Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Tja, är ny här, hursomhelst. Jag har kollat runt en del efter vad man behöver, hur man kopplar in osv. när man ska spela in trummor. (Kan inget när det gäller sånt)Har nämligen funderat på att börja spela in lite. Så jag skulle vilja att nån skriver en ganska grundlig guide eller nåt liknande i vad för grejer man behöver, vart man hittar det, vad man kopplar in i vad osv. Ni fattar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

tjena tjena, jag är ganska ny här jag också, läser mer än vad jag skriver så ja.

men eftersom du spelar inte ett trumset så behöver du antagligen många mickar (går med få också) men med pukor och allt så kan det bli många.

men vi kan säga såhär:

2 st overheads?

1 till virvel kanske två? en under också

1 till bastrumman

3 till pukor?

sen kanske man lägger till någon enstaka till något annat,

men där är det ju 8 mickar redan, och då behöver du även ett ljudkort med 8 inputs.

jag kör med en presonus firepod, den har 10 ingångar varav 8 är combojack (tele och xlr ingång)

men firestudion kanske skulle passa dig, lite nyare och så.

sen mickar finns det ju massa olika, billigare och dyrare, har sett på www.thomann.de/se att de har billiga pack med trummickar, men det är väl typ så att man får vad man betalar för.

men jag kan rekomendera ett firewire ljudkort eftersom du spelar in mycket samtidigt!

hoppas det hjälpte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vad är du ute efter för trumljud? Realistiskt eller "hyper" realistisk, alltså ett ljud där man kan särskilja vaje liten del va trumman med hjälp av närmickning. Eller ett ljud som låter som när man lyssnar på trummorna i lokalen?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är man ny inom inspelningsvärlden skulle jag satsat på att spela in med bara fyra mickar, en på kaggen, en på virveln, två oh, sk overheads. Med bra mickar kan det bli mkt bättre ljud än med 20 mickar.

Här är en väldigt bra video på hur de spelar in med enbart två mickar först, de ovan trummorna. Efter en stund får man höra hur det låter när de lägger till en kaggemick och en på virveln. Som jag ser det finns det ingen anledning alls att närmicka pukorna i studio, det ger sämre tryck. Fast allt kan göras på tusen sätt. Men kolla viddjon noga, med hörlurar på skallen. Man kan spela in trummor bra med enbart en enda oh oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Realistiskt ljud är jag ute efter. Jag har 3 pukor(använder dock bara 2)1 bastrumma och 1 virvel. Och en liten tanke, låter det någolunda bra om man bara kör med overhead mickar? Och isf. är det billigare? Och måste man skaffa ljudkort och sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kan bjuda på lite råfiler du kan lyssna på och kanske skaffa dig en egen uppfattning om hur mycket du behöver.

Overhäng 2st CM3 - ca 995kr/st tror jag.

Kort rum - 2st MT87:or i X/Y ca 795kr/st tror jag

alla virvelspår och pukspår är inspelade med Shure SM57 - ca 1095kr/st

Kagge - AKG D112 ca 2695kr/st

En zip-fil med alla spår 🙂

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Drum%20recording/Drums%20recording.zip

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag råder dig till två mickar, men iaf. Du behöver då mick(ar), mickastativ,, ljudkort med pre amp om du inte vill köpa till det. Gärna att det även finns fantommatning på ljudkortet eller pre ampen. XLR-kabel, en dator och ett DAW. Finns gratis som exempelvis audacity, kanske ett par hörlurar för lyssning när du placerar micken och hörlurar eller monitorer för lyssning i kontrollrummet.

Det kan i början fungera med det inbyggda ljudkortet, så om du vill testa med det först så shoot. Men du måste köpa till en pre amp i så fall ändå. Finns som sagt ljudkort med inbyggda sådana.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

DAW = Digital Audio Workstation

Alltså ett inspelningsprogram, de vanligaste man hör om på det här forumet är väl Cubas, Logic och ProTools.

Hörde någonstans att man kan spela in flera kanaler samtidigt på GarageBand '11, så det kanske är ett bra nybörjaralternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det finns väldigt många ljudkort på marknaden, och det som du behöver ha koll på är att din dator är kompatibel, både med hårdvara och mjukvara. Hårdvaran kan vara lite knepigare, men kolla upp vad du har för processor, chipset osv och kika på tillverkarens sida om det finns information om hårdvara som har visat sig problematisk.

När du kikar på ljudkort så finns det olika anslutningar, firewire, USB eller internt kort som kopplas via PCIe. För enbart två kanaler spelar det ingen större roll i prestandan för vilken anslutning du väljer.

pre amp är mikrofonförstärkare som förstärker den svaga signalen från din mikrofon. Dessa finns inbyggda i vissa ljudkort vilket gör det till ett litet smidigt paket som jag tror kan passa dig.

Fantommatning är en spänning som skickas ut från din pre amp till din mikrofon via XLR-kabeln. Detta krävs av kondensatormikrofoner för att de ska fungera.

Med denna info hoppas jag du själv ska kunna hitta det kort som du tycker verkar vettigast för dig.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej. Garageband skulle nog funka, problemet är bara att jag inte har någon mac,(och om jag minns rätt är det bara till mac?) därför undrar jag, kan man spela in med fl studio? Vore mycket enklare efter som jag redan har det.

Redigerat av 1423
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej. Garageband skulle nog funka, problemet är bara att jag inte har någon mac,(och om jag minns rätt är det bara till mac?) därför undrar jag, kan man spela in med fl studio? Vore mycket enklare efter som jag redan har det.

har du pc ska du def kika på www.reaper.fm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag ska höra med nån som är duktig på Fl.

Haha, jag har faktist redan Reaper, är det bra? Har inte kollat så mycke på det.

det fyller dom behov du har för inspelning å mixning av musik å är dessutom ganska lättöverskådligt å lättarbetat

se till att du har senaste versionen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, har kollat runt lite nu. Eftersom jag hade tänkt en mej en liten hemma studio(just nu för bara trummorna) så täntke jag fråga, hur blir de om man skaffar en Line Audio Design CM3 mick, ett mickstativ, kablar och en ESI M4U XL (USB2.0)? Blir det någorlunda bra?

Redigerat av 1423
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

kära nån

Ser man på, nu vaknade du med?

På en enkel inspening med bara två trummickar skulle jag hellre sätta en på kaggen och en oh, hellre det än två oh och ingen kaggemick. Då kan man i alla fall ställa nivåerna på kaggen resp resten av trummorna. Med enbart två oh vill det gärna bli fesigt lite kagge till rocknroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

det fyller dom behov du har för inspelning å mixning av musik å är dessutom ganska lättöverskådligt å lättarbetat

se till att du har senaste versionen

Precis, Reaper uppfyller behoven och lite till! Och är dessutom skitbilligt! 40 dollar (typ 260-270 kr) för fullversion!

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, har kollat runt lite nu. Eftersom jag hade tänkt en mej en liten hemma studio(just nu för bara trummorna) så täntke jag fråga, hur blir de om man skaffar en Line Audio Design CM3 mick, ett mickstativ, kablar och en ESI M4U XL (USB2.0)? Blir det någorlunda bra?

Hej,

En CM3 kan funka helt okej, men skall du bestämt bara köra med en mick kanske en stormembran är att föredra. Brukar ge lite mer botten i ljudet, vilket kan vara gött om man bara har en mick, och funkar dessutom bra till att spela in mycket annat med. Finns ett gäng vettiga i samma prisklass, Studio Projects B1 och SE electronics X1 är två populära modeller.

ESI M4U XL är dock ett midi-interface och kommer inte att fungera att spela ljud med. Ett sådant här http://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface.html är du ute efter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det skulle säkert funka. Dock va den begränsad till 16bit. Jag skulle satsa på ett kort som klarar 24bit. Sedan en viktig grej är att vissa ljudkort innehåller voymkontroll för monitorer och/eller hörlursutgång. Dessa saker kan vara bekvämt att ha direkt i kortet. Men det finns annars att köpa separat. MEn då kan det där billiga kortet helt plötsligt bli lite dyrare.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
På en enkel inspening med bara två trummickar skulle jag hellre sätta en på kaggen och en oh, hellre det än två oh och ingen kaggemick. Då kan man i alla fall ställa nivåerna på kaggen resp resten av trummorna. Med enbart två oh vill det gärna bli fesigt lite kagge till rocknroll.

och på vilket sätt har det med

att närmicka pukorna i studio, det ger sämre tryck

att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej. Har tidigae skrivit i forumet ang. detta ämne. Är där någon som har spelat in trummor som kan dela med er av er kunskap.

Min fråga är om trummisen behöver spela sina trummor typ 6ggr./låt om man har 6 mikrofoner som man vill spela in på 6 separata kanaler i sitt inspelnings program (cubase).

Tacksam för svar. / jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej

Jag är ingen trummis, men principen är väl den samma. Har man ett ljudkort med flera ingångar kan man spela in alla samtidigt i olika kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...