Jump to content
Annons

Bästa/favorit- trumljud på album?


Voltage

Recommended Posts

Annons

Mycket bra har redan nämnts, fyller på.

Steely dan - everything must go. Keith Carlocks supersvängiga lir gör inget sämre.

Typ allt med Steve jordan. Kolla John mayers senaste t.ex.

Magnus Tingsek, svensk musiksskatt som lirar allt utom blås och stråk själv. Torrt och fint. Restless soul plattan t.ex

Salem Al Fakirs första är ju guld. 50 kronor sonymik i kaggen, sm57 (?) på virvel (+hihat) och på vissa låtar har sångmiken som överhäng. Tycker det är tokkul trummor på skivan! bevis på att musik inte behöver va så dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av Creedence Clearwater Revivels skivor har ett grymt läckert ljud. Gillar den trummisen också,

<h1 id="profile_name">Doug "Cosmo" Clifford.</h1>Han har en fanclub på Facebook såg jag nyss, som sköts att ett fan! Tror jag ska gå med. 🤪

Fogertys nuvarande trummis Kenny Aranoff är bra, men Clifford är bättre. Han spelar lika bra i dag med som 1969

Här är en artikel om hur de spelade in Creedence. Jag tycker soundet är helt underbart, sen kan man ju tycka vad man vill om alla sönderspelade CCR-hits. Jag älskar de låtarna ännu mer än vad alla krogfyllon gör.

http://mixonline.com/recording/tracking/cl...ate/index1.html

Edit: Clifford använde en 18" hihat!

Edit: The desk was built with Universal Audio components, including UA 550 rackmount equalizer/filter sets normaled to the first eight faders, but otherwise very little EQ was available on the console. “It had some 5k and some 10k and a little something around 100, and then maybe 50,” a situation both Gary and Fogerty were quite comfortable with. Outboard Lang and Pultec equalizers were available, but rarely used. “When I was recording in my garage, I never had any EQ. I just kind of moved the mics around to get what I was after. So I had that same mindset when I recorded at Heider's. John worked hard to get the source that the microphones heard sounding really good, so he liked it, as well. There was not a lot of EQ on Creedence music. You just put good microphones out there and put them in the right spot.”

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

SWEET "Sweet fanny adams"

Hela plattan är tokföre sin tid i ljudet men har ändå 70-talscharmen i sig. Trummorna är grymma och sanslöst grymt spelade.

If she don´t spread, we´re gonna bust her head Kunde man sjunga såhär -74, tydligen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig... Från släppet av Louise Hoffstens Rhythm & Blonde, 1993, och hela 90-talet ut, så tyckte jag att trummorna på den plattan var överlägset många samtida (trum)produktioner. Virvelkaggen.... virvelkaggen... mmmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig... Från släppet av Louise Hoffstens Rhythm & Blonde, 1993, och hela 90-talet ut, så tyckte jag att trummorna på den plattan var överlägset många samtida (trum)produktioner. Virvelkaggen.... virvelkaggen... mmmm...

Nicci Wallin som dunkade på R&B och 6! Och så var det väl han Leif Larson som proddade? Live Var det Jörgen Wall som körde trummor, tokfan i kalsonger och stora öronskydd var det enda han hade på sig 😄

Såg henne live ett par gånger då. I FX-racket fanns det inte ett enda reverb eller delay. Bara en massa dbx160-kompressorer!

Link to comment
Dela på andra sajter

I FX-racket fanns det inte ett enda reverb eller delay. Bara en massa dbx160-kompressorer!

Hehe... Ja, torrt is King! 😄

Sidonot: Trots att jag tycker att Leif Larsson är one hell of a producent (t.ex. så har jag efterapat hans sätt att spela in/mixa körer) så har jag oförskämt inte tagit några notiser om hans jobb efter R & B. Någon som vet vad han gjort på sistone? Hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastodon - Blood Mountain (Sleeping Giant)

Låter ju för jävla bra bara.

Keane - (

)

Just på denna låten är det helrätt och låter så coolt!

The Small Faces - Ogdens' Nut Gone Flake (Ogdens' Nut Gone Flake)

Helt galet skoj trumljud. Panoreras ut helt åt höger/vänster vid trumvirvlar på denna låten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in trummorna på låten Spanish Teeth med Robbers On High Street. Väldigt bumsigt och stort men samtidigt med en massa punch. Peter Katis som även jobbat med bandet Interpol har mixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...