Jump to content

Jon Rinneby

Huvudmoderator
  • Content Count

    3,519
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    83

Jon Rinneby last won the day on December 18 2020

Jon Rinneby had the most liked content!

Community Reputation

354 Utmärkt

About Jon Rinneby

  • Rank
    Mjukis
  • Birthday 11/18/1979

About me

  • Kön
    Berättar inte
  • Stad/plats
    Malmö
  • Min utrustning
    PSI a17-m monitorer, Burl b2 bomber ADC, Dangerous Source DAC
  • Home page

Recent Profile Visitors

26,364 profile views
  1. 1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in. 2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse. 3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som h
  2. Det har jag faktiskt ingen förklaring till, förutom att Loudness Penalty i så fall fortfarande använde ReplayGain när du laddade upp? Fick du samma resultat på Youtube och TIDAL? Oavsett så kommer Spotify gå över till LUFS nu, om de inte redan gjort det. Detta innebär även att låtar som tidigare laddats upp kommer anpassas till detta. I praktiken innebär detta att det blir jämnare volym, mellan olika artister, än på ReplayGain-tiden. Med detta sagt finns det andra saker som påverkar hur vi upplever ljudstyrka: Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så
  3. Det spelar ingen roll om en låt är två eller sex minuter eftersom det är medianen det räknas på. Ju längre låt, ju mer exakt skulle man dock kanske kunna säga. Med detta sagt är LUFS alltså är inget vattentätt sätt att mäta upplevd volym på, men troligtvis det mest exakta vi har idag. Gällande ljudbok eller poddar eller vad det nu må vara så är det mellan -23 LUFS till -16 LUFS som gäller. Men som sagt, det är egentligen bara att spela upp materialet du har, bestämma vilken LUFS du vill ligga på och låta musiken/ljudboken spela upp tills LUFS-en (integrated) har stabiliserats. När
  4. Tack. Det är en mycket relevant fråga. Jag tycker du ska fokusera på en mastring till samtliga streamingtjänster och då utgå från Spotify. Lägg dig på strax över -14 LUFS så är du säker. Det enda undantaget är Soundcloud som inte har någon normalisering i dagslaget, men där bestämmer du helt och hållet själv, precis som på CD-tiden, hur mycket du vill pressa din musik. Du kan läsa mer om hur jag tänker kring ämnet här: /Jon
  5. Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utsla
  6. Hej Johan och välkommen till Mixakuten. Hörlurstricket i kombination med automatisering är mitt bästa generella tips gällande leadsång, vilket du kan läsa mer om här: Gällande din mix så upplever jag att sången ligger lite ovanpå och känns aningen ojämn och att den eventuellt är lite för bright i förhållande till övriga instrument, men detta kan också vara en volymfråga. Speciellt i verserna upplever jag sången som för stark. Här handlar det till stor del bara om att automatisera ner sången en aning, börja att sänka den 2 dB och se hur det känns. Vidare kan jag känna att leadsången
  7. Hej Michael och hjärtligt välkommen. Tycker det låter gött på det stora hela, riktigt bra jobbat för att vara en av dina första mixar. Det första som slår mig är att baskagge och bas (som du också mycket riktigt påpekar) står i konflikt. Detta handlar om framförallt tre saker: Volymen mellan dessa, soundet på dem, samt att de frekvensmässigt ligger ganska nära varandra. Grundregeln när det kommer till att sätta bas och baskagge är att låta den ena agera subbas och den andra låg/midbas. Subben hittar du ungefär vid 20-60 Hz, och lågbasen från 80-150 Hz, eventuellt lite högre. Sen har de g
  8. Hej Aresu. Jag flyttade denna frågan från Mixakuten till forumkategorin "Mixning och mastring" Mvh Jon
  9. Årets sista Fredagstips är här och innan vi sätter igång vill jag passa på att lyfta alla läsare och tacka för engagemang och feedback. Det värmer verkligen och jag ser redan fram emot nästa år. Julbock och bug. Häromveckan fick jag frågan på Mixakuten gällande att mixa en liveupptagning med bara sång och gitarr. Ett förhållandevis enkelt, men samtidigt komplext, ämne som till största del handlar om själva inspelningen, men som också går att avhandla i ett Fredagstips ur ett rent mixningsperspektiv. Låten i fråga är skriven och inspelad av Studiomedlemmen @Daniel Balotis och spelades
  10. I mina öron är/var din mix färdig för mastring, eventuellt hade jag önskat en sänkning av basen och kanske en dipp i diskanten av trummorna, innan låten skickades. Med detta sagt... Gällande att gå tillbaka till mixen så handlar det nog mer om balansen mellan de olika instrumenten, än att gå in och pilla med eq i första hand. Mina rekommenderade frekvenser var ju ur mastringssynpunkt, alltså sett till helheten. Om vi utgår från orginalmixen skulle du exempelvis kunna testa att dra ner basen några dB, istället för att sänka den med eq, lyfta fram "funk"gitarrerna något för att få fram
  11. Hej Sai, välkommen till Mixakuten. Jag tolkar det som att du vill veta om "mastern" låter bättre än din mix? Vid en första genomlyssning är det frestande att välja den mastrade versionen, då denna har mer topp med en ganska kraftig boost runt 3,5 kHz och mer luft. En närmare lyssning avslöjar dock att mastern tappat det lägre mellanregistret (det varma och goa som passar genren) - vilket gör att den nu känns lite väsig och distanserad. Det låter också som att hela mastern är breddad i toppen vilket lägger fokus på överhänget, något som inte behöver vara fel, men som låter lite konstigt i
×
×
  • Create New...