Jump to content
Annons

Vad har ni för dammsamlare?


Frekvens

Recommended Posts

Vad gäller utrustning använder jag nog allt jag har...
Nä Linus, nu ljuger du!

C64:an kanske? Amiga 500? Den där Clas Ohlson-mikrofonen (som du köpte för det ingick en XLR-telekabel och miken kostade lika mycket som att köpa kabeln) som ligger i en papplåda med Behringer-miken som du inte gillar? Alla äggshakers och skräppercussion... och ärligt talat Linus, använder du någonsin Roland XV2020-modulen?

:rolleyes:😆

Redigerat av Linus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nä Linus, nu ljuger du!

C64:an kanske? Amiga 500? Den där Clas Ohlson-mikrofonen (som du köpte för det ingick en XLR-telekabel och miken kostade lika mycket som att köpa kabeln) som ligger i en papplåda med Behringer-miken som du inte gillar? Alla äggshakers och skräppercussion... och ärligt talat Linus, använder du någonsin Roland XV2020-modulen?

:rolleyes:😆

Min Clas Ohlson använder jag aldrig utom när jag vill göra en poäng i någon meningslös tråd... men den ligger framme och gör sig påmind om sin existens.

🙂

Plockade fram en av mina gamla dammsamlare, en tvåkanalskompressor med deesser. Så nu är den inkopplad och används igen efter kanske 15års existens tillsammans med gamla attachéväskor på vinden.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tre maskiner från förr som vårdas ömt i det lundbergska hemmet (inte mina bilder):

a.provider,m.94702,mod.media,th.thumbs3,s.pictures.jpg

Fostex X28H, man kunde spela in hela 8 kanaler samtidigt, dock på 4 spår. Valet mellan dubbel eller normal hastighet samt Dolby hörde till finesserna medan en gansska tråkig nackdel var att EQ:n bestod av två rattar som påverkade hela mixen. Att göra sig av med den finns inte på någon karta i hela världen, även om risken att jag kommer att använda den igen känns minimal just nu. Dock fick jag ett ryck så sent som 2004 och spelade in 3-4 låtar med den bara för att.

drumpjoeter2.jpg

Kawai R-50, man jobbade med patterns och bars liksom jag antar att man gör med de flesta trummaskiner, (min erfarenhet sträcker sig till min R-50) och resultatet "svängde som kimstarakan" för att citera en bekant och trummis. Tror jag gav 700 spänn för den begagnad 1993 och nog har den tjänat sitt syfte. Den här åkte också fram 2004, men nu tror jag att jag har kommit över nostalgibehovet och den får fortsatta att vara ett hem för damm i garderoben.

6204_IMG_00971_1.jpg

Arion Hot Watt-II. Den var byggd som liten övningsförstärkare för gitarr (dock utan högtalare, man fick ha hörlurar för att höra något). Jag köpte den billigt i början av 90-talet (för ca 600 spänn, tror jag) och anledningen var egentligen att jag behövde ett reverb till sången. Den här lilla lådan sa sig innehålla "echo" samt "chorus" och var så sjukt mycket billigare än ett riktigt studioreverb så jag slog till på den och gick hem och försökte få till ett stiligt sångljud. Dessvärre lät det skit, så jag provade att slå på dist på den också och så fick det bli. Den här sparar jag faktiskt för att jag fortfarande kommer att vilja använda den till just sång. Skitball distljud blev det!

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

308600.jpg

En Roland PMA5.

Kan beskrivas som en trummaskin med ackordspår för styrning av 3 spår med olika instrument. Autokomp med tex trummor, bas, stråkar, piano.

Sedan finns ytterligare 4 spår för jamning till autokompet.

Allt styrs med touch screen (plastpenna eller finger).

Rätt komplett med massor med bra ljud. Jag har nyligen styrt denna med midi då pianoljuden är bättre än de i den gamla Ensoniq SQ-1+ jag lånat, som oxå samlar damm pga pianoinköp (digitalt). Han vill visst sälja synthen.

Man lär kunna styra denna och krama ur 32 ljud eller röster, eller nåt sånt, om man använder den som ljudkort.

Mitt piano saknar trumljud så jag kanske kopplar in denna nån gång. Jag använder en Boss Loop Station RC-2 som trummaskin just nu där loopfunktionen samlar damm.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Min Clas Ohlson använder jag aldrig utom när jag vill göra en poäng i någon meningslös tråd... men den ligger framme och gör sig påmind om sin existens.

🙂

Plockade fram en av mina gamla dammsamlare, en tvåkanalskompressor med deesser. Så nu är den inkopplad och används igen efter kanske 15års existens tillsammans med gamla attachéväskor på vinden.

ha,ha-en sån mick har jag också-använder faktiskt kabeln men inte micken.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

41657d1190770515-best-way-emulate-strumming-strum.jpg

En Oberheim Strummer. Den är tänkt att simmulera gitarrackord med "strumming". Funkar inget vidare på det sättet, däremot använde jag den som en arpeggiastor på steroider. Man kan koppla olika midikanaler till varandra och lägga upp olika ljud osv. När man sedan tar ett ackord kan i stort sett vad som helst hända. Svårt att förutse, men det låter ofta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En SGI O2:a som jag installerat Debian på, med tillhörande webkamera och 21" monster-CRT. Mysig burk, ascool låda, hade tänkt använda den som brandvägg, men jag fick inte liv i båda nätverkskorten samtidgt o gav upp.

Ett stycke avsågad Carlsbro baskombo. Elementet gav upp efter lite misshandel, så det bidde en topp istället. Funkar utmärkt men inte snygg direkt, säljes billigt.

En gammal Levin 123 som intonerar som ett kvastskaft, men den är för tjusig att göra sig av med. (Nån som vet om det ska va stål eller nylon? Den har aluminiumförstärkning i halsen. Båda intonerar iofs lika illa)

En Landola som jag tyvärr knäckt huvet på. Snyggt brott i skarven som borde gå att laga, men är det värt besväret? Eventuellt blivande lägereldsgitarr/kanotpaddel.

En Williams-bas (spectorkopia), även den med avbrutet huvud. Blivande reserv?

En lätt moddad Gibson S-1 som jag aldrig kommer göra mig av med, men som får för lite speltid.

Allt jag kommer på just nu, men det finns med all säkerhet mer i gömmorna.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...