Jump to content

Jon Rinneby

Huvudmoderator
  • Content Count

    3,530
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    84

Jon Rinneby last won the day on February 21

Jon Rinneby had the most liked content!

Community Reputation

359 Utmärkt

About Jon Rinneby

  • Rank
    Mjukis
  • Birthday 11/18/1979

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Malmö
  • Min utrustning
    PSI a17-m monitorer, Burl b2 bomber ADC, Dangerous Source DAC
  • Home page

Recent Profile Visitors

26,800 profile views
  1. Vid närmare eftertanke kanske jag borde valt denna bild istället, här med en 1176-klon påväg att säljas till en god vän. Är gladare inombords än vad bilden antyder.
  2. 1176:an funkar utmärkt på sång, börja med Dr Pepper inställningen och justera input och output tills du får den kompression du är ute efter. Ett vanligt knep på sång är att lägga en 1176 och La2a i serie och låta dem komprimera lite vardera. FG-116 har en mix-ratt, vilket är kalas om du jobbar med All-bottons-läget och vill blanda den hårt komprimerade signalen med den rena, på ex trummor. Börja med 20-25% och se hur det låter. Mvh Jon
  3. Det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att siffrorna på attack och release är lite annorlunda. Dr Pepper på WA76 blir således attack på sju och release på tretton. Med detta sagt finns det små skillnader mellan nästa alla kloner. Principen är dock den samma. Mvh Jon
  4. Det gör du rätt i. Bara hör av dig om det är något speciellt du undrar. Mvh Jon
  5. Tack, jo 1176:an är faktiskt mycket enklare än många tycks tro. Och All-button är fantastiskt kul att leka med på trumrum, överhäng eller annat som behöver en rejäl skjuts. Mvh Jon
  6. FREDAGSTIPSET: UREI 1176 är utan tvekan en av de mest uppskattade och samtidigt missförstådda kompressorerna genom tiderna. Den är med sin FET-krets både snabb och aggressiv men kan också vara väldigt mångsidig.
  7. Hej. Tycker du är på god väg gällande mixen. För mig personligen känns den lite ofokuserad, att det blir lite stökigt och bökigt samt att sången drunknar och hamnar i skymundan. Tror du kan råda bot på detta ganska enkelt genom att prioritera om och frekvensplanera lite bättre. Kika på området 100-200 Hz, som är överbelamrat, vad är det som verkligen behövs här och vad tar plats? Kanske kan du testa att gröpa ur en aning på samtliga instrument här utom möjligen basen. 2-3 dB med ett lagom brett filter bör göra susen. Vidare saknar jag det övre mellanregistret/diskanten, så att mixen
  8. FREDAGSTIPSET: Virveltrumman är trumsetets absolut viktigaste del. Trots detta slarvas det många gånger med vår älskvärda trotjänare när det väl är dags för inspelning och mixning.
  9. Det glädjer mig att höra Magnus. Kör så det ryker! Mvh Jon
  10. FREDAGSTIPSET: Det talas ofta om att hitta balansen när du mixar. Men faktum är att ordet balans är vilseledande, för att inte säga direkt livsfarligt, när det kommer till mixning och mastring.
  11. Hej Luna. Till att börja med: bra jobbat. Det märks att du arbetat på mixen. För mig personligen får gitarrslingan gärna ligga starkare och vara mer i fokus. Vidare ligger hihatten och stör. I övrigt känns det relativt jämnt mixat och ingen som sticker ut, vilket eventuellt känns lite... tråkigt? Så upp med leadgura och ner med hihat till att börja med. Frekvensmässigt ligger du bra till och dynamiken lika så, kan eventuellt sakna en del mellanregister för att få bort hängmattan. Kanske lite mer 600 Hz och 1500 Hz generellt för att ge mixen mer stomme? Hade jag nog backat en aning
  12. 1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in. 2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse. 3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som h
  13. Det har jag faktiskt ingen förklaring till, förutom att Loudness Penalty i så fall fortfarande använde ReplayGain när du laddade upp? Fick du samma resultat på Youtube och TIDAL? Oavsett så kommer Spotify gå över till LUFS nu, om de inte redan gjort det. Detta innebär även att låtar som tidigare laddats upp kommer anpassas till detta. I praktiken innebär detta att det blir jämnare volym, mellan olika artister, än på ReplayGain-tiden. Med detta sagt finns det andra saker som påverkar hur vi upplever ljudstyrka: Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så
  14. Det spelar ingen roll om en låt är två eller sex minuter eftersom det är medianen det räknas på. Ju längre låt, ju mer exakt skulle man dock kanske kunna säga. Med detta sagt är LUFS alltså är inget vattentätt sätt att mäta upplevd volym på, men troligtvis det mest exakta vi har idag. Gällande ljudbok eller poddar eller vad det nu må vara så är det mellan -23 LUFS till -16 LUFS som gäller. Men som sagt, det är egentligen bara att spela upp materialet du har, bestämma vilken LUFS du vill ligga på och låta musiken/ljudboken spela upp tills LUFS-en (integrated) har stabiliserats. När
×
×
  • Create New...