Jump to content
Annons

Omröstning Studioforums mixtävling no. 2 - Supralunar


joachime

Recommended Posts

Annons

Jag kan nog sätta pengar på vilka som har gitarr resp. trummor som huvudinstrument. 😉

Skämt åsido, det var väldigt mycket extrem-eq:ande på många bidrag. Jag tror att de skulle tjäna mycket på stänga ner inspelningsprogrammen en stund, lyssna på mängder av musik och därmed lära sig sin lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar en rad om varje mix....tyvärr är det enklast att höra det man störs över men ni får läsa det positiva mellan raderna.

Har lyssnat i lurar, AKG k240.

Min röst snart PM'ad till joachime

1. sitter ihop rätt bra, lite muddigt i nedre registret. gillar inte virvelsoundet.

2. ojämna gitarrer överlag lite höga, eller är trummorna för låga. stör mig på att trycket försvinner helt efter syntpartiet. pianopariterna kunde lika gärna tas bort då dom knappt kan urskiljas.

3. distad bas? coolt men den försvinner, tror en hel del botten kunde tas bort från gitarrerna. väldigt murrigt ljud känns lite som att stå på toa på krogen.

4. saknar tryck i refrängen, lite rörigt i botten och sången kunde ljusas upp en aning

5. för hög och nasal sång, ligger utanpå. även trummorna borde backa en del. gillar virveln.

6. sångdelayet stör. skulle vart mer snärt i virveln. sångdelayet stör nåt förbannat, sånglösa partier låter riktigt bra förutom virveln 🙂

7. torr gitarr och sång, smälter inte ihop. sång för hög.

8. trummor bas och gitarr rör ihop sig, gitarrerna och virvel behöver brightas upp.

9. oj nu är jag på krogtoan igen, denna gång tillsammans med trummisen. trummorna låter riktigt bra men resten är murrigt och rörigt.

10. spretig gitarr i början, ojämn sång skär ofta igenom volymmässigt

11. bra balans volym o frekvensmässigt. aningen mycket metallkick för denna musikstil, pukan till vänster är störig (i alla fall i lurar)

12. väldigt nasalt saknar botten. annars ganska bra balans.

13. modigt att byta ut trummorna 🙂 dött ljud i virveln, annars rätt bra mix

14. grymt trumsound. snygg mix.

15. dov virvel annars gott trumsound. hela mixen är nog aningen dov...

16. dovt gitarrljud, borde sänkas i volym ffa vers.

17. får inte känsla av att musikerna är i samma rum, trummisen är lite för sig själv. dova gitarrer

18. ful dist på introgitarren. snygga trummor. lite trångt i bottenregistret...

19. nasalt saknar botten.

20. ojämna nivåer gitarr/sång. gitarren tar över och sången försvinner.

21. smälter inte ihop, sången ligger utanpå. lätt rörig ljudbild.

22. är det en flanger som ligger på vänstra gitarren? snygg i början (och i "tugget") men sen går den upp och ner i volym, störande. ojämna nivåer.

23. börjar bra men vart tar leadsången vägen i refrängen?

24. inget tryck i trummorna, ojämn nivå på gitarr/sång, kompressorbrist?

25. mera botten... gitarrerna har lite fula frekvenser som kunde dämpas.

26. bättre kontroll på körerna... tar över helt på sina håll. ojämna nivåer...

therocker

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Drar en rad om varje mix....tyvärr är det enklast att höra det man störs över men ni får läsa det positiva mellan raderna.

Har lyssnat i lurar, AKG k240.

Min röst snart PM'ad till joachime

1. sitter ihop rätt bra, lite muddigt i nedre registret. gillar inte virvelsoundet.

2. ojämna gitarrer överlag lite höga, eller är trummorna för låga. stör mig på att trycket försvinner helt efter syntpartiet. pianopariterna kunde lika gärna tas bort då dom knappt kan urskiljas.

3. distad bas? coolt men den försvinner, tror en hel del botten kunde tas bort från gitarrerna. väldigt murrigt ljud känns lite som att stå på toa på krogen.

4. saknar tryck i refrängen, lite rörigt i botten och sången kunde ljusas upp en aning

5. för hög och nasal sång, ligger utanpå. även trummorna borde backa en del. gillar virveln.

6. sångdelayet stör. skulle vart mer snärt i virveln. sångdelayet stör nåt förbannat, sånglösa partier låter riktigt bra förutom virveln 🙂

7. torr gitarr och sång, smälter inte ihop. sång för hög.

8. trummor bas och gitarr rör ihop sig, gitarrerna och virvel behöver brightas upp.

9. oj nu är jag på krogtoan igen, denna gång tillsammans med trummisen. trummorna låter riktigt bra men resten är murrigt och rörigt.

10. spretig gitarr i början, ojämn sång skär ofta igenom volymmässigt

11. bra balans volym o frekvensmässigt. aningen mycket metallkick för denna musikstil, pukan till vänster är störig (i alla fall i lurar)

12. väldigt nasalt saknar botten. annars ganska bra balans.

13. modigt att byta ut trummorna 🙂 dött ljud i virveln, annars rätt bra mix

14. grymt trumsound. snygg mix.

15. dov virvel annars gott trumsound. hela mixen är nog aningen dov...

16. dovt gitarrljud, borde sänkas i volym ffa vers.

17. får inte känsla av att musikerna är i samma rum, trummisen är lite för sig själv. dova gitarrer

18. ful dist på introgitarren. snygga trummor. lite trångt i bottenregistret...

19. nasalt saknar botten.

20. ojämna nivåer gitarr/sång. gitarren tar över och sången försvinner.

21. smälter inte ihop, sången ligger utanpå. lätt rörig ljudbild.

22. är det en flanger som ligger på vänstra gitarren? snygg i början (och i "tugget") men sen går den upp och ner i volym, störande. ojämna nivåer.

23. börjar bra men vart tar leadsången vägen i refrängen?

24. inget tryck i trummorna, ojämn nivå på gitarr/sång, kompressorbrist?

25. mera botten... gitarrerna har lite fula frekvenser som kunde dämpas.

26. bättre kontroll på körerna... tar över helt på sina håll. ojämna nivåer...

therocker

Nice! Bra jobbat. Modigt att referenslyssna i akg240, som är väldigt tjocka "där nere" och överlag ganska otydliga. Är du själv med på listan? 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Bra jobbat. Modigt att referenslyssna i akg240, som är väldigt tjocka "där nere" och överlag ganska otydliga. Är du själv med på listan? 🙂

/Jon

Jag har inte haft lurarna så länge och är inte riktigt vän med dom ännu men har inget bättre tyvärr. Men dom gör väl inte en bra mix dålig? Ja min mix är med på listan.....🙂 hoppas fler kommenterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom gör väl inte en bra mix dålig?

Absolut inte, men de (Akg240) är väldigt tjocka i botten, det kan ju vara bra att veta. De är absolut bra som ett komplement till annan lyssning, har själv dom, tillsammans med akg 701 och dt770. Du är nr 14 då eller? 😉

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte, men de (Akg240) är väldigt tjocka i botten, det kan ju vara bra att veta. De är absolut bra som ett komplement till annan lyssning, har själv dom, tillsammans med akg 701 och dt770. Du är nr 14 då eller? 😉

/Jon

Haha om det vore så väl 😄 det är föresten hemligt tills röstningen är över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat, bara fram till första refrängen, tyvärr ingen mix bra och då menar jag något som jag hade kunnat leva med om det var mitt band. De som börjar låten med överdistad gitarr eller flangereffekter går givetvis bort då dessa inte är mixade för låtens bästa utan bara för mixens skull, ingen katastrof men vanligt nybörjarfel. Dessa har jag bara lyssnat på i 3-4 sekunder;) Sedan finns det några som helt mixat bort sig frekvensmässigt, typ kick eller bas har så mycket bottenenergi att de får låten att wobbla, inte så svårt att fixa men olyssningsbart så där kan jag vara lite orättvis i min bedömning.

Mix1 - Sitter ihop ganska bra men trumljudet är osmakligt.

Mix10 - Mest musikaliska mixen, låter som någon som lyssnar på musiken men inte är superbra mixtekniskt, min solklara favorit. Det handlar om musiken och denna mixen är närmast.

Mix14 - den mixtekniskt bästa låten, tyvärr tråkig att lyssna på, könlöst trumljud.

Redigerat av Linus
Raderar röstningen ur inlägget enl. tävlingens regler
Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan Bengtsson - 4:e inlägget sen 2009, dubbelkonto hej? Eller du gillar kanske bara att kommentera mixtävlingar, vi är alla olika! 😉

Laddar själv upp med kaffe och lite Green Day för att komma i stämning innan mitt utlåtande präntas ner.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - jag lämnar också in mina förhoppningsvis självneutrala kommentarer. Jag har lyssnat i Audio Technicas ATH50S, därefter i ett par Yamaha HS80, och avslutat i ett par AKG240. Samma uppfattning i samtliga faktiskt. Detta skrevs "on the fly" medan jag lyssnade på varje låt, så ta det för vad det är - anteckningar i Notepad. Som synes bara letat efter det negativa, för det var enklare att hitta, men om det är för rått på vissa, eller inget medhåll om åsikterna alls har jag full förståelse för det. Here goes...

1:För okontrollerad bas, hör inte den andra gitarren. Lite väl bred refräng som inte lyfter.Dock bättre än andra skulle det visa sig. Konstig användning av delay. vox för låg i relation till riffgitarr. Obefintlig kick. Extremt basig runt 2.05 och framåt. Sologitarr för klen. Snärtig metalvirvel. Början på vad som skulle komma att bli en hel rad med virvellåtar...

2: Virvel alldeles för raspig och för mkt reverb. Väldigt otrevlig frekvens där också nå'nstans. Ingen mkt delay på lead vox. Inga gitarrer knappt. Var försvann gitarren 0.59? Sjönk helt där. Bra bredd runt 1.20 dock. mkt low- mid överlag. Inget kräm i solopartiet. För mkt presence i sologtr.Ska du ha skrik i slutet eller inte?

3: Väldigt boomig kick till skillnad från snare som har aningen för mkt reverb och lite för lätt. Känns som att de har houseparty två trappor upp. Rhythmgitarr kunde tjäna på lite delay. Vox försvinner i refräng! Sticket kunde varit häftigt om det varit mindre low-mid. Trummor(kick) dominerar efter 01.00 känns det som. Refrängen sjunker som sagt då vox försvinner. Bra mixad sologtr dock (i partiet). Hör inte basen för övrigt. Inget strängljud ngnstans.

4: Väldigt nära gtr i början. Ingen dist i de senare. Åter en virvel med lite mkt reverb. Bra presence i den dock. Saknar kicken. Lite mkt kontrast i vänster under refräng med odjup gtr kontra resten. Hög beepeffekt. Piano hörs ok men inte min typ av panorering. Kunde varit mer kräm i riffguror under chorus. Mkt low-mid under sologtrparti - och runt 5-6Khz.

5: Väldigt hög vox/ ingen delay på den heller. HÖGT mixad virvel. Bra snärt dock. Gitarr runt 0.30 borta? Till förmån för piano eller? Inget lyft i refräng. VÄLDIGT tydlig sång. Det är inte a capella det här. Basen??

6: Åter hög virvel med REVEEEEEERB! Helvete! Väldigt muddig och otydlig bas. Ska sägas att rösten är snygg dock. Väldigt jobbiga panorerade riffgtr under refräng. Bra leadvoxdelay under 1.12 samt under 1.40. Kan inte bestämma mig om denna har distat sönder. Snygg disteffekt på vox i slutet dock> 2.40ff.

7: Bra inledningsgtr. Lite för nära och hög vox. Komprimering eller automatisering efterlyses. Kunde varit mer snärt i virveln, som annars ligger bra balansmässigt i ljudbilden. Saknar kick till förmån för bas. Gitarrer i refräng?? Saknar andragitarr under solopartiet. Lite väl skrikig där också. Efter 2.20 är backvox rätt högt mixade.

8: Väldigt begravda stämmor. Virvel och vox har low-mid utav damn. Kicken? Basen otydlig. Pianot jävligt snyggt i och för sig. Refrängen dör i gyttjan när det borde vara tvärtom. Sticket plötsligt superclear?? HÖG effekt runt 1.08. Lite väl stickande backvox där i närheten med. Både balans- och frekvensmässigt. Vox försvinner allt mer... lite för stor kontrast mellan lead och back.

9: Effektfull men väldigt murrig introgtr. Sedan blir det värre. Muddigt med väldigt otydlig bas. Sticket stickigt, men murrig bas direkt efter gör det inte bättre. Överlag mkt low-mid dessvärre. Både i 2 olika lurar och närfältsmonitorer.

10: Snyggt intro. Åter en hög virvel med mkt reverb. För mycket diskant. Rhythmgtr försvinner direkt. Mkt djup på vox - för mkt. Panorerat piano till vänster funkar inte riktigt. Väldigt hög vox vid 0.48. Konstig mudfrekvens därifrån och framåt också. 4-500 hz. Lite väl "nära sologtr" som kontrasterar mkt. Kunde distanserat sig mer när vox kommer in halvvägs. Automatisera dreeeeeeaaaammms pls.

11: Stutterintrot! Vet inte vad jag tycker. Snygg vox, men för hög balansmässigt. Eller annat för lågt givetvis Kicken bra EQad, men försvinner till förmån för en djup virvel, som dock inte ligger för högt. Basen bättre definierad här dock. Effekter i sticket. Vox försvinner från 0.58. Dist vid 0.14. Väldig klen gtr i solot. Försvinner helt vid 02.00. Dist kommer igen. Käckt slut!

12: Burkig introgtr---och HÖG VIRVEL MED REVEEERB! DISKAAAAANT! MOTHERFFFF***. Mer djup krävs på rhythmgtr. Ingen kräm i chorus. Eller öht faktiskt. Ingen bas. Hög diskant på rhythmgtr dessutom. Väldigt nära sologtr. Virvelreverbet tar fokus under detta parti. Inget piano. Inget skrik. Bara jag av lycka när det är slut.

13: Gillar jag den distade introgtr? Den panorerade gitarren i höger fram till 0.30 får lätt diskuteras? Vox kunde automatiserat bort fler s. Virvel kunde haft mer kräm överlag. Saknar bredd i chorus men de ***** f riffgurorna borde gott tagit mer plats. Solopartiet gör det dock inte - saknar sologtrdjup alltså. Inte heller skriket in the end. Jag går och dricker kaffe.

14: Bra balans i början. Hyfsat definierad. Lite väl mkt reverb på piano. Gitarrer försvinner i refräng så kräm bortfaller. synthbasen påträngande i stick. Rhythmgitarrer från 1.00 kunde varit högre. Piano nu även hög balans i relation till övriga. Virvel märks inte i fill runt 1.35, dock bättre snärt i den framledes. Kanske för mkt reverb där också. Saknar djup i solot. Vox kunde i så fall haft mer.

15: Mycket reverb i intro. Åter för muddig bas utan def. MYCKET REVERB på virvel. Ingen crack, men djup. Kicken?Vox sjunker lite i prechorus. Riffgitarrer försvinner i refräng. Snyggt gjort runt 0.45 dock. 1.07 bjuder på fet basingång som tjockar till allt i för stor kontrast till övrigt. Väldigt slamrigt med virvelreverbet runt 02.00 och framåt. Dock inte på det "bra slamriga sättet". Pianot är med, men försvinner. In eller ut? Skrik borta - funkar.

16: Basig introgtr. Bra panorering dock. Ännu en med mkt reverb på virvel. Vox i fokus, vilket är bra. Lite väl muddiga riffgitarrer som gör att chorus också blir grötigt. Bättre balans på sticket i kontrast till övriga, så det inte blir en för stor överraskning. Andra versen bättre. Kicken känns mer än hörs.

17: väldigt distad basig introgtr. Muddigt värre vid voxinträde. Inga rolloffs här inte. Lyfter inte i refräng. Antagligen för muddigheten från början. För stor kontrast vid 0.50 under sticket av den anledningen. Virvelsnärt runt 1.05 lite för påtagligt. Högt mixad i relation till övrigt. ....nu blir virveln ännu högre...kan inte koncentrera mig på annat. Cred till definierad bas under solopartiet, men kanske för hög och tar fokus från sologtr som jag f.ö saknar lite mer kräm, djup eller whatever på. Vox sjunker från 2.30. Automatisering? Skriken med iaf.

18: Fadein på introgtr. Åter en fet hög, REVERBVIRVEL. Kicken känns (med betoning på känns) go' dock, men lite för hög. Mycket bas. Skum panorering i chorus, men tycks funka. Nästan metalvirvel. Supraphonic ftw. Konstigt delay under solopartiet. Höj gärna sologtr och bredda. Tydliga claps. För tydliga? OK - skriken är med som satan.

Lägg en dist på det så är kvällen räddad.

19: Murrig introgtr med svag delay. Åter en virvel i fjärran. Snärtig crack dock. Lite högt mixad för min smak tyvärr. Kicken?? Och var är basen? Vaj äj basen? Inte övergjort på vox dock, så det blir ändå rätt slamrigt på ett bättre sätt än #15. Virvel dock för dominant nu vid 1.30. Mkt reverb. Bättre i solopartiet som tur är. Smidigt stopp vid 2.08. Företagsamt.

20: Mer definierad introgtr än i #19. Duktigt med bas. Inte så hög virvel, men helt ok. Lite för mkt djup på lead vox för min smak. Kunde kommit fram mer då de försvinner vid riffgtr inträde runt 0.30. Refrängen mastig, men vox ryker som sagt. Dominerande riffgtr från 01.00 - lite väl mkt dessvärre. VOX - VAR?! Nu har jag helt glömt allt för gitarrer har tagit överhanden. Solopartiet ok. Lite hög frekvensmässig dock.

21: Mörk introgtr. Muddigt. Bra vox, men kanske liiiite hög. Skulle tjänat på lite djup. Saknar kick rejält. Refrängen dyker totalt. Ingen kräm alls även om gitarrerna är höga. Vid 0.55 vill jag veta om scratchgtr ska vara med eller ej? Hör inte virvel heller om jag tänker efter. Pianot låter bra dock. Skulle automatiserat backvox. Synthen är med allright. Solot en chock. Helt klen sologtr. Pianot var bäst.

22: Chorus/flanger-gtrintrot! Kicken transientrik utav helvete. Saknar dock basgtr och avsevärt mer dist på rhythmgtr. Bra vox vad gäller EQ och djup. Virvel även här metalcrack. För påträngande panorerade riffgtr i refräng. Low-mid med lite väl mkt från 1.20. Bra effekt med gtr där dock. Men försiktig med de tid/rymdbaserade-effekterna på stränginstrumenten nu bara. Solot klarar sig. Käckt slut. Kunde ha varit neverending fade-out på det?

23: ok - ren introgtr. Faller sedan på slamrig virvel med lite väl mkt verb. Vox också lite för rymlig, . Gitarrer i prechorus? Och CHORUS??? Var är de? Detta är nu ännu en virvellåt plötsligt. Backvox snart högre än main. Bra def av bas dock. Solot gör sig bättre utan stutter. Mer dist och högre pls.

24: Slöjbeklädd introgtr. Vet inte om jag tycker om att den inte är panorerad. Väldigt nära rent djupmässigt, inte minst vox. Ingen dist på gtr. Ingen kräm i refräng följaktligen. Vill nästan tända en tändare och headbanga till cornelis wreeswijk som nu känns tyngre. Kan inte tänka.Skulle varit mer panoreringsdefinierad. Nu är det mycket överallt, med sologtr mitt i. Märks förvisso, men inte på det sätt som man vill. Dist fortfarande frånfallen. Handklapp är iofs med bra. Piano hörs, men det är näppeligen. Slopa det eller låt det komma fram.

25: Bright introgtr. Ok...virvel med diskant och för mkt djup. Ingen definierad bas. Gitarrer påträngande med för mkt highend. Irriterande lowmidfrekvens i sticket i vox. Även i virvel. För mkt reverb överlag. Ok igen - chorus/flange på sologtr...kan funka om det hade rimmat med det andra. Jobbig utklingning.

26: Starkt panorerad introgtr. Pappig virvel. Inget djup i vox. Funkar inte för mig med den starkt panorerade gitarren i vänster. Lite distade gtr i chorus, men inte tillräckligt för att det ska lyfta. Synthbasen en knorrig fis i sticket. Djup på VOX måste in. Lite delay bara? Jag dör vid sologtrs inträde. Hög och så HELVETE med diskant! SKriken också för utmattande.

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ok hur många är självkritiska till sin mix? Räck upp handen. Inser att min inte är så bra som jag önskat. Sen gjorde jag det typiska misstaget att inte låta den ligga tillräckligt länge innan jag lyssnade på den igen. Då inser man misstagen. Sen att man inte har det bästa rummet också gör det svårt att få till det så bra som man önskar. Gäller framför allt nivåer på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok hur många är självkritiska till sin mix? [...]

Jag! 🙂

Känner att jag borde lyssnat ett varv till i bilen eller så. Nåja, har redan fått massor av input och det uppskattas 😑

Men jävlar i havet vad kul det har varit att lyssna på allas mixar 😄 Ffinns massiv utvecklingspotential i flertalet mixar. Dessutom har jag snappat upp ett par balla grejer som jag definitivt vill prova på egna projekt.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär såhär tycker jag, hoppas jag inte trampar på alltför hårt. Känns emellanåt som man upprepar sig likt en gammal hackig vinylskiva på repeat:

1. Överlag bra ljudbild/djup, för mycket kött i baskagge, tveksamt om triggad virvel tillför något, fint lyft i refränger, sången sitter där den ska

2. Trummorna låter papp, ingen botten i mixen, ojämna nivåer, sångdelayet kan funka!

3. Filt över högtalarna, låter gröt, refrängerna kickar inte igång, sångnivåer i vers ligger ok.

4. Konstig mix, låter som man lyssnar genom väldigt små högtalare, alternativt trasiga ns10, plus till gitarrsolot.

5. Låter platt och dov, inget djup, för torrt, plus för att pianot sticker ut

6. Replokal, grötigt, överlag ok nivåer, plus för att refrängen vågar kicka på

7. Platt, saknar botten, var är gitarrerna i refrängen? körerna funkar

8. Filt över högtalarna uppspelat genom en tv, ingen botten, inget djup, sångljudet funkar

9. Sprängda högtalare med en riktigt tjock filt över, sången hamnar i bakgrunden, delayet på sången funkar dock bra.

10. Saknar djup i mixen, svajiga nivåer, platt överlag, helt ok försök dock!

11. Konstig mix, knasig balans mellan de olika instrumenten, plus för att sången hörs tydligt

12. Saknar bas, överlag tunn/väsande ljudbild, ingen bredd, lutar åt vänster, plus för tydlig sång

13. Dov och instängd, inget tryck, plus för att man hör basen

14. Överlag helt ok, påträngande introgura, aningen burkig/torr mix, tappar i refrängerna

15. Känns ganska omixad, replokalskänsla, ingstängd ljudbild, tydlig sång

16. Filt över högalarna, dov, grötig och saknar tryck, refrängen tappar, introt funkar

17. Dovt, instängt (som de flesta andra mixarna!), konstigt balans mellan instrumenten, ganska coolt basljud.

18. Saknar mid, grötig smileycurva, bottnen distar på nåt konstigt sätt, låter som mixen är uppspelad i nån dålig hifianläggning

19. Pappmix, ingen botten, inget tryck, bra att refrängen drar igång.

20. Återigen instängd/dov ljudbild, jobbiga s på sången, saknar mid, ok tryck emellanåt

21. Grötig, instängd, låter som man lyssnar genom sprängda högtalare, botten är en sörja, man hör i alla fall sången.

22. Konstig mix, sugande ljud på nåt sätt, gillar inte gitarrljudet, trevligt med panoreringen i mellanspelet.

23. En ganska tydlig mix om än platt och burkig, trummorna kommer ej till sin rätta, trevligt med väldefinierad bas

24. Sången ligger ovanpå, konstig balans överlag, dovt och instängt, sitter ej ihop

25. Väsande mix, direkt jobbig att lyssna på, plus för ett försök att kicka igång refrängen

26. Allmänt skum mix, stämmor påtok för starka, torr ljudbild, baskaggen funkar

 

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok hur många är självkritiska till sin mix? Räck upp handen. Inser att min inte är så bra som jag önskat. Sen gjorde jag det typiska misstaget att inte låta den ligga tillräckligt länge innan jag lyssnade på den igen. Då inser man misstagen. Sen att man inte har det bästa rummet också gör det svårt att få till det så bra som man önskar. Gäller framför allt nivåer på allt.

Ja, nu i efterhand förstår jag inte hur jag tänkt på vissa ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till alla som kommer med respons och konstruktiv kritik till bidragen. Extra stort tack till er som bemödar er att skriva något om alla bidragen. Det blir ju en övervikt av synpunkter på vad som kunnat göras bättre. Som fler redan konstaterat är det enklare att identifiera. Dessutom finns en större chans att utveckla sina färdigheter om man får höra vad man kan förbättra snarare än vad man gör bra.

Glöm inte att pm`a mig era röster också! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

kennethf (oregistrerad)

Det här var en rolig tävling trots att jag fuckade upp på flera punkter av flera olika anledningar som jag inte tänker skriva här för jag vill inte sitta och försvara ett dåligt arbete.

Nivån är väldigt blandad på alla bidragen och det är inget konstigt med det men det som slår mig är att det känns inte som många lyssnat på sina mixar utanför studiomiljön i så kallad hi-fi utrustning?

Sitter nu och lyssnar i ett par "vanliga" stereohörlurar med go botten och de flesta är inte ens i närheten av vad som kan anses vara okej i de nedre regionerna.

och ja även jag fuckade till det i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

dubbelkonto hej? Eller du gillar kanske bara att kommentera mixtävlingar, vi är alla olika! 😉
Vem vet? Dra inte för snabba och enkla slutsatser. Jag misstänker vem det är och vem ni anar att det är. Jag säger bara att pseudonymer inte behöver vara troll.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok hur många är självkritiska till sin mix? Räck upp handen. Inser att min inte är så bra som jag önskat. Sen gjorde jag det typiska misstaget att inte låta den ligga tillräckligt länge innan jag lyssnade på den igen. Då inser man misstagen. Sen att man inte har det bästa rummet också gör det svårt att få till det så bra som man önskar. Gäller framför allt nivåer på allt.

Jo, nog är man alltid efterklok! Jag fick ju krupp på gitarrerna och höll på att fibbla med dom, kanske för mkt oxå. Detta gjorde att jag "glömde" bort keyboardsen, la inte ner nån energi på det.

Sen fuckade Slatepluggarna. Skulle inserta på varje kanal en VCC och en VTM med det fuckade ur totalt. Fick sitta ett par timmar med att försöka få det att rulla. Till slut startade jag skiten i 64 bitar och då rullade det okej. Kunde dock bara köra Slate på trummor & guror... 😏 Dock så är ju FG-X fortfarande i 32 så det blev en nervös brygga på mastern. Fick tassa på tå för att det inte skulle crasha! 😕

Det är iaf ingen ursäkt, bara en förklaring. Låter det skit så låter det skit! FÖ så var det rätt kul ☺️

Synd att deadlinen inte var på en fre eller lör. För då kunde man gasa på mer i volym här hemma. (bor i lägenhet)

Jag måste ha hyffsat högt när jag ska mixa. Nu fick man sitta och hålla andan för att höra vad man gjorde! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy satan, vilken bra låt!

Sedan så, det här med vad som är bra mixat och vad som är dåligt mixat – alltid svårt att dra en gräns. Men jag kan väl säga så här: fler mixar än jag hade förväntat mig var sämre mixade än jag hade förväntat mig. Och det som kanske var mest synd, med tanke på hur jävla bra låten är, var att ingen mix gav någon övertygande känsla av att vara "färdig".

Jag måste be alla deltagare samt tävligsgeneral Joachim om ursäkt för att jag inte kan leverera lika utförliga synpunkter som några författare ovan har gjort. Jag skyller på tidsbrist.

Efter en urvalsprocess där jag hade sållat bort alla "sämre" mixar återstod sex bidrag. Av dessa sex stod X bidrag ut lite extra. Och hur många fintar jag än försökte mig på i lyssningen, så blev resultatet alltid detsamma.

EDIT: Och jag hade minsann modet att referenslyssna i mina AKG 240s

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!!! Gött att läsa lite kommentarer om mixarna. Fint att även få kritik på sin egen. När man läser kritiken och lyssnar på mixen inser man vissa saker.

Jag får ta och lyssna närmare på bidragen när jag får tid de kommande dagarna och kanske, om tid/ork finnes, kommentera lite på dem också.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och jag hade minsann modet att referenslyssna i mina AKG 240s

Inget ont om akg 240, men visst håller du med om att de är tunga och lite otydliga botten? Så länge man är medveten om detta och känner sina lurar är det ju ok. Själv föredrar jag ofta att lyssna i dessa i kombination med något annat.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ont om akg 240, men visst håller du med om att de är tunga och lite otydliga botten?

Möjligtvis när det gäller elektronisk dansmusik. Men om man ser till de genrer jag i huvudsak svänger mig med (hårdrock/rock/pop) så kan jag inte hålla med. Jag tycker återgivningen i AKG 240s är jämn och detaljrik. Jag är av den uppfattningen att vi alla hör olika (vem vet, jag kanske har någon skada på hörselorganen...).

Så länge man är medveten om detta och känner sina lurar är det ju ok.

Det var lite detta jag syftade på när jag raljerade 😉. Modigt hade det ju bara varit om man inte kände sina lurar. Annars är det ju en självklarhet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad det skulle spela för roll iaf jag hade ett dubbelkonto eller om jag är någon annan än jag utger mig för att vara, och att jag registrerat mig med ett namn utan stora bokstäver behöver inte innebära att jag är för inkompetent för att det ska ligga någon av vikt i mina åsikter;), jag förstår folks reaktion men jag är bara ärlig och jag märker att många själv undrar vad de sysslat med när de fått distans till sin inskickade mix, det är är sunt, mixtävlingar är svåra då man lätt glömmer bort att det handlar om musiken och inte mixen, en stor anledning är att man har för mycket tid och skruvar bort sig för att bevisa något istället för att lyssna på låten och göra vad som behövs.

Tre mixar är ok enligt mig, hade förmodligen kunnat bli bättre med bandets inputs (som i verkligheten), några är bara så felbalanserade att jag inte orkar lyssna på dom, vem som helst kan välja en konstig virvel eller mixa basen för högt eller lågt och är man nybörjare så mixar man oftast bort sig, så är det bara och inget fel i det. Om man lägger konstiga delays och effekter som tar fokus från låten eller distar eller komprimerar ett instrument så det inte alls sitter i helheten så är man inne i ett tunnelseende, man har ingen bild av hur man vill att det ska låta och ingen bild av bandet, t.o.m en helt vanlig lyssnare kan identifiera problemet och vem som helst hör att det låter dåligt. Att kunna backa och bli den vanliga lyssnaren kommer oftast med erfarenhet, de enda som är nya som mixare och är bra på det är de som är väldigt duktiga musiker och ser mixen från ett o-tekniskt perspektiv, deras problem är ofta istället att dom är för fega och vill bevara för mycket av det musikaliska, de utvecklas från andra hållet. Att ha ett mål kommer definitivt med erfarenhet och förutsättningen för att man inte ska vara otydlig och spretig i sina beslut. Sedan har man ofta med sig egenheter beroende på vilken musik man är van att referera till, Lyssnar man på metal så är sannolikheten enorm att man inte kan mixa någon annan musikstil utan att släpa med sig kickar och virvlar som låter osmakligt klickiga, lyssnar man inte på pop/rock och ska försöka mixa hiphop så hamnar kick och virvel 5db för lågt, om man inte lyssnar på indiemusik så har man ingen uppfattning om att när man vill ha reverb så vill man ha tre ggr så mycket som i någon annan musikstil (och inte en gullig lexiconhall). Allt har med erfarenhet att göra. I många av mixarna i denna tävling så hör man tydliga musikaliska referenser men inte ens de bästa producenterna och mixteknikerna behärskar alla stilar, lyssnade på en jullåt mixad av CLA, han använde samma trumsound som han använder i sina rockmixar vilket inte helt oväntat låter fullständigt bisarrt. Hur som helst, I detta fallet förstår jag faktiskt inte hur jag är så dum så att jag ger mig in och kommenterar en mixtävling utan att vara mer konstruktiv, dumt. Säger inte att jag hade gjort det bättre heller. Håller mig undan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...