Jump to content
Annons

EQ eller kompressor först?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Jag instämmer:

Som regel brukar man sätta kompressor först, då man ofta inte vill påverka hur kompressorn jobbar när man skruvar på eqn. Dock kan det vara en bra idé, om så kräves, att lowcutta innan, så att kompressorn slipper jobba i onödan. Man ska dock akta sig för att skära för mycket på varje kanal, då detta lätt kan resultera i en steril och oorganisk mix.

Den enkla regeln, cutta först boosta sen, är bra att tillämpa. Men som alltid: Låter det bra, är det bra!

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Regel och regel, världens förmodligen mest anlitade mixare just nu (CLA) EQ'ar alltid in i kompressorn och många med honom.

Jag tycker det känns rätt att komprimera signalen som man vill ha den och rent spontant tycker jag det låter bättre också.

Ni som kör tvärtom drar ju alltid mantrat att kompressorn inte ska jobba i onödan, detsamma bör ju isåfall gälla boost. Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

CLA mixar på SSL.

Normal konfigurationen är dynamics och sedan EQ på ett SSL.

Hi och Lo cut använder nog CLA innan kompressorn, men eftersom CLA är ett gammalt gubbagegg precis som jag så kör han nog som man alltid gjort med dynamics innan EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

CLA mixar på SSL.

Normal konfigurationen är dynamics och sedan EQ på ett SSL.

Hi och Lo cut använder nog CLA innan kompressorn, men eftersom CLA är ett gammalt gubbagegg precis som jag så kör han nog som man alltid gjort med dynamics innan EQ.

Nu har jag ju inte vart i samma rum som gubbfan, men i varenda intervju kan man läsa att all kompression är satt på outboard med få undantag som han kör på bordet. Jag har absolut ingen erfarenhet av SSL-bord men enligt dokumentation väljer man ju själv pre/post dynamics med CH IN/OUT på SSL 4000

Dessutom är alla hans SSL presets EQ-COMP per default.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen

Well, det beror ju förstås på (© joachime).

En justering i övre register kan göra hörbar skillnad utan att nödvändigtvis påverka kompressionskaraktären, medan en EQ-justering i låga regioner kan få en kompressor att flippa ur rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer:

Som regel brukar man sätta kompressor först, då man ofta inte vill påverka hur kompressorn jobbar när man skruvar på eqn. Dock kan det vara en bra idé, om så kräves, att lowcutta innan, så att kompressorn slipper jobba i onödan. Man ska dock akta sig för att skära för mycket på varje kanal, då detta lätt kan resultera i en steril och oorganisk mix.

Den enkla regeln, cutta först boosta sen, är bra att tillämpa. Men som alltid: Låter det bra, är det bra!

/Jon

+ 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det beror ju förstås på (© joachime).

En justering i övre register kan göra hörbar skillnad utan att nödvändigtvis påverka kompressionskaraktären, medan en EQ-justering i låga regioner kan få en kompressor att flippa ur rejält.

Kanske missförstår ditt inlägg men ser inte hur det motsäger vad jag skrev?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

CLA har ju massvis med outboards han aldrig pillar på och på så sätt kan han enkelt kan göra total Recall med sina outboards.

Skulle han sätta SSL EQn innan så måste han ju justera sina outboards och då faller ju hela konceptet.

Det betyder att han måste inserta en EQ efter kompressorn på varje kanal han vill justera och tappar Total Recall igen.

Vilket idiotiskt sätt att jobba på. Den köper jag faktiskt inte.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske missförstår ditt inlägg men ser inte hur det motsäger vad jag skrev?

Jag tolkade det som att du riktade din fråga till dem som kör EQ->Kompressor: "Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen".

Mitt svar var menat att tona ner ditt obestridliga påstående att kompressionen (typ, alltid) påverkas.

Det var kanske jag som missförstod ditt inlägg och förhastade mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkade det som att du riktade din fråga till dem som kör EQ->Kompressor: "Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen".

Mitt svar var menat att tona ner ditt obestridliga påstående att kompressionen (typ, alltid) påverkas.

Det var kanske jag som missförstod ditt inlägg och förhastade mig.

Nej, jag menade tvärtom.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Förstår inte problematiken, all recall görs ju via bordet ändå med hans arbetsflöde.

Outboards styrs inte av SSL. Därför finns det folk med mycket stålar som har tex flera 1176 med olika inställningar som dom insertar för att snabbt komma tillbaka till en mix.

OM CLA sätter en insertad EQ på varje kanal eller måste inserta en EQ efter varje kanal så kan han aldrig få Total Recall att funka utan att manuellt ställa in en EQ efter ett foto av enheten eller att man skrivit ned inställningarna innan man river mixen.

Tricket med att ha SSL EQn sist i kedjan är att man då får Total Recall att lira på rätt sätt.

Om jag skulle mixa med SSL bord så skulle jag sätta en EQ innan kompressorerna i PT istället för att joxa runt med SSL eqn. Då får man Total Recall att funka som det ska.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Outboards styrs inte av SSL. Därför finns det folk med mycket stålar som har tex flera 1176 med olika inställningar som dom insertar för att snabbt komma tillbaka till en mix.

OM CLA sätter en insertad EQ på varje kanal eller måste inserta en EQ efter varje kanal så kan han aldrig få Total Recall att funka utan att manuellt ställa in en EQ efter ett foto av enheten eller att man skrivit ned inställningarna innan man river mixen.

Tricket med att ha SSL EQn sist i kedjan är att man då får Total Recall att lira på rätt sätt.

Från ett gubbagegg som mixat på SSL på riktigt och inte i en dator.

Tror vi missförstår varandra, jag har ingen erfarenhet av bordet och signalflödet men jag ser fortfarande inte problematiken i det hela. Om du har en outboardkompressor med fixerade inställningar där du helt enkelt kontrollerar mängden kompression med den EQ'ade signalen från bordet (input sends?) så behöver du ju bara recalla på bordet.

Eftersom jag är en del av den hemska DAW-generationen kan vi förflytta tänket till en hybrid-setup istället.

Låt oss säga att jag ska komprimera via mitt DAW till en outboardkompressor med fixerade inställningar och väljer att ställa mängden kompression med en send från lådan. Oavsett om jag väljer att skicka en EQ'ad signal eller EQ'ar efter gör jag ju all recall via senden och EQ'n i lådan ändå.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är jag helt förbryllad... Hur kan att skära något i "Kompressor->EQ"-läge påverka kompressionen?

Nej..med tvärtom menade jag EQ->Komp.

Om argumentet för att köra boost EQ efteråt är att det blir jobbigt att ställa om kompressor borde ju exakt samma tanke gälla när du skär. Annars menar man alltså att man måste veta exakt hur man ska skära när man rattar kompressorn, annars ska den ligga efter komp för att det inte ska bli "jobbigt". Lite motsägesefullt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt. Många kompressorer nuförtiden har sin egen pre-eq på sidechain. Så man slipper eq'a för kompressorns skull.

Jo det stämmer, även om en sådan pre eq ofast är väldigt begränsad, bestånde av t.e.x bara en ratt osv. När använder high och low pass vill jag själv välja kurvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man har en EQ innan kompressor kommer EQ påverka kompressorn vid boost och sänkning.

Lägger man EQ efter kompressor påverkas inte kompressorn av EQn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det stämmer, även om en sådan pre eq ofast är väldigt begränsad, bestånde av t.e.x bara en ratt osv. När använder high och low pass vill jag själv välja kurvan.

Jag syftade på sidechainfilter. Alltså eq på den signal som styr kompressorn, inte den signal som behandlas.

Jag tycker det är en klar fördel att kunna eq'a styrsignalen individuellt för att optimera kompressionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger exakt samma sak som du:

"En justering i övre register kan göra hörbar skillnad utan att nödvändigtvis påverka kompressionskaraktären, medan en EQ-justering i låga regioner kan få en kompressor att flippa ur rejält."

Svarade endast dig för att du av någon anledning citerade mitt inlägg.

Team post komp - Det är jobbigt att ställa om kompressorn när man boostar.

Jag - Det är lika jobbigt att ställa om kompressorn om du kommer på att du måste skära.

Team post komp - Kompressorn ska inte jobba på nåt som inte finns.

Jag - En signal FÖRE EQ är enligt mig samma sak som "nåt som inte finns". Så låt EQ'n styra kompressorn och låt den jobba på den "färdiga" mixen.

Precis som att säga att om du spelar in nånting som redan låter svinbra och inte ens behöver EQ'as så får man gå in och fucka upp det lite med EQ'n för att det sedan ska vara ok att komprimera. SEN är det OK att EQ'a, för det MÅSTE ju vara post komp... LORD HAVE MERCY!

Allt är ju i slutändan anjovis i janssonen, men nån var ju tvungen att glida in och nämna "regler" hit och dit.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade endast dig för att du av någon anledning citerade mitt inlägg.

Alltså... Nu tar vi det från början:

10 Du sa:

"Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen". Och när du sa detta syftade du på flödet Signal->EQ->Kompressor.

20 Då sa jag:

"En justering i övre register kan göra hörbar skillnad utan att nödvändigtvis påverka kompressionskaraktären, medan en EQ-justering i låga regioner kan få en kompressor att flippa ur rejält." Med andra ord, det är inte så dödsjävlasjälvklart att kompressorn påverkas av att man måste göra en justering, utan har snarare sitt avgörande i hur långt ner i frekvensområdet du väljer att justera.

30 Då sa du:

"ser inte hur det motsäger vad jag skrev"

40 Då sa jag:

"Jag tolkade det som att du riktade din fråga till dem som kör EQ->Kompressor: "Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen". Mitt svar var menat att tona ner ditt obestridliga påstående att kompressionen (typ, alltid) påverkas." (Notera det fetstilta)

50 Då sa du:

"Nej, jag menade tvärtom." (Det vill säga, inte EQ->Kompressor utan Kompressor->EQ)

60 Och då sa jag:

"Fast då är jag helt förbryllad... Hur kan att skära något i "Kompressor->EQ"-läge påverka kompressionen?"

Men då sa du:

"med tvärtom menade jag EQ->Komp" ....

WARNING! CANNOT GO TO 10 -> INFINITE LOOP ERROR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha du gjorde det om möjligt ännu mer rörigt.

Ganska säker på att vi är överrens hursom.

Det var inte jag som sade att boost gör såpass stor skillnad så att kompressorn

Måste rattas om. Det var det jag ifrågasatte när man på samma gång tycker det är ok

Att eqa åt ett håll. Om man nu tycker det viktigaste är att man aldrig ska behöva kompressorn

och tycker att detta är absolut nödvändigt (istället för att bara ställa om outputen från eqn tex)

ja då får man väl bara hög och lågpassa innan komp. Whatever floats.. Gav mig in i diskussionen

För att nån gled in och kallade metoden "regel"

Edit: borde utvecklas en forumapp för smartphone...

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte jag som sade att boost gör såpass stor skillnad så att kompressorn måste rattas om.

Nä, men att cut gör det: "Om ni kommer på att ni vill skära mer då? Det påverkar också kompressionen". (Och vi får väl kallt utgå ifrån att du har bestämt dig för flödet: Signal->EQ->Kompressor.)

Link to comment
Dela på andra sajter

I min hjärna så påverkar boost mer än om man skär.. Är det det ni snackar om?

Jag fattar noll! 😱

Njae... En boost kan få en kompressor att jobba hårdare, medan en rejäl cut kan få kompressorn i "friläge". Men inte nödvändigtvis, som sagt.

Och vi snackar Signal->EQ->Kompressor-flöde här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...