Jump to content

red_house_painter

Medlem
  • Content Count

    963
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

red_house_painter last won the day on March 14 2019

red_house_painter had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutralt

About red_house_painter

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg

Recent Profile Visitors

8,932 profile views
  1. Hm... det finns en drös med studios här borta i Göteborg men jag tror nödvändigtvis inte det är lösningen på problemet. Tror främst det kan vara sista touchen på produktion/mixning som ni behöver. Men absolut, man kan inte polera en... och jag är kanske inte heller något fan av Röde för visst är mikrofonen en viktig faktor i det hela. Men innan ni börjar hyra dyr studiotid. - Hur ser det ut där ni lägger sång? Dvs, har ni hittat någon sweetspot där ni lagt den flesta av sången där ni känner att ni får energi osv? Är det akustikbehandlat? - Testat samma ställe med säg en dynamisk mick? Bara för att en mikrofon är dyrare betyder det inte att den är bättre och passar alla. Många som sjunger in all sång i sm7, sm57 usw... Sm7 ligger kanske i samma prisklass som eran Röde.. Personligen gillar jag inte screens/reflection filter men det kanske skulle kunna hjälpa er lite vid källan? Men visst, en bra mikrofon med passande preamp kan skapa den bästa 3D känslan! Men man behöver inte en U47 och en strip från ett Neve 8048 för att få till det. Handlar såklart också vilket ideal och karaktär man vill åt.
  2. Btw, här har du lite fler europabaserade modulställen! Jag har inte provat något från dem själv men folk pratar i regel varmt om dessa i ens flöde på 500-serie moduler! SOUNDSCULPTUR (kits från Frankrike!) THE DON CLASSICS (kits från UK!) blev nästan själv lite sugen....
  3. Om det är 15 år sedan du lödde så rekomenderar jag nog att börja göra några enkla pedaler först.. Visst behöver du multimeter men om det var ett tag sedan du lödde vill du inte skaffa ett "seriöst" DIY där det sedan visar sig att man bränt komponenter pga dålig teknik eller ojämn lödkolv och måste beställa grejer på nytt. Det finns dock enklare kit att börja med och DIY markanden är gigantisk numera. Finns flera forum därute. Googla och kolla. Rackbaserad 1176 brukar vara en klassiker att försöka sig på. Inte enklast av dem men säkrare än att göra pultec eqs. Så om det är 500 moduler du vill börja med så kolla upp dessa. Dessa har bara bra omdömen om sig och är klassiska DIY kit med allt du behöver. - CAPI (preamps, eqs, summeringsboxar osv..) äger själv 4st moduler - AML (preamps, eqs, comps..) äger 2st pre/eq - HAIRBALL (preamps och compressors. Både rack och 500) DIY pedaler finns det dock massvis om... och är en vettig start om du vill börja löda seriösare grejer! Jag hade dock skaffat en lite bättre lödkolv som bla är snabbare men också ställbara gällande temperatur. Det är dessutom roligare att löda när det är enklare.
  4. Jo precis, DB25or har jag en del redan eftersom jag har en adc och gärna gillar att göra det snyggt på baksidan. SÅ en 4-5st har jag nog. Men absolut, det är en extra kostnad. Audient nero finns för 4-5 tusen så det ser jag inte som någon jättestor extrakostnad för att få TB, monitorswitch och hörlursutgångar. Jag snubblar runt lite på Ferrofish Pulse16 som många verkar gilla. Men då igen, kör man antelopes converter och gillar stabiliteten så hade jag gärna stannat där. Och gärna med ett kort istället för flera delar! OM det nu inte visar så att det finns andra fördelar med att ha separat AD/DA Det känns så udda att ha 12/16 på studio rev2017. Fuckar till det lite i huvudet
  5. Förra året var jag lite snabb i mina uppgraderingar av ljudkort och skaffade mig ett Antelope Orion Studio Rev2017 (från Apollo duo). Antelope har 12 analoga in, 16 analog ut, adat osv... Kortet är skitbra och jag är nöjd. MEN några månader senare efter köpet så blev det så att jag fick tag i en större lokal med helt andra möjligheter än tidigare. Jag fick också möjlighet att skaffa ytterliggare 12 grymma preamps som bara var för bra att inte ta. Jag hade egentligen klarat mig på 16 analoga i/o men jag skulle gärna vilja ha fler i/o... Här är jag osäker på vad jag ska göra och dessa är mina tankar. 1. Antingen säljer/byter ut mitt kort och skaffar tex ett Orion32 som då har 32 analoga i/o 2. Eller så bygger jag ut allt med en separat 8 eller 16ch ad/da. Det känns lite hugget som stucket.. Jag behöver inte några fler preamps då jag egentligen har 20st.. Api, Neve style grejer.. och vill jag ha en bra ad/da så känns det som att jag får fler komponenter men antagligen betalar mer än om jag byter ut mitt kort mot ett större.. Så vad skulle vara min fördel att ha en separat ad/da? Vad har jag för beggade ad/da alternativ isåfall? Rosetta 800, lynx aurora, rme adi..? Skulle det kännas likvärdigt med den kvaliten jag redan har? Det tar emot att köpa en ny 8ch ad/da för 15-20k. Om de inte ger mig stabilare prestande eller bättre omvandling så är det som sagt samma pengar som alternativ 1 igen... Hade varit intressent och höra vad folk har för tankar kring detta. Gärna med konkreta förslag för detta ger mig så mycket seriös huvudvärk
  6. Hej! Jag håller precis på att slutföra ett av mina rum i min nya studio här i Göteborg. Just nu är behandligen av rummen i full gång och jag ska inom kort få ett nytt besök av akustikern för att mäta av hur allt blivit. Jag har en stor öppen ventil (per rum...) ut från byggnaden ut till friheten som min enda luftkanal. Jag har totalt 3 rum med totala 90-100kvm i en källare. Min tanke är att det hade varit fiffigt att kombinera en akustikbehandlad kontrollrums "ö" ovanför mixplats med tillhörande luftrenare av något slag. Någon som har byggt det så eller vet om det går att göra? Jag vet att större fasciliteter lyckats med detta (dock säkert vanliga luftkanaler) där man har kunnat bygga allt från scratch. Detta är inte någon möjlighet för mig. Luftrenare hjälper mig mest mot damm och ser till att luften åtminstone är renare när man inte har tillgång till från/till-lufts ventiler. Hade varit grymt om någon hade haft något kanonförslag jag hade kunnat spåna vidare på. Övrig fråga, vad kallar man ens denna "ö" ovanför sweetspot vid mixplats?
  7. Det finns många projektstudios/skrivarstudios i stockholm som drivs av förlagen själva med flera rum angränsande till varandra. Det brukar dock vara snålt med trumrum. Det tillhör dock inte längre vardagen. Däremot finns det alltid behov av att prodrepa (inte nödvändigt med PA och ljus). Mer det än inspelning. Att öppna kommersiell musikstudio från scratch utan att ha någon kundkrets känns läskigt. Hur stor är lokalen på? Tänk på att folk i stan ogärna drar förbi globen för att spela in eller repa... Men om du har en större lokal och inte har för hög hyra kan du säkert ta in de som inte har cashen för att spela in eller repa eller köra ut budwheels bud. Att kombinera det hela låter jättebra. Istället för att fråga oss så sök främst bland dina kontakter och fråga vad folk i regel behöver och om du tillsammans med bekanta fotografer, filmare, producenter kan lösa några deals för att de ska kunna komma dit. Jag kan personligen inte Huddinge och det finns säkert en scen där också precis som allt. Jag svarar bara åt citykidsen eftersom jag jobbar med dem och det är nog som sagt svårt att locka ner dem dit.
  8. Ja dessa verkar vara populära bland turnerande playback/miditechs. Mitt proppskåp är dessutom utanför lokalen så det är lite därför jag också vill försäkra mig om att allt funkar utifall att det skulle hända något dumt vid någon händelse. Men då är ju också frågan om hur mycket en sådan måste kunna klara av och om jag sedan har furmans ut från en UPS tex... Borde vara ganska mycket mer belastning än säg en playbacksetup med två datorer, något ljudkort och skärmar...
  9. Japp jag ska börja räkna på det. Kommer ta en liten stund då ingenting är uppackat
  10. Ja absolut, så tänker jag också. Men UPSer och furmans? Hur ska man tänka där?
  11. Hej hej I höstas fick jag äntligen en ny grym lokal och har därför precis i månadsskiftet flyttat ut från gamla och in i nya som jag nu precis börjat bygga ihop! (Dvs, rummen och inte setupen ) Jag ska se till att fixa fram en elektriker som löser allt i skåpet samt drar all ström jag behöver till mitt 3e rum i studion! Det jag skulle vilja förbereda mig är ett par saker. Om jag vill göra det "BRA" (ej super duper), behöver jag då mäta upp all min outboard, instrument, dator osv och summera ihop det på hur många Ampere jag behöver i vardera rum? Om jag kan (ej elektriker), klarar man sig helt på 1 fas i kontrollrummet på 10A? Eller ska man köra 16A eller mer? (förutsatt att det går att ändra. Är som sagt ej elektriker! 😂). Ni som är erfarna förstår säkert mitt upplägg. Jag kommer ha 3,5 rum. (rum1: projektstudiorum, rum2: ensamble/musiker, rum3: main kontrollrum) halva rummet kommer vara en liten verkstad som är utmed hallen vid entren. Jag har hittils kört all outboard och dator på 2st Furman m10Xe https://www.thomann.de/se/furman_m10x_e.htm Det är 11st uttag med totalkapacitet på 10A per enhet. Det jag börjar överväga till nästa studio är att ha en UPS i kedjan i stil med Eaton 5P https://www.dustinhome.se/product/5010745983/5p-650ir-ups. Finns det några som använder det här? Jag vill såklart försäkra mig om att allt är rätt och ifall något händer i huset så har jag lite tid på mig att spara ner allt och säkert kunna stänga av allting. Följdfråga på det här då är, vad för enhet behöver jag och räcker det med att ha m10Xe på detta eller borde jag kolla på en "stabilare" Furman? Ingen av deras modeller har ett integrerat batteri. En annan fråga på detta, bör man daisychaina furman enheterna så att man har en Master eller bör de båda sitta i varsitt uttag?
  12. Hej! Jag håller väl sakta på att göra iordning min setup i studion som blivit så jäkla stressigt byggd med allt från alla saker man samlat på sig med NOLL tid att få ihop till ett fungerande system... jag byter dessutom lokal och flyttar hela studion i okt/nov till en lokal som är större och där hälften av rummen redan är klara att köra igång med! Ett till mixerrum och ensemblerum ska dock göras klart men det blir nog en egen tråd framöver Jag har lagt in en bild så man enklare kan se hela min setup som råkar vara indelat i två delar. Ett skrivbord med all setup som ni ser. Den andra delen är ett rack med ytterliggare 12st preamps, övrig hardware osv. Allt inkopplat till ett Antelope Orion Studio rev 2017. - Analogt 12 in 16 out - Adat - A+B monitors + talkback Med hökögon ser man snabbt att jag har massvis med preamps! Det behöver jag inte… Jag funderar därför på att göra mig av med: - 2ch Api pres - 2ch Heritage audio dma73 pres - Audient ASP800 som är kopplat via adat och istället skaffa mig en UA 4-710 som har 4 preamps och där jag kan koppla in både mina AML samt CAPI moduler OCH få med några compressorer! Jag sparar lite pengar och har ändå gott om preamps. GÖTT! Dvs, 12 + 8 preamps. ...Nästa frågetecken… SSL X-desk. Jag känner inte riktigt att jag kan slå till här på direkten… Jag tänker inte heller att det finns andra självklara val. Varför blir jag osäker… Jo... - Monitor outs från Antelopen är antagligen bättre än X-desk - Talkbacken på X-desk ska vara katastrof… - Man kan antagligen blåsa upp reglarna på X-desk... Varför är den då fortfarande intressant? Jo, jag har någon briljant ide att sammankoppla all min hardware till denna och använda den som en hub/centerpiece som jag dessutom kan monitorera från. Med en enkel knapptryckning kan jag sedan vid mix summera 16ch och få med alla mina inserts i kedjan. (Gillar att mixa klart allt med subgrupper) Jag ser inga självklara alternativ förutom att det finns massvis med olika summerare. Därför känns det som att X-desk ger mig lite mer än bara summering. Speck Lilo skulle kunna göra detta också men kostar över 100… Vad jag inte behöver är en DAW-controller men jag gillar annars att resten är hands-on utan att vara ett ett riktigt mixerbord. Instant recall behöver jag inte Men snälla, det känns som att folk har helt lysande idéer här och kan säkert komma på något vettigt alternativ på layout på det hela. Eller skulle ni ha gjort/valt något annat? Jag börjar bli snurrig
  13. Hej! Först och främst, har du egen kundkrets? Vad har du tänkt att göra med grejerna när de står still och inte används? Har du dom ståendes i studio eller spelar du själv? Att bara köpa för att hyra ut vetefan alltså... I Sthlm blir du överkörd av andra uthyrare tyvärr. Det är där allt händer (säger en Göteborgare som jobbar mycket där...) dels, har de flera varianter och allt servas flera gånger per år. I rena produktioner där man själv är verksam så är Helix pedaler ganska stort. Men också ganska ointressant att hyra då man har sina egna processade ljud där. När jag är ute med produktioner har jag med min Kemper som spare eller main beroende på vad som behövs. Men jag har också tillgång till att spela in och modellera stärkare i min studio. Kemper är varje FOH bästa gitarrline... Men också det, en kemper är värdelöst att hyra ut om du inte är med själv och jobbar med bandet. En silverface twin med master och ampeg svt är väl standard. En bluesjunior funkar fortfarande som ett bra och billigt alternativ för mindre scener. Men eftersom man också ska erbjuda att grejerna är i topptrim hela tiden så behöver du också ha ute grejerna hela tiden för att få in pengarna. Så atteeee, har du en egen kundkrets och ide. Kör. Jag hyr in mina grejer till mina grejer jag är ute med.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.