Jump to content
Annons

Omröstning Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Jao, då var det dags. Tanten i luckan överlämnade 26 bidrag som jag normaliserat, trunkerat till 16 bitar och lagt till dither på.

Bidragen går än så länge bara att ladda hem som ZIP och lyssna på lokalt. Kompletterar förhoppningsvis med ett strömmande alternativ senare.

Regler

Varje forummedlem registrerad 2013-01-18 eller tidigare har rätt att rösta på två mixbidrag: Tre poäng på bästa mix och en poäng på näst bästa mix.

Med bästa mix menas den man föredrar framför dom andra. Väljer man att rösta på endast ett bidrag räknas det som en tvåpoängare.

  • Man har rätt att rösta även om man själv deltar i tävlingen, men inte på bidrag där man själv medverkar.
  • Under röstningen är bidragen anonyma. Vi berättar alltså inte vem som gjort vilket bidrag förrän en vinnare korats.
  • Själva röstningen är sluten, vilket innebär att man inte kan berätta offentligt vilka bidrag man lägger sina poäng på.
  • Man får däremot kommentera bidragen i omröstningstråden, gärna med konstruktiv kritik.
  • Era röster kan ni PM'a till min inbox. Saknar ni möjlighet att skicka PM hittar vi en annan lösning.
  • Röstningen pågår i två veckor från och med att att denna tråd startas. Alla röster jag fått in fram till klockan 23:59 fredagen 1 februari räknas.

Lyssna

Ladda hem alla 26 bidrag som WAV med 16 bitars upplösning

Ladda hem alla 26 bidrag som MP3 med hög bitrate

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra jobbat!

Säker på att Joachime har svara på detta: Får man fråga varför man inte får rösta på sitt eget bidrag, om man nu mot förmodan skulle tycka att det är bäst? Blir ju knas om man tvingas rösta på det bidrag man tycker är näst bäst pga detta... Eller tänker jag helt fel? Det är ju ändå lika för alla. Sen att man kanske inte är helt objektiv är en annan sak 😉

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att Joachime har svar på detta: Får man fråga varför man inte får rösta på sitt eget bidrag, om man nu mot förmodan skulle tycka att det är bäst? Blir ju knas om man tvingas rösta på det bidrag man tycker är näst bäst pga detta... Eller tänker jag helt fel? Det är ju ändå lika för alla. Sen att man kanske inte är helt objektiv är en annan sak 😉

mvh Jon

... För att du har föräldrar och ska ha en grundläggande uppfostran ...

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Utformade reglerna utifrån att tävlingen ska kännas enkel, rättvis och meningsfull.

Kan inte säga att jag har jättestor erfarenhet av att hålla omröstningar, men jag har märkt att i tävlingar där det är tillåtet att rösta på sig själv eller mobilisera röster genom att uppmana andra att lägga sin röst på ens eget bidrag så minskar fokus på själva prestationerna (mixningen).

Det blir svårt det här, många bra bidrag av dom jag har hunnit lyssna hittills. Ska försöka skriva lite kritik när jag lyssnat klart.

Härligt! Det uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Joho! helgen är räddad. Ska ladda ned och lyssna när jag kommer hem från jobbet.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igenom bidragen snabbt och jag är förvånad över att det mesta faktiskt lät riktigt uselt, var väl en 2-3 bidrag som stod ut som lyssningsdugliga/bra. Väldans kul med så många bidrag dock! Härligt med sånt engagemang.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igenom bidragen snabbt och jag är förvånad över att det mesta faktiskt lät riktigt uselt, var väl en 2-3 bidrag som stod ut som lyssningsdugliga/bra. Väldans kul med så många bidrag dock! Härligt med sånt engagemang.

mvh Jon

Lyckades du höra vilken som var din? Var det en utav dem som stack ut eller även den "riktigt usel".

Jag själv hade svårt att höra vilken som var min men hörde efter ett tag och jag kan ju säga att jag inte är nöjd med min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades du höra vilken som var din? Var det en utav dem som stack ut eller även den "riktigt usel".

Jag själv hade svårt att höra vilken som var min men hörde efter ett tag och jag kan ju säga att jag inte är nöjd med min.

Jag kände igen mitt bidrag direkt, så mycket kan jag väl säga. Men återigen, fantastiskt med så stor uppslutning, ska bli kul o höra vad alla har att säga om sina och andars mixar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag inte kände igen mitt bidrag direkt. Jag blev lurad 2-3 gånger innan jag hittade mitt. 😛

Jag har också ännu bara gjort en snabblyssning, men jag vill nog inte vara lika hård som Yllet i min bedömning.

Visst fanns det 5-6 bidrag som snabbt kunde plockas ut, men bara 2-3 "bra"?

Edit: Det skulle vara fantastiskt kul om Ni som jobbar dagligen (heltid?) med musik/inspelning/mixning osv, orkar/har tid att bidra med lite analyser på bidragen.

Antar att det inte bara är jag som skulle uppskatta det väldigt mycket. 🙂

Självklart uppskattas analyser/kommentarer från samtliga. 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kom hem tidigt och laddade genast ned. Sitter och lyssnar igenom och de 4 jag har hittills lyssnat på, ja kan ju säga att de inte tillhör någon som har ett uns chans att vinna direkt. Basfattiga också är de också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag kände igen mitt på en gång, det låter förjävligt!

Hade panik med mina Slatepluggar som fuckade. Eller har panik med dom rättare sagt. Det crashar än 😏

Annars så var det här rätt kul!

Har mina 2 favoriter. Men det blir att lyssna mer längre fram. Just nu är man rätt trött på låten ☺️

Mina två röster kommer längre fram

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det var min initiala uppfattning, möjligt att jag ändrar mig efter att ha lyssnat mer noggrant!

Får hoppas att något av dem var mina av de 2-3 förstås. 😕😛😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Just nu är man rätt trött på låten ☺️

Ja man satt ju med den massor gånger och nu ska man lyssna igenom den massa fler gånger dessutom. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfattiga också är de också.

Det vet jag inte om jag håller med om direkt, några är det naturligtvis, men framförallt saknar jag djup i de flesta av mixarna, det känns liksom bara platt och tvådimensionellt. Balansen mellan de olika instrumenten är överlag väldigt konstig också, enligt mig.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet, du sa du skulle köra alla spår genom rullbandsemulator, för att jämna ut och få lite färg. Jag gjorde det förra mixtävlingen. Hur tyckte du det gick, och blev?

Osäker vilken tävling du syftar på? Den förra mixtävlingen deltog jag varken, eller röstade i... I denna tävling har jag däremot kört alla spår genom Modern Tube Console och Nebula R2R, subtilt men dock... Funka relativt bra för denna låten tycker jag.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var min initiala uppfattning, möjligt att jag ändrar mig efter att ha lyssnat mer noggrant!

Den kanske inte var så "off" ändå.....har lyssnat lite mer nu (hemma) och bidragen har snabbt reducerats till 5st.

Gjorde en "snabbrensning" och hade 10-12 kvar, gjorde ytterligare lyssning och är nu alltså nere i 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

På de flesta bidragen låter det som trummisen slår på pappkartonger när han kommer till pukorna... Överlag dåligt med botten och när det väl är botten så tar det över fullständigt. "Slöja" är ett begrepp som känns träffande..

Men kul med många bidrag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kanske inte var så "off" ändå.....har lyssnat lite mer nu (hemma) och bidragen har snabbt reducerats till 5st.

Gjorde en "snabbrensning" och hade 10-12 kvar, gjorde ytterligare lyssning och är nu alltså nere i 5.

Smaken är som baken, det ska man inte förglömma 🙂 Tycker för övrigt att Joachime har gjort ett superjobb med att ställa rimliga nivåer mellan låtarna. Visst, det är naturligtvis omöjligt att göra det helt rättvist eftersom mixarna skiljer sig så mycket, men dock. Bra jobbat!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Osäker vilken tävling du syftar på? Den förra mixtävlingen deltog jag varken, eller röstade i... I denna tävling har jag däremot kört alla spår genom Modern Tube Console och Nebula R2R, subtilt men dock... Funka relativt bra för denna låten tycker jag.

Cool.

Förra tävlingen körde jag allt genom CD Sound Masters VTM-M2 (http://cdsoundmaster.com/site/cds-software-online/vtm.html). Vart diskret effekt men man kände av det när man mixade, för filter EQ osv greppade inte lika bra som annars. Bandemulationen hade smetat ut lite, så det vart svårare att komma åt små detaljer. Har inte kört med sånt efteråt, men har använt rör-värme istället.

Tänkte bara det vore kul att höra upplevelsen från fler som testar samma grej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker för övrigt att Joachime har gjort ett superjobb med att ställa rimliga nivåer mellan låtarna. Visst, det är naturligtvis omöjligt att göra det helt rättvist eftersom mixarna skiljer sig så mycket, men dock. Bra jobbat!

Stort +1 på den!
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat igenom alla igen, börjar ledsna lite på låten nu 😛 Har plockat ut 5st som jag tycker låter bra som jag får lyssna mer på, har ingen direkt superfavorit än.

Mix 15 tycker jag förövrigt har gjort 00:44 - 00:53 delen riktigt snygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...