Begränsat, om inget annat.

Aaaanyways:

Jag kör helst Kompressor->EQ eftersom jag föredrar att jämna ut källan innan vidare bearbetning. Jag är ingen fingertopslirare som t.ex. joachime ovan, som säkert kör med decimalnivå på kompressorns parametrar; jag trycker till skiten rätt så generöst.

På röster, däremot, kör jag hellre EQ->Kompressor. Och det gör jag för att bli av med allt under ca 100Hz innan jag börjar komprimera källan. Jag tycker det blir bättre så.

Ett tankesätt jag utgår ifrån är att ju lägre en källas huvudfrekvenser ligger, desto större skäl finns det att köra Kompressor->EQ.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...