Jump to content
Annons

Bästa/favorit- trumljud på album?


Voltage

Recommended Posts

Van Halen - Hot For Teacher. Brum, brumbedum... Som att åka chopper (tror jag).

Ja Van Halen har alltid haft ett eget sound, både vad det gäller trummor och gitarr. Men även produktionerna fram till 1984 var riktigt bra!

Sen efter det vart det fan i mig bara skit!

1996 Släppte dom "Best of Volume 1" och spelade in två nya spår och då var det oxå rothen som sjöng.

Och DIREKT kändes det som dom var hemma.

Låten "Can't Get This Stuff No More"

Spotify här

Men det var tydligen bara en "tillfällighet" sen var dom tillbaka till skiten igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Van Halen - Hot For Teacher. Brum, brumbedum... Som att åka chopper (tror jag).

såg en videosnutt för länge sen med en apa på en plåtrutschkana som stampade skiten ur den varje gång innan han åkte ner... kom alltid att tänka på den låtens trumintro då

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
såg en videosnutt för länge sen med en apa på en plåtrutschkana som stampade skiten ur den varje gång innan han åkte ner... kom alltid att tänka på den låtens trumintro då

Jaha okej. Intressant och veta vilka djupa tankar som rör sig i ditt sinne. 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hur fan kunde AC/DC tillåta att sunka till trummorna så där? Fy fan! Lika illa och oförklarligt på vissa av Black Sabbaths 80-talsplattor. 😏

Det var dålig kvalité på länken. Jag vet hur den låter okomprimerad och då tycker jag det låter bra.

Den här länken är lite bättre i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=j2TADt0y5h8...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att kameran storknar. Men FAN vilket underbart gitarrljud! Trummorna snortorra. Inte en effekt/reverb på! Bara högt hårt och torrt!

Och DEN JÄVLA VOLYMEN??!!!! HAHAHA Jisses va jävla tokbra det var!. Bland det bästa jag sett!

Hittade en med lite mindre kaos-dist

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hmmm... nä det soundet gillar jag inte. AC/DC ska låta: http://www.youtube.com/watch?v=2fJtC5QLYmk&fmt=18

Nä och det var vad jag menade med att de sunkade ned sig där. Fy fan för stora reverb och gate och på AC/DC av alla band? Nä de får ta och släppa en ommix på de där trummorna. Det där usla 80-talsskiten hör hemma på musikens historiska soptip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt mycket triggade trummor i tråden!

Är det någon som har några favorittrumljud som är det minsta naturliga/vad man kan vänta sig direkt vid inspelning? (förutom trådskaparen då, jag uppskattar verkligen trumljudet på andra slint-plattan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Anledningen till att jag länkade till just Who Made Who var för att någon påstod att AC/DC har torrt trumljud och jag ville visa att dom faktiskt hakade på 80-talsvågen som jag tycker har sin charm ändå. Så illa låter det inte med gate:at reverb. Lite charmigt tycker jag. Phil Collins körde samma grej på 80-talet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Switchfoot. Jag säger bara Switchfoot.

Stora i USA, men verkar helt missade i Sverige.

Där låter allt bra i mina öron. Trummorna låter svinbra (även live).

Galet, mitt favoritband!! Trodde jag var ensam om att känna till dem i Sverige...typ. 🙂

Jo, de vet verkligen hur man får allt att låta svinbra. Inte überfett eller superbrett men bara sjukt bra kvalité helt enkelt!

Jag lägger en röst till för Foo Fighters. Trumljudet på deras senaste plattor är sjukt gött tycker jag, och framförallt så är de (mix-killen?) bra på att ge hela trumsetet mycket plats i ljudbilden, något som jag ofta tänker på när jag hör andra band där typ virveln och klicket i kaggen är det som hörs tydligast och så är resten nånstans i distgröten.

Toto klarar ju trummorna bra också, plattan Mindfields tycker jag håller väldigt hög kvalité i alla instrument.

Steely Dan, redan nämnda. Donald Fagen, ena halvan av Steely Dan, har gjort några sköna soloplattor, en från 2006 som heter "Morph The Cat". Riktigt bra trumljud där också!

Håller med om Relient K, någon som nämnde dem. Precis så kaxigt trumljud som deras musik kräver, men samtidigt oerhört proffsigt!

Bland det fetaste jag hört på senaste tiden är senaste skivan från Skillet. Kanske inte naturtroget och en del kanske kallar det "sönderkomprimerat" eller "kommersiellt" eller så...men fatta va gött det är att vrida på stereon på max och blåsa skiten ur allt med "Hero", första låten från "Awake"!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag länkade till just Who Made Who var för att någon påstod att AC/DC har torrt trumljud och jag ville visa att dom faktiskt hakade på 80-talsvågen som jag tycker har sin charm ändå. Så illa låter det inte med gate:at reverb. Lite charmigt tycker jag. Phil Collins körde samma grej på 80-talet. 😠

XTC använde sig en del av det där uppblåsta gatade ljudet på ett bra sätt, men visst blir det lite tröttsamt efter ett tag

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Lynne har varit en av mina förebilder (producent, kompositör, arrangör...) sedan jag som snorunge första gången lyssnade på ELO — och just TIME.

Kan ju bara hålla med, och speciellt TIME. Annars är ju Led Zeppelin och Bonham husgudar. Lyssna på detta goa gung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den här låten har så underbara trummor.

Jag gissar att man kör på API-steg.

Lyssna hur skönt flås det är i kicken. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt mycket triggade trummor i tråden!

Är det någon som har några favorittrumljud som är det minsta naturliga/vad man kan vänta sig direkt vid inspelning? (förutom trådskaparen då, jag uppskattar verkligen trumljudet på andra slint-plattan)

Soft med en sånhär tråd igen..

Jag säger väl mitt standardsvar

Mars Voltas två första skivor. Speciellt kaggen på Frances.

Älskar verkligen hur det låter som trummor och inte "trummor"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Dave Weckl har alltid suveränt ljud i

sina trummor och inspelningar. Han tillhör den absolut främsta eliten anser jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Weckl har alltid suveränt ljud i

sina trummor och inspelningar. Han tillhör den absolut främsta eliten anser jag. 😉

Ja, Daves ljud från -93 och framåt kan jag hålla med om.

Annars finns alltid DMB's Carter Beauford, som på sistone blivit en personlig favorit.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor med svål i:

Motely Crue 1994 med John Corabi

Kiss - Creatures of the night

Whitesnake - Slide it in och Saints'n'sinners

Metallica Black album

Snyggt trumljud:

Toto - Tambu, fast jag hatar den plattan då vartenda jävla ljudtekniker tjatade sönder plattan då dom skulle kolla PA't!

Sting - Mercury Falling och Ten Summoners Tale (var på den turnen dom gjorde. Spelade på Mallorca på nån travbana. Clair Brothers levererade ljudet. Kan säga att det lät bra. Sinnesbra konsert. Fyra ybermusiker på scenen.

Aggro:

Pantera - Far beyond driven

Slipknot - All hope is gone

Bra neutralt:

Relient K - Five score and seven years to go. Kanonljud, lyssna på Must have done something right ASBRA!

Green Day - American idiot!

Sen finns det ca en miljard till... men orkar inte...Jo jag orkar. Glömde ju för fasen yberguden! Jeff Lynne och hans produktioner!

HEhe ffiina listan seriöst

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag älskar trummorna, särskilt virveln i Mötley Crües Saint of Los Angeles. Sedan gillar jag även trummorna i Evergreys The Inner Circle (introt i Where All Good Sleep) . Väldigt feta men jag tycker inte det blir för mycket som många åttiotalstrummor. Masterplans MKII och filmmusiken till Gladiator av Hans Zimmer är även ganska uppskattade av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju bara hålla med, och speciellt TIME. Annars är ju Led Zeppelin och Bonham husgudar. Lyssna på detta goa gung.

Kul att höra enbart trummorna och hur bra det funkar utan en massa förbannad dämpning.

Här är hela mixen på samma låt. De kunde ha petat upp trummorna anings mer på det första kompet.

http://www.youtube.com/watch?v=rVvgWHawlqY&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att komma på vad det är man tycker är extra bra men ride the lightning har jag alltid tyckt var metallicas bästa platta både låt och ljud mässigt, framför allt trummorna.

http://www.youtube.com/watch?v=UO_84C3fpuI&feature=related

och första Clash:

http://www.youtube.com/watch?v=MBeT4ptY9sY&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...