Jump to content

Jon Rinneby

Huvudmoderator
  • Content Count

    3,541
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    84

Jon Rinneby last won the day on February 21

Jon Rinneby had the most liked content!

Community Reputation

362 Utmärkt

About Jon Rinneby

  • Rank
    Mjukis
  • Birthday 11/18/1979

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Malmö
  • Min utrustning
    PSI a17-m monitorer, Burl b2 bomber ADC, Dangerous Source DAC
  • Home page

Recent Profile Visitors

27,458 profile views
  1. Hej igen! Tycker det låter bra på det stora hela, rent frekvensmässigt. Låtens stora problem är leadsången - dels drunknar den i verserna (hamnar lite bakom gardinen så att säga) för att sedan poppa ut "för mycket" under refrängerna - speciellt vissa ord. Lyssna på svag volym, kanske genom ett par hörlurar som ligger på framför dig, och lyssna på leadsången - den ska kännas stabil och höras lika bra genom hela låten, utan några allt för stora dynamiska utsvängningar (nu talar vi alltså i generella termer om rock/pop). Så, fokusera på leaden, få den att sitta jämt och tydligt i mixen så är
  2. Jo, det kan absolut vara så, men inte nödvändigtvis. Men generellt kan man säga att dyrare kondensatormikrofoner är känsligare.
  3. Absolut ett bra val. Jag kan även slå ett varmt slag för Weissklang V17, om du inte har något emot att beställa från nätet. Mvh Jon
  4. Tycker du är på god väg, men mixen känns just nu lite obalanserad och som att den inte riktigt hoppar ur högtalarna. Börja med att kika på trummorna. Baskaggen och basen ligger och bråkar i samma register. Vidare känns hela trumsettet som att det ligger i bakgrunden, det behöver komma fram mer. Skönt med dynamik i mixen. Men en mer sammanhållen ljudbild hade inte skadat. Limma ihop lite med en stereokompressor. 1-2 dB kompression räcker gott. en lite bredare mix hade inte heller skadat med mer volym på båda sidorna från exempelvis gitarr. Ska vi tala frekvenser så saknar hela m
  5. Tycker der svänger fint. Det andra som slår mig är att mixen är ganska bright i sin karaktär - förmodligen pga tydliga trummor/överhäng och kanske att det saknas lite tyngd i botten/sub. Se över området +100 Hz och -4000 Hz. Annars inte mycket att anmärka på. Pluspoäng för dynamiken, det gillas! Rattade lite snabbt, väldigt subtilt: shin_fix.mp3 Mvh Jon
  6. En enkel och rak fråga. Det som mest ligger och stör är tamburinen till höger, den ligger starkt både volym- och frekvensmässigt. Backa gärna på volymen och testa att sänka 7000 Hz, där tamburinen peakar, och se vad som händer. Vidare tror jag hela mixen skulle må bra av lite mer 400 Hz, för att ge låten mer stomme och värme, som du mycket riktigt saknar. Du kan även titta över området och se om något sticker ut där. I övrigt tycker jag du ligger bra till. Lycka till
  7. FREDAGSTIPSET: Det viktigaste verktyget du har i studion är inte dina studiomonitorer, dina preamps, dina mikrofoner, dina pluggar eller dina instrument. Inte heller är det ditt rum eller din akustikbehandling. Det är dina öron.
  8. Tycker det låter riktigt fett, behövs absolut ingen bas. Inte mycket som behöver göras här. Eftersom det är så få instrument så tycker jag att mixen kan justeras som den är, med en eq på masterkanalen. Lite mer 60 Hz för att aningens mer sub och tryck i bottnen. Ett uns mer mid vid 600 Hz för lite träigare stomme. Plocka gärna fram tydligheten i pianot och virvel mellan 1000-3000 Hz. Backa lite på väsigheten (hihatten) från 12 kHz och uppåt. Då kan det låta så här: luna_fix_piano.mp3 mvh Jon
  9. Hej. Tycker du är en god bit på väg. Bar energi i mixen. Personligen är jag inte överförtjust i de distade gitarrerna som låter väl påträngande/söndertrasade runt 3 kHz, men kanske är det en del av soundet bandet vill åt? Tycker det funkar bättre i refrängen dock. Leadsången behöver komma fram, för inbakad i mixen. I övrigt känns det välbalanserat även om hela mixen skulle må bra av att få mer mellanregister vid 600-2000 Hz något sådant. Tror också sången skulle komma fram bättre av detta. Mixen har således en klassisk hängmatta, vilket också gör att den tappar upplevd volym och känns "
  10. Vid närmare eftertanke kanske jag borde valt denna bild istället, här med en 1176-klon påväg att säljas till en god vän. Är gladare inombords än vad bilden antyder.
  11. 1176:an funkar utmärkt på sång, börja med Dr Pepper inställningen och justera input och output tills du får den kompression du är ute efter. Ett vanligt knep på sång är att lägga en 1176 och La2a i serie och låta dem komprimera lite vardera. FG-116 har en mix-ratt, vilket är kalas om du jobbar med All-bottons-läget och vill blanda den hårt komprimerade signalen med den rena, på ex trummor. Börja med 20-25% och se hur det låter. Mvh Jon
  12. Det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att siffrorna på attack och release är lite annorlunda. Dr Pepper på WA76 blir således attack på sju och release på tretton. Med detta sagt finns det små skillnader mellan nästa alla kloner. Principen är dock den samma. Mvh Jon
  13. Det gör du rätt i. Bara hör av dig om det är något speciellt du undrar. Mvh Jon
  14. Tack, jo 1176:an är faktiskt mycket enklare än många tycks tro. Och All-button är fantastiskt kul att leka med på trumrum, överhäng eller annat som behöver en rejäl skjuts. Mvh Jon
  15. FREDAGSTIPSET: UREI 1176 är utan tvekan en av de mest uppskattade och samtidigt missförstådda kompressorerna genom tiderna. Den är med sin FET-krets både snabb och aggressiv men kan också vara väldigt mångsidig.
×
×
  • Create New...