Jump to content
Annons

Vad har ni för dammsamlare?


Frekvens

Recommended Posts

Den här roliga tråden måste jag ha missat av någon anledning... :rolleyes:

- Hammond M100 med Lesley (Som jag använder alldeles för sällan)

Lust att sälja? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 år senare...

Tycker vi dammar av denna tråd lite.

Jag har en Amiga 600, som jag köpte precis när den kom, helt ny, för "mina egna pengar" som jag hade sparat ihop i säkert 3-4 år. Svindyrt var det, iallafall för mig, mycket spring med reklam hade det blivit. Till detta så köpte jag "Bars and Pipes", ett inspelningsprogram, det var därför jag köpte datorn. Sen så hade jag min roland E70, keyboard, som jag spelade allt genom. Detta ligger nu och dammar, och bara för att det är så svårt att klippa av tråden. Nu går inget riktigt att sälja förstås, och då behöver man slänga det, vilket inte är kul alls.

Blir alldeles nostalgisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Wurlitzer 200A som bara står och aldrig används. Är lite defekt på någon ton och har aldrig fixat det. Tänkte göra det någon gång eller sälja när priset är det rätta 😉

EDIT: Har en JV-1080 också, som jag aldrig använder. Tänkte sälja ett tag med ångrade mig.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Några prylar som jag har svårt att skiljas från, fast jag vet INTE varför 😳

1 Atari Mega 2, ngt def

1 DX7s, i behov av batteribyte

1 Roland MKS20 pianomodul

1 EPS 16+ modul, med 200 disketter!

1 Helt oanvänd Tranzport, Daw remote.

Det var mer fart under 80- talet, som synes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stackars M-audio delta 1010LT har legat på min högra monitor nu i ett år. Det var för fint för att följa med min förra dator som jag gav bort och det går ju inte att sätta in i en iMac, så det får nog ligga till sig lite på monitorn ett tag till innan det förpassas till någon form av slutförvaring, typ soprummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metronomen använder jag sällan då jag använder den i CuBase oftast

eller övar till EZ-drummer.

Har trummaskin i min digitala pedal också om jag behöver resa.

Men trots allt tror jag ändå att en metronom kan komma till användning.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Amiga 1200, yamaha Rx21 trummaskin, Yamaha SPX90 multieffekt, Boss GE-215 EQ, Boss GE-131 EQ, En bunt mickar som inte används då jag har köpt bättre..., En Roland FantomX6 som mest används som midi-klaviatur numera, Behringer Eurorack MX802A mm. mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dammsamlare var det, ja - och avdammad tråd från anno dazumal... 😉

Nåja - det jag kommer på i nuläget som bara samlar damm, är:

RME ADI-96 Pro - 2-kanalig kvalitets-preamp med AD-omvandlare och diverse DSP-funktioner, som bl a kompressor och de-esser. Enbart digitala ut, både optisk och koaxial SPDIF - och AES/EBU. Funderar på att sälja den, men verkar aldrig få loss tummarna :rolleyes: ...

Behringer Ultragain Pro (MIC2200) - 2-kanalig preamp med rör. För lågt andrahandsvärde för att det ska vara lönt att ödsla energi på att sätta in annons. Jag kör den inte ens som talkback-preamp, eftersom jag har kanaler över på andra preampar...

Link to comment
Dela på andra sajter

...nu när du, Jetblack säger det så köpte jag någon slags kareokemikrofon på Claes Olsson då jag bhövde göra konstiga ljud till ett projekt.

har bara använt den en gång sedan dess..........och det var för att säga namnet på låten i filen.......

tror inte jag kommer att använda den någon mer gång......

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta står och samlar damm, eftersom dammsugning är så tråkigt. 😛

I övrigt hänger en nylonsträngad Alvaro som strängarna går av på titt som tätt, som jag byter och sedan hänger tillbaka.

En Roland W-30 används inte speciellt mycket heller.

@Totmusic: EPS16+ är fina grejer. Var på väg att köpa ASR-10:an när den kom, hehe.

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Kul tråd det här.

Hittade min gamla Nagra när jag packade upp lite studioprylskartonger i helgen! Blev genast påmind över hur otroligt korkad jag var senast jag hade ett studioröjj (för 10 år sen) och sålde ett gäng Urei LA-4:or för 1500 kr styck...🤪

Hejja! Björn🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ett gäng möbler, ett flertal gamla datorer, bl a en Mac, och högtalare som använts som monitorer tidigare, plus ett gammalt Soundscape system som var top of the line 95 men förmodligen inte ens går att skänka bort idag. Används som hylla i racket just nu... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd ju!

Först ansåg jag inte att jag har någonting som samlar damm men sedan tog jag en rekrunda i förrådet och hittade min gamla trotjänare ZOOM MRS-4 som jag nästan glömt bort. Köpte den runt 2002 när jag ville dra igång och lära mig om "digital" inspelning (hade innan dess bara suttit med A-77 och ett mixerbord på folkhögskolan i livesammanhang). Herregud, vad jag satt med den där burken och tyckte att jag var stentuff som körde layering på layering 😆 Den där burken hade inte ens fantommatning så mina absolut första egna inspelningar var gjorde med ett par batteridrivna Shure PG-mikar (är lite osäker på vad det var för mikar). Nåja, vilka minnen! 🥰

mrs4dg_body.jpg

Sedan står det en gammal enmanualig Farfisa hos föräldrarna. Den körde vi med i mååånga år i bandet. Den är supertung, ej ihopmonterbar och räknas nog mer som en möbel än som instrument men OJ vilket skönt ljud man fick när man fällde ner BOOST-spaken. Stämde om den för flera år sedan fast Giss-tangenten låter fortfarande lite småbrun. Dessutom har det inbyggda (fjäder)reverbet "hängt" sig så att det mest är ett matigt "HALL-reverb" hela tiden. Det NI, ett fysiskt instrument som beter sig precis som en piratplugg och hängt sig 😄 (det är därför man aldrig ska köra piratade pluggar f ö 😑 )

CHAE

Edit: bild är roligare än länk

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack vare denna tråden så fick jag iväg min Behringer-preamp.

Helt suveränt! Jag slipper ha den stående till ingen nytta i tron om att det inte var lönt att försöka sälja - och köparen fick en helt ok preamp som har får nytta och glädje av. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack vare denna tråden så fick jag iväg min Behringer-preamp.

Helt suveränt! Jag slipper ha den stående till ingen nytta i tron om att det inte var lönt att försöka sälja - och köparen fick en helt ok preamp som har får nytta och glädje av. 🙂

Grattis Claes!

Återigen bidrar Forumet till någonting gott 😉

Kom förresten på ett par grejer till som samlar damm (inte här men i föräldrahemmet):

Exhibit A är ett ESI Juli@. Mitt första ljudkort!

julia.jpg

2 I/O rakt in i ett litet Behringer Eurodesk-någonting på den gamla goda tiden! Mina första stapplande (och relativt taffliga) försök mot produktion i studentlyan, Norrköping 2005.

Skulle sälja det för något år sedan men köparen drog sig ur och nu ligger det där jättetjusigt inpackat i originalkartongen ihop med ovan nämnda Behringer-mixer.

Exibit B är en ZOOM 1010

ACF109A.jpg

Gick varm både i repan och på livegigen 1997-2001. Distarna lät väl på sin höjd "OK" men alla modulationeffekterna lät rövmos.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Är för dålig på att använda mina "riktiga" instrument.

Främst en nylonsträngad Alhambra. Tror den heter P5(?). Den kanske man skulle göra sig av med? Hmmm

EDIT: en macbook pro (late 2007) finns på en hylla också. Skärmen är lite opålitlig. Den kanske ger upp snart. Men Batteriet är bytt för nåt år sen och är fräscht. Nån som är sugen? Man måste ju gambla lite 🙂

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Man har ju lite skit som bara står, dock är det mesta halvtrasigt och i stort behov av reparation.

Det som dock funkar asbra men som samlar damm är mina två trummaskiner

Roland TR-505 och TR-707. Ganska feta maskiner men jag använder dem aldrig iom att man ändå har ljuden i datorn. Funderar dock på att ta upp dom som midikontrollers istället.

EDIT: Och ja min elguror används nästan aldrig. Då och då får jag infall att spela på dom. Men händer väl 1g per år.

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...