Jump to content
Annons

Vilken tycker ni är bästa mixade låten någonsin?


sunderling

Recommended Posts

Annons

One Way Ticket To Hell And Back med The Darkness från skivan med samma namn är ett sjukt snyggt ljud. Sjukt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns så många. Men en av de mest geniala mixarna/produktionerna är nog den här.

10cc -I´m not in love

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga eftersom det handlar ju om produktion till låt och stil men en platta som ligger bra till hos mig är Mötley med john carobi. Jag är trummis i grunden då ligger en sådan produktion nära till hands.

https://www.youtube.com/watch?v=P2zgjIGaIo4

Men jag kan även tycka att en sån här gammal goding har en helt fantastisk produktion.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Sheffield Labs och Saltlake City Records har nästan alltid groteskt bra ljud. Fast vette katten om man kan kalla dom "mixar". Dom brukar använda relativt få mikrofoner och spår. Ett lite favvoexempel är Michael Ruff plattan "Speaking in melodies", inspelad i Sheffield Labs.

I övrigt är det så förbaskat svårt. En dålig mix kan lyfta musiken nåt oerhört. En mix som går hand i hand med musikens karaktär, på ett sätt som är typ obeskrivbart i ord, där hittar man nog magin. Är lite svag för det amerikanska slicka soundet själv. Quincy Jones och David Fosters skivor har nästan alltid ett väldigt genomarbetat och behagligt, musikaliskt sound - om än väldigt polerat.

Bäst tycker jag det är när man inte "hör" mixningen, utan ljudet bara rinner ut av sig själv liksom. Ruff-skivan ovan är sån och många skivor i utkanten av jazz/fusion genren, speciellt GRPs skivor (tack Bernie Kirsh) låter så. Ta nån av GRP Allstar Big Band skivorna, Dave Grusins Migration platta osv.

http://www.youtube.com/watch?v=9cGPHUiHQmU

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Yello, The expert. Ok inte mycket som är inspelat direkt, snarare loopar.. Så det får bli i kategorin slutmix då. Boris Blank mixar i sina JBL 4430 djupt och tydligt utan att det grötar ihop sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är den godaste maten?

Lite så... ☺️

Fan vilken svår fråga. Kan inte bestämma mig, det är så lätt att blir "lurad" av att det är en låt man gillar mycket också.

[...]

+1

However om jag måste välja någonting så får det bli vilken låt som helst från Pet Sounds med the Beach Boys 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Det finns en del musik där jag tycker själva produktionen/mixning lyfter upp extra mycket. Svårt säga någon som är allra bäst men:

Blue lines, massive attack

Viloator, depeche

Never mind, nirvana

Skevokvarbsvägen, thåström

Deep purple,perfect stranger

Robin dancing on My own*

Madness, minns ej skivnamn

Några exampel

Link to comment
Dela på andra sajter

Omöjligt att utse den bästa då det även här handlar om smak men det finns många skitbra!

Beyonce - Halo

Fergie - Big girls don't cry

Infected Mushroom - Becoming insane (vet inte om det finns någon bättre testa-snärten-i-högtalare låt)

Pet Shop Boys - Always on my mind

Depeche Mode - Enjoy The Silence

Det är några favoriter. Men min absolut största produktion/mixing favorit är nog Queen - Bohemian Raphsody. Galet avancerad låt!

Freddies röst är/var så otroligt rörande och närvarande....saknar den

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nightwish platta Once är en stor favorit bland många andra. Tyvärr förstörs den av den söndermosade mastringen. Abbas plattor, som Valle redan nämnt var grymma och långt före sin tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...