Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på Er!

Gjort klart en låt - blev en sorglig melodi denna gången som fick titeln 

Är det här jag kliver av 

Undrar vad Ni tycker om ljudet på detta alster?

Lägger texten längst ner som vanligt!

 

Är det här jag kliver av

 

Text & Musik Henric Svensson 202404

 

Livet rusar på i ur och i skur

Jag är lycklig nu jag har haft tur

Allt som nu har hänt i moll och i dur

Har en mening klart

Men jag vet inte hur

 

Nästa hållplats är fem minuter bort

Ska jag åka med eller är det här jag kliver av

 

Livet ger oss bara svåra val

Tänk efter först och ta sen din chans

För i morgon är en annan dag

Allt som hänt går ej att ändra på

 

Mitt nästa tåg har redan rullat in

Ska jag hoppa på eller är det här jag stannar kvar

 

Jag vill inte gå för jag vill stanna kvar

Jag vill inte gå för jag vill stanna kvar

Jag vill inte gå för jag vill stanna kvar

Jag vill inte gå för jag vill stanna kvar

 

Livet rullar på i vått och i torrt

Dagar går och blir snabbt till år

Jag minns det knappt min ungdoms vår

Nu är hösten här med gråa hår

 

Mitt nästa tåg har redan rullat in

Ska jag åka med eller är det här jag stannar kvar

Nästa hållplats är fem minuter bort

Ska jag åka med eller är det här jag kliver av

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar texten, den välkomnar till eftertanke!
(Där jag är i livet börjar också mörka texter hamna på notbladen.)🙂

Bra låt och ljud!

Min enda kommentar:
Basen - som är bra spelad och bygger låten - skulle jag låtit vara mindre dominerad under sången för att sedan skapa dynamik i låten vid mellanspelen, den tar lite för mycket energi från texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa glenna:

Gillar texten, den välkomnar till eftertanke!
(Där jag är i livet börjar också mörka texter hamna på notbladen.)🙂

Bra låt och ljud!

Min enda kommentar:
Basen - som är bra spelad och bygger låten - skulle jag låtit vara mindre dominerad under sången för att sedan skapa dynamik i låten vid mellanspelen, den tar lite för mycket energi från texten.

-Kul att du gillar låten och ljudet!

-Angående basen, tycker jag fick till en gössig basgång - kanske ändrar åsikt när jag fått lite perspektiv på låten! 🤓

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ljudbilden överlag är väldigt bra. Bra låt!

Jag reagerar dock på att sången inte verkar vara panorerad i C, utan typ L15. Jag tycker mig vidare höra det hål som uppstår om man tar bort för mycket mid i en M/S-konfiguration (vilket kanske kan förklara att sången inte låter centrerad). Måhända har du en sångeffekt (dubbler, reverb, delay) där du tar bort mid-delen? Är denna effekt kanske lite panorerad åt vänster? Eller, kanske har du dubblerat sångspåret, lagt det enda några 10-12 ms efter och kapat lite i mid-delen? 

Hör någon annan detta, eller är det jag som har klivit av på den tidigare hållplatsen?

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Jag tycker ljudbilden överlag är väldigt bra. Bra låt!

Jag reagerar dock på att sången inte verkar vara panorerad i C, utan typ L15. Jag tycker mig vidare höra det hål som uppstår om man tar bort för mycket mid i en M/S-konfiguration (vilket kanske kan förklara att sången inte låter centrerad). Måhända har du en sångeffekt (dubbler, reverb, delay) där du tar bort mid-delen? Är denna effekt kanske lite panorerad åt vänster? Eller, kanske har du dubblerat sångspåret, lagt det enda några 10-12 ms efter och kapat lite i mid-delen? 

Hör någon annan detta, eller är det jag som har klivit av på den tidigare hållplatsen?

- Tack för din kommentar, kul att du gillar låten!

-Kan inte höra det du hör! 

-Jag har även varit inne i projektet och kollat så att jag inte oavsiktligen har råkat komma åt någon panorering!

-I mina öron låter sången centrerad!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-05-05 at 23:39 sa Bream:

Bra låt, med intressant text!

Jag har faktiskt också en känsla av att sången hörs en aning till vänster...

-Som jag skrev tidigare, inget jag reagerar på, eller kan höra!

-Tack för din kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra detta. Vet inte riktigt varför, men jag får lite Phil Collins-vibbar. Tror det kan vara introt/mellanspelet/slutet som påminner lite om nåt 🙂

Tycker mixen låter bra i mina högtalare. Känns även genomarbetat sett till alla instrument. Har inget direkt att anmärka på, mer än att det nog hade gått att skapa större kontraster för att greppa tag i lyssnaren hela vägen. Det är liiite copy/paste-känsla på arret.

Men som sagt, bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra text och väl genomfört som vanligt. Gillar framförallt gitarrspelet på ”jag vill inte gå för jag vill stanna kvar” delen. Det enda jag anmärker på att jag tycker det lite svårt att höra vad som är brygga och refräng men det spelar kanske inte så stor roll. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa Richie76:

Bra text och väl genomfört som vanligt. Gillar framförallt gitarrspelet på ”jag vill inte gå för jag vill stanna kvar” delen. Det enda jag anmärker på att jag tycker det lite svårt att höra vad som är brygga och refräng men det spelar kanske inte så stor roll. 

-Tack! Kul att du gillar gitarrliret!

-Låten blev sorgsen, uppbyggd på tre olika delar - beror nog på texten, är ju ingen refränglåt på det viset! 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan sa got:

Sång och bas är riktigt bra. Tycker dock helheten dras ner lite av rytm-och keyboards som låter lite enahanda och livlösa. Men I det stora hela så är det mycket bra.

/g

-Tack! Är ganska ny i Logic Pro X, använde en trumloop som jag tyckte lät ball - nackdelen med att använda loopar är ju just att det kan bli lite enahanda - tycker ändå att det passar med lite elektroniska trummor på denna!

-Har bara lagt ett Fender Rhodes som grund, tog ut svängarna med gitarren istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...