Jump to content

Jon Rinneby

Huvudmoderator
  • Content Count

    3,495
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    80

Jon Rinneby last won the day on October 5

Jon Rinneby had the most liked content!

Community Reputation

339 Utmärkt

About Jon Rinneby

  • Rank
    Mjukis
  • Birthday 11/18/1979

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Malmö
  • Min utrustning
    PSI a17-m monitorer, Burl b2 bomber ADC, Dangerous Source DAC
  • Home page

Recent Profile Visitors

25,451 profile views
  1. Nu är dags för något som blivit en fin tradition – Bästa jullåt 2020 och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio. Denna gång har vi fina priser sponsrade från Fitzpatrick. Själva Studiofestivalen går till som så att du själv, eller tillsammans med andra, skriver och spelar in en nyskriven (aldrig tidigare utgiven) jullåt. Bidraget får vara max tre minuter långt och kan vara instrumentalt eller innehålla någon form av sång. Tävlingen har tre vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer): • Dynaudio LYD5. Värde 9 190
  2. Tackar, jo det finns faktiskt planer på detta. Lovar att uppdatera så fort jag vet mer. Mvh Jon
  3. Nu använder jag inte Cubase, men utgår från att low-cut finns i standard-eqn? Mvh Jon
  4. Ni som följt mina Fredagstips vet att jag ogärna, eller rättare sagt gärna undviker att berätta exakt hur du ska göra för att uppnå ett visst resultat. Jag tror helt enkelt inte på att mixa efter recept och är en fast förespråkare av att varje mix är unik och därför kräver sitt speciella tillvägagångssätt. Med detta sagt tror jag ändå det är bra att stundvis ge lite mer handfasta tips av karaktären ”gör så här” och då ta risken att mindre vana studiorävar eventuellt tolkar dessa som ”den rätta lösningen” eller genvägen till ljudeufori. Så är naturligtvis inte fallet. Vidare är det viktigt
  5. Kanontips, Focusrite Balancer är definitivt användbar i all sin enkelhet och dessutom gratis. Track Assistant och Sculptor har jag inte testat 🙂 Mvh Jon
  6. Mixning och mastring handlar till stor del om att hitta balansen* mellan bas, mellanregister och diskant. För mycket eller för lite av det ena och helheten tippar, vilket då kan upplevas som en obalanserad ljudbild. Lite förenklat skulle man kunna säga att för mycket bas resulterar i mindre klarhet, medan för lite gör att musiken tappar tryck. För mycket mellanregister uppfattas gärna som grötigt och stökigt och för lite känns urholkat och distanserat. En överrepresentation av diskant blir jobbigt och påträngande för öronen, medan för lite upplevs som dovt. * Frekvensmässig balans innebär
  7. Stort grattis, det var fantastiskt kul att lyssna på alla bidrag. Ser redan fram emot nästa festival! Mvh Jon
  8. Skillnaden är att varje kanal/grupp behandlas och reagerar individuellt, mer likt ett "riktigt rum" och du kan också justera varje grupp individuellt efter tycke och smak, du kanske inte vill ha reverb på basen tex? Låga frekvenser mår i regel in så bra av reverb, speciellt inte långa sådana då det lätt grötas. Sen att effekten alltid blir bättre på detta sätt är inte säkert. Min filosofi har alltid varit: Låter det bra så är det bra, strunt samma hur du når dit. Gällande virtuella instrument så finns det inga givna regler. Ibland är det inbyggda reverbet en del av soundet, ibland är det
  9. Sunset Sound Studio Reverb från IK Multimedia är ett utmärkt reverb, inte minst när det kommer till att fånga känslan av live-rum. Kort om långa reverb Att mixa en låt helt utan reverb är ganska ovanligt, även om det så klart förekommer. Tjusningen med ett eller flera välplanerade rumsklanger är att dessa kan skapa känslan av en extra dimension i musiken - det blir helt enkelt lite mer levande. Vidare kan reverb bidra till en mer enhetligt och sammansatt ljudbild. Jag brukar själv tänka på reverb som något som ”fyller ut tomrummet”, det vill säga det som händer mellan tonerna, snarare ä
  10. Härligt. Jo, vissa pluggar har en tendens att göra det. Samtidigt kan det vara en välsignelse i förklädnad, så man inte frestas att använda saturation på allt 🙂 Notis: Saturation har en tendens att öka volymen, vilket ibland kan göra det svårt att avgöra om ljudet faktiskt blir bättre. Vi har ju en dålig vana att uppfatta starkare som bättre. /Jon
  11. Ska bli kul och inte minst spännande att sätta tänder och öron i detta. /J
  12. Jon Rinneby

    mixning

    Du kan absolut lägga ut låtar som inte är färdiga. Här: https://www.studio.se/forums/forum/18-låtskriveri-låttexter-och-arrangering/ Eller här: https://www.studio.se/forums/forum/34-mixning-och-mastring/ Mvh Jon
  13. Jon Rinneby

    mixning

    Hej Carlos och välkommen till Studio. Du har en fin känsla för melodier. Låt 1: Det första jag tänker på är att mixen känns komprimerad, som att ljudet "duckar" speciellt pianot, kanske ligger det en kompressor i signalkedjan på ljudet du valt? Det skulle hur som helst vara intressant att höra låten med mindre kompression/limiter. Gällande balansen mellan instrumenten så kan du testa att hålla versen (det som händer innan trummorna kommer in) svagare i volym, så att det verkligen känns när låten drar igång. Just nu trycks trummorna bakåt i mixen, vilket återigen kan bero på felaktig eller
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.