Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Är i full färd med att spela in trummor. Dock är förutsättningarna dom bästa.

Min trummis har i mitt tycke riktigt skitdåliga trummor och dom står i en pissdålig lokal (replokal på ca 12*3 meter) +att han envisas med att stämma dom lite konstigt.

Kaggens klubbskinn t.ex spänner han åt rejält så att han får det lite lättare med dubbeltrampet osv.

Efterssom jag är mer eller mindre nybörjare på detta så vill jag gärna ha lite tips på hur tusan jag ska kunna "polera denna bajskorv" då mickarna jag andvänder även tillhör budgetklassen förutom virvelmicken (sm57) och oh mickarna som är nå dyra adk:are..

kaggen till att börja med låter "tjooomp" istället för "thick" (försök förstå vad ja är ute efter). Ska jag plocka bort framskinnet eller inte? placera micken nära träffytan. Tvinga polarn under knivhot att stämma om (ner eller upp)? Eller bara ge upp??

Jag har redan harvat igenom ett par trådar här angående liknande. Och tro mig, jag har gjort allt i min makt för att försöka få snubben att köpa nya trummor och stämma om osv.. Det kommer inte hända.

Så ge mig nå tipps är ni snäll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Om trummisen inte har en aning om vad man kan göra i en mixning, så ta och spela in trummorna med separata mickar på pukorna, baskagge och virvel, sen byter du bara ut dem mot ljud som faktiskt låter bra med typ drumagog eller någon annan plugin som byter ut ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är aldrig kul att möta sådana problem, speciellt inte när man är relativt grön inom området... 🙁

Är det någonting mer specifikt än baskaggen och att det är ett dåligt set som skapar problem i det här fallet? I så fall vad?

Om jag har förstått det rätt har baskaggen ett väldigt "tjockt" och mullrigt ljud, fast du istället vill ha ett stumt och tight ljud?

Har trummisen någonting inne i kaggen, som dämpar ljudet?

Skulle du kunna lägga upp ljudexempel?

Hur stämmer han förresten det andra skinnet på basen? Nu kanske jag är ute helt fel men det skulle ju kunna påverka ljudet negativt om skinnen är obalanserat stämda... visst, han kanske vill göra det lätt för sig med dubbeltrampet, men det kan ju då även vara viktigt att tänka på hur det låter tillsammans med det andra skinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Om trummisen inte har en aning om vad man kan göra i en mixning, så ta och spela in trummorna med separata mickar på pukorna, baskagge och virvel, sen byter du bara ut dem mot ljud som faktiskt låter bra med typ drumagog eller någon annan plugin som byter ut ljud.

Du syftar på att trigga trummorna? Då med speciella trigger-mikrofoner som till exempel:

DEPDDTRSK.jpg

Det kan vara en bra idé i ditt fall. Låter setet skit och trummisen väljer att använda sitt gear på ett udda sätt, så spelar det ändå ingen roll i slutet, då du kan konfigurera trummornas sound lite hur som helst digitalt. Något att tänka på är dock att många inte gillar det triggade soundet, eftersom det helt enkelt inte låter lika äkta som ett akustiskt set inspelade med vanliga mickar.

Äh, det är väl lika omstritt som den eviga debatten mellan linad elgitarr och elgitarr inspelad med mickad stärkare... 🙁

Du får ursäkta mig som frågar, men hur erfaren är trummisen i fråga? Du säger att han har ett visst sätt att spela på, att stämma sina prylar e.d, men är det bara någonting som han har lagt sig till med, eller har han experimenterat länge för att få fram sin stil?

Anledningen till att jag frågar är att VÄLDIGT många som ibland är nya inom ett område får för sig att det är viktigt att ha en egen stil. Det blir ibland så att personerna i fråga inte riktigt är mogna att hitta en egen stil och då blir det ofta något snabbt och framkrystat som är resultatet... något som ofta kan inneha många brister... 😏 Tro mig, jag har ofta hamnat i samma spår för att sedan inse vilken åsna jag varit...

EDIT: GAAH, Felvänd accent! 😊

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Spela in det så bra du kan och visa för trummisen med repliken "så här låter dina trummor"

Då kommer han definitivt stämma

Vill man trigga sina trummor (alltså använda slagen från inspelningen men med annat trumljud) behövs inga speciella triggmickar. Många DAW's har audio to midi funktion som fungerar bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
är det någon som andvänt toontrack's drumtracker och vad tycker ni om det prog.?

om det funkar väl skulle det nog vara ett alternativ till att trolla till en kagge som låter skit!

Använder det i stort sett alltid till att trigga om kagge och virvel, sedan in i Superior 2 och det låter smaskens 😱 Är väldigt exakt i triggningen och lätt att justera om något slag inte kommer med eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fick veta igår att ett band jag skall mixa (mitt första betaljobb, woho) har spekar in trummorna med digitalt trummset. Min första tanke är att det kommer vara aningen livlöst men de separata spåren kommer vara mer lätthanterliga. Någon som har erfarenhet? Vad kan jag förvänta mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Fick veta igår att ett band jag skall mixa (mitt första betaljobb, woho) har spekar in trummorna med digitalt trummset. Min första tanke är att det kommer vara aningen livlöst men de separata spåren kommer vara mer lätthanterliga. Någon som har erfarenhet? Vad kan jag förvänta mig?

behöver inte alls vara livlöst

det hänger på hur nyanserat det är spelat å triggat

å vilket ljudbibliotek du använder

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Anledningen varför jag inte föreslog trigg-mickar är för att helt enkelt lura trummisen. Genom att sätta triggmickar på trummorna säger man ju direkt att han är skit på att stämma trummorna, men spelar man in med vanliga mickar och ersätter ljuden, kan man faktiskt lura honom att tro att man kan göra sånt genom att bara mixa trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Carle, kvaliten på samplingarna och graden av multisampling beror på vilket digitaltrumset personen använt och vilken "hjärna" trumsetet har. Bäst vore om du bad dem få en midifil med trummorna så kan du gå in och peta i velocityn där du tycker det behövs och använda ett riktigt bra trumprogram till dem, så det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
klauskalas (oregistrerad)
Bastrumma: Brukar mickas med antingen Shure Beta 52, Shure 91 eller, ganska ofta bägge två. Dessa får också varsin kanal i Protools. Beta 52:an sticks in genom frontskinnshålet och brukar hamna 3 - 10 cm innanför klubbskinnet. Här brukar vi också vara noga med vinkeln på micken så att den verkligen siktar på det ställe där klubban träffar skinnet. 91:an brukar vi lägga mitt i bastrumman på en liten filt som också fungerar som dämpning. Jag upplever det som att 52:an ger ett ganska naturligt ljud medans 91:an ger ett rejält knyckljud.

tänkte på samma sak som joachime, att testa placera 52:an utanför trumman, så får du ju mer kropp. Om 91:an ger ett rejält knyck kanske det räcker? bara en fundering. testa gärna att laborera med avståndet på 52:an också, sätter du den 20-30 cm utanför lär du få ett stort ljud med mycket kropp, och låta 91:an kompensera för knycket.

edit: såg nu att jag var 6 år sen 😛

Redigerat av klauskalas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
klauskalas (oregistrerad)
Är i full färd med att spela in trummor. Dock är förutsättningarna dom bästa.

Min trummis har i mitt tycke riktigt skitdåliga trummor och dom står i en pissdålig lokal (replokal på ca 12*3 meter) +att han envisas med att stämma dom lite konstigt.

Kaggens klubbskinn t.ex spänner han åt rejält så att han får det lite lättare med dubbeltrampet osv.

Efterssom jag är mer eller mindre nybörjare på detta så vill jag gärna ha lite tips på hur tusan jag ska kunna "polera denna bajskorv" då mickarna jag andvänder även tillhör budgetklassen förutom virvelmicken (sm57) och oh mickarna som är nå dyra adk:are..

kaggen till att börja med låter "tjooomp" istället för "thick" (försök förstå vad ja är ute efter). Ska jag plocka bort framskinnet eller inte? placera micken nära träffytan. Tvinga polarn under knivhot att stämma om (ner eller upp)? Eller bara ge upp??

Jag har redan harvat igenom ett par trådar här angående liknande. Och tro mig, jag har gjort allt i min makt för att försöka få snubben att köpa nya trummor och stämma om osv.. Det kommer inte hända.

Så ge mig nå tipps är ni snäll!

hur har du dämpat runt om trumsetet? kan göra mycket med att skärma av med akustikdämpande material, kan vara allt från ett gäng filtar till stålull. Och har du dämpat kaggen innuti med t.ex en filt? Det borde ta bort en del "tjooomp". Testa att laborera med uppmikningen av kaggen, framifrån, bakifrån, innuti, olika avstånd. Du får ju mest "kropp" när du mickar framifrån (alltså inte den sida där klubban slår), och ju längre ifrån, desto mer kropp, men du förlorar "knycket" och vice versa. När du mikar inifrån får du med ganska mycket av trummans naturliga övertoner, vilket kan bli jobbigt om det nu är ett skitset som dessutom är dåligt stämt. det låter ju som att du skulle behöva mika baskaggen från det håll där klubban träffar skinnet, men då är det också bra att komplettera med en mick ca 10-30 cm framifrån. (beror ju naturligtvis på vilken mick, är det t.ex en stormembranare passar det ju bättre med en meter ifrån) sedan kan du ju alltid eq:a bort det mesta av de oönskade klangerna, och lägga en kanske hård compressor på kaggen. Hur låter de andra trummorna? Om du har två bra oh-mickar så föreslår jag att du laborerar mycket med dem, det finns många olika sätt att jobba med dem. Och om du har tillgång till en tredje kondensatormick kan du testa att gå lite närmre över trummorna med adk:arna och rumsmicka en ganska bra bit ifrån med den tredja så får du lite mera crisp. Men som många redan har sagt så handlar de väldigt mycket om stämning, och även vita skinn/genomskinliga skinn! personligen föredrar jag de vita, men då använder jag dem också på ett luswig-set från 58-59 någonting 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Coated skinn (vita) får inte lika mycket övertoner som transparenta, och därför föredrar jag coated framför transparenta skinn. Ett bra tips på coated skinn är Evans G2 coated.

Om man inte har en lokal med bra akustik så är det bäst att försöka dämpa rummet så mycket som möjligt.

I många fall är det bättre att lägga på rumklang i sitt daw-program under mixningen.

Jag brukar skära bort mycket i EQn runt 500hz på pukor och runt 200-250hz på baskagge. Det brukar i regel vara mycket där som jag personligen inte gillar, i dom flesta fall.

Jag skulle rekommendera att placera bastrummikrofonen i hålet på bastrummans frontskinn. Därifrån kan man göra väldigt mycket i EQn när man mixar.

Klipp ut och ta bort pukspåren där pukorna inte spelas på.

Komprimera trummorna för att jämna ut nivåer, minimera slask och feta till ljudet.

Lägg reverb och kompressor på hela trumsetet för en enhetlig rumklang och sound.

Prova alltid att EQa till resten av musiken. Ibland låter vissa saker bra ensamma men inte i ljudbilden som helhet.

Några tips från farbror Heavydrums

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Byter triggmickar mot lite mer oldschool... Är det någon här som har filat glyn johns tekniken till perfektion här? Jag testade det på skoj när bluesbandet började med lite pre prod.eller jag utgick från glyn johns tekniken. Och fy fan dra mig baklänges villket jävelusiskt ljud. Lät bättre än alla trummor jag någonsin spelat in tilsammans!? Och då va de inte världens bästa trummor heller. Och bra trummor ska tydligen vara ännu viktigare när man mickar såhär.

Då jag är på gång att skaffa lite nya mickar så vore det intressant att höra lite åsikter vad jag borde välja för att få ännu bättre ljud.

Min inspelning gjorde jag såhär

-En jjlabs röd småmembrans konding (borde va stormembran men jag hade bara 2) smack i mitten mitten ca 1 m framför trummorna

-En mxl 990 6" över golvpukan och 90cm från centrum virvel.

-En Audio technica 4033 över setet 90 cm från centum virvel, rakt över klubband på baspedalen.

-en sm 57 Översida virvel

-En småmembrans konding jjlabs under virveln.

-En jjlabs röd BK mick

Va jag har förstått så passar de här inte alla trummisar då man Mickar trummorna som ETT instrument i slutänden istället för att micka varje del. Man får trummisens dynamik från början istället för att bli tvungen att automatisera den.

Finns de några tips på hur man kan mixtra till de här ännu mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det har blivit dags att köpa lite gear så att jag kan utnyttja de två sista kanalerna in på mitt FP10. Hittills har de övriga åtta gått till BD,SD,Tomx4,OHx2. Jag är rätt säker på att kanal nio ska vigas åt en rumsmikrofon, men vad tycker ni den sista kanalen ska gå till? Jag antar att det står mellan virvel under kontra hihat. Så vad har ni för erfarenheter: är det enklast att klara sig utan SDu eller HH? Gissar att många säger HH och att den ändå finns i överhänget, men njaaaa jag vet inte... Hihat måste ju ändå va rätt gött att få kontroll över och kunna få nära och torr i en vers eller så...och det är ju inte så att man drar upp sejaren järnet om man väl har en mick på den.

Så skriv gärna vad ni tycker ska vara på kanal tio och vilken mikrofon ni skulle ha i andra änden av sladden... 🙂

PS. Har en SP B1 att tillgå utöver befintliga trummikrofoner, ska man reservera den till rummet eller kanske köra den på HH då? Såg nämligen att Carle rekommenderade B1:an till HH, någon mer som testat det än eller? I så fall får jag ju börja titta på en ny stormembranare till ambience också...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Man brukar får bra med hihat från OH och annat läck.

Ibland känns HH kanalen nästan överflödig men jag brukar ändå alltid spela in HH.

Du kanske kan strunta i en av pukmickarna, sätta en mick som tar upp två pukor istället.

Att använda en B1 funkar säkert men den är ju stor och klumpig att mick HH med, man vill ju att trummisen skall kunna lira som vanligt.

B1 skulle jag nog hellre ta till rummet och använda en smidigare mick till HH, då kan man också lättare justera så man inte får så mycket virvel läck in i hihat.

Rumsmicken/mickarna kan man ju lösa med ett separat reverb i värsta fall. Det är ju inte alltid som rummet låter så bra.

Det finns en hel del roliga impulser man kan använda för att få till ett redigt bra rum.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kan man stereomicka vispvirveln?

Nu har jag fått ett fint sound i min gamla virvel, så det blir säkert av att spela in den med, vilket år som helst. Kom på att det kanske skulle ge stort gött ljud om jag mickade den med tre mickar, en under och två ovanpå, antingen x/y eller en mick från varje håll. Borde ge rolig effekt när man drar runt visparna. Kanske vore det finemang till vanligt stock-knackande också? Vad tror ni om det?

Edit: Trumsetet i sin helhet består enbart av virveln, resten tänker jag göra med trumburk. (plus en älta tamburin)

Har lite fasfel idag, så det blir inget av idag å spela in trumma. 😲

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En stor anledning till att man mickar trummor så nära är att öka separationen mellan trummorna/mickarna/kanalerna. Spelar du bara in virvel kan du backa på mickarna. Inte säkert att du behöver micka både uppe och nere då heller.

Angående stereouppmickning. Mickar du med tre mickar på en så liten yta kommer centermicken motverka stereoeffekten. Jag rekommenderar att du istället jobbar med två mickar, eller kompletterar mittmicken med ett stereopar på distans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En stor anledning till att man mickar trummor så nära är att öka separationen mellan trummorna/mickarna/kanalerna. Spelar du bara in virvel kan du backa på mickarna. Inte säkert att du behöver micka både uppe och nere då heller.

Angående stereouppmickning. Mickar du med tre mickar på en så liten yta kommer centermicken motverka stereoeffekten. Jag rekommenderar att du istället jobbar med två mickar, eller kompletterar mittmicken med ett stereopar på distans.

Aha. Till lågmält vispande kanske min bästa mick TLM102 är att föredra framför SM57?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...