Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Det slutade med att jag köpte JJLabsmickarna igår. Får se hur bra de låter, misstänker att de duger för oss. Dock ska baskaggemicken var särskilt dålig, så vi får se om vi kan lösa det på något annat sätt. Jag har ingen koll på mickar, men vi har även två Shure SM58, en Beta 58, snart en Shure Sm57 och så köpte gitarristen en GA Project R1 Tube Active igår. Tror ni någon av dom skulle funka som kaggemick? Han på jam sa att med micken som följer med får man skära bort basen och bara köra klickljud om man ska få hyfsat ljud, och det vill vi väl helst undvika... R1:an kanske funkar för att micka kaggen med, eller blir det bara dåligt? Vad tror ni med lite bättre koll? 🙂

Vilken som helst av shuremickarna funkar bra på kagge live, så de bör gå ganska så bra. På papperet går 57an lite lägre än 58an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Vilken som helst av shuremickarna funkar bra på kagge live, så de bör gå ganska så bra. På papperet går 57an lite lägre än 58an...

Vi får väl pröva oss fram helt enkelt. 😱 Funkar bandmicken tror du eller har den andra användningsområden? Ett alternativ kan ju vara att sätta den ovanför kaggen för att få med hela kitet på ett annat sätt (att sätta den ett par meter bort för rumsmickning är nog kanske inte så bra, akustiken är inte den bästa i replokalen där vi spelar in).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vi får väl pröva oss fram helt enkelt. 😱 Funkar bandmicken tror du eller har den andra användningsområden? Ett alternativ kan ju vara att sätta den ovanför kaggen för att få med hela kitet på ett annat sätt (att sätta den ett par meter bort för rumsmickning är nog kanske inte så bra, akustiken är inte den bästa i replokalen där vi spelar in).

Bandmikrofoner är känsliga för puffljud så se till att ni har ett fungerande puffskydd emellan om ni känner er hugade att pröva.

Hur illa är det ställt med akustiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)
Vi får väl pröva oss fram helt enkelt. 😛 Funkar bandmicken tror du eller har den andra användningsområden? Ett alternativ kan ju vara att sätta den ovanför kaggen för att få med hela kitet på ett annat sätt (att sätta den ett par meter bort för rumsmickning är nog kanske inte så bra, akustiken är inte den bästa i replokalen där vi spelar in).

Ingen dum idé att prova ställa den en bit bort från setet, vill ni ha mer baskagge så sänk ned den lågt.

Prova olika avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Bandmikrofoner är känsliga för puffljud så se till att ni har ett fungerande puffskydd emellan om ni känner er hugade att pröva.

Hur illa är det ställt med akustiken?

Hmm, okej. Får testa lite.

Alltså, den är ju inte hemsk direkt men jag tror lampan typ rasslar lite ibland och det blir ett "studsljud" som inte låter särskilt roligt. Nu har vi i och för sig nytt golv (av någon anledning var det typ klinkers innan, nu har de lagt in spånskivor så jag vet inte om det ändrats något efter det). Kan ju vara värt att testa dock! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Alltså, den är ju inte hemsk direkt men jag tror lampan typ rasslar lite ibland och det blir ett "studsljud" som inte låter särskilt roligt. Nu har vi i och för sig nytt golv (av någon anledning var det typ klinkers innan, nu har de lagt in spånskivor så jag vet inte om det ändrats något efter det). Kan ju vara värt att testa dock! 😛

En bandmikrofon har oftast åttaformat upptagningsområde. Om ni vill minimera "studsljuden" in i micken ska ni placera den ungefär 45 grader mot väggarna (och nu tänker jag mig att ni har fyra vinkelräta väggar). Det skadar inte att dämpa upp studsarna lite med absorberande material.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hallo!

Jag funderar på montera Shure Beta 98 micar inne i mina 6 pukor + en Shure Beta 91 matt-mic i baskaggen, och så xlr-kontakter på trrumsidorna! Vad tros om det - är det en bra ide?

(Mina trummor är akryl/genomskinliga, så de kommer se sämre ut med micar inuti, men det ser ju ännu sämre ut med en massa micar monterade på sargen!)

Mkt tacksam för höra om andras erfarenheter av liknande!

Mvh palbin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag funderar på montera Shure Beta 98 micar inne i mina 6 pukor + en Shure Beta 91 matt-mic i baskaggen, och så xlr-kontakter på trrumsidorna! Vad tros om det - är det en bra ide?

(Mina trummor är akryl/genomskinliga, så de kommer se sämre ut med micar inuti, men det ser ju ännu sämre ut med en massa micar monterade på sargen!)

Är det för livebruk?

Annars spelar det väl inte så stor roll hur trummorna ser ut. Tycker till och med det kan se snyggt ut när mikrofoner möter skinn och sargar i en snårig liten skog.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är ett potentiellt ganska stort set med upp till 20 grejer att banka på (inkluderat cymbaler, timbaler etc), så tanken var att inte ytterligare komplicera med en massa micar på utsidan!

Tycker det låter än mer komplicerat att på ett stabilt och bestående sätt fästa mickar inuti trummorna så att det låter bra (som man tänkt sig). En mikrofon inuti en puka låter inte alls som en mikrofon snett ovanför. Risken är att du får en hel del ton (ringande sådan) och om mikrofonerna pekar uppåt kommer en hel del cymbaler in också. Om det handlar om ett fåtal mikrofoner är det läckaget okej. Men har du en mikrofon i varje puka (nu antar jag att du har en del) kommer cymbalerna bli rätt blaskiga i övre mellanregistret.

Har du begränsad budget och många trummor kan det vara värt att ställs sig frågan om varje pinal måste vara närmickad. Ett fåtal väljudande mikrofoner ger i de allra flesta fall ett bättre (behagligare) resultat än en massa billiga kinalösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jo - budgeten är god - och jag förstår det du säger!

Iden fick jag då jag kollade DW-reklam där de talar om sina inbyggda mic-system i deras finaste trummor och hur gott resultat det ger! DW är ju bra grejer, så det måste väl gå att fungera bra om de säger det? Fast det kan ju vara för live förstås som ju är ganska annorlunda!

Mvh och tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tror nog att det inte hänger så mycket på ljudkortet, men visst kanske det gör liten skillnad.

Har spelat in trummor åt Slejnard (JaMa) med 2st Sennheiser 421:or och ett Ludwig Vistalite och det tycker jag låter helt OK.

(Stämning av trummor och spelsätt är A&O före Hz!)

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5850

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har 2st Sennheiser 421:or, en som är halvmeter från kagge (front) pekar mot kagge och lite mot virvel.

Nästa mick ovanför högre axeln ganska högt upp riktandes ner mot virvel.

Perfekt för mitt retrosound.

Så här låter det jag gjorde åt Slejnard

/aROCKER

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5850

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

EN gång jag var med om berodde det verkligen på ljudkortet (eller min delvisa okunskap om detsamma):

Jag hade tidigare ett Echo AudoFire8 ljudkort, där de 8 line-ingångarna på baksidan inte är 8 line-ingångar utan 2 channel inserts (kanal 1-2) plus 6 line-ingångar (kanal 3-8).

Men vi var några som utan ha kollat Echo-manualen så särskilt noga körde in en 2-kanals trummix i ingångarna 1-2 och kunde inte förstå varför det lät så obeskrivligt dåligt inspelat (som kaffeburkar ganska precis) fastän det lät så bra i rummet.

Jag erinrade mig efteråt att det inte lät något alls då telekontakterna var fullt intryckta utan att man fick ha dem en aning utanför bottenläget ... vilket fick mig tro jag hade fel telekontakter (det finns några rätt ovanliga lite annorlunda amerikanska också som det skulle kunna vara) ... funderade på fråga Uffe som jag nästan bor granne med men aldrig talat med om vad det kunde vara ... men så småningom kom jag på det själv genom lusläsa manualen ...

Mvh palbin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
En bandmikrofon har oftast åttaformat upptagningsområde. Om ni vill minimera "studsljuden" in i micken ska ni placera den ungefär 45 grader mot väggarna (och nu tänker jag mig att ni har fyra vinkelräta väggar). Det skadar inte att dämpa upp studsarna lite med absorberande material.

Idag spelade vi in trummor till en av de tre vi har tänkt att spela in. Vi satte bandmicken ett par meter ifrån och rätt högt upp och jäklar vad bra det blev! Kör man bara bandmicken eller bara trummickarna låter det tråkigt och inte alls bra, men kombinerar man blir resultatet riktigt bra! Blir en utmaning att mixa då det är en del läckage (t.ex blir hihatpanoreringen rätt svår), men det låter bra i alla fall.

Laddar upp tre korta filer (bara några sekunder): en med trummikrofoner (JJLabs) och bandmikrofon (GA Project), en med bara trummikrofoner och en med bara bandmikrofonen ifall någon är intresserad. 😉

Volt.mp3

Volt_bara_bandmick.mp3

Volt_utan_bandmick.mp3

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Idag spelade vi in trummor till en av de tre vi har tänkt att spela in. Vi satte bandmicken ett par meter ifrån och rätt högt upp och jäklar vad bra det blev! Kör man bara bandmicken eller bara trummickarna låter det tråkigt och inte alls bra, men kombinerar man blir resultatet riktigt bra! Blir en utmaning att mixa då det är en del läckage (t.ex blir hihatpanoreringen rätt svår), men det låter bra i alla fall.

Laddar upp tre korta filer (bara några sekunder): en med trummikrofoner (JJLabs) och bandmikrofon (GA Project), en med bara trummikrofoner och en med bara bandmikrofonen ifall någon är intresserad. 😉

Lägg gärna upp lite mer, speciellt med cymbaler osv då det va svårt tyckte jag att skaffa sig en uppfattning nu på det lilla man hörde. Något reverb pålagt eller va det rummet som lät så?

Tycker det är skitkul att lyssna på truminspelningar 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är inte en särskilt rolig låt trummässigt sett men kan se om jag hittar nån del som går att lyssna på. Nej, det är inget reverb på utan det är nog bandmicken som gör att det låter så misstänker jag. Helt omixat, inga nivåer eller panoreringar ställda heller. Är nog lite tradigt att lyssna på, är en ganska stel låt (så det är inte dålig fantasi som ligger till grund för kompen 😉), men här är den iaf.

http://www.speedyshare.com/965208363.html?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är inte en särskilt rolig låt trummässigt sett men kan se om jag hittar nån del som går att lyssna på. Nej, det är inget reverb på utan det är nog bandmicken som gör att det låter så misstänker jag. Helt omixat, inga nivåer eller panoreringar ställda heller. Är nog lite tradigt att lyssna på, är en ganska stel låt (så det är inte dålig fantasi som ligger till grund för kompen 😉), men här är den iaf.

http://www.speedyshare.com/965208363.html?

Lite mycket hihat? Men du hade inte ställt några nivåer sa du ju...

Sen tycker jag att det är svårt att höra hur trummorna egentligen låter om inte resten av instrumenten är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

vad kul att få höra! Tyckte det lät OK, men inte toppen. Lät lite budget cymbaler i mina öron. De hade inte vad jag kunde höra de där riktigt fina övertonerna man brukar höra i lite lyxigare cymbaler, det där glitter eller vad man ska kalla det. Men jag kan även bli lurad av badmikrofonen när det gäller cymbalerna. Den som spelade trummor skulle ha spelat lite lösare på hi hat:en också :rolleyes: Mycket hänger på trummisen om man lyckas få till en riktigt bra trummix eller inte. Men jag tror nog att du kan skruva fram ett OK ljud ur detta. Du får hojta till när mixen är klar så man får höra vad du fick fram 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
vad kul att få höra! Tyckte det lät OK, men inte toppen. Lät lite budget cymbaler i mina öron. De hade inte vad jag kunde höra de där riktigt fina övertonerna man brukar höra i lite lyxigare cymbaler, det där glitter eller vad man ska kalla det. Men jag kan även bli lurad av badmikrofonen när det gäller cymbalerna. Den som spelade trummor skulle ha spelat lite lösare på hi hat:en också :rolleyes: Mycket hänger på trummisen om man lyckas få till en riktigt bra trummix eller inte. Men jag tror nog att du kan skruva fram ett OK ljud ur detta. Du får hojta till när mixen är klar så man får höra vad du fick fram 😉

MVH

Anders

Vår målsättning är för tillfället väldigt beroende av vår budget, så för oss är det väl inte realistiskt att sikta på bättre än okej. Jag skulle tro att det är mikrofonerna som begränsar cymbalerna, är rätt schyssta vintagecymbaler som låter härligt "på riktigt" så att säga. Och tack för tipset, det är jag som trummar så jag ska tänka på det i morgon. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vår målsättning är för tillfället väldigt beroende av vår budget, så för oss är det väl inte realistiskt att sikta på bättre än okej. Jag skulle tro att det är mikrofonerna som begränsar cymbalerna, är rätt schyssta vintagecymbaler som låter härligt "på riktigt" så att säga. Och tack för tipset, det är jag som trummar så jag ska tänka på det i morgon. 😛

Kan man få ut lite mer krisp ur billigare mickar om man smyger dem lite närmare cymbalerna? Jag tycker det brukar vara dålig krisp jämt när jag ser liveband och overheadarna sitter så där högt som är vanligt. Jag vill ha lite mer närljud, då kommer krispen fram bättre.

Krisp krisp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
anarkisten1 (oregistrerad)

Nej förmodligen inte det blir nog till att skaffa dyrare grejor dessvärre eller att dra ner på resten av mickarna och låta överhänget prata högst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nej förmodligen inte det blir nog till att skaffa dyrare grejor dessvärre eller att dra ner på resten av mickarna och låta överhänget prata högst.

Prova det sistnämnda. Trummorna på min Buzzkings inspelning tycker jag låter bäst med nästan allt ljud från överhängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
anarkisten1 (oregistrerad)

Ja så får man nog göra och kanske bara smycka på pyttelite med dom andra mickarna och lite mer med baskaggemicken förståss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Ngabombi (oregistrerad)

Vi håller med vårat band just nu på med en relativt proffsig hemmademo. Den utrstning vi besitter är följande:

Mickar:

4 Oktava 012-01

2 Oktava 319

1 SM57:a

1 ADK A-51 DLX

2 Jomeek JCM-27

1 Cad E-350

Trumset:

Mapex Saturn:

2 hänpukor

2 golvpukor

2 crashar

1 ride

1 china

hi-hat, virvel, kagge

Vårat ljudkort är ett m-audio fast track ultra 8r.

Nu när ni vet detta så hoppas jag att ni ska kunna hjälpa mig med mitt problem. Hur får jag detta pick och pack att låta ungefär som sen ''red hot chili peppers''? Alltså ganska tight men ändå ösigt och med myyycket attack i både kick och virvel. Rummet som vi spelar in i har ganska stor men ändå väldigt inspelningsvänlig akustik.

Tag i akt att vi inte är bundna till dessa mickar utan är beredda att sälja om nödvändigt varenda en, dock bör en ersättare kosta ungefär lika. Ge gärna alltså även tips på nya mickar i samma prisklass.

Vore extremt tacksam för lite härliga svar på denna härligt långa fråga!!!

Redigerat av Ngabombi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Spela in med bara en overhead? Jag gillar trumljud där det mesta ljudet kommer från oh som sitter ganska lågt. Men jag har också närmickning av trummorna. Någon som har erfarenhet av att använda endast en overhead? Jag vill spela in olika gäng live och har bara åtta kanalers samtidig inspelning. Jag har använt två Röde NT2-A i X/Y som oh, om jag använder bara en och tar fram stereobredden med närmickarna på pukorna (jag kör fyra st virvel och pukmickar genom en separat mixer ner till två kanaler) så spar jag både på en kanal och kan använda den ena Rödemicken till nåt annat "viktigt" instrument i ljudbilden. Kaggen får en egen kanal så jag använder totalt fyra till trummorna.

Kopplar jag Röden i omni är det nog lätt att hitta en placering där den kommer lika långt ifrån alla trummorna.

En sak jag tyckte var lite knepigt med dubbla oh i X/Y var att virveln i stereobilden hamnade lite snett, virveln sitter ju inte mitt i settet, så det fick jag kompensera med närmicken. Så jag fick för mig att det kan bli tom bättre med bara en oh av bra kvalitet. Fasfel och utsläckning kan det ju inte heller bli.

Men det kanske blir andra konstigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 Oktava 012-01

2 Oktava 319

1 SM57:a

1 ADK A-51 DLX

2 Jomeek JCM-27

1 Cad E-350

Hur får jag detta pick och pack att låta ungefär som sen ''red hot chili peppers''? Alltså ganska tight men ändå ösigt och med myyycket attack i både kick och virvel. Rummet som vi spelar in i har ganska stor men ändå väldigt inspelningsvänlig akustik.

Utgår från att CAD är stormembranig. Det betyder att du har tillgång till fyra stycken stormembranare (CAD, ADK plus Oktava 319). Jag skulle satsa på att använda dem till bastrumma och överhäng, eventuellt pukor. Har bara använt en CAD en gång och den var ganska diskantrik. Testa att sätta den eller ADK A51 på bastrumma. De andra två kan göra ett överhäng.

Då har du flera Oktava MK012 över till pukorna.

Alternativt sätter du två Oktava MK012 som överhäng och använder 319 till pukor istället. En till hängpukorna och en till golvpukorna.

Virveln skulle jag sätta SM57 på topp och en Oktava MK012 på sidan (alternativt under).

Det som finns kvar skulle jag använda till rummet, mono. Och kanske en mick mitt-i-trumsetet. Typ strax ovanför bastrumman eller snett nedanför första golvpukan eller så.

Spela in med bara en overhead? Jag gillar trumljud där det mesta ljudet kommer från oh som sitter ganska lågt. Men jag har också närmickning av trummorna. Någon som har erfarenhet av att använda endast en overhead? Jag vill spela in olika gäng live och har bara åtta kanalers samtidig inspelning. Jag har använt två Röde NT2-A i X/Y som oh, om jag använder bara en och tar fram stereobredden med närmickarna på pukorna (jag kör fyra st virvel och pukmickar genom en separat mixer ner till två kanaler) så spar jag både på en kanal och kan använda den ena Rödemicken till nåt annat "viktigt" instrument i ljudbilden. Kaggen får en egen kanal så jag använder totalt fyra till trummorna.

Kopplar jag Röden i omni är det nog lätt att hitta en placering där den kommer lika långt ifrån alla trummorna.

En sak jag tyckte var lite knepigt med dubbla oh i X/Y var att virveln i stereobilden hamnade lite snett, virveln sitter ju inte mitt i settet, så det fick jag kompensera med närmicken. Så jag fick för mig att det kan bli tom bättre med bara en oh av bra kvalitet. Fasfel och utsläckning kan det ju inte heller bli.

Men det kanske blir andra konstigheter?

Klart du kan spela in med bara en överhäng! Ja, jag skulle pröva rundtagande för att undvika färgning från sidorna.

Jobba med placeringen så att pukorna låter bra så kanske du slipper närmickarna där. Utgå med micken rakt ovanför virveln och jobba dig fram. Spela in, lyssna, justera.

Jag gissar att virveln hamnade skevt i X/Y på grund av att de satt i linje med hur trummisen sitter. Vrid X/Y så att paret står i 90 grader mot en tänkt linje mellan bastrumma och virvel så får du ofta bättre balans i mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Utgår från att CAD är stormembranig. Det betyder att du har tillgång till fyra stycken stormembranare (CAD, ADK plus Oktava 319). Jag skulle satsa på att använda dem till bastrumma och överhäng, eventuellt pukor. Har bara använt en CAD en gång och den var ganska diskantrik. Testa att sätta den eller ADK A51 på bastrumma. De andra två kan göra ett överhäng.

Då har du flera Oktava MK012 över till pukorna.

Alternativt sätter du två Oktava MK012 som överhäng och använder 319 till pukor istället. En till hängpukorna och en till golvpukorna.

Virveln skulle jag sätta SM57 på topp och en Oktava MK012 på sidan (alternativt under).

Det som finns kvar skulle jag använda till rummet, mono. Och kanske en mick mitt-i-trumsetet. Typ strax ovanför bastrumman eller snett nedanför första golvpukan eller så.

Klart du kan spela in med bara en överhäng! Ja, jag skulle pröva rundtagande för att undvika färgning från sidorna.

Jobba med placeringen så att pukorna låter bra så kanske du slipper närmickarna där. Utgå med micken rakt ovanför virveln och jobba dig fram. Spela in, lyssna, justera.

Jag gissar att virveln hamnade skevt i X/Y på grund av att de satt i linje med hur trummisen sitter. Vrid X/Y så att paret står i 90 grader mot en tänkt linje mellan bastrumma och virvel så får du ofta bättre balans i mickarna.

Tack för goda råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Goddag!

Jag skulle vilja ha goda råd hur jag ska spela in just vårt Tamaset. Jag vill ha det mesta av ljudet från OH, och vill ha dem lite lägre än vad många har oh för att få mer fläsk och krisp. Men jag vill troligen också närmicka virvel o pukor, jag har skaffat fästen till trumsargarna

Funderar på om X/Y eller A/B till oh är bäst. Sätter jag X/Y nånstans ovanför virveln blir avståndet till bakre golvpukan för stort så jag är mer inne på A/B på nåt sätt. På livebilderna fick vi ett ruggigt bra trumljud med bara tre mickar på hela setet, nu har jag en mindre drös fina mickar att ta till.

Jag har möjlighet till sex kanalers samtidig inspelning av trummorna. (spår 7 och 8 blir basen och gitarren i grunden)

Om jag vill kan jag använda min enklare livemixer Soundcraft Spirit E12 att dra ihop flera mickar till ett stereospår, men det kanske sabbar mer än det tillför?

De mickar jag har att vifta med är:

1 st EV ND868 (kagge/golvpukor?)

1 st AKG D112 (kagge/golvpukor)

3 st Line audio CM3 (pukor?)

2 st SM57 (virvel?)

2 st RÖDE NT2A (overhead?)

ADK 51 type lll (?)

AKG C1000S (?)

Shure Beta 58 (?)

Sennheiser E906 (elgitarr)

En tanke jag har är som så härna:

Rödena som A/B oh, spår 1 o 2

SM57 på virvel, spår 3

EV ND868 på kaggen spår 4

och de tre CM3 genom livemixern ner till 2-spårs stereo genom livemixern. Då blir det sex kanaler. Och med tre lika mickar på pukorna bör det inte vara omöjligt att i förväg ställa en bra stereobild på pukorna. Jag vill inte dra isär dem helt, det tappar fläsk tycker jag. spår 5 o sex.

Vi vill ha ett vintage ljud med det mesta från OH, men med mycket fläsk o krisp. Trummorna ska ligga ganska långt fram i ljudbilden i mixen, de ska inte heller komprimeras så mycket.

Jag har även en stereo mickpreamp med möjlighet till rör, en ART DPSll den har ett särskilt percussionläge och en digital utgång med limiter som jag kan koppla direkt digitalt till Tascamportan. Är det läge att köra preampen på overheaden?

Goda råd önskas. Är det dumt att inte ha en mick även under virveln? Jag skulle ju kunna sätta även en sån och lägga den svagt på pukornas stereokanal. Eller skippa närmickning av pukor och köra Glyn Johnes på fyra kanaler? Men jag vill ändå ha ett ganska närmickat sound på allt, gitarren tex, och vi kommer nog inte att kunna vara i någon superlokal.... Många val har man att göra här i livet... 😱

MVH Ljusne-Håkan. 😎☺️

post-8284-1236683547_thumb.jpg

post-8284-1236683780_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...