Jump to content
Annons

Omröstning Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Något som retar mig är när ursäkterna börjar hagla... Har du lämnat in ett bidrag så är det så bra du kunde mixa. Kom inte med ursäkter som "jag hade inte tid, bara hörlurar" och så vidare. Om du inte är nöjd, varför lämna in?

Jag ser inga ursäkter som haglar?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser inga ursäkter som haglar?

mvh Jon

Se föregående tråd...

Jag brukar inte göra särskilt mycket väsen av mig här på forumet men jag har fått nog av alla negativa kommentarer, ursäkter, påhopp, försvarsställningar osv..

Varför måste varenda jefla tråd på det här forumet spåra ur?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste varenda jefla tråd på det här forumet spåra ur?

I detta fall: För att det är en tävling? Det är där problematiken ligger enligt mig. Ursäkter får man nog alltid stå ut med. Dock ska man påminna sig om att detta är en väldigt ovanlig mixsituation av många anledningar, inte minst för att man inte får någon feedback från bandet. Det fanns dessutom inga som helst preferenser eller ljudideal nämnda. Man mixar så att säga med ögonbindel och hoppas på det bästa. När man sedan får höra andras bidrag så får mig sig kanske en smärre chock, och då kommer ursäkterna. Det är nog inte konstigare än så.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar, och det är därför jag skulle vilja att bandet/artisten bedömer och utser en vinnare. Nu är det ju inte så denna gången men kanske nästa gång.

Jag tycker bara att man skall vara stolt över vad man har åstadkommit med sitt bidrag, det borde ju vara anledningen till att man lämnar in sitt bidrag. Det kanske inte är det bästa men det är det bästa man själv kunde göra och det förstår andra och respekterar likaså. Ingen dömer någon så hårt som sig själv i det här forumet..

Nu är vi alla glada och hoppas på att bästa bidrag vinner! Tjohoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man aktiverar gnällfiltret hittar man en del intressanta inlägg dom senaste sidorna. Input som kan användas till att förbättra kommande tävlingar.

Den här omgången saknar dock obligatorisk röstning. Därför bör vi respektera att deltagare avstår från att rösta.

Ska vi göra så att vi låter den här tråden handla om mixarna så drar jag igång en ny tråd efter 1 februari där vi kan diskutera hur vi kan/bör förbättra tävlingen till nästa gång?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag har lite dåligt samvete över min låga respons i tråden. Det väntas tillskott i familjen vilken dag som helst och det medför en enorm tidsbrist.

Jag har hittills bara hunnit lyssna ca 1 minut på varje mix och har därför svårt att kommentera än så länge.

Som tidigare nämnts i tråden är det ju en väldigt speciell mixsituation då det saknas kommunikation med bandet. Jag är övertygad om att många av mixarna hade låtit bättre om vi som band hade lämnat våra önskemål. Det jag tycker är riktigt intressant är att trots att materialet verkar uppfattas som rörigt har så många ändå uppfattat låten.

Den spontana reaktionen jag fick när jag lyssnade var att jag tyckte många hade missat låtens dynamik (som dock är väldigt svår att få till). Det elektroniska partiet hade många gjort kreativa saker med och jag gillade även sången på några bidrag. Jag ska dock försöka hitta tid att lyssna ordentligt och ber att få återkomma.

Tack igen för allas intresse och engagemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tog mod till mig och tänkte lägga mina synpunkter på bidragen. Jag koncentrerade mig på att vara som en "lyssnare" inte som mixare eller tekniker etc. Helt enkelt för att jag inte ens kan dom olika termerna för att beskriva vissa saker. Min erfarenhet inom mixning innan detta projekt var nästan lika med noll så detta är bara hur jag upplever bidragen som en vanlig "Svensson".

Ni kan nog därför uppfatta mina synpunkter som något tråkiga och enformiga men jag skiter i det 🙂

Vill än en gång säga att jag tyckte detta var skitkul. Jag har läst drösvis med tutorials och kollat youtube under julveckorna och lärt mig en massa saker.

Ser verkligen fram emot att få mer kritik och tips efter röstningen för att lära mig mer.

Tackar dom som redan har gett sina synpunkter på bidragen. Det tog mig ca 2timmar att lyssna igenom allt och skriva så vet vilket jobb ni gjort *Tummen upp*

Här är mina 5cent:


  1. Bra balanserat volymmässigt. Lite för hög kagge bara. Aningen torrt vilket gör att ”livekänslan” försvinner.
     

  2. Bra ”drag” i mixen, Gitarrer dock för vassa och svajar i volymen vilket gör att dom oftast är alldeles för höga och ”skär” i mina öron.
     

  3. Bra helhet, något för låga körer. Muddigt i lägre regionerna vilket drar ner betyget.
     

  4. Öppen ljudbild och mer luft i denna. Gittarrrerna sitter inte riktigt in i mixen utan ligger ”utanpå”. Saknar lite mer tryck.
     

  5. Bra separation. Saknar lite botten och något för hög mid vilket ger lite burkigt ljud, spec på sången. Vart är körerna?
     

  6. Kluven med denna. Bra tryck i botten och ett bra ”röj”. Gillar inte virveln och allmänt för låga gitarrer. Sen ligger något o ”distar” över hela ljudbilden. Har ingen aning om vad det är men jag tror inte att jag gillar det.
     

  7. Lite annorlunda mixad. Torrt med rena gitarrer gör att det får lite ”Stones” över sig. Sångljudet aning burkigt och för hög.
     

  8. För instängd, dåligt med luft och höga register (förutom fills-hihat som var totalt tvärtom hehe) Nivåmässigt helt ok.
     

  9. Gitarrer &bas står instängda och är väldigt ”muddiga”. Hade varit intressant att höra dom ”utsläppta” då det övriga verkar låta bra tycker jag.
     

  10. Ingen botten alls. Nivåer ojämna spec på sången. Tycker däremot att det finns ett visst ”Röj” i mixen. SoloGuran på tok för hög.
     

  11. Helt ok mix, något för mycket mid för min smak. Bra ljud på trummor och bas men tycker att den låga botten saknas.
     

  12. Ingen botten eller lowmid alls, kaggens reverb blir högre än själva virveln.
     

  13. Bra helhet, några volymnivåer som sticker ut lite för mycket ibland. Saknar lite mer värme i gitarrerna.
     

  14. Bra nivåmässigt, mer botten i virveln hade lyft denna mix ganska mycket enligt min smak. Generellt lite för stark mix i övre registren.
     

  15. Bra nivåer och helhet. + för fantasin 🙂 ljudbilden lite för stark Hmid/High.
     

  16. Lite för höga nivåer på vissa ställen av olika instrument. Lite mudd/gröt ibland men... ganska ok för mig.
     

  17. Basen för hög hela låten (Basist? ) Sången försvinner emmellanåt.
     

  18. Gillar botten på denna, bra trummljud. Annorlunda tänk med panorering som var roligt att ta del av.
     

  19. Bra nivåer men alldeles för lite botten/bas och för lite luft. Mycket mid vilket gör sången för hög.
     

  20. Mycket variation i ljudbilden. Vissa partier för dov, andra för brighta. I mitten tar gitarrerna över för mycket.
     

  21. Lite för ”tam” mix på denna. Basen lite för muddig så den lägger sig över det mesta. Hör mest bas och sång.
     

  22. Bra intro. Tighta trummor. Lite för ”vresiga” guror. Effekterna är lite för höga för att sitta bra i mixen tycker jag. Men fantasirikt 🙂
     

  23. Lite för hög kagge. Skulle vilja dra ner diskanten liiite liiite bara. Tremolon på solot går fetbort 🙂
     

  24. Instängt och torrt. Dåligt med luft. Bra nivåer dock.
     

  25. Saknar botten och aning för burkigt på flera ställen. Ingen rolig effekt på solot.
     

  26. För stark nasal ton. Trummor ok tycker jag, lite mer botten bara från både trummor och bas önskas. Solot för högt.

Nu ska jag rösta!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mer kritik, även jag har mest fokuserat på det jag tyckte var dåligt.

1. - Gillar inte trummorna alls, tycker inte soundet stämmer överens med resten av låten. I övrigt är mixen bra.

2. - Dåliga nivåer på gitarrerna och aningen basfattig, annars en bra mix.

3. - Varför är sångnivån sänkt i refrängen? helt ologiskt då refrängen är det som ska lyfta låten. Lite för muddig ljudbild också.

4. - Nivåerna är ok men saknar tryck i mixen.

5. - Basfattig, sångstämmorna i refrängen har konstiga nivåer mot varandra, pianot vid 02.17 ligger på tok för högt för min smak.

6. - För mycket sångdelay, annars en bra mix.

7. - Den här mixen funkar om man vill ha en lite snällare och tamare version av låten, personligen föredrar jag en ösigare mix.

8. - Väldigt muddiga trummor, ojämna nivåer på många instrument och partier genom hela låten.

9. - Muddigt och väldigt mycket bas, tror mixen skulle varit bra utan den överdrivna basen.

10. - Hör ingen bas alls, i övrigt helt ok.

11. - Stämsången vid 00.43 låter inge vidare, annars en bra mix.

12. - Inte mycket bas frekvenser alls här, frekvensmessigt dålig överlag tyvärr.

13. - Gitarrerna ligger aningen lågt och skulle behöva mer bas och mid, annars en bra mix!

14. - Pianodelarna ligger för högt, jag tycker egentligen att pianopartierna i sig är ganska dåliga och borde mixas mer i bakgrunden istället för att höras tydligt. Stämmorna ligger på tok för lågt i refrängen vilket inte ger refrängen de där lyftet som vissa mixar har lyckats med, i övrigt är mixen bra med de helt klart bästa trummorna enligt mig.

15. - Mixen är aningen dov, delen vid 00.44 - 00.54 är riktigt bra, i övrigt bra mix!

16. - Muddig!, okej nivåer.

17. - Muddig, väldigt konstiga nivåer vid 00.46

18. - Låg sång i refrängen, aningen mycket botten.

19. - Basfattig

20. - Dov och mycket bas

21. - Muddigt bas som ligger väldigt högt, trummorna låter tunna överlag.

22. - Tycker inte introt funkar, för mycket effekter på gitarrerna i versen också.

23. - Gillar inte sången i refrängen.

24. - Väldigt tama trummor, hela mixen låter lite dov.

25. - Ingen botten, bastrumman hörs knappt.

26. - Trummorna är helt okej, sången är väldigt hög på sina ställen och låter konstigt EQad, fick ont i öronen under solot.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

vettiga synpunkter

ska väga in det å kanske bara lämna in röster om jag hinner lyssna ordentligt

i övrigt har jag nog sällan hört så mycket undanflykter om varför det här inte skulle gå att mixa - lite för många "gör om gör rätt"-uttalanden om själva inspelningen

gör om eran mix istället

Hehe, precis...har inte följt detta utan fick lite PM om hur tråden har farit fram.

Om man har varit med och mixat (gett sig in i tävlingen) så röstar man...jäkla "looser-mentalitet" som uppstår rätt ofta hos estetiska människor, sluta grina för bövelen.

Redigerat av aROCKER
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har varit med och mixat (gett sig in i tävlingen) så röstar man...jäkla "looser-mentalitet" som uppstår rätt ofta hos estetiska människor, sluta grina för bövelen.

Vi skulle hålla oss till att prata om mixarna...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering. Fortfarande ett bidrag i ledningen och två andra som jagar hack i häl. Bakom tätklungan ytterligare tre bidrag som ligger och väntar på en chans att spurta ikapp.

Fortsätt rösta så fortsätter jag hålla er uppdaterade om utvecklingen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp..vad laddat det blev här på sluttampen.. synd om sånt här gör att tävlingen bara blir ett laddat ämne att ha åsikter om.. Förra tävlingen röstade man på andras bidrag trots att man tyckte sitt eget var det bästa.. hade känts konstigt om man inte röstat på någon annans bidrag när man nu själv fick ett par röster av andra som också deltog..

Borde inte vara så svårt att komma på ett bättre "goodwill system" för röstning.. kanske att alla som deltar får ge sig själv 2 poäng men måste ge 1 poäng till den de tycker är näst bäst.. om inte annat så har man inte gett högst poäng till någon annans bidrag men ändå deltagit.... sen om man inte känner igen sitt bidrag och råkar rösta fel kan ju bli rätt kul det med 😄

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker på en sekvens i filmen "Gangs of New York", röstningsdagen. Nån gängmedlem vaktar vallokalen frågar en snubbe om han röstat.

"Ja, två gånger t.o.m"

"Två gånger?? kallar du det att vara ansvarsfull medborgare och fosterlandsvän? Nu jävlar rakar du av dig mustaschen, byter kläder och går in och röstar några fler gånger!!"

En röstningsfunktionär säger till borgmästaren "Shit, det har bara gått halva dagen än, och vi har redan fått in 10,000 fler röster än det finns invånare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker på en sekvens i filmen "Gangs of New York", röstningsdagen. Nån gängmedlem vaktar vallokalen frågar en snubbe om han röstat.

"Ja, två gånger t.o.m"

"Två gånger?? kallar du det att vara ansvarsfull medborgare och fosterlandsvän? Nu jävlar rakar du av dig mustaschen, byter kläder och går in och röstar några fler gånger!!"

En röstningsfunktionär säger till borgmästaren "Shit, det har bara gått halva dagen än, och vi har redan fått in 10,000 fler röster än det finns invånare".

Kultrulle! Jävlar vad paff man blev när jag såg den för första gången. Daniel Day-Lewis är helt svettigt bra i filmen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösta på mig så får ni höjd a-kassa 6-timmars arbetsdag och gratis julmust!!!

...då får du i alla fall inte Die Hard's röst 😛😆

Nu ska jag också rösta btw. Bättre sent än aldrig liksom 😑

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, rösta på mig så går solen upp även imorgon.... 😉

Bah, lova inte mer än du kan hålla!

...då får du i alla fall inte Die Hard's röst 😛😆

Nu ska jag också rösta btw. Bättre sent än aldrig liksom 😑

Vänligen,

CHAE

Die Hard dricker väl bara julmust?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...