Jump to content
Annons

Nickeduvet

Medlem
  • Antal inlägg

    94
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

1 följare

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Borås
  • Intressen
    Över 7 års erfarenhet av musikproduktion i FL Studio.
    Jobbat för skivbolag vid flertal tillfällen.

    Kunskap inom: Handz Up, Electro, House, Trance, Hardstyle

Min musik online

Socialt

  • Skype
    Fråga

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. gud vad jag älskar när nybörjare pratar om att dom har "mastrat" en låt osv... kan säga såhär.. INGEN nybörjare kan göra en mastering som är värd att kalla mastering.. att slänga in en limiter och sedan är det färdigt är ingen mastering, mindre producenter sysslar inte ens med det vanligtvis.. sånt sköter speciella personer som har utbildning i det .. det som du bör tänka på och fokusera enbart på är att lära dig mixningen, inte mixa låten för högt bla, kör lågt för då kan du dra på med en limiter sen utan att det bör peaka osv..
  2. min fråga är dock.. varför ska du köpa Sytrus när det är en standardplugin i FL? sedan så kan du göra fullt godkända house låtar med hjälp av sylenth.. allt handlar om hur bra du blir på att skruva.. att enbart göra låtar med nexus kommer bli tråkigt då dina låtar inte blir unika.. för folk har exakt samma ljud som du har.. (visst man kan lyckas, som tex avicii) men alla vet dessutom att han inte gör ljuden själv så det är tråkigt att veta att killen sitter med 50 miljoner på kontot tack vare nexus typ.. (och en gnutta talang för produktionerna om man bortser från själva ljuden)
  3. man behöver inte ens göra midi.. i pianorollen längst upp till vänster klickar du på pilen, väljer file och sedan save score as.. så får du hela melodin som en fil på tex skrivbordet som du sedan kan lägga in igen i annan pianoroll..
  4. det går inte.. det du kan göra dock är att försöka filtrera ut ljud genom att ta bort EQ osv.. men inte i alla lägen det blir bra.. men i vissa fall tillräckligt för att kunna göra en duglig bootleg mix iaf..
  5. vill bara tillägga en sak i denna.. som sagt man behöver inte kunna melodin till sången, men däremot behöver du kunna ta ut rätt tonlägen till basgången till sången.. annars låter det falskt.. 😉 efter det är det bara att göra en valfri melodi i rätt tonart 😉 mycke bra svar annars på resten av punkterna, jag behöver ju knappt vara delaktig, det är som att du är min betjänt 😉
  6. personligen tycker jag FL suger på att spela in sång i.. skulle föredra Cubase, Audacity lr annat program för just sång..
  7. gillar tyvärr inte början så mycket.. men den oväntade övergången vid 1:55 va nice.. dock så gillar jag originalet mer.. kul att det går bra för min gamla polare nu 🙂 Alexander i Cazzette..
  8. det är absolut inget fel att härma någon i början.. det är faktiskt ett bra sätt att lära sig.. att utgå utifrån stora artister hur dom gör sina låtar osv.. och när man väl känner att man klarar av det så kommer man klara av att göra egna låtar helt galant.. 🙂
  9. det är en remix även om man använder samma melodi fast i annat tempo.. men visst kan man kalla det cover oxå.. men jag ser det mer som remix i detta fallet..
  10. har aldrig provat dessa så kan tyvärr ej avgöra hur bra dom är.. 🙂 Diskant är det som gör att ljudet blir "ljusare" eller "mörkare" om man ska förklara det på ett enkelt sätt.. höjer du diskanten så får du ett tydligare ljud (men man ska inte höja det för mycket för det kan förstöra ljudet oxå och låta hemskt i öronen) 😉 man kan även sänka diskanten och då blir det mer dovt (vilket jag tyckte din låt var).. samma sak gäller om man ändrar basen i EQn.. höjer man för mycket så blir det bara basigt, sänker man så försvinner basen.. så man får känna sig för där.. man brukar klippa basen ungefär vid 40-50 hz.. en EQ är uppbyggd på Bas, mellanregister och diskant.. dvs åt vänster har du bas sedan kommer mellanregister och till höger har du diskant.. prova genom att röra på dom grejerna i EQn och hör vad som händer om du drar dom upp och ner etc vid varje del.. svårt att få ut något riktigt vettigt ur tutorials, för alla ljud är väldigt olika och behöver mixas därefter.. man får nästan prova sig fram och lyssna efter det bästa resultatet helt enkelt.. men i compressorn så har du olika rattar du kan använda vilket kan va lite krångligt att förklara allt men du kan läsa lite om det på wikipedia (om det är ok att länka till den sidan?) http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression#Threshold
  11. för att vara "sämst" enligt dig själv så kan jag säga att det faktiskt inte är så farligt... har hört mixningar som är 100 gånger värre... 😉 för det första så känns det inte helt fair att kommentera en youtube länk då dom kan ändra ljudet väldigt mycke ifrån mp3n.. men utifrån det jag hör (via hörlurar just nu) så skulle de behövas en del diskant, den känns lite dov.. kicken skulle du kunna mixa lite mer på.. bla EQ och compressor för att få lite mer tryck i den.. släng gärna upp en mp3 version istället så vore det nice.. 🙂 btw.. det är skillnad på mastering och mixning.. mastering är nåt du absolut inte ska ge dig in på än.. utan koncentrera dig enbart på mixningen i nuläget.. angående mixningen i sig så beror det väldigt mycke på vad du har för högtalare/monitorer/lurar.. sedan är det bara träna och träna så man får upp sitt gehör så du kan höra dom små detaljerna som kan skilja när du ändrar i EQn eller compressorn osv.. men egentligen ska du inte lyssna på mig.. fick skit i annan tråd för att jag försökte hjälpa till angående mixning, så fråga gärna linus eller wavebreaker.. dom har nog svar.. 😉 mvh Nickeduvet
  12. Nickeduvet

    Send fx

    ja och ni fattar ändå inte.. jag har inte sagt att man ska köra samma sak i varje låt (eller ett preset) jag menar att du bör MIXA varje ljud för sig i VARJE låt.. sen om du har mycke bas eller lite bas på sången skiter väl jag i, det är inte ens det jag pratar om.. det jag menar är att du bör mixa varje ljud för sig.. sen om du kör samma kanal för hihat, crash, close hihats, ride etc spelar väl inte så stor roll.. men däremot bas, synth, strings, sång och övriga såna ljud behöver ofta väldigt olika mixning för att det ska bli det bästa resultatet.. och tack för att du lyckar mig till i min karriär, jo tack den går bra och jag jobbar i stort sett enbart för bolag så.. skitsamma nu.. gör ni på erat sätt så gör jag på mitt sätt, vi kommer ingen vart med detta ändå..
  13. Nickeduvet

    Send fx

    och vad har musikstilar med mixning å göra om jag får fråga? det spelar väl lixom ingen roll vilken sorts musik det är.. alla genres behöver mixing.. så om man vill få ut det optimala ur en låt är väl det bästa att göra det "rätt"? varför slarva om man nu vill få det optimalt lixom? då kan man ju lika väl säga till en sångare att han/hon inte behöver utvecklas mer för att bli bättre.. "stanna där du är, det räcker så..." och då behövs ju inte heller proffessionella masteringskillar till att göra ett jobb.. varför ska dom göra det när man ändå inte behöver mixa/mastra låtarna? 😉 tänk igenom vad ni försöker få ut av det ni försöker få fram så förstår ni nog varför man bör mixa varje ljud för att nå det OPTIMALA... jag försöker inte vara kaxig lr ha nån dålig attityd.. försöker bara få fram budskapet att man bör mixa riktigt om man ändå ska göra nåt vettigt, vad är det som är så fel med det?
  14. Nickeduvet

    Send fx

    jag har inte sagt att det inte går.. men vill du får det optimala resultatet som du pratar om så får du inte det genom att använda massa ljud i samma fx kanal.. men gör som ni vill.. försökte bara vara till hjälp.. men den uppskattas ju inte ändå så 😉 och btw... mixade låtar redan innan du hade en susning om vad FL studio etc var.. så ja jag vet vad mixning är.. så du behöver inte heller ha en dålig attityd.. 😉
×
×
  • Skapa ny...