Jump to content

red_house_painter

Medlem
  • Content Count

    945
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

red_house_painter last won the day on March 14

red_house_painter had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutralt

About red_house_painter

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

8,591 profile views
  1. Börjar gå i funderingar av att skaffa mig en liten mixer. Har själv aldrig ägt någon och tänker att en mixer på upp till 16ch borde räcka bra för min workflow men också pga plats och underhåll.Och jag har redan en hel del outboards osv... men tänker att det hade varit kul att skicka ut allt på ett bord vid mix. Jag antar att flera av er börjat mindre och sedan bytt upp er till andra större bord. Så det kanske finns några bord som direkt kan rekommenderas? Har kollat på Yamaha PM1000, Audio Developments, Studer osv.. Tänker en budget på max 50.000. Jag skyndar dessutom långsamt på denna fronten. Mycket kan ändras
  2. Ja det känns lite knepigt att få till. Vill helst inte koppla in en dator där och köra mainstage liksom... Men det finns onekligen plats för ett ljudkort i racket (och det tar knappast någon plats) så det är såklart ett redigt enkelt alternativ. Har ett Apollo duo som inte används som kanske hittar rätt i den setupen
  3. Hej! Jag har aldrig gjort en medlemspresentation här och tror väl inte heller någon skulle minnas det ändå. MEN jag är livetekniker (på scen och ej foh) men även spökinstrumentalist. Från början gitarrist men hanterar det mesta. Jag har sagt JA till att lägga lite keys under sommarens set med den artist jag ska ut med. Jag har byggt ett ganska flådigt liverack med alla switchers för WL, effekter, kemper med patchbay för att kunna kopppla allt hur som för vilken typ av användning som helst usw usw.. Denna setup är främst för styrning för andra musiker och sparelösningar utifall något börjar brinna på scen. Switchar så är problemet löst and the show may go on.... Men jag har också mina egna lösningar där för att kunna hoppa in där det behövs. Och nu ska jag även bli keyboardist! Hahaha Så nu letar jag efter en mångsidig synth (ej monofonisk) som kan spela lite pads, orgel (mellotron kanske) men också gärna så man kan programma in ljud och samplingar. Jag letar inte efter något helt overkill då jag bara ska dubba/feta till vissa saker i några låtar (kanske få någon leadstämma dock) Jag ska ha en midi-kontroller som är max 48cm bred (för att få plats i min drawer och för att kunna ha allt färdigkopplat hela tiden) så några Liberace licks blir det inte. Eller jo, kanske det men jag ska liksom inte sitta och spela några mirakulösa grejer. Rackade synthar har jag noll koll på! Så snälla hjälp mig med alla förslag tänkbara! Budget helst upp till 10.000 kan jag väl sträcka mig runt (kanske mer). Men hellre att det är något användbart i framtiden som jag kan ha både live och i studion än något som löser min sommar... Så bara det går att motivera så kan jag gå höre upp! Fanx!
  4. Jo jag vet ... men om man byter in dina 8030 plus sub och hs8 till slut kanske målet inte är så långt ? om något år dyker säkert något upp på beg.marknaden. Långt att vänta dock Och ja, Quested spelar väldigt "ärligt" och ofärgat och kan flera gånger vara lite svårflörtade men om man gjort klart något som låter bra i dem så låter det bra i allt typ. Personligen har jag aldrig haft problem med basen med mina S7or men det kanske beror på vad man gör. Jag provade med separat sub ett tag men gillar faktiskt inte det konceptet alls. Tycker man kan bli lurad av det "göttiga". Så personligen föredrar jag 2.0 och inte 2.1 Men för 30 papp så borde man kunna hitta något kul på begmarknaden. Spana lite mer på Reverb.com kanske
  5. Hej jag var lite inne i samma sits. Jag hade Adam Ax7 och Yamaha HS8 och kände att ingen riktigt funkade bra för mig. Ax7 "borde" ha låtit bra men jag var så inarbetad och ihjällyssnad på Genelec 1031 så blev aldrig kompis med ax7. Så jag började låna Genelec 8040 och kände att basen var mycket finare och där tyckte jag HS8 låg bra till i jämförelse (förutom i basen). lång historia kort... Jag köpte till slut Quested S7r. Dom låter jättebra och är väldigt klara i midrange kan jag tycka. Otroligt bra i alla genrer kan jag tycka. Inte så poppis här i Sverige av någon anledning.. Jag är dock mitt i en intressekonflikt med ett annat företag och kanske kanske måste sälja mina Quested till slut. Eller så håller jag dem gömda och tar fram dem vid valda tillfällen... Med det sagt och utan att nämna namn kan jag rekommendera Genelecs "nya" coaxiala högtalare ? Förutom att det är finskt så är det ett förnuftigt företag där allt byggs i finland och av återvunnen plast osv. Nix jag jobbar ej för dem? Så jag lägger in Quested som förslag in i potten tillsammans med Genelec Ones.
  6. Innan jag hade Coles hade jag både AEA r84 och Royer 121. Båda var jättefina men upplevde R84 som "hifi" och inte så mycket bandkänsla. Royer lät bra men fick inte ihop "kitet" på trummor. Excellent på gitarrer dock... Coles spelar i en helt egen liga gällande trummor och piano eller något som kräver stereobild. Men absolut, eftersom bandmickar har 8-karaktär så är placering A och O. Coles kan göra källor SÅÅÅÅ MYYYYCKET STÖÖÖÖRRE! Och visst, 1x Cole som OH och en bra rörmick framför kitet i ett bra rum så klarar du dig rätt bra. Kanske inteför metal men ja... Denna combon funkar (och funkade) rätt bra för många under en längre period ? Kontentan. Alla borde ha en Coles. Jag kanske inte skulle ta med den om jag bara fick ta med 1x mick till en öde ö men om jag fick ta med två är den med!
  7. OK... Antelope har AFX2DAW som man kan köpa till...?? Tydligen en köpfunktion jag missat MEN då kan jag helt enkelt lägga in alla Antelopes egna effekter in direkt i min DAW istället för att routa det från deras egna konsoll in till Logic. Så då vart det klart! Finns lösningar för allt.... Men det verkar vara en helt ny feature även för dem.
  8. Jag håller med.. har ganska svårt med motargument till varför jag inte skulle skaffa ett Antelope kort. 12 preamps, 16 analog ut, 2x adat, säkert kort gällande omvandling och klocka. Finns heller inget som säger att jag inte kan behålla mitt Satillite kort för UAD pluggarna... Fan också... mycket talar för Antelope-bytet nu ändå... Då får jag allt i samma box och så slipper jag leta efter separata ad/das.. Låter det gå en dag så bestämmer jag mig imorgon så kan jag göra någon form av a/b test med Orion och Apollo sen. Kan alltid skicka tillbaka Antelopen om jag inte gillar den Om jag mot förmodan inte skulle gilla min nya U67a så säger jag till! ?
  9. Jag kan hålla med om att deras affärsmodell är ganska snarlik Apples. Men nu sitter jag fast med båda. Jag använder inte så många av deras pluggar men gillar verkligen några av deras grejer. Men det är just av flera anledningar som jag börjat kolla på Antelope. Men deras sätt att använda egna pluggar är enligt mig inge vidare. Jag gillar att kunna ha all överblick i min DAW. Där vinner UAD lätt. Men ja, ett sådant kort hade antagligen löst alla mina problem. Jag hade fått min i/o, "klockrena" konverterare, talkback på fronten av kortet (gör så mycket..) OCH 2 reamp kanaler. Men drivrutinsfrågan och halvt nöjda kunder finns dock kvar. Men jag fattar, UAD är ett koncept... Och jag tänkte precis på samma sak där. Lynx kostar inte så mycket i och med de nya varianterna. De gamla apogeerna ligger under 10000. Att skaffa "nya" omvandlare har aldrig varit billigare? Men faktum kvarstår.... Vet inte vilket drag jag sak göra längre. Antelope GASen är tillbaka.. och den kanske ändå är bäst av alla dessa drag... och då finns det cash över för en ubk fatso som jag så länge velat ha. (Känner att jag åker runt i rondellen utan att veta vart jag ska nu och blev så full i fan igår att jag köpte en ny U67 klon i ren frustration..)
  10. Jag är för tillfället mitt inne i en stor förändringsfas i min studio där jag sållar ut grejer jag inte använder längre till förmån för skaffa bättre saker som gynnar mitt och andras workflow i studion. Och jag har blivit så färgad av folk som säger att omvandlarna i Apollo silver är så dåliga att jag själv börjar tro det och "börjat höra det". Behöver helt enkelt höra med opartiska och partiska studiofolk om vad ni själva tycker. Viktigast är dock bara att inspelningarna låter super. Centerdelen ser ut såhär: (allt i patchbay) I nuvarande setup har jag en go gäng externa preamps både i 500-rack samt 19" kopplat in till en UAD Apollo 8 (silver tb) Jag har också en Audient ASP800 (8ch preamp med AD kopplat genom adat. Vilket alltså bara ger mig 8ch in och inga möjligheter ut). Sedan en Dangerous D-box med DA för monitors, talkback och 8ch analog summering. Älskar den här burken! Samt en UAD Satellite för extra DSP power... Den är kopplad rätt in i Apollot Just nu har jag 16ch analog in men bara 8ch analog ut (vill gärna ha 16ch ut för externa fx och för framtida summeringsmöjligheter!) Men en viktig fråga... Hur värt är det att skaffa en extern AD efter mina preamps innan de går in i Apollot? Och skulle en sådan uppgradering leda till att jag byter ut (eller kan man lägga till..?) min D-box mot en annan DA för att få full effekt av det hela? Använder ca 6-8st externa pres vid trum-inspelning och resten Audient och Apollo preamps. Tankar här? Jag har räknat att jag har sparait ihop ca 30-40000kr i nuläget att lägga på ett bra system/uppgradering. Men säljer jag mitt Apollo finns det ännu mer cash osv... Jag står egentligen med frågorna: - Köpa ett nytt Apollo 8 (blackface som också ska ha bättre konverterare än föregångaren) och ha mitt silvriga UAD som slave för DSP samt i/o...? Då hade jag inte heller haft behovet av Audient ASP800 då jag säkerligen klarar mig med mina externa pres samt 8ch UAD preamps. Pengar finns då över för att istället skaffa en Fatso eller annat 2ch skoj. - Byta ut Audient ASP800 mot storebror ASP880 för fler outs. Och lägga pengar på någon extern AD / DA lösning ? - Byta ut Apollo mot Antelope och få hela paketet men använda mitt UAD satellite för UAD-pluggar. DOCK rädd för Anteloperna och deras drivrutiner. Verkar vara kaos + att arbetsflödet med UAD och console är så inarbetat hos mig. Detta var en tanke jag hade som jag tror jag stryker men har med här ändå! Finns det något annat jag bör hålla koll på istället?
  11. Datorn kommer funka finfint! I nuläget behövs inte något interface men om man med tiden uppgraderar med finare studiolurar osv vill jag säga att det kanske kommer att behövas ett interface för att kunna driva hörlurarna sen. Och ett sådant ljudkort behöver inte bli så dyrt.
  12. Jag gissar på att inspelningen är gjord med max 2-3 mickar totalt. Kicken är inspelad av stormembran någon halvmeter ifrån. Virveln säger jag är dämpad och inspelad med konding underifrån. För mig låter det som en klassisk "demo" inspelning av trummorna i en stuga där alla instrument står uppställda och några mickar står redo lite här och där. Jag lägger dock ingen värdering i det. Men jag tror mest att de använde det som fanns och struntade lite i placeringen och därav det sound som finns. Körde lite på feeling. Personligen tycker jag att mixningen är gjort som en räddning av en inte så bra truminspelning. Jag gillar lofi och är defintivt inlyssnad på denna plattan och gillar Alkberg men vågar nog ändå säga att jag inte är ett fan av inspelningen. Hade jag fått göra det så som jag tänker att det skulle låta hade jag nog kört: - Cole 4038 som OH riktad mot virvel - Konding framför BK och försöka placera den så man får bort virveln så gott det går (för det tror jag var det stora problemet i denna inspelningen) - Cole 4038 som rumsmick längre bort som man smäller på med 1176. - Och jag gillar undervirvel... Så micka den med någon fin konding. Jag har Calrec hemma. Älskar dom! Men visst, 2 mickar av bra karaktär i ett rum hade kanske funkat bäst. Man får chansa lite och köra på det man tycker låter bra till slut ? men Coles hade varit bra i den här inspelningen. Hundra på att det inte används.
  13. USB känns som den anslutning som funkat bäst med tanke på alla de minnen, hårddiskar och externa ljudkort som än i dag rullar vidare. Personligen är dock lite i valet och kvalet mellan goliath och orion studio. Båda har tb men också usb2 eller usb3 beroende modell. RME har jag aldrig haft problem med men jag känner idag att jag inte vill ha flera olika källor gällande inputs i form av en extra adda osv. Vill hålla lägret cleant men massivt. Antelope fixar det då Apollo inte löser det i/o mässigt. Och de kort jag har sett erbjuder både tb och usb. Fortfarande en stor fråga med hur alla sofware fx funkar sinsemellan. Kanske behåller min satellite en stund då det är en stor del av mitt arbetsflöde. Utöver det får jag också en känsla att thunderbolt funkat längre än firewire också. Ska ge mig in lite mer i research läget nu och se vad det till slut blir för kort. Slåss lite mellan att jag får tb men om jag sedan väljer ljudkort med ett extra usb2 eller usb3. Usb2 kortet ger mig mer för vad jag är ute efter medans usb3 kortet kanske är mer framtids baserat. Hur skulle ni göra?
  14. Tyvärr enkelt att bli "extra ljudkänslig" när man väl har drabbats av extrem volym under en tid. Tinnitus kan också bli mer framträdande vid stress. Egentligen är det begrepp jag inte inte kan uttala mig om mer än av egna erfarenheter. Hur som, så tycker jag inte det är konstigt mer öronproppar där volym kan bli starkt. Jag skulle lätt rekomendera bellman symfons formgjutna öronproppar med 9dB filter sänkning i de sammanhang där du känner att volymen är för stark. Propparna sänker volymen helt och hållet och du kan fortfarande höra vad alla säger bara att det är något lägre. Alla musikers billigaste försäkring. De är genomskinkliga (men kan fås i andra färger också) och ganska diskreta på det sättet. 9dB är inte mycket men defintivt tillräckligt mycket för de situationerna som du råkar ha problem med. Bellmans proppar kan du dessutom byta filter på. Finns i 9, 15, 25 och block.
  15. Allt jag har är apple nu för tiden men jag är rätt trött på det företaget. Om 1-2 år byter jag nog ändå dator. Kan kanske klara mig lite längre på med den här iMacen men vill ändå vara i framkant och inte köpa ett ljudkort för DEN HÄR datorn. Annars tänker jag också att USB3 känns bäst av de som finns. Snabbast av alla va? Och det är lite där skon klämmer tänker jag.. Antelope Orion Studio HD är tex USB-3 medans det större kortet Goliath (ej HD) är USB-2. Goliath HD kortet är bisarrt dyrt om man vill åt USB-3. Men det är just den vanliga Goliath jag kollat på mest då jag helst ändå vill ha minst 16ch analog in. Orion ger mig 12 in men 16 ut. Jag vill just göra mig av med mina andra boxar såsom audient asp800 för att dels bekosta mitt nya kort. Men fan... 12ch är rätt mycket det med... Vad finns det för andra alternativ? Madi?
×
×
  • Create New...