Jump to content
Annons

Bästa/favorit- trumljud på album?


Voltage

Recommended Posts

svårt att komma på vad det är man tycker är extra bra men ride the lightning har jag alltid tyckt var metallicas bästa platta både låt och ljud mässigt, framför allt trummorna.

(creeping death)

Bra val. Creeping Death är det bra tryck i. Och live får man en chans att skalla "Die! Die!" och hytta med metallnäven.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://open.spotify....JLwclYfwWrP9H2S

på 60-talet visste dom.

Det där var asbra! Måste lyssna på hela skivan. Nögrymt! Skönt när trumknackandet biter igen lite grann lika som trummor ir gör. Tror jag ska bestämma mig för att alla nyare truminspelningar är skit.

Jäklar sånt kontraljud de fångat upp i låten också, vid 1,42 börjar ett solo. På 60-talet visste dom, som nån skrev...☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Gavin Harrison är min stora förebild när det gäller allt runt trummor, från spelteknik och tänk till inspelning och känsla för sound.

Ska man nämna ett album får det nog bli In Absentia med Porcupine Tree, där har han i stort sett samma grundljud rakt igenom, men gör de där små skillnaderna som gör att trummorna sitter som en köttkeps i låten.

Spotify: Porcupine Tree - The Creator Has a Mastertape

Spotify: O.S.I - False Start

Youtube - Slippin' away

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor med svål i:

Motely Crue 1994 med John Corabi

Kiss - Creatures of the night

Whitesnake - Slide it in och Saints'n'sinners

Metallica Black album

Snyggt trumljud:

Toto - Tambu, fast jag hatar den plattan då vartenda jävla ljudtekniker tjatade sönder plattan då dom skulle kolla PA't!

Sting - Mercury Falling och Ten Summoners Tale (var på den turnen dom gjorde. Spelade på Mallorca på nån travbana. Clair Brothers levererade ljudet. Kan säga att det lät bra. Sinnesbra konsert. Fyra ybermusiker på scenen.

Aggro:

Pantera - Far beyond driven

Slipknot - All hope is gone

Bra neutralt:

Relient K - Five score and seven years to go. Kanonljud, lyssna på Must have done something right ASBRA!

Green Day - American idiot!

Sen finns det ca en miljard till... men orkar inte...Jo jag orkar. Glömde ju för fasen yberguden! Jeff Lynne och hans produktioner!

Men gudens trummor och produktion är föga imponerande på dom 3 första albumen (elo), sedan kan man tycka att det blir fett...svängigt, icke!

Men det var ljudet vi var ute efter så...very cool!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Schysst tråd, fick en del tips på band man missat.

Har en period just nu då jag diggar Ossler, ja iaf skivan 'Ett brus', skön stämning.

Den är väl inspelad i Hansa-studion i Berlin liksom Lust for life som någon nämnde,

där spelades väl även U2's Achtung baby och David Bowies Heroes in.

Vet inte om ni diggar trummorna på Ossler platta men bästa låten är väl Ett slutet rum,

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor med svål i:

Motely Crue 1994 med John Corabi

Kiss - Creatures of the night

Whitesnake - Slide it in och Saints'n'sinners

Metallica Black album

Snyggt trumljud:

Toto - Tambu, fast jag hatar den plattan då vartenda jävla ljudtekniker tjatade sönder plattan då dom skulle kolla PA't!

Sting - Mercury Falling och Ten Summoners Tale (var på den turnen dom gjorde. Spelade på Mallorca på nån travbana. Clair Brothers levererade ljudet. Kan säga att det lät bra. Sinnesbra konsert. Fyra ybermusiker på scenen.

Aggro:

Pantera - Far beyond driven

Slipknot - All hope is gone

Bra neutralt:

Relient K - Five score and seven years to go. Kanonljud, lyssna på Must have done something right ASBRA!

Green Day - American idiot!

Sen finns det ca en miljard till... men orkar inte...Jo jag orkar. Glömde ju för fasen yberguden! Jeff Lynne och hans produktioner!

Du har ju alla rätt där...men har missat 70-talets godingar!

Shit har redan kommenterat!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...