Jump to content
Annons

The Sky Turned Gray


Recommended Posts

Hej, tar gärna emot feedback på min nya låt The Sky Turned Gray 🙂 Låten är redan releasad så jag kan ju inte direkt ändra något i den här låten nu, men feedback kan nog vara nyttig ändå tänker jag, inför framtiden och andra låtar och så...

Det är inte jag som har spelat in o mixat, så det som jag mest är intresserad av är feedback på musiken/låten i sig.

Låten finns på Spotify 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ju som sagt hända att det här inte var rätt tråd att använda, men innan jag postade så letade jag efter en annan tråd som jag hade för mig fanns, en tråd för typ releasad musik t.ex. på Spotify, fanns det inte någon sån tråd? Jag hittade i alla fall ingen sån tråd nu, så därför postade jag här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reagerar på fraseringen i sången. Framförallt vid 0:28 har jag svårt att uppfatta vad du sjunger.

Har du referensartist som du vill låta som (Simon & Garfunkel)? Det kan vara lättare att ge feedback om man vet vad du siktar på. 

Om jag mixade hade jag lagt lite fokus på low mid. Mycket energi byggs upp runt grundtonerna (fundamentala frekvenser runt 100-300 Hz) som skulle behöva få lite kärlek av en eq (dvs sänkas lite). Nu blir det lite "boomigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jonatan Lundin Tack för feedback! Ja det var antagligen oklokt att ha några så snabba och svårartikulerade fraser i refrängen (men jag sjunger i alla fall "almost right away, like from the first day, the sky turned gray").

Men om jag har någon artist som jag vill låta som, nja, det har jag kanske inte... och brukar man inte säga att man ska försöka låta som sig själv och inte försöka efterlikna någon annan hehe... men om det är "soundet" du tänker på så kan jag väl säga att jag är ute efter ett akustiskt och ganska naturligt och "oprocessat" sound.

Men sen också, eftersom jag inte mixar så mycket själv, så var jag nog framför allt intresserad av feedback på musiken, som ifall låtens form var okej, och melodin, rytmen, ackorden osv. (och inte minst helheten)? Ifall det var en okej låt kort sagt, som kunde vara trevlig att lyssna på (eller om den tvärtom var dålig eller tråkig eller... osv)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

@Flizzaff tack, men hur menar du att det låter konstigt mellan sången och kompet? Att dom inte riktigt "synkar" med varandra i rytm/timing? Eller menar du att det låter som att de är inspelade i olika "rum" eller nåt sånt?

Är också osäker på vad du menar med en "komplett version", men om du menar att du bara kunde höra en del av låten så behöver du nog bara logga in (på Spotify) så kan du höra hela låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan i ofs hålla med om att sång o gitarr inte alltid "sitter ihop". Det där blev inte riktigt som jag tänkt mig. Oftast spelar jag o sjunger samtidigt, och då blir ju sång o gitarr automatiskt en "helhet". Men nu när vi spelade in i studio så spelade vi in sång o gitarr separat. Det finns ju fördelar med att göra så också, fast jag undrar ibland om inte nackdelarna ändå överväger...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2024-06-04 at 17:59 sa Bream:

@Flizzaff tack, men hur menar du att det låter konstigt mellan sången och kompet? Att dom inte riktigt "synkar" med varandra i rytm/timing? Eller menar du att det låter som att de är inspelade i olika "rum" eller nåt sånt?

Är också osäker på vad du menar med en "komplett version", men om du menar att du bara kunde höra en del av låten så behöver du nog bara logga in (på Spotify) så kan du höra hela låten.

Ja det är lite stor skilnad mellan sång och gitarr; ungefär som om det är inspelat i olika rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...