Jump to content

red_house_painter

Medlem
  • Content Count

    955
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

red_house_painter last won the day on March 14

red_house_painter had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutralt

About red_house_painter

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

8,725 profile views
  1. Ja dessa verkar vara populära bland turnerande playback/miditechs. Mitt proppskåp är dessutom utanför lokalen så det är lite därför jag också vill försäkra mig om att allt funkar utifall att det skulle hända något dumt vid någon händelse. Men då är ju också frågan om hur mycket en sådan måste kunna klara av och om jag sedan har furmans ut från en UPS tex... Borde vara ganska mycket mer belastning än säg en playbacksetup med två datorer, något ljudkort och skärmar...
  2. Japp jag ska börja räkna på det. Kommer ta en liten stund då ingenting är uppackat
  3. Ja absolut, så tänker jag också. Men UPSer och furmans? Hur ska man tänka där?
  4. Hej hej I höstas fick jag äntligen en ny grym lokal och har därför precis i månadsskiftet flyttat ut från gamla och in i nya som jag nu precis börjat bygga ihop! (Dvs, rummen och inte setupen ) Jag ska se till att fixa fram en elektriker som löser allt i skåpet samt drar all ström jag behöver till mitt 3e rum i studion! Det jag skulle vilja förbereda mig är ett par saker. Om jag vill göra det "BRA" (ej super duper), behöver jag då mäta upp all min outboard, instrument, dator osv och summera ihop det på hur många Ampere jag behöver i vardera rum? Om jag kan (ej elektriker), klarar man sig helt på 1 fas i kontrollrummet på 10A? Eller ska man köra 16A eller mer? (förutsatt att det går att ändra. Är som sagt ej elektriker! 😂). Ni som är erfarna förstår säkert mitt upplägg. Jag kommer ha 3,5 rum. (rum1: projektstudiorum, rum2: ensamble/musiker, rum3: main kontrollrum) halva rummet kommer vara en liten verkstad som är utmed hallen vid entren. Jag har hittils kört all outboard och dator på 2st Furman m10Xe https://www.thomann.de/se/furman_m10x_e.htm Det är 11st uttag med totalkapacitet på 10A per enhet. Det jag börjar överväga till nästa studio är att ha en UPS i kedjan i stil med Eaton 5P https://www.dustinhome.se/product/5010745983/5p-650ir-ups. Finns det några som använder det här? Jag vill såklart försäkra mig om att allt är rätt och ifall något händer i huset så har jag lite tid på mig att spara ner allt och säkert kunna stänga av allting. Följdfråga på det här då är, vad för enhet behöver jag och räcker det med att ha m10Xe på detta eller borde jag kolla på en "stabilare" Furman? Ingen av deras modeller har ett integrerat batteri. En annan fråga på detta, bör man daisychaina furman enheterna så att man har en Master eller bör de båda sitta i varsitt uttag?
  5. Hej! Jag håller väl sakta på att göra iordning min setup i studion som blivit så jäkla stressigt byggd med allt från alla saker man samlat på sig med NOLL tid att få ihop till ett fungerande system... jag byter dessutom lokal och flyttar hela studion i okt/nov till en lokal som är större och där hälften av rummen redan är klara att köra igång med! Ett till mixerrum och ensemblerum ska dock göras klart men det blir nog en egen tråd framöver Jag har lagt in en bild så man enklare kan se hela min setup som råkar vara indelat i två delar. Ett skrivbord med all setup som ni ser. Den andra delen är ett rack med ytterliggare 12st preamps, övrig hardware osv. Allt inkopplat till ett Antelope Orion Studio rev 2017. - Analogt 12 in 16 out - Adat - A+B monitors + talkback Med hökögon ser man snabbt att jag har massvis med preamps! Det behöver jag inte… Jag funderar därför på att göra mig av med: - 2ch Api pres - 2ch Heritage audio dma73 pres - Audient ASP800 som är kopplat via adat och istället skaffa mig en UA 4-710 som har 4 preamps och där jag kan koppla in både mina AML samt CAPI moduler OCH få med några compressorer! Jag sparar lite pengar och har ändå gott om preamps. GÖTT! Dvs, 12 + 8 preamps. ...Nästa frågetecken… SSL X-desk. Jag känner inte riktigt att jag kan slå till här på direkten… Jag tänker inte heller att det finns andra självklara val. Varför blir jag osäker… Jo... - Monitor outs från Antelopen är antagligen bättre än X-desk - Talkbacken på X-desk ska vara katastrof… - Man kan antagligen blåsa upp reglarna på X-desk... Varför är den då fortfarande intressant? Jo, jag har någon briljant ide att sammankoppla all min hardware till denna och använda den som en hub/centerpiece som jag dessutom kan monitorera från. Med en enkel knapptryckning kan jag sedan vid mix summera 16ch och få med alla mina inserts i kedjan. (Gillar att mixa klart allt med subgrupper) Jag ser inga självklara alternativ förutom att det finns massvis med olika summerare. Därför känns det som att X-desk ger mig lite mer än bara summering. Speck Lilo skulle kunna göra detta också men kostar över 100… Vad jag inte behöver är en DAW-controller men jag gillar annars att resten är hands-on utan att vara ett ett riktigt mixerbord. Instant recall behöver jag inte Men snälla, det känns som att folk har helt lysande idéer här och kan säkert komma på något vettigt alternativ på layout på det hela. Eller skulle ni ha gjort/valt något annat? Jag börjar bli snurrig
  6. Hej! Först och främst, har du egen kundkrets? Vad har du tänkt att göra med grejerna när de står still och inte används? Har du dom ståendes i studio eller spelar du själv? Att bara köpa för att hyra ut vetefan alltså... I Sthlm blir du överkörd av andra uthyrare tyvärr. Det är där allt händer (säger en Göteborgare som jobbar mycket där...) dels, har de flera varianter och allt servas flera gånger per år. I rena produktioner där man själv är verksam så är Helix pedaler ganska stort. Men också ganska ointressant att hyra då man har sina egna processade ljud där. När jag är ute med produktioner har jag med min Kemper som spare eller main beroende på vad som behövs. Men jag har också tillgång till att spela in och modellera stärkare i min studio. Kemper är varje FOH bästa gitarrline... Men också det, en kemper är värdelöst att hyra ut om du inte är med själv och jobbar med bandet. En silverface twin med master och ampeg svt är väl standard. En bluesjunior funkar fortfarande som ett bra och billigt alternativ för mindre scener. Men eftersom man också ska erbjuda att grejerna är i topptrim hela tiden så behöver du också ha ute grejerna hela tiden för att få in pengarna. Så atteeee, har du en egen kundkrets och ide. Kör. Jag hyr in mina grejer till mina grejer jag är ute med.
  7. Du klarar dig på en vanlig splitter. Men då hör ni samma mix. Tänk nu bara på att använda 2 likadana hörlurar så ni har samma volym. Eller att de har samma typ av specar
  8. Om jag hänger en Coles på mina vanliga K&M 210 med en manfrotto motvikt så funkar det kanon. Men precis, det är armlängden som då inte riktigt går att göra något åt. Och jag skulle gärna vilja ha ett par så att jag kan köra dem både som OH för trummor men också för piano utan att störa pianisten med dubbla mickar. En ide jag har är att ha ett superrobust ställ och typ antingen en magic arm eller en variant som latch lake gör. Tror dock manfrottos magic arm är behändigare och mer användbar. Atlas är väl en annan kandidat men jag hittar bara varianter med en arm längd.. Kanske får bli 2st Latch Lakes ändå... En mc125 eller K&Ms variant hade jag sen kanske kunnat ha för vokaler sen. Gillar att inte ha stativ ivägen för saker och ting
  9. Haj Jag sitter och spanar efter ett par riktigt kraftiga mikrofonstativ i stil med Latch Lake. Jag vill ha några som inte tar för mycket golvplats (såsom Sontronics Matrix osv). Tanken är att de ska klara ett par mickar i samma stativ. Latch lake löser detta men de kostar också dryga 6000kr styck... Finns det några här i europa som bygger superstativ? Triad ser onekligen fina ut men de kostar 10000..! Och sen vet jag inte hurvida bra K&Ms 21430 egentligen är. 3kg counterweight är inte så mycket om man vill ha en längre bom med 2 mickar hängandes från den... Har köpt de vanliga K&M stativen med manfrotto vikter och de löser mina coles till en viss längd. Steget därefter verkar bra mycket dyrare. Har ni några tips? Verkar inte som att någon säljer sådana här stativ begagnat
  10. Börjar gå i funderingar av att skaffa mig en liten mixer. Har själv aldrig ägt någon och tänker att en mixer på upp till 16ch borde räcka bra för min workflow men också pga plats och underhåll.Och jag har redan en hel del outboards osv... men tänker att det hade varit kul att skicka ut allt på ett bord vid mix. Jag antar att flera av er börjat mindre och sedan bytt upp er till andra större bord. Så det kanske finns några bord som direkt kan rekommenderas? Har kollat på Yamaha PM1000, Audio Developments, Studer osv.. Tänker en budget på max 50.000. Jag skyndar dessutom långsamt på denna fronten. Mycket kan ändras
  11. Ja det känns lite knepigt att få till. Vill helst inte koppla in en dator där och köra mainstage liksom... Men det finns onekligen plats för ett ljudkort i racket (och det tar knappast någon plats) så det är såklart ett redigt enkelt alternativ. Har ett Apollo duo som inte används som kanske hittar rätt i den setupen
  12. Hej! Jag har aldrig gjort en medlemspresentation här och tror väl inte heller någon skulle minnas det ändå. MEN jag är livetekniker (på scen och ej foh) men även spökinstrumentalist. Från början gitarrist men hanterar det mesta. Jag har sagt JA till att lägga lite keys under sommarens set med den artist jag ska ut med. Jag har byggt ett ganska flådigt liverack med alla switchers för WL, effekter, kemper med patchbay för att kunna kopppla allt hur som för vilken typ av användning som helst usw usw.. Denna setup är främst för styrning för andra musiker och sparelösningar utifall något börjar brinna på scen. Switchar så är problemet löst and the show may go on.... Men jag har också mina egna lösningar där för att kunna hoppa in där det behövs. Och nu ska jag även bli keyboardist! Hahaha Så nu letar jag efter en mångsidig synth (ej monofonisk) som kan spela lite pads, orgel (mellotron kanske) men också gärna så man kan programma in ljud och samplingar. Jag letar inte efter något helt overkill då jag bara ska dubba/feta till vissa saker i några låtar (kanske få någon leadstämma dock) Jag ska ha en midi-kontroller som är max 48cm bred (för att få plats i min drawer och för att kunna ha allt färdigkopplat hela tiden) så några Liberace licks blir det inte. Eller jo, kanske det men jag ska liksom inte sitta och spela några mirakulösa grejer. Rackade synthar har jag noll koll på! Så snälla hjälp mig med alla förslag tänkbara! Budget helst upp till 10.000 kan jag väl sträcka mig runt (kanske mer). Men hellre att det är något användbart i framtiden som jag kan ha både live och i studion än något som löser min sommar... Så bara det går att motivera så kan jag gå höre upp! Fanx!
  13. Jo jag vet ... men om man byter in dina 8030 plus sub och hs8 till slut kanske målet inte är så långt ? om något år dyker säkert något upp på beg.marknaden. Långt att vänta dock Och ja, Quested spelar väldigt "ärligt" och ofärgat och kan flera gånger vara lite svårflörtade men om man gjort klart något som låter bra i dem så låter det bra i allt typ. Personligen har jag aldrig haft problem med basen med mina S7or men det kanske beror på vad man gör. Jag provade med separat sub ett tag men gillar faktiskt inte det konceptet alls. Tycker man kan bli lurad av det "göttiga". Så personligen föredrar jag 2.0 och inte 2.1 Men för 30 papp så borde man kunna hitta något kul på begmarknaden. Spana lite mer på Reverb.com kanske
  14. Hej jag var lite inne i samma sits. Jag hade Adam Ax7 och Yamaha HS8 och kände att ingen riktigt funkade bra för mig. Ax7 "borde" ha låtit bra men jag var så inarbetad och ihjällyssnad på Genelec 1031 så blev aldrig kompis med ax7. Så jag började låna Genelec 8040 och kände att basen var mycket finare och där tyckte jag HS8 låg bra till i jämförelse (förutom i basen). lång historia kort... Jag köpte till slut Quested S7r. Dom låter jättebra och är väldigt klara i midrange kan jag tycka. Otroligt bra i alla genrer kan jag tycka. Inte så poppis här i Sverige av någon anledning.. Jag är dock mitt i en intressekonflikt med ett annat företag och kanske kanske måste sälja mina Quested till slut. Eller så håller jag dem gömda och tar fram dem vid valda tillfällen... Med det sagt och utan att nämna namn kan jag rekommendera Genelecs "nya" coaxiala högtalare ? Förutom att det är finskt så är det ett förnuftigt företag där allt byggs i finland och av återvunnen plast osv. Nix jag jobbar ej för dem? Så jag lägger in Quested som förslag in i potten tillsammans med Genelec Ones.
×
×
  • Create New...