Jump to content

red_house_painter

Medlem
  • Content Count

    968
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

red_house_painter last won the day on June 10

red_house_painter had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutralt

About red_house_painter

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg

Recent Profile Visitors

9,025 profile views
  1. Tänkte byta en dörr mellan två inspelningsrum. Just nu är det en utanliggandepå dörr som är monterad i reglar i betong (tänk skyddsrum med 30cm tjock betong). Den dörren är inget och snacka om. Den är kass... Jag fattar att vilken som helst av dörrarna kommer funka bättre men jag undrar om jag vinner något på att ta 40dB dörren (1000kr mer..) och montera den på samma sätt? Dvs i reglar mot betongväggen istället för 35dB? Eller ska jag hellre sikta på att skaffa två dörrar (en på var sin sida) då konstruktionen är som den är? Jag förlorar en hel del plats i att montera in en till dörr på andra sidan. Det jag är osäker är ifall de 5dB gör skillnad eftersom det nu sitter reglar på 90x45mm som ram i betongen. Själva ingången (utan dörr) är 109cm. Vill isolera det så bra det går eftersom det ena inspelningsrummet tillhör ett annat kontrollrum. Om ni har 5000kr och väljer ett alternativ som ni tycker är "bäst" och vad skulle ni ta? A) 40db dörr och hoppas på det bästa! Men unna sig mer plats på andra sidan väggen B) 35dB dörr (och hitta någon begagnad branddörr på återbruk och ha på andra sidan även om det snor mycket plats i det andra rummet) C) Medvetet välja 2st dörrar på direkten från återbruket och spara ca 2000kr. Vågar nästan svära på att återbruken sällan har 35-40dB dörrar i storleken 10x21
  2. Har alltså 1 st hel samt en med drygt 1/3 burk om någon vill ha. Tänker att någon säkerligen har användning av det. finns att hämtas i min studio på Lindholmen i Göteborg.
  3. JAAA! Bra ide! Det är säkerligen inte många kanaler som kommer behöva fasvändas så då kan jag se till att ha några hål i patchen dedikerade för det fram tills den dagen jag faktiskt lämnar in limpa efter limpa för att fixa till modden ! Kommer funka kanon! Tack!
  4. Jag skulle behöva hitta mig någon flerkanalig fasvändare då mina gamla preamps från -65 (12 kanaler) inte har detta och jag känner i nuläget inte någon lust att modda dem. Det är säkert något jag kommer göra på sikt. Men jag tänker att det rimligtvis borde finnas något jag kan ha mellan mina mikrofoner innan de slår in i preampsen! Det finns adaptrar som tex JTS och Sontronics bygger men det känns orimligt ovärt att behöva gå bakom ett rack för att vända fasen. Skulle gärna ha ett rack eller box. Några tips på detta?
  5. Vet inte om du skulle vara rolig men det där är faktiskt ett bra sätt att öva. Kanske inte för alla men definitivt för mig. ☺️ Image är mycket men helt fel väg att börja allt med. Börja i rätt ände... Öva på alla vis, gitarren högt upp, sittandes med gitarr mellan båda benen (ala classical guitar), liggandes då såklart och öva olika tekniker, spela alla låtar du kan. Allt du kan tänka dig! Förfina kvaliterna i spelet. När du har hittat säkerhet och bekvämligthet från alla dessa variabler kommer allt att kännas enklare. Jag tänker dock att en spelstil har man någonstans i grunden. Gäller att hitta den som funkar mest optimalt. Under tiden övar man på alla vis. All kunskap ger bredd oavsett vad du spelar. Så kontentan, om du spelar med gitarren ståendes med att ha den längre ner än vad som känns bekvämt för dig så att du inte lyckas hantera palm mute.. Då ska du helt enkelt inte ha den där.Finns inget värre än att se en poser på plan 🤐
  6. Hm... det finns en drös med studios här borta i Göteborg men jag tror nödvändigtvis inte det är lösningen på problemet. Tror främst det kan vara sista touchen på produktion/mixning som ni behöver. Men absolut, man kan inte polera en... och jag är kanske inte heller något fan av Röde för visst är mikrofonen en viktig faktor i det hela. Men innan ni börjar hyra dyr studiotid. - Hur ser det ut där ni lägger sång? Dvs, har ni hittat någon sweetspot där ni lagt den flesta av sången där ni känner att ni får energi osv? Är det akustikbehandlat? - Testat samma ställe med säg en dynamisk mick? Bara för att en mikrofon är dyrare betyder det inte att den är bättre och passar alla. Många som sjunger in all sång i sm7, sm57 usw... Sm7 ligger kanske i samma prisklass som eran Röde.. Personligen gillar jag inte screens/reflection filter men det kanske skulle kunna hjälpa er lite vid källan? Men visst, en bra mikrofon med passande preamp kan skapa den bästa 3D känslan! Men man behöver inte en U47 och en strip från ett Neve 8048 för att få till det. Handlar såklart också vilket ideal och karaktär man vill åt.
  7. Btw, här har du lite fler europabaserade modulställen! Jag har inte provat något från dem själv men folk pratar i regel varmt om dessa i ens flöde på 500-serie moduler! SOUNDSCULPTUR (kits från Frankrike!) THE DON CLASSICS (kits från UK!) blev nästan själv lite sugen....
  8. Om det är 15 år sedan du lödde så rekomenderar jag nog att börja göra några enkla pedaler först.. Visst behöver du multimeter men om det var ett tag sedan du lödde vill du inte skaffa ett "seriöst" DIY där det sedan visar sig att man bränt komponenter pga dålig teknik eller ojämn lödkolv och måste beställa grejer på nytt. Det finns dock enklare kit att börja med och DIY markanden är gigantisk numera. Finns flera forum därute. Googla och kolla. Rackbaserad 1176 brukar vara en klassiker att försöka sig på. Inte enklast av dem men säkrare än att göra pultec eqs. Så om det är 500 moduler du vill börja med så kolla upp dessa. Dessa har bara bra omdömen om sig och är klassiska DIY kit med allt du behöver. - CAPI (preamps, eqs, summeringsboxar osv..) äger själv 4st moduler - AML (preamps, eqs, comps..) äger 2st pre/eq - HAIRBALL (preamps och compressors. Både rack och 500) DIY pedaler finns det dock massvis om... och är en vettig start om du vill börja löda seriösare grejer! Jag hade dock skaffat en lite bättre lödkolv som bla är snabbare men också ställbara gällande temperatur. Det är dessutom roligare att löda när det är enklare.
  9. Jo precis, DB25or har jag en del redan eftersom jag har en adc och gärna gillar att göra det snyggt på baksidan. SÅ en 4-5st har jag nog. Men absolut, det är en extra kostnad. Audient nero finns för 4-5 tusen så det ser jag inte som någon jättestor extrakostnad för att få TB, monitorswitch och hörlursutgångar. Jag snubblar runt lite på Ferrofish Pulse16 som många verkar gilla. Men då igen, kör man antelopes converter och gillar stabiliteten så hade jag gärna stannat där. Och gärna med ett kort istället för flera delar! OM det nu inte visar så att det finns andra fördelar med att ha separat AD/DA Det känns så udda att ha 12/16 på studio rev2017. Fuckar till det lite i huvudet
  10. Förra året var jag lite snabb i mina uppgraderingar av ljudkort och skaffade mig ett Antelope Orion Studio Rev2017 (från Apollo duo). Antelope har 12 analoga in, 16 analog ut, adat osv... Kortet är skitbra och jag är nöjd. MEN några månader senare efter köpet så blev det så att jag fick tag i en större lokal med helt andra möjligheter än tidigare. Jag fick också möjlighet att skaffa ytterliggare 12 grymma preamps som bara var för bra att inte ta. Jag hade egentligen klarat mig på 16 analoga i/o men jag skulle gärna vilja ha fler i/o... Här är jag osäker på vad jag ska göra och dessa är mina tankar. 1. Antingen säljer/byter ut mitt kort och skaffar tex ett Orion32 som då har 32 analoga i/o 2. Eller så bygger jag ut allt med en separat 8 eller 16ch ad/da. Det känns lite hugget som stucket.. Jag behöver inte några fler preamps då jag egentligen har 20st.. Api, Neve style grejer.. och vill jag ha en bra ad/da så känns det som att jag får fler komponenter men antagligen betalar mer än om jag byter ut mitt kort mot ett större.. Så vad skulle vara min fördel att ha en separat ad/da? Vad har jag för beggade ad/da alternativ isåfall? Rosetta 800, lynx aurora, rme adi..? Skulle det kännas likvärdigt med den kvaliten jag redan har? Det tar emot att köpa en ny 8ch ad/da för 15-20k. Om de inte ger mig stabilare prestande eller bättre omvandling så är det som sagt samma pengar som alternativ 1 igen... Hade varit intressent och höra vad folk har för tankar kring detta. Gärna med konkreta förslag för detta ger mig så mycket seriös huvudvärk
  11. Hej! Jag håller precis på att slutföra ett av mina rum i min nya studio här i Göteborg. Just nu är behandligen av rummen i full gång och jag ska inom kort få ett nytt besök av akustikern för att mäta av hur allt blivit. Jag har en stor öppen ventil (per rum...) ut från byggnaden ut till friheten som min enda luftkanal. Jag har totalt 3 rum med totala 90-100kvm i en källare. Min tanke är att det hade varit fiffigt att kombinera en akustikbehandlad kontrollrums "ö" ovanför mixplats med tillhörande luftrenare av något slag. Någon som har byggt det så eller vet om det går att göra? Jag vet att större fasciliteter lyckats med detta (dock säkert vanliga luftkanaler) där man har kunnat bygga allt från scratch. Detta är inte någon möjlighet för mig. Luftrenare hjälper mig mest mot damm och ser till att luften åtminstone är renare när man inte har tillgång till från/till-lufts ventiler. Hade varit grymt om någon hade haft något kanonförslag jag hade kunnat spåna vidare på. Övrig fråga, vad kallar man ens denna "ö" ovanför sweetspot vid mixplats?
  12. Det finns många projektstudios/skrivarstudios i stockholm som drivs av förlagen själva med flera rum angränsande till varandra. Det brukar dock vara snålt med trumrum. Det tillhör dock inte längre vardagen. Däremot finns det alltid behov av att prodrepa (inte nödvändigt med PA och ljus). Mer det än inspelning. Att öppna kommersiell musikstudio från scratch utan att ha någon kundkrets känns läskigt. Hur stor är lokalen på? Tänk på att folk i stan ogärna drar förbi globen för att spela in eller repa... Men om du har en större lokal och inte har för hög hyra kan du säkert ta in de som inte har cashen för att spela in eller repa eller köra ut budwheels bud. Att kombinera det hela låter jättebra. Istället för att fråga oss så sök främst bland dina kontakter och fråga vad folk i regel behöver och om du tillsammans med bekanta fotografer, filmare, producenter kan lösa några deals för att de ska kunna komma dit. Jag kan personligen inte Huddinge och det finns säkert en scen där också precis som allt. Jag svarar bara åt citykidsen eftersom jag jobbar med dem och det är nog som sagt svårt att locka ner dem dit.
  13. Ja dessa verkar vara populära bland turnerande playback/miditechs. Mitt proppskåp är dessutom utanför lokalen så det är lite därför jag också vill försäkra mig om att allt funkar utifall att det skulle hända något dumt vid någon händelse. Men då är ju också frågan om hur mycket en sådan måste kunna klara av och om jag sedan har furmans ut från en UPS tex... Borde vara ganska mycket mer belastning än säg en playbacksetup med två datorer, något ljudkort och skärmar...
  14. Japp jag ska börja räkna på det. Kommer ta en liten stund då ingenting är uppackat
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.