Jump to content

red_house_painter

Medlem
  • Content Count

    1,069
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

red_house_painter last won the day on December 3 2020

red_house_painter had the most liked content!

Community Reputation

35 Utmärkt

About red_house_painter

  • Rank
    Veteran

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  • Intressen
    Sladdar & pisco

Recent Profile Visitors

9,974 profile views
  1. Hej! Följer också upp detta, hur har ni baserat valet mellan 17 och 21? Jag har PSI 17 på lån i min studio och älskar dem! Jag hade velat prova 21or också men de fanns inte på lån samtidigt så svårt att göra A-B test mellan dem! Det jag är lite rädd för är att 17 inte har samma styrka som mina Genelec 8340. Inte för att man spelar starkt hela tiden men de gånger jag trackar bas i rummet genom högtalarna så ligger jag på maxvolym med dessa jämfört med Genelec. Jag har mätt och behövt pusha ner Genelecen ganska rejält för att spela "lika svagt" som PSI 17 (något jag hade hoppats att 21 h
  2. Vore det kanske läge att mäta upp rummets akustik och skaffa ett sonarworks paket och lägga ett par tusenlappar på några väl valda absorbenter i de problemytor du har? GIK har stämda basabsorbenter som inte kostar skjortan
  3. Jag har ett bord därifrån och mitt är väldigt stort. Jag ritade upp det själv med ider tagna från mitt förra egenbyggda bord. Kvaliten är super! Sådana här grejer är stora så spelar ingen roll var tillverkaren är då det ändå måste skickas. frågan är bara om detta är värt för dig och om du har massa outbords. Annars har thomann möbler om det är är studiomöbel du ska ha.
  4. Hm kanske inte ett svar men iallafall några aspekter jag kommer att tänka på direkt. KRK Rokit serien är väl kända för att återge väldigt mycket bas och därför passa DJs, elektronika, edm osv? Det kan därför såklart låta väldigt gött i dem för att de kanske "förskönar" ljudet medans hörlurarna i sig säkert återspeglar "mixen" mer korrekt. En intressant grej vore, om du gör en bounce på något du gjort och sen lyssnar i dina studiohörlurar och sedan lyssnar genom earpods på telefonen så bör du någonstans finna en vettigare röd tråd på vad som händer och vad problemet kan tyckas vara. De
  5. Säger åtminstone aldrig sequenser! Då tänker jag på syntar och modulärsystem Säger namnen: Logic, nuendo, cubase, ableton usw. I sin motsvarighet säger jag DAW eller flera DAW.
  6. Haha precis! 😂 det är därför man också måste ha ett par ”main” monitorer till dessa! Men vad jag har förstått det som så är de overkligt bra. Speciellt vid längre sittningar. det jag gillar också är att allt tillverkas där på samma plats. (f.ö. samma person som byggde högtalarna till trabant bilarna.. så det måste ju låta bra! 😎)
  7. Hej i det stora hela så summerar rubriken min fråga! Finns det några här på forumet som äger dessa eller kanske tom vet andra studios som har dessa som man skulle kunna kontakta? Jag ska också försöka förklara mitt intresse i det hela. Kort historik; För ca 1,5 år sedan flyttade jag till en helt ny studiolokal som jag byggt upp från scratch tillsammans med en akustiker. Vanligtvis så mixar jag inte utan brukar mest prodda och skriva så mitt "mixrum" är mer ett prodrum med massa prylar på olika stationer och sedan har jag ett angränast liverum för trummor. Prodrummet är ca 25kvm. För lit
  8. Det kan vara så att det inte alls är något problem med USB-MIDI adaptern utan mer att den inte är kompatibel med M1. Jag insåg själv i frustration att jag inte kunde köra mina syntar via midi häromdagen med mitt motu micro lite midiinterface eftersom interfacet inte är kompatibelt med M1. Och de har slutat göra drivrutiner för dem. Så jag gjorde en beställning på ett Roland UM-one precis som jag vet funkar med M1. Sjuuuuukt seeeeegt
  9. Och en riktigt stark preamp! Jag har fått väldigt bra resultat med sm7 men som sagt, bra preamp för att ge bra resultat! Har svårt att tro att du inte kommer gilla M88! Den funkar väldigt bra på kick och bas-stärk också kan jag tycka!
  10. Inga problem för mig då jag inte kör så mycket SW då jag vill känna mig lite begränsad till det jag har. Men jag ogillar starkt att datorn startar om sig bara för att något projekt har gömda spår med addictive drums eller något klanghelm reverb som jag inte har. Datorn har valt lite olika sätt att hantera den situationen kan jag tycka
  11. Faktum är att jag aldrig riktigt tänkt i dom banorna då jag alltid tyckt att om det låter bra så låter det bra och går vidare i processen. Men just i detta projekt har vi delat lite på uppfattning om trumideal och inspelningstekniker vilket gjort att man känt osäkerhet kring pukorna på ett annat sätt än tidigare. De får mycket plats nu och jag tycker mig ändå känna ganska stor skillnad i deras karaktär med de val vi har nu. Som sagt, de låter bra men på olika sätt. 421 och jag blir inte kompisar direkt. Haft både vintage och nya. Jag har lyckats tappa dem ett par gånger pga deras overkligt d
  12. Precis, jag känner att jag var såpass duktig på att vänta in det hela och följa upp när UAD, fabfilter och antelope kände sig klara innan jag valde att byta dator. Har inte så många andra softwaregrejer installerade då jag har mycket outboards och färgar mycket på invägen. Men det kändes också viktigt till de nya projekten jag hade inbokat att hamna på den nya fräschare datorn. Den förra var en 2016? imac och gå från 21" till 32" skärm. Men många av de projekt som låg nere märkte jag då hade pluggar från addictive drums osv.. Något jag själv aldrig använder men får skickat till mig där v
  13. Ja dom funkar verkligen till det mesta men inte riktigt samma resultat på mindre pukor därav mitt problem. 414 smälter in hur bra som helst! Det kanske får bli så att jag får deala med ägaren om den micken sen när allt detta är klart... Annars hade det varit intressant med ett test av de andra mickarna jag nämnde då jag gärna håller mig till färre "bra mickar" än många likadana. Grundfrågan är väl bara om folk tänker i samma banor som jag och om man känner av problematiken i olika låtande karaktärer på pukor jämfört med ett OH.
  14. Jag började skriva om ett dilemma jag har kring trummor men insåg snabbt att det lika gärna funkar på andra instrument.. - I och med en ny studio och mycket större rum har jag prioriterat uppgraderingar för truminspelningar. För mig brukar ett par Coles på OH och en 47fet på kagge vara en favoritgrund med lite extra löst runt om. Vill också nämna att jag vanligtvis kör runt 12 mikrofoner på ett kit för att kunna ha val i slutändan. Men för ett drygt halvår sedan så fick jag lånat lite andra mikrofoner till en större albuminspelning (som fortfarande pågår). Pukor har jag varit sådär n
×
×
  • Create New...