Jump to content
Annons

Vilken tycker ni är bästa mixade låten någonsin?


sunderling

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

i dare you - på vilket sätt?

det lät ju precis som disco/pop gjorde på den tiden

på vilket sätt har det satt nån sorts mall som används idag?

På vilket sätt? Lyssna på plattorna så...

Det är väl uppenbart att de har påverkat många än idag som mall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

usch så tråkig

blääääkh

Jag tror bara att du jävlas när du dissar Tretow sådär. Inte ens du tycker att han inte bidrog med något speciellt, vilket leder mig in på friheten att svara på din kommentar till Die Soft:

på vilket sätt har det satt nån sorts mall som används idag?

Grejen är väl snarare att det inte finns någon direkt mall. Det är nog mer ett unikum. Det var ju liksom inte bara Tretows färdigheter som gjorde soundet, utan även kombinationen av Agnethas och Fridas röster, Rutger Gunnarssons baslir, Ola Brunkerts trummor etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt? Lyssna på plattorna så...

Det är väl uppenbart att de har påverkat många än idag som mall.

äh

fan va dåligt

hade förväntat att Du åtminstone kan ge nåt jävla exempel på vad Du Själv tycker är bra

men tydligen kom du inte på nåt

kan du ge nåt exempel på mall då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt tråkigt?

som jag sa innan så lät det väl precis som all annan discoinfluerad produktion på den tiden - torrt å stumt

det är ju låtarna å arren som är nåt vettigt om man gillar klämkäcka bitar

så fick han ju inte några direkta storstjärnor som stod i kö heller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är väl snarare att det inte finns någon direkt mall. Det är nog mer ett unikum. Det var ju liksom inte bara Tretows färdigheter som gjorde soundet, utan även kombinationen av Agnethas och Fridas röster, Rutger Gunnarssons baslir, Ola Brunkerts trummor etc.

du och die zofte är tydligen inte riktigt överens där om mallen... 😉

vill dock hålla med om att det mer är dom som spelades in som var nåt att speciellt - å arren

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite skitnödigt att det alltid ska framhävas gammal musik? ABBA, Michael Jackson, även äldre grejer när det snackas vilken platta som "låter bäst" eller är "bäst mixad". Det är ju lite som att säga att Keops Pyramid är världens högsta byggnad bara för att det är ett imponerande hantverk för den tiden...

ABBA, MJ m.fl har släppt plattor som på den tiden var outstanding ljudmässigt. För 30 år sedan! Visst, de var så pass bra att de än idag står sig okej - jämfört med majoriteten av det som släpptes samtidigt och som idag känns våldsamt daterat. Men det låter bättre idag. Inte tu tal om saken. Vi kan mer, vi har mer/bättre att tillgå, så självklart låter det bättre!

Jag har nog inget riktigt bra exempel själv på vad jag tycker låter bäst. Men jag gillar Muse som exempel på musik av idag som är snuskigt välproducerad och mixad. Separation, punch, in your face-ness och klart. Rent objektivt låter det ju ljusår bättre än vad ABBA gjorde. Men det är ju än en gång som att jämföra Jesse Owens som 1936 sprang 100 meter i tofflor på nåt grus med en hyperteknologiserad Usain Bolt. Hade Tretow hört exmpelvis Muse där han satt på Polar så hade han ju gått hem och börjat odla tomater istället. Man får ta det för vad det är. Och jag är ju jävligt mycket mer imponerad av ABBA-folket på 70-talet än vad jag är av de som kranar Muse idag. För det var svårare förr, därav större bedrift.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog inget riktigt bra exempel själv på vad jag tycker låter bäst.

Återkom gärna med något! Så slipper resten av vad du skrev bara framstå som att du var tvungen att låtsas vara superinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

så fick han ju inte några direkta storstjärnor som stod i kö heller....

Han kanske avböjde? Kanske är det också därför som så många (utom du) fortfarande refererar till Tretow som något extraordinärt när det gäller ljudteknik. Man talar ju gärna om ABBA-soundet, inte Tretow-sondet, just för att det är så ensamt av sitt slag.

Säg å andra sidan Mutt Lange, och många börjar inte bara referera till en drös artister i olika genrer, utan alla är trötta på att lyssna på skiten.

Inte för att jag tycker att Lange är tråkig, jag asdiggar hans tekniker. Precis som Jeff Lynnes. Men mest av allt Tretows.

Oh, yeah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallica Load/Reload.

Helt klart de bästa rock/metal mixarna genom tiderna. Djupet och att alla instrument låter "riktiga" och är hur stora som helst utan att trampa på varann. Magiskt!!

Håller helt och hållet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, tycker metallica låter rätt fult, tex med trumrummet, Ja det låter verklighetstroget, men då kan man ju gå på konserter. Känns lite som att "vem som helst" kunde spela in det iaf. Men detta är ju extremt subjektivt, förstår att man kan tycka det är ball med verklighetstroget också. Annars är smells like teen spirit en jävligt explosiv mix, song 2 av blur är väldigt out of the box också 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Några av Ventures senare inspelningar tycker jag låter bättre än tom Pink o Floyd. Det låter som att de nästan inte gjort nåt med ljudfilerna, det är bara som det lät genom riktigt dyra mickar i en akustiskt perfekt miljö. De har ett tryck jag tycker fattas i det mesta både gammalt o nytt. Men de har nog råd att hyra in sig i svindyra studios oxå. De har sålt 100 miljoner album. Och säkert har de hunnit lära sig en del om ljudteknik sen de började på 50-talet.

The Ventures – Banzai Pipeline

Här fegar de inte med att låta elbasens lågbastoner vara med och gosa sig.

The Ventures – Sleepwalk

Många av deras gamla vinyllåtar finns på Spotify, nu är troligen ljudet från masterbanden istället för från vinylen. Vinylen var ett fördärv.

Den här finns inte på Spotify i den här versionen. Så fläskiga sound. Undrar var och när det här inspelat? Jävligt snygga gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det blev någorlunda drägligt efter 10 sekunder, då blev det helt tyst. Före det lät det fördjävligt.

nemen oj. Jag kanske ska lyssna på länkarna innan jag skickar iväg dem.

Redigerat av sunderling
Link to comment
Dela på andra sajter

nemen oj. Jag kanske ska lyssna på länkarna innan jag skickar iväg dem.

http://www.youtube.com/watch?v=xzjmhtT0wto

Nu blev det bättre! Musiken låter nästan lite som Ventures tekniskt bättre inspelningar. Men när sången kommer in är den så stark att den tar bort en hel del av trycket i kompet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan. Vilken låt som helst från albumet Aja. Ska jag ändå plocka fram en låt får det bli titelspåret.

http://www.youtube.com/watch?v=UmUfP37d8yU

Smaken för hur en mix ska låta är nog lika olika som vad vi gillar för musik.

Steely Dan som är mångas favoritljud gillar jag inte helt o fullt. Tycker alla ljud är för seperarade och snygg-gjorda på ett ibland förfulande vis. Allt blir så lagom, dåligt med botten, spelar de elbasen genom en 10 watts gitarrcombo med ett 8" element? Och trummorna, har de spelat in en puka i taget i omgångar, i olika rum? Tycker det låter gammalt och omodernt på ett tråkigt vis.

Enligt min smak så är det för mycket highpass o eq som tar bort fläsket i ljudet i många mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en väldig massa typer av sound, som är bra på olika sätt, som passar bra till olika stilar och låtar.

Jag har nog inga perfekta exempel, men några jag gillar på olika sätt.

Gillar verkligen den här, särskilt för att vara live:

(Kommer igång efter en stund, så lyssna inte bara på början)

http://www.youtube.com/watch?v=eZBlRkF0-to

Vad tycker ni här på forumet om Daft Punk's nya då? När låtarna kom upp på topplistan blev jag förvånad över den höga inspelningskvalitén:

Daft Punk – Give Life Back to Music

Tycker det är snyggt med väldigt rent sound:

Ole Borud – Souls in Chains

Edit:

Glömde den här:

Brian Culbertson – Always Remember - Live At Capitol Records (Studio A)/2009

Redigerat av christianwiren
Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken för hur en mix ska låta är nog lika olika som vad vi gillar för musik.

Steely Dan som är mångas favoritljud gillar jag inte helt o fullt. Tycker alla ljud är för seperarade och snygg-gjorda på ett ibland förfulande vis. Allt blir så lagom, dåligt med botten, spelar de elbasen genom en 10 watts gitarrcombo med ett 8" element? Och trummorna, har de spelat in en puka i taget i omgångar, i olika rum? Tycker det låter gammalt och omodernt på ett tråkigt vis.

Enligt min smak så är det för mycket highpass o eq som tar bort fläsket i ljudet i många mixar.

Tycker att Steely Dans inspelningar och mixar är öppna och musikaliska på ett sätt som gör att man inte tänker på saken utan bara njuter av musiken. Jag har dock inga problem med andra sätt att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...