Jump to content

Naymari

Medlem
  • Content Count

    1,362
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Naymari last won the day on August 1

Naymari had the most liked content!

Community Reputation

169 Utmärkt

3 Followers

About Naymari

  • Rank
    Veteran

About me

  • Kön
    Berättar inte

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mejla deras kundtjänst så löser de Pseudonym knutet till ditt personnummer. Ditt pseudonym kommer få ett eget IPI och du kan välja vilket namn du vill använda när du verkregistrerar
  2. Svarar utifrån erfarenheter som låtskrivare på generalavtal hos musikförlag med släpp på majorbolag runt om i världen. 1) Email är bra. 2) Starta bolag. Du kommer inte bli erbjuden traditionell anställning. 3) Använd en aggregator som distribuerar till olika DSP. Men då bär du hatten som Masterägare/skivbolag, inte bara låtskrivare. 4) Du behöver inte registrera på STIM förrän låten ska föras till handeln. Då vet du vilka som är med. Förlägger du låten någonstans fixar förlaget det. 5) Du som låtskrivare ska inte behöva bry dig om artistens del för sitt artisteri. D
  3. Välkommen till musikbranschen. Mitt råd är att släppa det. Om de inte har plagierat texten till 100% eller din text har uppenbart verkshöjd så kommer du aldrig vinna i rätten. Speciellt inte i svensk domstol. Det finns ju ett känt case när Beatles text från ”help” användes ordagrant i en reklamkampanj, och de förlorade i rätten för texten inte är originell nog. Det kommer bara kosta dig en jäkla massa tid, pengar & ångest. Dra lärdomen att branschen är full av rötägg och skriv en ny låt istället.
  4. Har använt Record union uteslutande till min skivbolagsbusiness. Är supernöjd. de är dyrare än många konkurrenter, men är enligt mig värt det.
  5. Nu är jag ingen jurist, utan talar bara från erfarenhet här. 🙂 Om inget nämnts tillfaller det 100% masterägaren. Det du får göra som masterägare är att upprätta ett artistavtal med artisten där ni förhandlar fram allt, royalty, reklam etc. Har sett många olika procentsatser på avtalen och är helt beroende på vad ni kommer överens om och vad varje spelare ger till resultatet. Har sett avtal från 4%-50% bidrar artisten med mycket kan ni ta den högre och viseverca. Stim har ingenting med mastern att göra, bara verket. Har du ditt företag registrerat hos STIM har du upplåtit d
  6. Har du bekostat mastern och äger den så har du 100%. Sen bör du förhandla med artisten om deras artistroyalty (en procentsats som tas från master-potten) eller om deras arbete är work for hire. Dvs. De upplåter exploateringen av sina närstående rättigheter till dig. För de har rätt till ersättning för sitt artisteri. Har låtskrivarna inte bekostat mastern (med tid, studio, osv.) så har de ingen äganderätt över mastern. Men eftersom vi lever i Sverige och har avtalsfrihet så är det fritt fram att ge dem en procent också om så önskas. Jag har sett det gjort mer och mer på senaste i.o.m
  7. Det går. Var lite aktsam på bandbredden bara, men bör inte vara några bekymmer. Ev, att det kan ge latency när signalen är i skärmen och vänder (nu gissar jag bara). Jag själv har två hårddiskar på daisychain in genom mitt apollo 8. Funkar galant.
  8. Gillar 8Dio:s adagio- serie enormt. Låter fuskigt bra. https://8dio.com/instrument/adagio-cellos/
  9. Framförallt inom broadcast och film. Där är det uteslutande 5.1 som gäller.
  10. Ackordet Bb består av tonerna Bb D F. Om man lägger det i grundläge ligger kvinten (F) på toppen. I ditt exempel ligger kvinten en oktav ner under Grundtonen (Bb) och Tersen (D), ett så kallat Kvintläge. Väldigt vanligt vid arrangering att göra på detta sätt för att undvika att göra för stora hopp. Örat uppfattar lättast den högsta och lägsta tonen (iaf mina, kan tänka mig att det är detta du upplever). I grundläge skulle Bb och F vara "starkast" klingande. I detta exemplet får tersen en lite större upplevelse. Sen med vilken Baston du lägger kan ackordet få helt andra innebörder och
  11. Eb | Bb(ackordet du markerat) F | Du lägger Bb med kvinten i botten. Men ackordet är ett Bb. (Såvida du inte lägger något annat i basen)
  12. Finns det några källor på detta hat kring STIM? Jag är ansluten, totalt fått in en blygsam summa från STIM och känner ett förtroende för att STIM sköter sitt jobb, men har också förståelse för att minsta lilla musikanvändning inte kan kontrolleras. Är inte sugen på att starta några större debatter, hade bara varit roligt om man hade fått se lite källor på sakerna som påstås. (Nej jag jobbar inte på STIM, bara en simpel kreatör)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.